Cilt:17 Sayı:03 (2019)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Cilt:17 Sayı:03 (2019) by Title
Now showing 1 - 20 of 22
Results Per Page
Sort Options
Item 12-14 yaş badminton sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Ergin, Rıdvan; Other; OtherBu çalışma 12-14 yaş badminton sporcularının, farklı değişkenlere (yaş, cinsiyet, müsabaka illeri) göre spora katılım motivasyonlarını incelemek amacı ile yapılmıştır. Bu çalışmadaki örneklem grubu, 2018 yılı Anadolu Yıldızlar Ligi Çeyrek Final Müsabakaların yapıldığı Çorum, Malatya, Bursa ve Konya illerine gelen 365 (Kadın: 200, Erkek: 165) badminton sporcusundan oluşmaktadır. Araştırmada sporcuların katılım motivasyonları Gill ve ark., (1983) tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlaması Çelebi (1993) tarafından yapılmış olan (Akt: Bayar, 2010) ‘‘Katılım Motivasyonu Anketi’’ kullanılarak belirlenmiştir. Söz konusu ölçeğin bu çalışmada güvenirlik katsayısı α = 0,84 olarak hesaplanmıştır. Araştırmada verilerin analizi SPSS 25 istatistik paket bilgisayar programıyla yapılmış olup örneklem grubunu tanımlamak amacıyla tanımlayıcı istatistik değerleri dikkate alınmıştır. Spora katılım motivasyonları incelendiğinde ‘‘Başarı/Statü, Fiziksel Uygunluk, Arkadaşlık, Eğlence ve Beceri Gelişimi’’ alt boyutlarında cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunurken (p<0,05) ‘‘Takım Üyeliği, Yarışma ve Hareket’’ alt boyutlarında ise cinsiyete göre anlamlı bir fark bulunamamıştır (p>0,05). Yaş bakımından spora katılım motivasyonları incelendiğinde yine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır (p>0,05). Badminton sporcularının spora katılım motivasyonlarını etkileyen faktörlerin cinsiyet değişkenine göre ‘‘Başarı/Statü, Fiziksel Uygunluk, Arkadaşlık, Eğlence ve Beceri Gelişimi’’ alt boyutları istatistiki olarak anlamlı iken (p<0,05) yaş gruplarına göre tüm alt boyutlarda anlamsız bulunmuştur (p>0,05). Müsabakaların yapıldıkları iller bakımından ‘‘Arkadaşlık’’ alt boyutu istatistiksel olarak anlamlı çıkmıştır (p<0,05)Item 1936 garmısch kış olimpiyat oyunları’na türkiye cumhuriyeti’nin katılımı(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Güven, Özbay; Other; OtherBu çalışma da 1936 Garmisch Parten-Kirchen IV. Kış Olimpiyat Oyunları’na Türkiye Cumhuriyeti’nin katılımı ve bu Olimpiyatlar da ki durumu dönemin gazete haberlerine dayalı olarak değerlendirilmiştir. Türkiye Cumhuriyeti’nin tarihinde ilk kez katıldığı Kış Olimpiyat Oyunları’nı, gidiş kararının alınmasını, karara ilişkin eleştirileri, milli takımların oluşturulması sürecini, elde edilen sonuçlar ve ülkeye kazandırdıklarını ortaya koymak üzere dönemin gazete haberleri içerik analizi yöntemi ile derlenmiş ve değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; Türkiye’nin 1936 Kış Olimpiyat Oyunları’na katılımı, Türkiye Cumhuriyeti’nin uluslararası spor alanlarında varlığını göstermesi ve ülkede kayak sporunun gelişmesi açısından son derece önemlidir.Item Antrenörlerin meslek etiği davranışları ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Özbek, Oğuz; Spor Yöneticiliği; Spor Bilimleri FakültesiMesleki etik, genel etik kurallarının özel bir uygulaması ve bir mesleğin üyelerini yönettiği kurallar bütünüdür. Antrenörler sporcular için önemli rol modellerdir. Bazı antrenörler oyuncularını hileye, şiddete, performans arttırıcı ilaçlara yönlendirebilir. Etik konusunda antrenörlerin de davranışları sorgulanmalıdır. Bu çalışmanın amacı, antrenörlerin meslek etiği davranışlarına uyma düzeylerini ölçek amacıyla bir ölçek geliştirmektir. Araştırmada nicel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi olasılığı bilinmeyen örnekleme yöntemlerinden kolayda örneklem yolu ile seçilmiştir. Araştırmacılar ve alan uzmanları katkısıyla madde havuzu oluşturulmuştur. Sonrasında, çalışma grubunda yer alan bireylerle görüşmeler yapılarak; elde edilen formlar incelenmiş ve madde havuzunda yer alabilecek ifadeler tespit edilmiştir. Ölçek formunda yer alan maddelerin değerlendirilmesi 5’li Likert tipi derecelendirme ile yapılmıştır. Ölçme aracı, 84 antrenör ve 216 sporcuya uygulanarak, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Ölçme aracı araştırmacılar tarafından, gönüllü katılan kişilere uygulanmıştır. Geçerlik çalışması için madde toplam korelasyon değerlerine bakılmış, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Güvenirlik için Cronbach’s Alpha katsayısı hesaplanmıştır. Analizler sonucunda, profesyonellik, saygı, sorumluluk, hoşgörü alt boyutlarından oluşan 19 maddeli bir ölçek geliştirilmiştir. Geliştirilen antrenör