Browsing by Author "Katar, Mehmet"
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
Item Ana tanrıça kültü bağlamında Hinduizm'de tanrıça Pārvatī, Durgā ve Kālī(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017) Deveci, Beyza Aybike; Katar, Mehmet; OtherAna tanrıça kültü, toprakla bağ kurmuş ve politeist inancı benimsemiş top-lumların yüce varlık anlayışı içinde yer almıştır. Bu inanç söz konusu toplumlarda çoğunlukla bereketle ilişkilendirilmesine rağmen savaşla, ölümle ve ölüm sonrası hayatla da bağdaştırılmıştır. Varlığını günümüzde de devam ettiren Hindu dinî gele-neğinde tanrıça inancının yoğun bir şekilde görülmesi bizi "Ana Tanrıça Kültü Bağ-lamında Hinduizm'de Tanrıça Pārvatī, Durgā ve Kālī" başlıklı tezimizi çalışmaya teşvik etmiştir. Ele aldığımız bu çalışma giriş ve iki bölümden oluşmuştur. Tezimizin giriş kısmında yerleşik hayatı benimsemiş antik kültür ve medeniyetlerdeki ana tanrıça inancı hakkında genel bir bilgi verilmiştir. Ayrıca yaşayan bazı dinlerde bu inancın yansımaları şeklinde değerlendirilebilecek inançlardan söz edilmiştir. Birinci bö-lümde Hinduizm'deki ana tanrıça inancının kökeni, onunla bağlantılı olan kavramlar ve öne çıkan bazı tanrıçalar ele alınmıştır. İkinci bölümde söz konusu inancın teza-hürlerinden olan ve Hindu dinî geleneğinde çok önemli sayılan üç tanrıça (Pārvatī, Durgā ve Kālī) hakkında detaylı bilgi verilmiştir. Sonuç kısmında ise çalışmanın genel bir değerlendirmesi yapılmıştır. Anahtar Kelimeler: Ana Tanrıça, Din, Medeniyet, Hinduizm, Pārvatī, Durgā, Kālī.Item Gnostisizm ve yeni ahit'teki gnostik unsurlar(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Pınar, Ebru; Katar, Mehmet; İlahiyat Fakültesiİlk dönem Kilise babalarının reddiye türündeki eserlerini kaynak gösteren çoğu araştırmacı, Yeni Ahit kanonunun Simon Magus gibi figürlerini de göz önüne alarak gnostisizmin Hıristiyanlığın sapkın bir kolu olduğunu ileri sürmüştür. Ancak 1945'te keşfedilen Nag Hammadi literatürü, bu kanının doğru olmadığını ortaya koymuştur. Bu çalışmada, gnostisizmin Hıristiyanlığın doğuşundan önce var olan bir gelenek olduğu ve bünyesindeki Yahudilik ve antik Yunan felsefesi etkileriyle çeşitli mistik hareketler ile özelde Hıristiyanlığı etkilemesi durumu konu edilmiştir. Çalışmada, gnostisizmin temel ilkeleri Nag Hammadi yazmaları referans alınarak belirlendikten sonra Hıristiyanlığın temel öğretileriyle uyuşan noktaları karşılaştırmalı olarak ele alınmış ve Yeni Ahit'in kutsal metinlerindeki gnostik unsurlar; Sinoptik İnciller, Yuhanna İncili ve Pavlus'un Mektupları özelinde ayrı ayrı incelenmiştir. Ayrıca bu çalışma, Hıristiyan öğretisindeki gnostisizmle ilintili olduğu düşünülen kavramların tarihi zeminde temellendirilmesi yöntemi izlenerek ele alınmıştır. Many researchers citing the denial-style works of the Church fathers in the early period suggested that gnosticism was a heretic branch of Christianity, taking into account the figures of the New Testament canon, such as Simon Magus. However, the literature of Nag Hammadi, discovered in 1945, revealed that this opinion was not correct. In this study, it was discussed that gnosticism was a tradition that existed before the birth of Christianity and that it affected Christianity in particular by various mystical movements with the effects of Judaism and ancient Greek philosophy within its structure. In the study, after determining the basic principles of gnosticism with reference to the writings of Nag Hammadi, the points that match the basic teachings of Christianity are examined comparatively The gnostic elements have been studied separately in the light of holy texts of the New Testament; Synoptic Bibles and the Gospel of John and the Letters of Paul. In addition, this study was handled by following the method of basing the concepts that are thought to be related to gnosticism in Christian teaching on the historical background.Item Hinduizm ve Budizm'de cenaze ritüeli(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Dikmen, Raziye Betül; Katar, Mehmet; Sosyal Bilimler EnstitüsüHer canlı gibi ölümlü bir varlık olan insan, tarih ve tarih öncesinin bilinen bütün zamanlarından beri ölümü anlamlandırmaya