Browsing by Author "Geray, Cevat"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
Item Çevre konusunda halk katılımı: Çevre duyarlılığı grubu Radikal Demokratik Birlik Partisi ve Yeşiller Partisi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Yasa, Mutlu; Geray, Cevat; HalkbilimiThe study in which environmental concern and the related actions in our Country are examined, consists of two parts. In the first part, initially, with the beginnig of gainging actuality of environmental problems and perception of such concerns; actions taken on this subject matter, confereces held and decisions made are examined within a framework of a historical process. Then in order to determine the characteristic of environmental concern and the related actions, the green "Movement" in germany, France and the USA is investigated. In the second part, the formation of environmental organizations and their structures, social standings of their members, theri ideologies, requests, and aims are examined. According to the findings, there exist some differences in points of view of the environmental trends in Turkey which are yet in the formation state and not very strong at the present. While those in the first group may be defined as "environmental groups" proper; those fall in the second group deal with various social problems in addition to environmental concerns. Environmental trends in Turkey have benefitted from the reality of indifference of political parties towards the subject matter until recently. However, the same trends in other countries have tried to direct the political parties towards the environmental problems. tSKOK ME 101Item Çevre yönetimi ve verimlilik(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1998) Şengül, Mihriban; Geray, Cevat''Çevre yönetimi", çevre sorunlarının, daha doğrusu, çevre sorunlarının insan, bitki ve hayvan yaşamı üzerindeki etkilerinin dayattığı bir dizgedir. Nitekim çevre yönetimi, öteki yönetimsel dizgelerden ayrı olarak, insan yaşamının her alanım kapsamaktadır. Çevre yönetimiyle ilgili başka bir gerçek de, bu yönetimsel dizgenin temelinde, "çevre"nin yönetilmesi değil, çevre varlıklarını [(1) insanı, (2) bitkileri, (3) hayvanları, (4) havayı, (5) suyu, (6) toprağı, (7) insan eliyle üretilmiş sanat yapılarını ve ürünlerini, (8) doğal yapılan, (9) toplumsal ve ekonomik ilişki ağlarını ve biçimlerini, (10) uzay ısı, ışık ve ışınımlarını] etkileyen insan etkinliklerinin yönetilmesinin yattığıdır. Çünkü, çevre, zaten bir özyönetim dizgesine sahiptir. "Çevre" ile "verimlilik" arasında, çevrenin korunması, onarılması ve geliştirilmesi çalışmalarını destekleyen bir ilişki vardır. Ancak, bu kavramlar (ve alanlar) arasındaki birbirini tamamlayan, destekleyen ve geliştiren ilişki, ne çevre yönetiminde ne de verimlilik yönetiminde kullanılmaktadır. Nitekim çevre ve verimlilik yönetimleri, aralarında bağlantı olmayan, birbirinden ayrı kurumlar eliyle yürütülmektedir. "Verimlilik", uzun bir geçmişe sahip olmakla birlikte, halen yaygın olarak, bu kavramın ekonomik yönlerini vurgulayan parçacı (geleneksel) yaklaşımla ele alındığını görmekteyiz. Oysa günümüzde, verimliliğin bütüncül yaklaşımla ele alınması gereği vardır. Çünkü parçacı yaklaşımın vurguladığının tersine, verimliliğin gerçekleştiği tek yer işletme değildir ve verimlilik amaçlan işletmenin amaçlarıyla sınırlandırılamaz. Ayrıca, "verimlilik" artışının çevresel gerçeklerle sınırlı oluşu, parçacı yaklaşımın terkedilmesini gerektirmektedir. İnsan yaşamının her alanında, verimli davranılması gereği vardır. Çevre yönetimi ve verimlilik yönetiminin yapılanmaları ve uygulanmalarında da, "çevre" ile "verimlilik" arasındaki birbirini tamamlayıcı, destekleyici, geliştirici ilişkiden yararlanılması gerekir. Etkili bir çevre yönetimi dizgesinde, "verimlilik" temel yaklaşım 173 olmalıdır. Benzer biçimde, verimlilik yönetimi için de "çevrecilik" temel yaklaşım olmalı ve bu yönetim dizgeleri birbiriyle ilişkilendirilmelidir. Çevreyle doğrudan görevli olsun ya da olmasın bütün kurumların, kendi görev ve sorumluluk alanlarında, çevreyi koruma ve geliştirme sorumluluğu vardır. Kurumlar, birincil işlevlerini aksatmadan ve onlara koşut olarak, çevreyi de