meslek etiği davranışları ölçeği’nin geçerli ve güvenilir olduğu saptanmıştır.Item Bireyleri rekreasyonel amaçlı egzersize motive eden faktörlerin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Çuhadar, Abdullah; Other; OtherÇalışmanın amacı bireyleri rekreasyonel amaçlı egzersize motive eden faktörlerin incelenmesidir. Örneklem grubu uygun örnekleme yöntemi kullanılarak Konya da faaliyet gösteren fitness merkezi üyelerinden gönüllüük esasına dayalı olarak belirlenmiştir. Çalışmada 214 kadın ve 294 erkek katılımcı yer almaktadır. Araştırmada; Rogers ve Morris (2003) tarafından geliştirilen, Gürbüz ve ark. (2006) tarafından Türkçe geçerliliği ve güvenirliliği yapılan Rekreasyonel Egzersiz Güdüleme Ölçeği (Recreational Exercise Motivation Measure, REMM) kullanılmıştır. Verilerin analizinde katılımcıların kişisel bilgilerinin dağılımlarını belirlemek için yüzde ve frekans tanımlayıcı istatistik yöntemleri, verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için verilerin çarpıklık ve basıklık değerleri kontrol edilmiştir. Ayrıca t-testi ve anova testi analizi yöntemleri kullanılmıştır (α = 0.05). Bulgulara göre katılımcıların cinsiyet, yaş ve eğitim durumlarına gore bazı alt boyutlarda anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sınırlılıkları ve gelecek çalışmalara yönelik değerlendirmeler bu anlamda tartışılmıştırItem Buz hokeyi sporcularının sportif sürekli kendine güven özelliklerinin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Aygün, Murat; Other; OtherBu çalışmanın amacı buz hokeyi sporcularının sportif sürekli kendine güven özelliklerinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini, buz hokeyi salonlarının bulunduğu Erzurum, Ankara, İzmir ve İstanbul illerinde aktif olarak buz hokeyi sporuyla ilgilenen 16-30 yaş aralığında 120’si kadın, 315’i erkek, toplamda 435 sporcu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, katılımcılara kişisel bilgi formu ve Vealey (1986) tarafından geliştirilen, ülkemizde Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması Yıldırım (2013) tarafından gerçekleştirilmiş 13 madde ve tek alt boyuttan (Sürekli Güven) oluşan Sporda Sürekli Kendine Güven (SSKG) ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada bağımsız gruplar için t-testi (independent samples t-test) tekniğinden faydalanılmış ve veriler analiz edilmeden önce gruplar arası varyansların homojenliği varsayımı Levene Testi ile incelenmiştir. Varsayımın karşılandığı durumlar için yapılan karşılaştırmalarda ANOVA (Analysis of Variance) tekniği, varsayımın karşılanmadığı durumlar için yapılan karşılaştırmalarda ANOVA’nın non-parametrik alternatifi olan Kruskal-Wallis-H Testi kullanılmıştır. Sporda sürekli kendine güven ölçeği’nden alınan puanların cinsiyet değişkenine göre; erkek sporcular lehine, yaş değişkenine göre; 26 yaş ve üzerinde olan sporcuların, eğitim durumu değişkenine göre: lise mezunu olan sporcular lehine, buz hokeyi ile ilgilendikleri süre değişkenine göre; 6 yıl ve üzerinde buz hokeyi sporuyla ilgilenen sporcuların, milli sporcu olup olmama durumu değişkenine göre; milli olan sporcular lehine anlamlı farklılık görülmüştür (p<0,001). Şehir değişkenine göre; İstanbul ilinde yaşayan sporcuların en yüksek aritmetik ortalamayı aldıkları fakat anlamlı olmadığı görülmüştür (p>0,001). Araştırma sonucunda çeşitli demografik değişkenler göz önüne alınarak, bireyin toplumsal yapı içerisindeki kazanımları sportif sürekli kendine güven özelliklerinin belirlenmesinde etkili olduğu görülmüştür.Item Değişen üniversite sınav sistemi ışığında spor bilimleri fakültesi özel yetenek sınavlarının değerlendirilmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Kamuk, Yetkin; Other; OtherBu çalışmanın amacı, 2018 yılında değişen üniversite sınav sisteminin, üniversitelerin özel yetenek sınavı ile öğrenci alan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları ile Spor Bilimleri Fakülteleri’ne başvuru için gerekli olan taban puanlarını etkileyip etkilemediğinin incelenmesi ve adayların özel yetenek sınavlarına başvuru, katılım, başarı ve kaydolma durumlarının değerlendirilmesidir. Bu amaçla, 2017 ve 2018 yıllarına ait Özel Yetenek Sınavı kitapçıklarına ulaşılmış olan 51 üniversite çalışmaya dahil edilmiştir. Verilerin incelenmesi için, yüzde ve frekans tabloları ile bağımsız örneklem t testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, üniversite giriş sınav sistemindeki değişikliğin, özel yetenek sınavlarına başvuru taban puanlarını oldukça etkilediği ancak üniversiteler tarafından başvuru puanlarında yapılan değişikliklerin benzer yönde olmadığı görülmüştür. Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümleri incelemeye dahil edilen 50 üniversitenin (incelenen üniversitelerden bir tanesi, 2018 yılında puan açıklamamış, başarı sıra numarası kullanmıştır) yalnızca 19’unda başvuru taban puanları değişmezken, 19’unun puanında artış ve 12’sinin puanında ise azalma meydana gelmiştir. Değişen sınav sisteminin, özel yetenek sınavlarına başvuran öğrenci sayısında azalmaya ve adayların bölüm tercihlerinde değişikliğe neden olduğu ortaya konmuştur. Yıllar arasında, adayların diploma notlarında 2018 yılı lehine istatistiksel olarak anlamlı (p<0,01) bir fark olduğu görülmüştür. 2018 yılında, özel yetenek sınavı sonucunda yerleştirilen asil adayların, kayıt yaptırma oranlarının önceki yıla göre azalarak, %37 civarında kaldığı tespit edilmiştir. Üniversitelerin özel yetenek sınavlarını ve/veya öğrenci kayıtlarını aynı tarihlerde yapmalarının bu durumun önüne geçeceği değerlendirilmektedir.Item Dinamik lunge hareketi sırasında baskın olmayan bacakta titreşim uygulamasının sprint, denge ve sıçramaya akut etkileri(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Kale, Mehmet; Other; OtherBu çalışmanın amacı baskın olmayan bacağa (BOB) titreşim uygulanırken yapılan dinamik lunge hareketinin sprint, denge ve sıçramaya akut etkilerini incelemektir. Spor Bilimleri Fakültesinden fiziksel olarak aktif (haftanın ardışık 3 günü 1-2 saat), sağ baskın bacaklı, 38 erkek öğrenci çalışmaya gönüllü katılmıştır. Katılımcılar deney grubu [(DG)(n= 18)] ve kontrol grubu [(KG) (n= 20)]’na rastgele ayrılmıştır. DG’ye 4 mm genlik, 50 Hz ve 60 sn dinamik lunge hareketinde BOB’ye yapılan titreşim uygulaması, KG’ye aynı hareketi titreşimsiz şekilde tanıma ve alıştırma uygulamasından sonraki 7 gün içinde ön-testler ve uygulamaların ardından son-testler yapılmıştır. Uygulamalar sonrası katılımcılar 3 dk pasif dinlenmenin ardından 3dk dinlenme aralıklarıyla 2 tekrarlı 30 m sprint testine alınmıştır. Test bitiminde 90 sn dinlenmenin ardından 30 sn dinlenme aralıklarıyla 2 tekrarlı 30 sn statik denge ve 90 sn dinlenmenin ardından 30 sn dinlenme aralıklarıyla 2’şer tekrarlı skuat sıçrama (SS) ve aktif sıçrama (AS) testleri yapılmıştır. Ön-test ve son-testlerin grup içi karşılaştırmalarında Wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi, gruplar arası karşılaştırmalarında Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi olarak p≤0.05 alınmıştır. Gruplar arası ön-test karşılaştırmasında iki bacak ortalamasını içeren 30m sprint zamanı (t) ve sprint hızı (V) parametrelerinde, son-test karşılaştırmasında Güç parametresinde istatistiksel anlamlı fark bulunmuştur (sırasıyla Z= -2.08, -1.31 ve 2.22; p<0.05). Ön-test ve sontest grup içi karşılaştırmalarda DG’nin t, V, ön-arka denge oranı (DOÖn-Arka), SS ve AS parametrelerinde, KG’nin AU, AUBB ve AS parametrelerinde istatiksel anlamlı fark (sırasıyla Z= -2.02, -1.96, 2.43, -2.04, -2.54, -2.04, - 2.39 ve -2.41; p<0.05) belirlenmiştir. Dinamik lunge hareketi sırasında BOB’ye uygulanan 60 sn titreşim akut olarak t, V, DOÖn-Arka, SS ve AS’yi etkilediğinden sonuç olarak sürat, denge, patlayıcı ve elastik kuvveti geliştirebileceği, AFBB ve AUBOB’ye yönelik antrenmanlarda kullanılabileceği ve dinamik lunge hareketiyle BOB’ye vibrasyon uygulaması ve farklı sprint mesafelerini içeren ayrıntılı yapılacak çalışmalarla özellikle sürat, kuvvet ve çabukluk gelişimi için antrenman bilimine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Item Elit genç türk ve yabancı milli badminton oyuncularının müsabaka sırasında yaptıkları basit hataların analizi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Özgür, Beyhan; Other; OtherBu çalışmada, Türk ve yabancı elit genç milli badminton oyuncularının müsabaka ortamında yaptıkları basit hataların incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, 13 Türk (yaş 17,31±0,75) ve 14 yabancı (yaş 16,79±0,42) badminton oyuncusunun müsabakaları analiz edilmiştir. Basit hata analizi için toplamda 48 tek erkekler maçı (22 türk, 26 yabancı) değerlendirilmiştir. Basit hatalar ön kort, orta kort ve arka kort bölgelerinde aut ve file hatası olarak analiz edilmiştir. Analizler; 1. set, 2. set, maç geneli ve oynanan turlara göre (1. tur, 2. tur, 3. tur ve 4. tur) yapılmıştır. Oyuncuların basit hata verileri SPSS 22 paket programına aktarılmış ve tanımlayıcı istatistikleri için minimum, maksimum, ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Sporcular arası farkın analizi için Mann Withney U testi kullanılmıştır. Sonuç olarak,Türk oyuncuların ön kort bölgesinde