çalışmıştır. Dinler insanın ölüm ve ölüm ötesine dair bu anlam arayışına çeşitli açıklamalar getirmiş, bu husustaki anlayışlara öncülük etmiştir. Dinler ölüm ve ölüm ötesine bir anlam yükleyerek hem ölümü hem de yaşanan hayatı anlamlı hale getirmiştir. Dinler bu yaklaşımla ölümü bir son olarak kabul etmemiş ve onu yeni bir hayatın başlangıcı kabul ederek bu yeni hayatın başlangıcı olan cenaze törenlerine çeşitli anlamlar yüklemiştir. Bu çalışmada dinlerin yeni olana başlamak için gerekli olduğunu kabul ettikleri ve geride kalanların ölen kişi adına yapmakla yükümlü oldukları cenaze törenleri Hinduizm ve Budizm çerçevesinde ele alınarak incelenmiştir. Çalışmamızın giriş kısmında cenaze ritüellerinin bütün insanlık için önemini ve değerini ortaya koymak adına antik ve yaşayan dinlerde uygulanmış ve uygulanmakta olan cenaze törenleri kısaca ele alınarak başlanmıştır. Tezimizin ana konusu olan cenaze ritüelleri; ceset ortadan kaldırma yöntemleri, ölüm nedeniyle var olduğuna inanılan ritüel kirlilik ve yas dönemleri, Hinduizm’de genel bir çerçevede ele alınmış, çok geniş bir coğrafya ve farklı kültürlere mensup halklar arasında yayılmış olan Budizm’de ise konu Tibet ve Japon Budizm’indeki cenaze törenleriyle sınırlı tutulmuştur. Human as a mortal creature like every living being, has tried to make sense of death since all known times of history and prehistory. Religions have brought various explanations to human's seeking for meaning of death and beyond, and pioneered the understandings in this regard. Religions have made both death and life meaningful by ascribing a meaning to death and beyond death. With this approach, religions did not perceive death as an end and accepted it as the beginning of a new life and attributed various meanings to funeral ceremonies, which are the beginning of this new life. In this study, the funeral ceremonies that religions accept as necessary to start the new one and relatives of the deceased are obliged to perform on behalf of the deceased were examined within the framework of Hinduism and Buddhism. In the introduction part of our study, in order to reveal the importance and value of funeral rituals for all humanity, the funeral ceremonies that were applied and practiced in ancient and living religions were briefly discussed. Funeral rituals, which are the main subject of our thesis; corpse removal methods, ritual pollution and mourning periods believed to exist due to death were discussed in a general framework under the scope of Hinduism, and in Buddhism, which is very common among many people from a wide geography and different cultures, the subject has been limited to the funeral rites of Tibetan and Japanese Buddhism and was discussed in this extent.Item Hint kökenli dinlerde tanrı tasavvuru(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Zeren, Zehra; Katar, Mehmet; OtherOur Study consists of Introduction, Three Parts and Conclusion. In introduction, generally it is mentioned about the god conception and the god conceptions of the other religions. Later, in the first part of the study, Hinduism, in the second part because of the similarities Jainism and Buddhism, in the third part, Sikhism?s god conceptions are mentioned. In each of the parts it is aimed to get the Indian religions known better by showing the changes that has become in these understandings during the time and the variety of this religion?s god conception. In the Conclusion part, our study is brought to a conclusion by evaluating the god conceptions in Indian religions.Item Hıristiyanlık'ta ruhbanlık anlayışı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008) Şahin, Nadide; Katar, Mehmet; FelsefeThis study consists of an introduction and two chapters. In the introductory part of our thesis concepts on priesthood and the sense of priesthood in various religions have been emphasized. In the first chapter within the context of three main sects of this religion as Catholic, Orthodox and Protestantism, the origin of the sense of priesthood and its historical development have been discussed. In the second chapter within the framework of the three sects stated, an attempt has been made