koruyabilir ve geliştirebilirler. Bunun örnekleri ve yöntemleri ilgili bölümlerde sunulmuştur. Sonuç olarak, ancak "çevrede sürdürülebilirliğin" gerçekleştirilmesiyle "sürdürülebilir kalkınma" gerçekleştirilebilir. "Çevrede sürdürülebilirliğin" ve "sürdürülebilir kalkınma"nın eşzamanlı olarak gerçekleştirilebilmesi ise, ancak "bütünleşik bir çevre yönetimi dizgesi"nin oluşturulmasına bağlıdır. Bu dizge ise, verimliliğin kullanım alanının yalnızca ekonomik etkinliklere özgü tutulmayıp, çevrenin korunması, onarılması ve geliştirilmesi etkinlikleriyle de eşzamanlı olarak içselleştirilmesini gerektirir. Abstract "Environmental Administration" is a necessary result of the environmental problems or their effects on the human, plant and animal life. Environmental administration involves all aspects of human activity; other subbranches of administration (management) involve only certain aspects of human activity. Another reality concerning environmental administration is that this administration system does not depend on the "management of environment"; it depends on the "management of human activities" which effects the elements of environmet -namely (1) human beings, (2) plants, (3) animals, (4) air, (5) water, (6) soil, (7) man-made structures and products, (8) natural structures, (9) social and economic interaction networks and forms, (10) space originated heat, light and rays-. Because, environment as a whole has its own self-regulated-management mechanism. There is a simple relationship between "einvironment" and "productivity"; this relationship supports the preservation, rehabilitation and development of environment. But this integrating, supporting and developing relationship existing between these concepts (or, fields of study) has not been properly used so far neither in the environmental administration nor in the productivity management. As a result of this, environment and productivity are presently managed by the adminisrative units among which there is no relationship or coordination. Although the "productivity" has a long history, the main approach today to productivity is still a "piece-meal approach" (traditional approach) which emphasizes only the economic aspects of it. "An integrated approach" (or "holistic approach") to productivity should be adopted today. Because, opposite to the emphasis of the piece-meal approach, the sole medium in which the productivity is realized is not the business firms and the purposes of productivity cannot be limited to those of the business firms. The limits 175 of productivity are drawn by the environmental realities not by the business firm realities. Therefore, the piece-meal approach to productivity should be abandoned. It is necessary to be productive in all aspects of human life. The integrating, supporting and developing relationship existed between the environment and productivity should be used in the formation and implementation of both the environmental administration and productivity management. Productivity should be a basic element in an environmental administration system, if it is to be effective. Similarly, "environmetal aspects" should be a basic element in an effective productivity management system. Finally, these two management systems should be closely related whith each other. Each institution with or without direct environmental duties should have the responsibility of reserving and developing the environment in their field of activity. The institutions, without neglecting their primary duties, can simultaneously contribute to the activities of reserving and developing the environment. Examples of these are presented in the related chapters of the Dissertation. As a conclusion, it may be stated that the "sustainable development" can only be realized by the realization of "sustainability in environment". The simultaneous realization of "sustainability in environment" and "sustainable development" can only be realized by the formation of an "integrated environmental administration system". This integrated system, in turn, necessitates the simultaneous internalization of productivity not only with economic activities of business firms, but also with the activities