daha fazla aut hatası yaptıkları bulunurken (p<0,05), yabancı sporcuların ise orta kort bölgesinde daha fazla aut ve file hatası yaptıkları bulunmuştur (p<0,05).Item Elit kadın voleybolcularda fonksiyonel hareket taraması test skorları ile atletik performans arasındaki ilişkinin araştırılması(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Altundağ, Emre; Other; OtherBu çalışmanın amacı elit kadın voleybolcuların fonksiyonel hareket taraması (FHT) skorları ile atletik performansları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Çalışmaya Vestel Venüs Sultanlar Liginde mücadele eden 24 kadın voleybolcu gönüllü olarak katılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için IBM SPSS 23 Statistics programı kullanılmıştır. Veriler Normallik varsayımı sağlamadığından ilişkilerin araştırılmasında Spearman korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Sporcuların oyun pozisyonlarına göre testlerin karşılaştırılmasında Kruskal-Wallis testi uygulanmıştır. Çalışma grubuna, FHT testini oluşturan, derin çökme (deep squat), engel adımı (hurdle step), ileri düz çökme (in line lunge), omuz hareketliliği (shoulder mobility), aktif düz bacak kaldırma (active straight leg raise), şınav (trunk stability push up), gövde rotasyon dengesi (rotary stability) hareketleri uygulanmıştır. Atletik performans parametreleri olarak, 20 metre sürat, t çeviklik testi, flamingo denge ve y dinamik denge testi, dikey sıçrama, otur uzan esneklik, izokinetik bacak ve omuz kuvvetleri (60°s -1 ) belirlenmiştir. Yapılan çalışmanın sonuncunda FHT toplam skor ile atletik performans arasındaki ilişkinin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı bulunmuştur (p>0,05). Ancak FHT test bataryasını oluşturan alt testlerden derin çökme hareketi ile sürat performansı arasında negatif yönlü, esneklik ve sıçrama performansları arasında pozitif yönlü, (p<0,05) derin çökme hareketi ile bacak kuvveti arasında ise pozitif yönlü (p<0,01) anlamlı ilişki bulunmuştur. Şınav ile izokinetik bacak kuvveti arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0,05). Aktif düz bacak kaldırma ile otur-uzan esneklik testi arasında istatistiksel olarak pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur (p<0,05). Voleybolcuların oyun mevkileri ile FHT arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır (p>0,05).Item Fiziksel aktivite yapma durumarına göre üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Kıran, Zeynep; Other; OtherBu çalışmanın amacı; üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite yapma durumlarına göre zaman yönetimi ve fiziksel aktivite yapan üniversite öğrencilerinin cinsiyete göre zaman yönetim becerilerinin araştırılmasıdır. Bu araştırmanın örneklem grubu 188’i kadın, 193‘ü erkek olmak üzere toplamda 381 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan bireylere, araştırmacı tarafından hazırlanan “Genel Bilgi Formu” ve Britton ve Tesser (1991) tarafından geliştirilen ve Türkçe geçerlilik ve güvenilirliği Alay ve Koçak (2002) tarafından yapılan Zaman yönetimi envanteri uygulanmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistikler ve T testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, üniversite öğrencilerin zaman yönetimi envanterinin zaman planlama [t(379)=7.23, p<.05], zaman tutumları [t(379)=7.23, p<.05] ve zaman harcattırıcılar alt ölçeklerinde [t(379)=2.20, p<.05] ve toplam puanında [t (379)=8.07, p<.05], fiziksel aktivite yapan öğrenciler lehine anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Fiziksel aktive yapan üniversite öğrencilerinin zaman planlaması [T(192)=1.80, p>.05], zaman tutumu [T(192)=0.43, p>.05], zaman harcattırıcılar alt ölçeklerinde [T(192)= -0.65, p>.05] ve toplam puanlarında [T(192)=1.33, p>.05] cinsiyete göre anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir.Item Fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ile dijital oyun oynama motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Tekkurşun Demir, Gönül; Other; OtherSon yıllarda internet ve teknolojik aletlerin gelişmesi ile dijital oyunlara olan ilginin artması, fiziksel aktiviteye katılımın azalması sorunu yaşanmaktadır. Bu bağlamda mevcut araştırma, lise öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ile dijital oyun oynama motivasyonunun belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada betimsel araştırma modellerinden tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmaya 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz döneminde bir lisede 9., 10., 11. ve 12. sınıfta eğitimine devam eden 305 öğrenci