Akademik Arşiv Sistemine Hoş Geldiniz
Ankara Ünivrsitesi Akademik Arşiv Sistemi:
- Üniversitemiz Akademik ve Kültürel Mirasını toplama, saklama ve geniş kitlere duyurmak amacını taşır
- Üniversitemiz akademik çıktılarını uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar
- Etkisini artırmak için telif haklarına uygun şekilde Açık Erişime sunar
Ayrıca Üniversitemiz Önlisans, Lisans ve Yüksek Lisans ders notlarına Açık Ders Malzemeleri sistemi üzerinden erişebilirsiniz.
Akademik Arşiv Sistemi birçok farklı bölümden oluşur:
- Dergiler = Bu kategoride Ünivrsitemizde yayınlanan dergilere ulaşabilirsiniz
- Kitaplar= Üniversitemizde yayınlanan kitapları bu kategoride bulabilirsiniz.
- Gazeteler= Geçmişten günümüze bazı gazetelerin, bazı sayıları sizi tarihte bir yolculuğa çıkarıcak.
- Tezler= Yüksek Lisans, Doktora ve Uzmanlık Tezleri bu kategori altında yer almaktadır.

Recent Submissions
Item type:Item, A black feminist approach to Maya Angelou's I Know Why The Caged Bird Sings, The Heart of a Woman, and All God's Children Need Traveling Shoes(ANKARA ÜNİVERSİTESİ, 2025) Metin, SenaBu tez, Maya Angelou'nun yedi otobiyografik eserinin arasindan I Know Why the Caged Bird Sings (Kafesteki Kuş Neden Şakır, Bilirim), The Heart of a Woman (Bir Kadının Yüreği) ve All God's Children Need Traveling Shoes (Tanrı'nın Bütün Çocuklarının Seyahat Ayakkabılarına İhtiyacı Var) adlı eserlerini Siyah feminist bakış açısıyla incelemektedir. Edebi ve kuramsal analiz bağlamında bu çalışma, Angelou'nun otobiyografi türünü kolektif bellek, epistemolojik direnç ve politik aktivizm için bir mecra hâline dönüştürdüğünü ortaya koymaktadır. Her bir anlatı, ırk, cinsiyet, sınıf ve cinsellik eksenlerinde kesişen bir ağ tarafından şekillenen siyah kadınlık ifadesini incelemektedir. Angelou'nun kullandığı anlatı stratejileri, bastırılmış travmadan diasporik etkileşimlere kadar uzanmakta olup, siyah kadınların yaşam deneyimlerini tali anekdotlar olarak değil, bilginin üretildiği anlamlı mekânlar olarak vurgulamaktadır. Giriş bölümü, Angelou'nun otobiyografilerinin incelenmesi amacıyla Siyah feminizmin tarihsel ve kuramsal gelişimine dair bir zemin sunmaktadır. Birinci bölüm I Know Why the Caged Bird Sings kitabındaki kadın özneliği, cinsel travma ve sistematik ırkçılıkla birlikte siyah annelik kavramını incelemektedir. İkinci bölüm The Heart of a Woman'ı inceleyerek Angelou'nun Sivil Haklar Hareketi'ndeki sorumlulukları ile Harlem ve Gana'daki entelektüel ve aktivist topluluklardaki rolüne odaklanmaktadır. Üçüncü bölüm All God's Children Need Traveling Shoes'u mercek altına alarak Angelou'nun Gana'daki aidiyet ve dışlanmışlık deneyimi aracılığıyla Siyah feminist düşüncenin entelektüel düzenini, kesişimsel ve diasporik bilinç yapısını vurgulamaktadır. Sonuç bölümünde, Angelou'nun otobiyografilerinin, otobiyografi türünü kolektif, diasporik ve epistemolojik olarak radikal bir şekilde yeniden tanımladığı ve Siyah feminist direniş ile güçlenme için bir arşiv oluşturduğu ileri sürülmektedir. Bu tez, anneliği, kız kardeşliği ve kültürel yerinden edilmeyi eleştirel biçimde ele alarak özcü kimlik politikalarını