to give information concerning the organization of the priesthood in today?s Christian churches. In the Conclusion Part a general evaluation of the research done has been made. It has been seen in our study that the institution of the priesthood, which is believed to function as a mediator between the secular life and the religious life, has great importance for Christianity. The members of this religion see the clergy as Jesus Christ?s representatives on earth. According to the Bible, it is accepted that the Church has maintained the Jesus?s duty on earth by receiving the right means from the Jesus Christ to perform the divine duty properly, thus representing the divine authority. Within this framework, the clergy has important duties in the performance and execution of the religious life and teaching and practice of Christian ethic.Item İslâm'ın ortaya çıktığı dönemde Arap Yarımadası'nda Hıristiyanlık(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Sönmez, Zekiye; Katar, Mehmet; FelsefeChristianity and Islam, which have arisen in the closer regions of the Arabian Peninsula, have the same tradition of revelation. From these religions, The Christianity, has emerged in I.Century A.D. under the control of the Roman Empire as a Jewish revival movement, later became a universal religion while diverging from Judaism. Besides Islam, has emerged in the Hejaz region of the Arabian Peninsula, six centuries after the Christianity.The Christianity, has arisen the Palestine region of the Arabian Peninsula, had been expanded by the missionary work starting from the I.Century A.D. In addition, Christian merchants, had affected the spread of this religion. And also the slavery had a partial role in the spreading.While the Christianity had been spread with the above-mentioned ways, Islam appeared as a new religion at the beginning of the VII. Century, and there had been relationship among these two religion. In this context, Muhammad, the prophet of Islam, had constructive diplomatic and military relations, with many Christian leaders in the Arabian Peninsula and around it.Besides of these generally constructive relations, the Qur'an had both positive and negative statements. The Christians in the Qur'an, are sometimes described as more closer to Mohammad and his believers in terms of love and having compassion, comparing with other religons? members. This positive statements of Qur'an changed when it comes to tawhid. The Qur'an had criticized the Christians due to the belief of Jesus as the God, as the Son of God and the claim of crucifiction of Jesus and tries to change these inaccurate beliefs and deifying Mary.Item IV. ve V. yüzyıl konsil kararlarında siyasi otoritenin etkis(Ankara : Ankara Üniversitesi : Sosyal Bilimler Enstitüsü : Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı : Dinler Tarihi Bilim Dalı, 2020) Kan, Ayşe; Katar, Mehmet; İlahiyat FakültesiÇalışmamızda IV. ve V. yüzyıllarda düzenlenen dört ekümenik konsilde alınan kararlarda siyasi otoritenin etkisini ele aldık. Hıristiyanlık tarihi açısından son derece önemli olan bu dört ekümenik konsili konu alan çalışmalar yapılmış olsa da, anılan yüzyıllarda düzenlenen konsillerde alınan kararları siyasi otoritenin etkisi perspektifinden ele almanın dinler tarihine katkıda bulunacağı düşüncesi bizi bu çalışmaya teşvik etmiştir. Yahudilik içerisinden çıkarak yeni bir din haline gelen Hıristiyanlık, Roma İmparatoru I. Constantinus'un IV. yüzyılın başlarında yayınladığı Milan Fermanıyla özgürlüğüne kavuşmuş, aynı yüzyılın sonlarına doğru devletin resmi dini olarak kabul edilmiştir. Milan Fermanı'nın sağladığı özgürlük ortamında, o zamana kadar devletin baskısı altında olması sebebiyle gündeme gelmeyen teolojik tartışmalar gündeme gelmeye başlamış ve bu tartışmalar, meseleye devletin birliği ve bütünlüğü açısından bakan siyasi otoritenin iradesi doğrultusunda kararlar alan konsillerle çözülmeye çalışılmıştır. Esas olarak teolojik tartışmaların sonlandırılması ve çoğunluğun kabul edebileceği bir inanç formülü üzerinden din birliğinin sağlanması maksadıyla toplanan konsillere siyasi otoritenin müdahil olması, Hıristiyanlığın iman esaslarının