katılmıştır. Araştırmada Demir ve Hazar (2018) tarafından geliştirilen “Dijital Oyun Oynama Motivasyonu Ölçeği (DOOMÖ)” ile Demir ve Cicioğlu (2018) tarafından geliştirilen “Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, aritmetik ortalama ( , standart sapma (ss), yüzde, frenkans, Pearson Moment Korelasyon testi, t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Post-Hoc test istatistiklerinden (Tukey HSD) yararlanılmıştır. Araştırmada FAKMÖ toplam puanı ile DOOMÖ arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı ilişki saptanırken, yaş değişkenine göre farklılık saptanmamıştır. Cinsiyete göre başarı ve canlanma ile merak ve sosyal kabul alt boyutlarında erkekler lehine anlamlılık saptanmıştır. Sınıf düzeyine göre merak ve sosyal kabul, oyun isteğinde belirsizlik ve FAKMÖ puanlarının istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Katılımcıların günlük dijital oyun oynama süresine ve fiziksel aktiviteye katılım süresine göre anlamlılık saptanmıştır. Araştırmada, lise öğrencilerinin fiziksel aktiviteye katılım motivasyonlarının yüksek düzeyde olduğu, fiziksel aktiviteye katılım motivasyonları arttıkça bireylerin dijital oyun oynamaya yönelik dijital oyun oynama arzusu, dijital oyun vasıtasıyla eğlenme güdüsünün azaldığı sonucuna ulaşılmıştır.Item Futbolda lig sıralamasında pagerank algoritması yaklaşımı(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Gençoğlu, Celal; Other; OtherBu araştırmanın amacı PageRank ağırlıklı listeleme algoritması kullanarak bir futbol ligi sezonunda takımları kazanma-kaybetme, ofansif ve defansif performanslarına göre sıralamaktır. Türkiye Futbol Süper Ligi 2017-18 sezonuna katılan 18 takımın aralarında çift devreli lig usulüne göre oynadığı 306 maç sonuçları, atılan ve yenilen goller ve puan tablosu Türkiye Futbol Federasyonu internet sitesinden alınmıştır. Veriler Matlab yazılımı ile işlenerek hesaplamalar yapılmıştır. Takımların ligde kazanan, yenilen ve berabere kalmaları durumunda sırasıyla 3 puan, 0 puan ve 1’er puan aldıkları resmi statüde elde ettikleri puanlarla oluşan lig sıralaması ve PageRankdirekt, PageRankofans, PageRankdefans ve PageRankfark değerleri arasındaki ilişki Spearman ‘s rho nonparametrik korelasyon ile değerlendirilmiştir. PageRank algoritmasının kazanma-kaybetme, ofansif ve defansif performansa göre uygulandığı ağırlıklı liste sıralamasının karşılaştırıldığı bu çalışmada takımların başarı sıralamalarının değiştiği görülmüştür. PageRankdirekt ve PageRankfark sıralamasında ilk 4 sırada yer alan en başarılı takımlar aynı kalırken resmi puanlamadakinden farklı sıralandıkları tespit edilmiştir. Benzer olarak son üçte yer aldıkları için bir alt lige düşen takımlar da hem PageRankdirekt hem de PageRankfark sıralamasında resmi statüden farklı çıkmıştır. Bu çalışma sonuçları takımların güçlü veya zayıf rakiplerinden aldıkları puanların farklı değerde olduğunu ve ağırlığına göre puan almalarının daha doğru olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca kazanılan maçlardaki skor farkı veya atılan, yenilen goller de göz önüne alınarak başarı sıralaması yapılırsa daha objektif bir performans değerlendirmesi olacağı gösterilmiştir. Dahası yarışmalarda dağıtılacak puanı belirleyecek bir matematiksel model geliştirilebilir. Bu çalışmanın bulguları takımların sıralanmasında kullanılacak alternatif yöntemleri tartışmak adına önemli farklar ortaya koymuştur. Yeni sıralama yaklaşımının daha adil ve kaliteli bir lig sıralaması yapmasının mümkün olduğu test edilmiş ve düz puan sistemine göre objektif avantajları öne çıkmıştır. İleri araştırmalarda PageRank algoritması modifiye edilerek farklı niteliklerin değerlendirmeye alındığı bir yöntem futbol branşı için önerilebilir.Item Haltercilerde bir alan testi yaklaşımı olarak dikey sıçrama güç kestirimleri ile performans arasındaki ilişkilerin incelenm(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) İnce, İzzet; Other; Other: Bu araştırma, dikey sıçrama güç kestirimleri ile halter performansı arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla yapıldı. Araştırmaya 39 erkek (yaş: X̅=16,35 ± 2,41 yıl, vücut ağırlığı: X̅=67,07 ± 9,73 kg, boy: X̅=164,62 ± 5,22 cm, yağ yüzdesi: X̅=12,07 ± 3,12) ve 32 kadın (yaş: 16,91 ± 3,02 yıl, vücut ağırlığı: X̅=53,78 ± 7,91 kg, boy: X̅=156,02 ± 5,45 cm, yağ yüzdesi: X̅=21,46 ± 2,88) toplam 71 genç halterci katıldı. Dikey sıçrama ölçümleri, eller serbest aktif sıçrama, (ESAS) eller belde aktif sıçrama (AS) ve skuat sıçrama (SS) ölçümleri Optojump Next® cihazı ile alındı. Ölçümlerden önce standartlaştırılmış bir ısınma