sorgulamakta; kırılganlık, fark ve ilişkisel olma hâlini kadın dayanışmasının temeli olarak onaylamaktadır. Angelou'nun anıları yalnızca Siyah feminist tarihe bir yansıma sunmakla kalmaz, aynı zamanda hafıza, direnç ve dayanışma yoluyla Siyah Amerikan edebiyatının geleceğini derinden etkilemektedir.Item type:Item, Dijital platformlar aracılığıyla oyunlaştırma yaklaşımı çerçevesinde kendi kendine Japonca sözcük öğrenimi -Seyahat sözcükleri örnekleminde-(ANKARA ÜNİVERSİTESİ, 2025) İrim, Nuri Bilginİnternet ve dijital teknolojilerin yaşamın her alanına entegre olduğu bu dönem, bireylerin öğrenme biçimlerinde de değişimi beraberinde getirmiş ve bireyler artık bilgiye daha hızlı ve kolay erişebilir, ayrıca öğrenme süreçlerini kendi ihtiyaç ve hızlarına göre şekillendirebilir olmuştur. Bu bağlamda oyunlaştırmanın kendi kendini yönlendirmeyi ve okul dışı ikinci dil öğretimi uygulamalarını destekleyerek öğrenenin özerkliğini kolaylaştırdığı belirtilmektedir. Bu doğrultuda bu çalışmada oyunlaştırma yaklaşımıyla oluşturulmuş olan dijital materyallerin kendi kendine Japonca sözcük öğrenen bireylerin öğrenme başarısı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Bu süreci ampirik olarak incelemek amacıyla "kontrol gruplu öntest-sontest deseni" kullanılmıştır. Araştırma örneklemi olarak seyahat sözcükleri belirlenmiş, buna yönelik deney materyali hazırlanmış ve Japonca seyahat sözcükleri bilgi testi geliştirilmiştir. Deney materyali, bilgi kartlarından ve Türkiye seyahatini içeren hikayelerden oluşmaktadır. Çalışmanın örneklem grubunu anadili Türkçe olan Japonca öğrenicileri oluşturmaktadır. Katılımcılar oyunlaştırma yaklaşımı çerçevesinde kendi kendine Japonca sözcük öğrenme sürecini, dijital platformlardan Canvas Öğrenim Yönetim Sistemi ile bilgi kartı platformu Quizlet aracılığıyla deneyimlemişlerdir. Ayrıca, süreci derinlemesine inceleyebilmek amacıyla katılımcılara kültürel sözcük anketi ile deney materyali sözcük anketi gerçekleştirilmiş ve katılımcılarla görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada ön çalışma (sözcük listesiyle sözcük öğrenme – deney materyaliyle sözcük öğrenme) ve deney çalışması (müdahalede bulunmama – deney materyaliyle sözcük öğrenme) bulunmaktadır. Ön çalışmadaki veriler parametrik olmayan testlerden Wilcoxon işaretli sıralar testi ile Mann-Whitney U testiyle incelenmiş ve her iki grubun kendi içerisinde anlamlı bir gelişim gösterdiği; ancak müdahalede bulunulan deney grubunun kontrol grubuna kıyasla anlamlı bir gelişim göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Diğer yandan, deney çalışmasındaki veriler parametrik testlerden eşleştirilmiş örneklemler t testi ve bağımsız örneklemler t testiyle incelenmiş ve her iki grubun kendi içerisinde anlamlı bir gelişim gösterdiği; ayrıca müdahalede bulunulan deney grubunun kontrol grubuna kıyasla anlamlı bir gelişim gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, gerçekleşen sözcük öğreniminin sadece seyahat sözcükleriyle sınırlı kalmadığını, aynı zamanda kültürel sözcükleri ve bu sözcüklere bağlı kültürel bilgileri de içerdiğini göstermektedir. Çalışma bu bağlamda