Browsing by Author "Ulusay, Nejat"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Çağdaş Hollywood sinemasında Avrupa filmlerinin yeniden çevrimi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2005) Büyükyıldırım, Esin; Ulusay, NejatÖZET Bu tezin amacı, günümüz Hollywood sinemasında Avrupa filmlerinin yeniden çevrimi olgusunu ele almak, iki farklı sinema yaklaşımı arasındaki etkileşimi, yeniden çevrim örnekleri üzerinden değerlendirmektir. Çalışma boyunca, sinemasal bir uyarlama biçimi olarak yeniden çevrim kavramı ele alınmakta; Hollywood sinemasındaki yeniden çevrim çeşitlerine ve örneklerine değinilmektedir. Günümüz Amerikan sineması açısından önem taşıyan Avrupa filmlerinin yeniden çevrimi olgusu, popüler sinema ile özdeşleştirilen Hollywood sineması ve sanat sineması ile özdeşleştirilen Avrupa sinemasının farklı özellikleri ve karşıtlıkları bağlamında değerlendirilmektedir. Bu iki sinemanın konumundan ve algılanışından kaynaklanan farklı politik ve kültürel yaklaşımlar, yeniden çevrimlere bakışı etkilemektedir. Bu çalışmada, somut örnekler üzerinden yeniden çevrim sürecinde ortaya çıkan değişiklikler incelenmekte ve yeniden çevrimlerin iki farklı sinema yaklaşımını değerlendirmek ve arasındaki etkileşimi görmek açısından önemli bir araştırma alanı olduğu kaydedilmektedir. Bu çerçevede, tez çalışmasında, yeniden çevrime konu olan çok sayıda filme değinilmesinin yanısıra, Solaris (Andrei Tarkovski, 1972, Rusya) / Solaris (Steven Soderbergh, 2002, ABD), Aç Gözünü (Abre los Ojos, Alejandro Amenabar, 1997, İspanya) / Vanilla Sky (Cameron Crowe, 2001, ABD) ve Insomnia (Erik Skjoldbjaerg, 1997, Norveç) / Insomnia (Christopher Nolan, 2002, ABD) adlı filmler karşılaştırılmakta ve ayrıntılı olarak incelenmektedir.Item Hollywood sinemasında androjen erkek temsili(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Mingü, Kamil; Ulusay, Nejat; Radyo, Televizyon ve SinemaThis thesis, which deals with the androgynous male representation in Hollywood cinema consists of three chapters. The first part deals with the biological and social aspects of sexuality in the light of psychoanalytical theories of the interactions between family and children. Also, the aspects and formation of the androgynous male are evaluated in this chapter. In the second part of the thesis, characters from representative films are analyzed through the theories defined in the first chapter. These characters are analyzed in subchapters titled as Libidinal energy, the Father model, the Mother model and clothing choices. In the last chapter, detailed film analyses are done in three films that include such subchapters. The aim of this study is to find out the ways in which androgynous representations are made in the representative films regarding the themes on androgyneity.Item Sinema teknoloji ilişkisi: Ses, renk, geniş perde, dijitalleşme ve üç boyutun anlatıma katkıları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016) Demirel, Süleyman; Ulusay, Nejat; GazetecilikBir teknolojik icadın ürünü olarak ortaya çıkan sinema, teknolojiden ayrı düşünülemez. Teknolojik gelişmeler, sinemayı ileriye götürmekte, geliştirmekte ve ona yeni yöntem ve teknikler kazandırmaktadır. Ortaya çıkan her yeni teknoloji, ilk zamanlarda, bazı sinema eleştirmenleri, akademisyenler ve yönetmenler tarafından eleştiriyle karşılaşmıştır. Bu tezde, bu sinemacı ve eleştirmenlerin görüşlerine yer verilmiş, teknolojinin düşünülenin aksine sinemayı nasıl geliştirdiği ve neden ona karşı gelinmemesi gerektiği üzerinde durulmuştur. Öte yandan Hollywood, bu teknolojileri, ticari kaygılardan dolayı basit ve yüzeysel halleriyle kullanmış, daha derinlikli araştırmalarla onun potansiyellerini açığa çıkarmaya çalışmamıştır. Hollywood'un bu tutumuna rağmen bağımsız sinema ve sanat sineması yönetmenleri, yeni teknolojileri kullandıkları filmlerinde, teknolojilerin