ağırlıklı olarak siyasi otoritenin iradesi doğrultusunda oluşturulmasına ve tarihsel süreç içerisinde Kilise ile devlet arasında var olduğu düşünülen ayrımın olarak ortadan kalkmasına neden olmuştur. In our study, we have discussed the effect of the political authority on the decisions taken by the four ecumenical councils in IV. and V. centuries. Although there have been some studies whose subjects are these four ecumenical councils which are very important in respect of the history of Christianity, the opinion that holding the decisions made by the councils in the above-mentioned centuries from the point of influence of political authority may contribute to the history of religions encourages us to carry out such a study. Christianity, which has become a new religion after separating from Jewish, became free through the declaration of Milan Rescript at the beginning of IV. century by I. Constantinus, the Roman emperor, and has been recognized as the official religion of the state at the end of the same century. The theological disputes which were not on agenda up to that time due to the pressure of the state were began to arise in the freedom environment provided by the Milan Rescript and the settlement of these disputes were executed by the councils which took decisions according to the will of the political authority considering this matter with regard to the unity and integrity of the state. The fact that the political authority intervened in the councils which actually got together in order to ensure a religion unity through a belief formula that might be accepted by everyone and to terminate the theological disputes caused that the belief principles of the Christianity were generated primarily under the will of the will of the political authority and so-called distinction between the state and that the church existing throughout the history disappeared.Item Krişnacılık ve Azerbaycan'daki faaliyetleri üzerine bir araştırma(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2000) Aslanova, Sevinç; Katar, Mehmet; FelsefeThere are many missionary groups in the world today. The Hare Krishna movement in Azerbaijan, which originates from India, is an example of such a movement. The Hare Krishna movement takes its name from avatari Krishna, a divinity in Hinduizm. The movement was reorganized by A.Ch.B. Swami Prabhupada during 1960s. This movement emerged in the US but since the 1990s became active in Azerbaijan to gain converts to the movement. This movement takes advantage of political and social fluctuations in Azeri society after indipendence which gave rise to a religious quest among people. They distribute books, newspapers, magazines and pamphlets about their movement and try to attract people through conferences and seminars. The followers of Krishna movement use all available missionary methods. They have also translated into Azeri language such books as Bhagavad-gîtâ, Krishna: The Supreme Personality of Godhead, Teachings of Lord Caitanya, Krishna Consciousness: The Matchless Gift, Râja-vidyâ: The King of Knowledge, Shri Ishopanishad. They present Krishna teaching as in harmony with Islam, or even complimentary to it. -83At the conslusion of our study, we tried to give information about the results of the activities of Krishna movement in Azerbaijan in particular about the Azeri converts to this religion. In this context, I tried to show that despite their activities, the followers of Krishna movement could influence only very few people, and even caused a negative reaction against them among the people.Item Lübnan'da dini grupların şekillenmesinde iç ve dış dinamikler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Ziya, Saliha; Katar, Mehmet; OtherLebanon in which many religious sects have been living together for centuries, is a country of which name is mentioned frequently with wars and instability today. The political, economic and social characteristics of Lebanon had been effective on those religious sects? having power on the state in history. In the same way, foreign interventions towards Lebanon have been determined on structure and relations of religious sects. Sectarian