değerlendirildiğinde, dijital platformlarda oyunlaştırma yaklaşımı çerçevesinde kendi kendine Japonca sözcük öğreniminin sadece yabancı dil gelişimini değil, aynı zamanda kültürel farkındalığı da destekleyen çok yönlü bir öğrenme sürecini içerdiği görülmüştür.Item type:Item, Marmara Bölgesinde Pyricularia oryzae'nin eşleşme tipleri ile genetik varyasyonunun ve bazı çeltik çeşitlerinin çeltik yanıklık hastalığına karşı reaksiyonlarının belirlenmesi(ANKARA ÜNİVERSİTESİ, 2025) Arslan, Melis SeidiDünyada ve ülkemizde yetiştirciliği yapılan çeltik bitkisinde görülebilen en önemli fungal hastalıklarının başında Pyricularia oryzae Cav. (telemorf: Magnaporthe oryzae) tarafından meydana getirilen çeltik yanıklık hastalığı gelmektedir. Yapılan bu çalışmada, Türkiye'de en çok çeltik ekim alanlarının yer aldığı Edirne, Balıkesir ve Çanakkale illerinde 2021 ve 2022 yıllarında çeltik tarlalarından Pyricularia oryzae ile enfekteli yaprak örnekleri toplanmış ve 77 adet Pyricularia oryzae izolatı elde edilmiştir. Elde edilmiş olan Pyricularia oryzae izolatları ile ülkemizde bu patojene karşı hassas olan Sarı Çeltik ve Diyarbakır Yerli (Karacadağ) çeşitleri kullanılarak patojenisite/virülenslik çalışması gerçekleştirilmiş ve en virülent olarak 82MÇ22 ve 84MÇ22 izolatları bulunmuştur. Çeşit reaksiyonu çalışmalarında illeri temsil edecek şekilde virülensliği yüksek izolatlar seçilmiş olup Edirne ilinden 25ME21 ve 81ME22; Balıkesir ilinden 48MB21 ve 53MB21 izolatları ile Çanakkale ilinden 84MÇ22 ve 82MÇ22 izolatları seçilmiştir. Çeşit reaksiyon çalışması sonucunda, 0-5 ıskalasına göre Halilbey, Kocamaninci, Siyah-I, Boyabat Kalesi, Rekor CL, Haziran, Hasat, Şumnu, Bereket, İnci, IMI2521 CL, IMI2554 CL, TARI2020, Kristal CL, Damla CL, İskender CL ve İlkeren çeltik çeşitlerinin dayanıklı olduğu görülmüştür. Pyricularia oryzae'ye ait eşleşme tiplerine spesifik primerler ile yapılan tarama sonucunda 56 izolat MAT1-1 olarak tespit edilmiş olup MAT1-2'ye rastlanılmamıştır. Ayrıca, P. oryzae izolatları 63 ISSR primeri ile taranmış olup 7 ISSR primerinin (UBC890, UBC881, UBC899, UBC859, UBC897, UBC808, UBC827) polimorfik olduğu bulunmuş ve genetik varysayonun belirlenmesi çalışması sonucunda P. oryzae popülasyonunun %79 benzerlik katsayısı ile ayrıldığı ve izolatların büyük çoğunluğunun %90 üzerinde benzerlik gösterdiği ortaya çıkmıştır.Item type:Item, Anadolu sanat stilleri perspektifinden makine öğrenimi ile stil transferi(ANKARA ÜNİVERSİTESİ, 2025) Ekinci, MehmetBu tezde, Anadolu kökenli üç farklı sanat geleneğinden görsellerle stil transferi çalışmaları gerçekleştirilmiştir: Osmanlı minyatürleri, Bizans mozaikleri ve Selçuklu sanat eserleri. Çalışmanın temel amacı, bu tarihi sanat stillerinin karakteristik özelliklerini çağdaş derin öğrenme yöntemleriyle farklı görseller üzerine aktararak, geleneksel sanat ile modern teknoloji arasında bir köprü kurmaktır. Buna ek olarak, çalışmada farklı stil transferi yöntemlerinin ve çeşitli önceden eğitilmiş modellerin bu sanat tarzlarını ne ölçüde yansıtabildiği karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Kullanılan veri kümeleri arasında