ne tür imkanlar sunduğunu anlamaya çalışmışlardır. Bu tezde, ses, renk, geniş perde, dijital sinema ve üç boyut gibi sinema teknolojileri, gelişim tarihleri işlenerek incelenmiştir. Anlatıyı desteklemek amacıyla kullanıldığında çok büyük etkiler yaratan bu teknolojilerin filmlerin anlatısını nasıl değiştirdiği verilen film örnekleri ile açıklanmaya çalışılmıştır. Teknolojinin, geçmişte olduğu gibi, gelecekte de sinemayı besleyeceği ve geliştireceği tezde varılan sonuçlardan en önemlisidir.Item Türk sinema tarihyazımı: Nijat Özön(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Doğan, Emrah; Ulusay, Nejat; Radyo, Televizyon ve SinemaThis thesis aims to discuss the historiography of Turkish cinema with its problematical sides concerning the Turkish cinema historiographer, Nijat Özön. With respect to this aim, this study considers the west historiography species, the different attitudes towards the cinema historiography, the conducted studies in Turkish historiography and in Turkish cinema before, during and after Nijat Özön. In the first part, the general outlook of the west historiography in 19th and 20 th centuries and the varied historiography are analyzed. After then, the varied attitudes towards cinema historiography are also analyzed. The reason why these discussions on both the west historiography and the cinema historiography take into consideration together is that the discussions on the cinema historiography are not generally independent from the historiography discussions. In the second part, Turkish historiography and Turkish cinema history is considered. By revealing the general characteristics of Turkish historiography?s comprehension, it is tried to show how this comprehension reflexes to the historiography of Turkish cinema. In the final part, in what way, the historiography of Turkish cinema conducted by Nijat Özön and its problematical sides concerning the issues in the first and second parts are taken into consideration.As a result, the historiography of Turkish cinema is properly tired to be arguable and understandable in the matter of analyzing the general characteristics and problematical sides of Nijat Özön?s studiesItem Türk sineması çalışanlarının örgütlenme sorunları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Çetin, Derya; Ulusay, Nejat; Radyo, Televizyon ve SinemaThis study aims to establish the organizational situation of Turkish cinema in a historical view, to examine the changing meanings of organization in cinema industry in recent framework and to explain the situation of Turkish cinema workers and their organizations. The unions got into a weakening process because of the transformation of production style, neoliberal policies and globalization of capital. On the other hand, whilst film industries have been dominated increasingly by transnational capital, subcontractors have taken an important role in the film production process and the workers have started being employed in a procect-basis. Globalization deepened the distinction between skilled and non-skilled workers, and regulations about intellectual property rights have come into prominance. Thus, guilds which are related to residuals and re-run incomes started to get stronger while unions which are the organizations of technical labour of cinema started to get weaker. Besides, international unionization processes stayed limited because of conflicting national interests.When we examined the organization history of Turkish cinema workers, the similarities with the world-wide developments have been seen. An intense unionization occured between 1960-1980 and it stopped in 1980. It is seen that Sine-Sen -the only union of cinema workers- couldn?t success to protect its members? social and economic interests and that the guilds started to become stronger especially since 2000?s. Even the guilds ?the organizations of creative labour- had to challenge with some certain issues in practice, they have been in dialogue with government because they are semi-official instutitions which caused them to get support. They also have the possibility to make the negotations for collective agreements. Although it delays to come to an agreement with RATEM that there are many guilds in Turkish film industry, to overcome this problem and accelerate the process some certain efforts can be seen.Item Türk sinemasında Brechtyen anlayış ve bir örnek: Asiye Nasıl Kurtulur?