system which has begun to function in Lebanon in the second half of 19th century has been causing religious identity to turn into political one and occuring clashes between religious sects.Item Makkabi İsyanı (Sebep ve sonuçları)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017) Kurtkayası, Canan; Katar, Mehmet; OtherMakkabi İsyanı'nı ele aldığımız bu çalışma giriş ve üç bölümden oluşmaktadır. Tezimizin giriş kısmında önce çalışma hakkında genel bilgi verilmiş, ardından sırasıyla Büyük İskender, Ptolemeler, Selevkoslar dönemlerinde Helenizmin Yahuda bölgesinde yayılma süreci işlenmiştir. Birinci bölümde, Makkabi İsyanı'nı hazırlayan sebepler üzerinde durulmuş, Yahudi toplumunu ayaklanmaya götüren faktörler tek tek ortaya konulmuştur. İkinci bölümde, Makkabi İsyanı'nın kendisi ele alınarak isyan süreci boyunca Yahudiler tarafından belirlenen hedefler ile bu hedefler uğruna verilen mücadeleler aktarılmış ve bu bağlamda elde edilen zaferler değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde, Makkabi İsyanı'nın ardından oluşan siyasî ve dinî neticeler ortaya konularak bu neticelerin Yahudi toplumu ile Yahudilik dini üzerindeki etkileri ortaya konulmuştur. Sonuç kısmında, yapılan araştırmanın genel bir değerlendirmesi yapılmıştır. Ekte ise konunun daha kolay kavranabilmesi açısından ilgili dönemin kapsamlı kronolojisine ve söz konusu zaman diliminde Yahuda bölgesindeki değişimi yansıtan haritalara yer verilmiştir.Item Nichiren Budizmi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012) Karataş, Hüsamettin; Katar, Mehmet; FelsefeFounder of Nichiren Buddhism which is one of the Japanese Buddhism school, was Japanese-originated priest Nichiren who lived in Japan between 1222-1282. After he finished his priesthood education in 1253, he declared his doctrine. Nichiren who had tried to melt Japanese folk belief and Buddhism in the same pot is a religional leader having a conservative, traditional and nationalist tendencies. He put forward an idea in Kamakura era that some religional doctrines which against to Japanese nature had been prevailed or appropriate background had been prepared for that. According to Nichiren this issue had disturbed the Japan and holy things protecting Japanese. In this regard he had warned religional and political authorities, he had written some critical reviews and also proposals to the Bakufu goverments and religionally active groups, because of these activities he had been punished in many way. In spite of so many reactions, when his rightfulness had been proved in his some predictions, his ideas had mustered up supporters among Japanese.After Nichiren dead, his doctrine had been continued by his students. Nichiren school which had been formed by Nichiren ideas, had carried on under several names. In present time, there are some movements describing themselves as follow-up of his school or real representer of the Nichiren school. Due to these movements Nichiren?s ideas, at the outset in Japan, and all around world had become known. Nichiren?s ideas are based on holy Budhist book Hokeyko (Saddharmapundarika Sutra/Lotus Sutra), pursuant to him Hokeyko book is the basis of sacred ?dharma? rules which Sakyamuni Buddha had preached. On condition that Hokeyko as a basic, Nichiren Buddhism is formed by the cornerstone doctrines like daimoku-shu (namu myoho renge kyo), honzon-shu, kaidan-shu, kaitai-shu, hokke-shu, senji-shu and concepts like bosatsu (bodhisatva) ve mandara (mandala). In addition to that Nichiren school advocates social salvation, momentary enlightmen, moral virtues and traditionalism.Key Words: Nichiren, Nichiren Buddhism, Japan Buddhism, Hokekyo, Daimoku, Honzon, Kaidan, Bosatsu, Mandara.Item Origen (Hayatı, eserleri ve Hıristiyan ilahiyatının şekillenmesindeki rolü)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Şahin, Nadide; Katar, Mehmet; İlahiyat FakültesiMS. 