en geniş olanı Osmanlı minyatürleri veri kümesi olmuştur. Bu nedenle deneylerin büyük bölümü bu stil üzerine yoğunlaşmış, farklı mimari yapılar arasında karşılaştırmalar yapılmıştır. Bizans mozaikleri ve Selçuklu sanat eserleri ise, veri miktarının sınırlı olması nedeniyle, yalnızca önceden eğitilmiş modeller ile gerçekleştirilen deneylerde değerlendirilmiştir. Stil transferi uygulamaları çeşitli mimari yapılar ve yöntemlerle gerçekleştirilmiştir. Bu yöntemler arasında; önceden eğitilmiş evrişimli sinir ağları, uyarlanabilir örnek normalleştirme (Adaptive Instance Normalization, AdaIN), doğrusal dönüşüm temelli modeller ve üretken rekabetçi ağlar (Generative Adversarial Networks, GAN) yer almaktadır. Elde edilen sonuçlar hem görsel algı açısından hem de SSIM (Structural Similarity Index Measure) ve LPIPS (Learned Perceptual Image Patch Similarity) gibi metrikler aracılığıyla değerlendirilmiştir. Önceden eğitilmiş modeller ve AdaIN temelli deneyler genellikle tatmin edici stilizasyon sonuçları üretmiştir. Ancak doğrusal dönüşüm ve GAN temelli modellerde, sınırlı veri ve eğitim sürecindeki istikrarsızlıklar gibi nedenlerle istenen başarı düzeyine ulaşılamamıştır. Bu tez, tarihi sanat biçimlerinin dijital ortamda yeniden üretilmesine yönelik bir yaklaşım sunmakta ve makine öğrenmesi tekniklerinin bu alandaki potansiyelini deneysel olarak ortaya koymaktadır.Item type:Item, Sâʾı̇lî' nı̇n Ravżatu'l-Aḥbâb'ı (İnceleme-metin-Gülistân ı̇le mukayesesi )(ANKARA ÜNİVERSİTESİ, 2024) Tanrıverdi, ArzuSâ'ilî (ö.1553) nin Farsça Ravżatu'l-Aḥbâb eseri, mensur-manzum karışık şekilde Gülistân'a nazire olarak yazdığı önemli bir eser olup; 924/1518 yılında telif edilmiştir. Eser ahlakî ve hikmet içerikli hikâyelerden müteşekkildir. Bu çalışmada, Sâ'ilî-i Şîrâzî'nin beş nüshasına ulaşabildiğimiz mensur-manzum eseri Ravżatu'l-Aḥbâb incelenmiştir. Sözkonusu eser, Gülistân'a benzer şekilde, bir mukaddime ve sekiz bâbtan oluşur. Mukaddimede; Allah'a şükür ve yalvarma, tevhid, münâcât, telif sebebi mevcuttur. Devamında yer alan sekiz bâbın başlıkları ve dizilimi Gülistân'a benzer şekildedir. Sâ'ilî, dil, üslup ve muhteva bakımından Gülistân'a benzer bir eser yazmaya özen göstermiştir. Bâblar şu şekildedir: 1.Padişahların Davranışı Hakkında, 2. Dervişlerin Ahlâkı Hakkında, 3. Kanaatin Fazileti Hakkında, 4. Susmanın Faydaları Hakkında, 5. Aşk ve Gençlik Hakkında, 6. Zayıflık ve Yaşlılık Hakkında, 7.Terbiyenin Tesiri Hakkında, 8.Sohbet Âdâbı Hakkında. Sâ'ilî eserinde öğüt ve hikmet içeren hikâye ve beyitlerle toplumu eğitici bir kitap yazmayı hedeflemiştir. Hikâyelerde toplumdan birçok tipleme iyi, kötü, güzel, çirkin, kusurları ve zaaflarıyla hikâyelerde yer alır. Karakterler birbirine zıt değerleri temsil ederek topluma ayna olur. Eserde yer alan tiplemeler şu şekildedir: padişah-dilenci, âlim-cahil, zengin-fakir, yaşlı-genç, hırsız-hâkim, âlim-sufi gibi. Farsça ve Türkçe şiir söyleyen Sâ'ilî, II.Bâyezîd, Yavuz Sultan Selîm ve Kanûnî Sultan Süleyman dönemlerini görmüştür. Ravżatu'l-Aḥbâb eserini Yavuz Sultan Selîm'e ithaf etmiştir. Gülistân nazireleri içerisinde önemli bir kaynak niteliğindedir.
