04-DÖNEM PROJESİ
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 04-DÖNEM PROJESİ by Author "Arpaç, Elif Ece"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Türkiye’de evlilik ritüelleri, kişilerin değer kavramı ve buna bağlı hedonik tüketime yatkınlık üzerine bir araştırma(Ankara Üniversitesi, 2024) Arpaç, Elif EceTürkiye bütün bir ülke gibi görünse de, bölgelerine ayrı ayrı baktığımızda fazlaca farklı geleneksel ve ritüel unsurları barındıran bir ülkedir. Her geçen gün gelişen ve hızla yayılmaya devam eden teknoloji ve teknolojik aygıtlarla beraber her ne kadar Türk gelenekleri anlam ve önemini yitirmiş gibi görünse de, halen birçok çift; kendilerinin veya ailelerinin doğup büyüdüğü coğrafi bölgelere ait olan adet ve ritüelleri layığıyla yerine getirmeye devam etmektedir. Bilindiği üzere, Türkiye’de her bölge ve neredeyse her ile özgün ilden ile, hatta köyden köye bile değişen birtakım gelenek, ritüel ve adetler bulunmaktadır. Bu ritüel ve adetler yerine getirilmek istendiğinde, hem gelin hem de damat tarafı maddi manevi yorucu bir sürece girmiş olurlar. Bu yorucu süreç ve evlilik aşamasında yapılan tüm dini veya toplumsal ritüelleri bir kenara koyduğumuzda bile, sadece iki insanın hayatlarını birleştirmesi için Türk toplumunda harcanan meblağlar ve tüketimin boyutu bir proje konusu olmaya yeterlidir, çünkü sadece düğün organizasyon masrafları veya ev eşyaları için değil; ayrıyeten kına, söz-nişan gibi organizasyonlara da tonlarca para harcanmaktadır. Türk toplumunda kişilerin bu harcama davranışının altında yatan sebep, söz-nişan-düğün üçlemesine aileleriyle beraber hayatta sadece bir kere şahit olacaklarına inanmalarıdır. Özellikle sosyal medyanın hayatlara hakim olmasının ardından, kişiler sahip oldukları imkanları birbirlerine daha kolay gösterebilme imkanına sahip olduğundan ötürü harcamalar ve lüks tüketim de beraberinde artış göstermiştir. Bu sebepten ötürü kişiler her obje ve organizasyonun en şatafatlısını edinmeye eğilim gösterirler. Kısacası çağda yaşanan bu değişim ve gelişmeler, evlilik öncesinde ve sürecinde bireylerin tüketime yönelik tutum ve davranışlarında değişimlere neden olmuştur. Bu projede evlilik sürecinde ve öncesindeki gerçekleştirilen alışverişlerde kişisel değerlerin, hedonik tüketime yönelimlerinin tüketicilerin evlilik ve Türk ritüellerine bakış açılarınınaçıklanması amaçlanmış.