185-254 yılları arasında yaşamış olan Origen İskenderiye geleneğinin en önemli temsilcilerinden biridir. Alegorik yorum metodunu kullanımı ile ön plana çıkan Origen'in kutsal kitap çalışmalarına kaynak teşkil etmek üzere oluşturduğu Hexapla isimli eseri Hıristiyan geleneği içinde Eski Ahit metin kritik çalışmalarının ilk örneğidir ve bu türün müteakip tüm çalışmalarında uzun müddet otorite kaynağı olarak temel teşkil etmiştir. Origen'in Hexapla'nın yanı sıra kaleme almış olduğu tefsir, şerh ve vaaz çalışmaları Eski ve Yeni Ahit metinlerinin neredeyse tamamını içermektedir. O, Yeni Ahit ile birlikte eş zamanlı olarak Eski Ahit metinlerinin de yorumunu yapması ve temel doktrinler ile ilgili olarak oluşturduğu eserlerinde Eski ve Yeni Ahit'in ilişkisi üzerinden hareket etmesiyle, kendisinden sonra nesilden nesile devam eden geleneğin başlangıç noktasını oluşturmaktadır. Bu yönüyle kutsal kitap çalışmaları alanında mühim bir tefsirci olarak kabul edilen Origen'in aynı zamanda Hıristiyan doktrinlerinin henüz belirlenmediği bir dönemde sistematik Hıristiyan teolojisi oluşturma girişimi ile de Hıristiyanlıktaki konumu ve etkisi oldukça önemlidir. Origen, döneminde yaygın olan Gnostisizmi reddetmekle kalmayıp, eğitimini aldığı Helenistik felsefenin kavramlarından faydalanarak, Hıristiyan temel doktrinleri ile ilgili ortaya koyduğu izahları ile kilisede felsefi teolojinin temellerini atan, önemli ve etkin bir teolog olarak kabul edilmektedir. Çalışmamızda, Hıristiyanlık için böyle bir önemi haiz olan Origen'in hayatı, eserleri, düşünce yapısı, Kitabı Mukaddes algısı ve Hıristiyanlığın belli başlı temel doktrinlerine dair ortaya koyduğu öğretiler ele alınarak onun Kilise tarihi içindeki önemi ortaya koyulmaya çalışılacaktır. Origen (A.D. 185-254) is one of the most important representatives of the tradition of Alexandria. Origen is at the forefront with the use of the allegorical method. Origen's book named Hexapla which he composed to be a source for the study of the scriptures was the first example of the text-critical work of the Old Testament in the Christian tradition and it has long been the basis of authority in all subsequent studies. The commentaries, scholium and preaching works that he has written besides Hexapla, contain almost all of the Old and New Testament texts. By making simultaneous interpretations of the Old Testament texts with the New Testament and moving through the relation of the Old and New Testaments in his works about the basic doctrines, he became the starting point of the continuing tradition from generation to generation. From this perspective, Origen is regarded as an important biblical scholar in the field of scripture studies. But at the same time, Origen's position and influence in Christianity is also very important in his attempt to establish a systematic Christian theology at a time when Christian doctrines have not yet been defined. By not only rejecting Gnosticism, which is common-prevalent in his time but using the concepts of Hellenistic philosophy he studied, he is regarded as an important and effective theologian who sets the foundations of philosophical theology in the church with his explanations about the fundamental doctrines of Christianity. In our work, we will try to reveal the significance of Origen in the church history by taking into consideration of his life, works, thoughts, understanding of Bible and his teachings of the main doctrines of Christianity.Item Pentekostalist kilise; doğuşu, inanç, ibadet ve ritüelleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008) Demirtaş, Tuğba; Katar, Mehmet; FelsefePentecostalism is a Protestant religious movement that arose in 20?th century in the USA. The most fundamental property of this religious movement is that it defends the Baptism of Holy Spirit and Spiritual Gifts can be experimented also for today. This idea was very huge critisicm by other Christian Churches in the first years of Pentecostal Movement. Hovewer, this doctrin was accepted in the course of time and caused rise of many new Christian Movement. Also these new movements are accepted as the third force of Christianity because they had a heap of big supporter in a short time.The biggest contribution that Pentecostalism made for Christianity is to introduce the Baptism of in the Holy Spirit and Spiritul Gifts, that exist in the early period of Christianity, again into the Christian life. Besides, with introducing these