Türkiye’de kamu kurumlarında yönetişim uygulamaları
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ankara Üniversitesi
Abstract
Kamu yönetim anlayışı zaman içerisinde değişiklikler yaşamıştır. Değişimin nedeni
dünya üzerinde yaşanan iktisadi, sosyal, siyasi ve kültürel gelişmelerdir. Katı ve
hiyerarşik bir yapılanmaya sahip olan geleneksel kamu yönetimi anlayışı, meydana
getirdiği sorunların yanında değişen yenidünya düzenine ayak uyduramamış ve yerini
yeni kamu yönetimi yaklaşımına bırakmıştır. Etkililiği amaç edinen ve özel sektörün
modern yönetim araçlarını kamu yönetimine uyarlayan bu yeni yaklaşım zaman
içerisinde yönetişim kavramını doğurmuştur. Yönetişim; birlikte yönetim anlamını
taşımakta ve karar alma süreçlerine katılımı gerektirmektedir. Günümüzde kamu
yönetiminin vatandaş ile iletişim halinde olması, vatandaşın taleplerini dikkate alması ve
buna uygun bir şekilde hizmet sunması gerekmektedir. Kamusal karar almada kamu
kurum ve kuruluşlarının dışında kalan diğer sosyal aktörlerin sürece dâhil olması, çok
çeşitli düşünceye sahip kişilerin bir arada bulunmasını sağlamakta ve ortak bir fikir
meydana getirmektedir. Yönetişim özellikle Dünya Bankası’nın yapısal uyum
programları çerçevesinde önem kazanmış ve yaygınlaşmıştır. Ek olarak Dünya Bankası,
yönetişimi ülkeler nezdinde ölçmeye ilişkin bir endeks yayınlamaya başlamıştır. Söz
konusu yönetişim endeksi altı ilkeye dayanan bir gösterge olarak 1996 yılından itibaren
kamuoyu ile paylaşılmaktadır. Dünya Bankası yönetişim endeksi çerçevesinde
Türkiye’de yönetişim endeksi incelenmiştir. 1996-2016 dönemi ortalama değerlerine
bakıldığında; Türkiye’nin 100 üzerinden yaklaşık 48 ile ortalama düzeyde bir yönetişime
sahip olduğu gözlenmiştir.
Description
Keywords
: Kamu Yönetimi, Yönetişim, Dünya Bankası, Yönetişim Endeksi, Türkiye’de Yönetişim.