protokolü uygulandı. Ölçümler için iki deneme hakkı verildi ve daha iyi olan deneme zirve güç (ZG) hesaplamaları için kullanıldı. ZG, Sayers ve ark. tarafından geliştirilen bir denklem kullanılarak tahmin edildi. Halter performansı, ölçümlerden 2 hafta önce düzenlenen Ulusal şampiyonada sergilenen en yüksek koparma ve silkme toplam derecesi ile bu dereceler baz alınarak hesaplanan Sinclair puanı (SP) üzerinden değerlendirildi. Değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson r testi kullanarak tespit edildi. Analiz, sonuçları koparma ile AS, SS ve ESAS güç arasında (sırasıyla r=0,90, 0,90, 0,86), silkme ile AS, SS ve ESAS güç arasında (sırasıyla r=0,93, 0,92, 0,88) ve toplam ile AS, SS ve ESAS güç arasında (sırasıyla r=0,94, 0,94, 0,89) olmak üzere yüksek ve çok yüksek düzeyde ilişki olduğunu gösterdi. Bu araştırmanın bulguları dikey sıçrama güç kestirimleri ile koparma ve silkme performansını değerlendirmenin etkili bir yöntem olduğunu göstermektedir.Item Lise öğrencilerinin sosyal fizik kaygı durumları ve duygusal zekâ düzeylerinin spor yapma durumlarına göre incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Sunay, Hakan; Spor Yöneticiliği; Spor Bilimleri FakültesiBu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin, sosyal fizik kaygı durumları ve duygusal zekâ düzeylerinin spor yapma durumlarına göre incelenmesidir. Araştırmaya İstanbul, Avcılar Firüzköy Çok Programlı Anadolu Lisesinde öğrenim görmekte olan 277 lise öğrencisi katılmıştır. Araştırma verileri; Kişisel Bilgi Formu, Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği ve Sosyal Fizik Kaygı Envanteri kullanılarak, gönüllü katılım esasına göre toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 21 paket programı kullanılmış, elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve bağımsız örneklem t-testi teknikleri uygulanmıştır. Edinilen bulgular incelendiğinde; öğrencilerin yaş değişkenlerine göre, duygusal zekâ alt boyutu, iyimserlik/ruh halinin düzenlenmesi ve duygusal zekâ toplam puanlarında, anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0.05). Bu durum öğrencilerin yaşı ile birlikte, duygusal zekâ puanlarında anlamlı bir artış olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin yaş değişkenlerinin sosyal fizik kaygı düzeylerine göre karşılaştırılmasında, fiziksel görünüm rahatlığı alt boyutu ve sosyal fizik kaygı toplam puanlarında, istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0.05). Öğrencilerin yaşları arttıkça, sosyal fiziki kaygı puanlarında anlamlı bir azalmanın olduğu görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre duygusal zekâ puanlarının karşılaştırılmasında, duygusal zekâ toplam puanında, kız öğrenciler lehine; sosyal fizik kaygı puanlarının karşılaştırılmasında, sosyal fizik kaygı toplam puanlarında, erkek öğrenciler lehine, istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. (p<0.05). Sosyal fizik kaygı durumuna göre, öğrencilerin spor yapma durumu değişkeninde, fiziksel görünüm rahatlığı, olumsuz değerlendirme beklentisi alt boyutları ve sosyal fizik kaygı toplam puanlarında spor yapanlar lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (p<0.05). Öğrencilerin aile gelir durumlarının sosyal fizik kaygı puanlarına göre karşılaştırılmasında ise, olumsuz değerlendirme beklentisi alt boyutu ve sosyal fizik kaygı toplam puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiş ve bu farklılık yüksek aile geliri olanlar lehine bulunmuştur (p<0.05). Sonuçlar ilgili literatür ışığında tartışılmış ve yapılacak yeni çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.Item Ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite egzersiz değişim davranışları ve beden eğitimi dersine yatkınlıklarının incelenmesi(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Ünlü, Hüseyin; Other; OtherAraştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite egzersiz değişim davranışlarının ve beden eğitimi dersine yönelik yatkınlıklarının belirlenmesidir. Genel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmananın örneklemini 608’i kız ve 582’si erkek olmak üzere toplam 1190 ortaokul öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak; “Kişisel Bilgiler Formu, Fiziksel Aktivite Egzersiz Değişim Basamakları Anketi ve Beden Eğitimi Dersine Yatkınlık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite egzersiz değişim basamaklarının üst basamaklarında yer aldıkları ve fiziksel aktivite düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Cinsiyet, öğrenim görülen sınıf ve okul başarısı değişkenleri açısından ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite egzersiz değişim basamaklarının farklılaştığı görülmüştür. Ayrıca araştırmada ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine yatkınlıklarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Ortaokul öğrencilerinin cinsiyeti ve öğrenim gördükleri sınıf değişkenleri açısından beden eğitimi dersine yatkınlarının anlamlı bir şekilde farklılık gösterdiği görülürken okul başarısı değişkeni açısından anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Bununla birlikte ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite egzersiz değişim davranışları ile beden eğitimi dersine yönelik algıladıkları yetenek ve beden eğitimi dersine verdikleri değer arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanırken, beden eğitimi dersine yatkınlıkları arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir.Item Spor kültüründe miras aktarımı: ankara 19 mayıs stadyumu yıkımı örneği(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Korkmaz, Sevda; Other; OtherHayata geçirildiği zamanın siyasal ve kültürel iklimini yansıtan en önemli yapılardan bir tanesi, erken cumhuriyet dönemi için 19 Mayıs Stadyumu’dur. Cumhuriyetle birlikte yaşanan rejim değişikliğinin oluşturduğu fikri atmosferin mekânsal yansıma alanlarından birini oluşturan 19 Mayıs Stadyumu, cumhuriyetin taşıdığı ‘yeni’ değerleri dolaysız yansıtan, bu değerlerle yetişen nesillerin bir araya geldiği doğal bir mekan olmuş, erken cumhuriyet döneminde sayısız kutlama ve bayrama ev sahipliği yapmıştır. Bu makalede bugün yıkılıp yerine yeni bir stadyum yapılması kararı ile birlikte yeniden gündeme gelen 19 Mayıs Stadyumu örneği üzerinden spor kültürünün sürdürülebilir gelişiminde miras aktarımının yer ve varlık anlamının irdelenmesi amaçlanmıştır.Item Spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algıları ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişki(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Göktaş, Naz; Other; OtherBu araştırmanın genel amacı, spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algıları ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Özel amacı ise spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algıları ile spora yönelik tutumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesidir. Araştırmanın evrenini 2018- 2019 eğitim-öğretim yılı itibariyle Türkiye genelinde yer alan 74 spor lisesinde öğrenim gören 17.544 öğrenci, örneklemini ise rastgele örnekleme yoluyla velisinin iznini alarak çalışmaya katılan 449 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algıları ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama araçları olarak, öğrencilerin okul iklimi ile ilgili algılarını öğrenmek amacıyla Okul İklimi Ölçeği (Çalık ve Kurt, 2010), spora yönelik tutumlarını öğrenmek amacıyla Spora Yönelik Tutum Ölçeği (Şentürk, 2015) ve çeşitli demografik bilgilerinin öğrenilmesi amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada örneklem grubunun demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını anlamak için öncelikle bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizleri uygulanmıştır. Örneklem grubundan elde edilen verilerin arasındaki ilişkilere korelasyon, örneklem grubunun okul iklimi algılarını etkileyen faktörlerin tespiti için de regresyon analizleri yapılmıştır. Çalışmayı genel hatları ile sonuçlandıracak olursak spor lisesi öğrencilerinin spora yönelik tutumları arttıkça okul iklimi algılarının da olumlu yönde arttığı tespit edilmiştir. Literatürde yer alan çalışmalar ile karşılaştırıldığında çalışmaya katılım sağlayan spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algılarının düşük, spora yönelik tutum düzeylerinin ise yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sporcu lisansına sahip, milli takım hayali kuran, okul takımlarında yer alan, şiddet olayı yaşamayan, akademik başarısı yüksek, okulun sahip olduğu spor tesis ve malzemelerinden memnun olan, beden eğitimi öğretmenini sportif olarak yeterli bulan ve okulunu terk etmeyi kesinlikle düşünmeyen öğrencilerin okul iklimi algılarının olumlu yönde olduğu belirlenmiştir.Item Sporda topluluk hissi ölçeğini (sthö) türkçeye uyarlama: geçerlik ve güvenirlik çalışması(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Yıldırım, Sinan; Other; OtherBu çalışmanın amacı, Warner, Kerwin, ve Walker (2013) tarafından geliştirilen Sporda Topluluk Hissi Ölçeğinin (STHÖ) Türkçe’ye uyarlanmasıdır. Araştırmaya 124 kız, 98 erkek, toplam 222 aktif sporcu (ort.yaş= 15 ± 1.91 yıl) katılmıştır. STHÖ; spor ortamında topluluk hissini ölçmek amacıyla geliştirilmiştir. Ölçek 21 madde ve 6 alt boyuttan oluşmaktadır: İdari Değerlendirme, Ortak İlgi, İdari Kararlarda Eşitlik, Liderlik Fırsatları, Sosyal Alanlar, Rekabet. Verilerin analizinde betimleyici analizler, Cronbach’s alfa iç tutarlık katsayısı, pearson korelasyon analizi ve doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Türkçe İngilizce formların korelasyonlarının 0.76 - 0.93 arasında; iç tutarlık değerlerinin 0.67 - 0.84 arasında değiştiği görülmektedir. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre, faktör yük değerlerinin ise 0.59 ve 0.81 arasında olduğu bulunmuştur. STHÖ’nin, model veri uyumuyla ilişkili olan değerlerinin (χ2/sd=1.95, RMSEA= 0.066, CFI= 0.97, NFI=0.94, NNFI=0.96, GFI=0.87) kabul edilebilir ve mükemmel uyum sınırlarında göstermektedir. Elde edilen sonuçların tamamı ele alındığında, modelin veriyle uyum gösterdiği ve ölçeğin yapısal geçerliğe sahip olduğu görülmektedir. Sonuç olarak, “Sporda Topluluk Hissi Ölçeği” Türkçe versiyonu geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak araştırmalarda kullanılabileceği söylenebilir.Item Tip 1 diyabetik hastalarda egzersizin glisemik kontrole etkisi: bir meta-analiz çalışma(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Özen, Gökmen; Other; OtherTip 1 diyabet otoimmün nedenlere bağlı olarak pankreasta insülin üreten beta hücrelerin tahrip edilmesiyle ortaya çıkan ve ciddi sağlık sorunlarına yol açan süreğen bir hastalıktır. Çocuklarda ve gençlerde görülme sıklığı giderek artmaktadır. Ancak hastalar insülin tedavisi, yakın izlem, doğru bir diyet ve düzenli fizik aktiviteyle kan glukoz seviyelerini uygun aralıkta tutarak daha sağlıklı bir yaşam sürebilirler. Uzun yıllardır literatürde düzenli egzersiz yapmanın tip 1 diyabetli hastalar üzerindeki etkileri incelenmektedir. Bu araştırmalarda elde edilen sonuçların etki büyüklüklerini değerlendirmek amacıyla; araştırmamızda tip 1 diyabetli hastalar için düzenli egzersizin glisemik kontrole etkilerini inceleyen çalışmaların sonuçlarını meta analiz yöntemiyle inceledik. Bu doğrultuda PubMed, Scopus ve Web of Science veri tabanlarında tip 1 diyabet, egzersiz ve glisemik kontrol anahtar kelimeleri kullanılarak 2007 yılından 2017 yılına kadar yayınlanmış çalışmalar tarandı. Taramalar sonucunda incelenen 1223 makaleden araştırma kriterlerine uyan ve meta analiz yapmaya elverişli 9 çalışmaya ait veriler analiz edildi. Bu çalışmalarda katılımcı sayısı, yaş ortalaması, cinsiyet, uygulanan egzersiz tipi, haftalık egzersiz sıklığı ve glisemik kontrole ait veriler meta analiz programı Comprehensive Meta-Analysis Software V.2.2 (Biostat, Englewood, New Jersey) kullanılarak analiz edildi. Çalışmaların meta analiz sonuçları orta etki büyüklüğünde düzenli egzersizin kan şekerinin akut ve kronik kontrolü için olumlu ve anlamlı bir etkiye sahip olduğunu gösterdi (Hedges’ g =0,56, p< ,05). Sonuçta, tip 1 diyabetik hastalar için düzenli egzersizin vücutta insülin hassasiyetini ve glikoz emilimi için uyarılmış kas kütlesini artırarak glisemik kontrol ve genel sağlık açısından sürdürülebilir bir fayda sağladığı saptandItem Türkiye’de spor bilimi alanında işitme engelli bireylere yönelik yapılan çalışmaların içerik analizi (2008-2018)(Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2019) Yılmaz, Atike; Zootekni; Other: Bu araştırma, 2008-2018 yılları arasında Türkiye’de Spor Bilimi alanında işitme engelli bireylere yönelik yapılan tez ve makale çalışmaların çeşitli açılardan incelemesi amacı ile gerçekleştirilmiştir. Ulaşılan 8 doktora tezi, 21 yüksek lisans tezi, 31 makale çalışması araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmalar, yıl, yöntem, örneklem türü, örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırma verilerinin sunulmasında içerik analizi yöntemi ve SPSS-17 programı kullanılarak frekans, yüzde hesaplaması yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, 2008-2018 yılları arasında yapılan toplam da 60 bilimsel çalışmanın on yıllık süre içinde yeterli sayıda olmadığı ve belirli yıllarda daha çok yapıldığı, yöntemsel olarak nicel yöntemlerin, örneklem büyüklüğünde 100 ve daha az katılımcı ile yapılan çalışmaların, veri toplama araçlarına göre ise ölçek/envanterin daha çok tercih edildiği, örneklem türüne göre ise yapılan çalışmalarda çoğunlukla işitme engelli öğrenciler ile gerçekleştirildiği belirlenmiştir. Bu manada işitme engelliler ile ilgili yapılan çalışmaların sayısının artması, karma ve nitel çalışmaların daha çok tercih edilmesi alanın teorisine katkı sağlayacak biçimde olması gerektiği önerilebilir.