components by Pentecostal Mevement, a new religious trend that Holy Spirit centralist arose in Christianity after 1950?s. Also Pentecostal Movement brougt out a component that causes power loss of Christianity. This is Oneness Movement that accepts only Jesus as God. These positive and negative componenets, that were brought out by Pentecostal Movement, caused this movement to be a religious movement that must be informed about to understand these subjectsItem Rusların Hıristiyanlaşma süreci ve Rus dinî kimliğinin oluşumu(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Uluçam, Elif Rümeysa; Katar, Mehmet; OtherRuslar 988 yılında Knez I. Vladimir'in öncülüğünde Hıristiyanlığı kabul etmiştir. Bu olayla birlikte Ruslar siyaset, hukuk, sanat ve edebiyat gibi alanlarda ilerleme kaydederek özgün bir medeniyet oluşturmaya başlamıştır. Ancak ilerleyen süreçte Rus topraklarında Moğol egemenliğinin başlaması söz konusu gelişmeleri olumsuz etkilemiştir. Bu süreçte Rus Kilisesi, Moğolların ve Rus idarecilerin nezdinde önemli bir konum elde etmiş; böylece Moğol egemenliğinin ortadan kalkmasından sonra kurulan yeni Rus devletinde de etkin bir role sahip olmuştur. Moğol hâkimiyetinin ortadan kalktığı dönemde Doğu Roma İmparatorluğu'nun yıkılışı da bu etkin rolü pekiştirmiş; öyle ki bazı Rus din adamları Rus devletine "III. Roma" yakıştırmasını yaparak hem Kilise'yi hem de devleti Doğu Roma'nın varisi olarak kabul etmişlerdir. Bu doğrultuda Rus Kilisesi Ortodoksların koruyucusu olarak görülmüş; Rus devleti de Kilise'nin desteğiyle bölgedeki Türk halklarına asimilasyon politikası uygulamıştır. Tüm bu durumlar Rus Kilisesi'nin söz konusu dönemde gelmiş olduğu konumu hem Hıristiyanlık hem de Türk tarihi açısından önemli kılmaktadır. Çalışmada Rusları Hıristiyanlığı kabule götüren süreçte Doğu Roma İmparatorluğu'nun rolü incelenmiş ve Rus Kilisesi'nin nihai anlamda geldiği vaziyete etki eden tarihsel olaylar ele alınmıştır. Bu bağlamda çalışmada tüm bu olayların yaşandığı IX ila XV. yüzyıl arasındaki dönem, kronolojik ve tarihî bir perspektifle ortaya koyulmuştur.Item Tanah’ta Yahudi dini hayatına yönelik eleştiriler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006) Akkurt, Suna; Katar, MehmetItem Tarihten günümüze Hıristiyanlık'ta dinsel şiddet(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Ünüştü, Fatma; Katar, Mehmet; İlahiyatThe thesis that have studied under the title of ?History of Religious Violence in Christianity from the early times to nowadays? consists of the introduction and the three parts. In the introduction part, the definition of violence, relationship between people and violence, connection of religion and violence, and finally; violence understanding of religions were emphasized. In the first section, the viewpoint relating to violence of the first Christian community has been tried to tell in the context holy scriptures and historical development of Christianity. In the second section, viewpoint of Christianity over violence has also been mentioned in the middle Ages in the context of some historical events. In the third part, it has been represented how Christianity regards violence at the present day. In the conclusion part, an overall evaluation has been made and the thesis has been completed.The sacret books of Christianity originated in the people who argued for violence and tried to make it legal as well as those who advocated violence. For that reason, sacred texts of Christianity can be regarded as an important source of violence applied by the Christian communities. So Christians treated intoleranty against both the groups of people that defended different opinions exposed in their own communities and the people belonging to the other religions; they also used violence to stop the people because they opposed to them.Item Ulfilas ve Gotların Hıristiyanlaşmasındaki rolü(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Özcan, Mahmut Esat; Katar, Mehmet; OtherHıristiyanlığı benimseyen ilk Cermen halkı olmakla tarihte önemli bir iz bırakan Gotlar, bu özelliklerini büyük oranda Ulfilas isimli piskoposa borçludur. Ulfilas hakkında, Got tarihinde bilinen en meşhur isimlerden