(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Cinçınar, Gül Çelik; Ulusay, Nejat; Radyo ve TelevizyonBertolt Brecht's epic theatre which is the most important theatre theory in the twentieth century, affected not only art of theatre but also aestetics of cinema. According to Brecht, modern theatre is epic theatre. For this reason Brecht rejected Aristotelian dramatic theory based on katharsis, identification, mimesis, illusion and cause-effect relation and he created an alternative theatre theory based on alienation or distanting effects in order to prevent the audience from loosing itself passively and completely in the character created by the actor, and lead the audience to be a consciously critical observer.The aim of this study is to show the reflections of Brechtian aestetics theory based on naivete, fabel, episodic structure, narrative style, gestus, alienation, Brechtian acting and historification in Turkish cinema and analyze Asiye Nasıl Kurtulur? on Brecthian aestetics adapted to the cinema by Atıf Yılmaz.Item Türkiye’de 1980 sonrası sinema politikaları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011) Hıdıroğlu, İrfan; Ulusay, Nejat1980 sonrasında Türkiye’de sinema alanına ilişkin politikaların incelendiği bu çalışmada, devlet-sinema ilişkisinin Türkiye’deki serüveni ve günümüzde geldiği durum tartışılmıştır. Bu çalışmada, Türkiye’de 1980 öncesinde devlet-sinema ilişkisinin sağlıklı işlemediği, ancak 1980 sonrasında sinema sektörüne yönelik politikaların, sektörde olumlu anlamda önemli gelişmelere neden olduğu ileri sürülmektedir. Devletin sinemaya ilgisinin arttığı bu dönemde, politikaların biçimlenmesinde yer alan ulusal ve uluslararası düzeyde aktörler bulunmaktadır. Bu aktörlerin sinemaya bakışları ve çıkarları, politikaların düzenlenmesinde etkili olduğu gibi, aktörlerin eylemlerini ya da eylemsizliklerini etkileyen, sınırlayan koşullar da sözkonusudur. Çalışmada, bu koşullar içerisinde, 12 Eylül rejimi, daha sonrasında Türkiye’de iktidara gelen “yeni sağ”ın ekonomik ve kültürel tercihleri, Türkiye’nin küresel kapitalizme entegre olma çabaları ve Avrupa Birliği ile ilişkilerin geliştirilmesi konuları öne çıkarılmıştır. Bu tez çalışması, 1980 sonrası uygulanan politikaların kimi zaman liberal uygulamaları kimi zaman ise kültürel korumacı tavırları geliştirmesi bakımından ikircikli bir yapıya sahip olduğunu ileri sürmektedir. Çalışmada, uluslararası sermayenin dolaşımını sağlamak amacıyla uygulanan politikaların yabancı dağıtımcılar karşısında yerli sinemanın eşit olmayan koşullarda mücadele etmesine neden olduğu ileri sürülmekte, ancak 1980’lerin sonlarından itibaren, sinema alanını düzenleyen birçok yeni gelişmenin eşlik ettiği “yeni bir dönem”in parametleri sıralanarak bunlar üzerine odaklanılmaktadır. Bu yeni dönemde Eurimages’a üye olunmuş, devlet-sinema ilişkisi olumlu anlamda gelişmiş, devlet sinemaya maddi destek sağlamaya başlamış ve bu destek yıllar içerisinde artarak devam etmiştir. Devlet-sinema ilişkisinin bu anlamda bir değişim göstermesi sektöre olumlu etki yapmış, özellikle 2000’lerin ilk yarısından itibaren yerli sinemanın iç pazarda Hollywood ile rekabet edebilir duruma gelmesinde önemli etkenlerden birisi olmuştur.Item Yeşilçam romantik güldürüleri ve kültürel temsiller(2003) Ulusay, Nejat