birisi olması nedeniyle birbirinden oldukça farklı bilgilere rastlanmaktadır. Bu farklı bilgiler hem Ulfilas'tan bahseden az sayıdaki Geç Antik Çağ eserinde hem de modern çalışmalarda karşımıza çıkmaktadır. Çalışmamız, bu farklı bilgiler arasından Ulfilas'ın hayatına, statüsüne, faaliyetlerine ve Gotların Hıristiyanlaşmasındaki etkisine dair özgün bir fikir beyan etmeyi amaçlamaktadır. Böylesi bir çalışma sadece Gotların IV. yüzyıldaki durumuna ilişkin bir fikir ortaya koymakla kalmayacak, Avrupa'nın kimliğini oluşturan özelliklerinden birisi olan Hıristiyanlığın, bu topraklarda nasıl bir geçmişinin olduğuna dair bir perspektif sunacaktır.Item Yahudilikte; Hristiyankıkta ve İslamiyette kutsal kitap anlayışı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2000) Küçük, Mehmet Alparslan; Katar, Mehmet; İlahiyatThis research investigates descriptively and comparatively the understanding of Holy Book in Judaism, Christianity and Islam. This study consists of Introduction, Four Chapters and Conclusion. The Introduction gives some information about the methodology of the study and it explains the concepts of "book", "holiness" and "holy book". In addition to this it deals with the holy books of other religions than Judaism, Christianity and Islam. The First Chapter studies the understanding of holy book in Judaism. And it investigates the inspiration of the Old Testament, its collection, its writing and its content. Furthermore this chapter examines the place of the Old Testament in the life of Jews, its importance and its interpretation. It besides expounds the views of various Jewish sects regarding the Old Testament. The Second Chapter researchs the understanding of holy book in Christianity. In this context it deals with the inspiration of the New Testament, its collection, its writing, its content and the views of Christians to the Bible. This chapter also investigates the place of the New Testament in religious life of Christians, its reception, its interpretation and the understanding of holy book in various Christian sects. The Third Chapter examines the understanding of holy book in Islam. In this context it studies the descent of the Quran, its collection and its writing. Furthermore this chapter explains the perceiving of the Quran in Islam. In addition to this, it deals with the views of various Islamic sects about the matter in general. The Fourth Chapter exposes the Quranic view of Jewish and Christian holy books. The Conclusion appreciates the consequences of this study.Item Yeni Ahit Apokrif Metinlerinde İsa'nın Hayatı ve Tebliği(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Gergin, Hacer; Katar, Mehmet; Dünya DinleriThe life of Jesus is of critical importance in terms of Christian religion and its scriptures. Religious texts that convey the life and teachings of Jesus, which are widely known today by both Christian believers and other people, consist of canonical texts accepted as authentic by the Christian tradition. However, the apocryphal texts, most of which were found as a result of the discovery made in Nag Hammadi in the last century, revealed that early Christian communities had different approaches to Jesus. For this reason, the life and teachings of Jesus, which are the subject of our study, described in the New Testament apocryphal texts, are important in terms of reflecting the beliefs of various early Christian communities, unlike the generally accepted approaches to him today. In our study, in the light of the New Testament apocryphal texts, besides the narratives about Jesus' early childhood years, and where and how he spent the eighteen years of his life before he started his preaching, we identified aspects of his preaching that are not encountered in canonical texts. In this context; this thesis study, in which we examine the apocryphal texts that refer to the life of Jesus, his teachings and the approaches of the people who believe in him, showed that there were different perceptions of Jesus and Christianity in the sacred texts of the Christian communities that existed at that time, before they were declared heretical by the church in the early period.