oriented toward the reservation, rehabilitation and development of the environment.Item Çevresel sürdürülebilirlik ve havaalanları: Esenboğa Havalimanı örneği(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011) Oto, Nurhan; Geray, CevatHavaalanlarının ekonomiye, sosyal hayata ve çevreye doğrudan, dolaylı ve katalitik etkileri bulunmaktadır. Çevresel etkileri en aza indirmek için havaalanlarının tasarımı, inşaatı ve işletiminde giderek artan bir çaba egemen olmaktadır. İklim değişikliği ve gürültü gibi tetikleyiciler havaalanlarını ve paydaşlarını uzun vadede iş ve işlemlerinde bu risklerin yönetilmesine yatırım yapmaya yönlendirmektedir. Dünyada hava ulaşımında giderek artan talep karşısında havaalanlarının işletmeci kuruluşları ve tüm paydaşları, havaalanının ekonomik canlılığını, işletme etkinliklerinin verimliliğini, doğal kaynaklarının korunmasını, yaşanabilirliği ve sosyal sorumluk bütünlüğünü sağlamak için daha bütünsel sürdürülebilirlik yaklaşımlarına yönelmektedir. Türkiye'de havaalanı işletmeleri hızlı bir gelişme süreci içerisindedirler. Havacılıkta, çevresel güvenliğin arttırılması ve çevresel etkilerin önlenmesi için çalışmalar yapılmaktadır. Türkiye'de havaalanı inşaat sektörü, planlama, tasarım, inşaat, ürün tasarımı ve üretimi gibi pek alanı içinde barındıran, çevre, toplum ve ülke ekonomisi için çok önemli bir sektördür. Çevresel sürdürülebilirlik ilkelerinin, biyopolitikaların ve çevresel biyoetik yaklaşımların havaalanı inşaat sektöründe de uygulanması bir gereklilik olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada; havaalanlarının çevresel etkileri, uluslararası ve ulusal sivil havacılık sektörünün çevresel sürdürülebilirlik yaklaşımları, sürdürülebilir havaalanı planlama, yapım ve işletim esasları araştırılmış ve öne çıkan uluslararası uygulamaların Esenboğa Havalimanı örneği ele alınarak değerlendirilmesi yapılmıştır. Türkiye havaalanlarında mevcut durum, yaklaşımlar, yaşanan hızlı gelişmeler, tetikleyiciler, engeller, öncelikler, tedbirler ve öneriler ortaya konmuştur. Türkiye'deki havaalanlarının çevresel sürdürülebilirlik öncelikleri ele alınarak sürdürülebilir yapım, sürdürülebilir havaalanı yaklaşımları ile Türkiye havaalanlarına uygun olan sürdürülebilir havaalanı planlama, yapım ve işletim esasları belirlenmiştir.AbstractAirports have direct, indirect or catalitic effects on economy, social life and environment. Efforts to minimize environmental impacts increasingly dominate the design, construction, and operation of airports. Driving factors such as climate change and noise are prompting airports to consider long term investments in managing these risks to their operations, businesses, and stakeholders. In this era of increased demand to the air travel, the airport industry is engaging airport operators and their stakeholders to move towards more holistic sustainability approaches in order to ensure the full integrity of economic viability, operational efficiency, natural resource conservation, livability and social responsibility. In Turkey, airport operations industry has shown a rapid development. There are studies to improve environmental safety at airport and environmental security. Having contained processes such as planning, design, construction, product design and production; airport construction industry has been an important sector for environment, society and national economy in Turkey. In this respect, with the aim of environmental sustainability, it is necessary that the principles of biopolitics and environmental bioethics are applied in airport construction sector. In this study, environmental impacts of airports, environmental sustainability approaches of international and national civil aviation, construction and operation principles of sustainable airports were investigated and international practices are evaluated in the example of Esenboğa Airport. Turkish airports? rapid developments, current status, approaches, advancements, triggers, obstacles, priorities, cautions and suggestions are presented. The most appropriate sustainability priorities for the operational principles of Turkish airports in environmental sustainability, sustainable construction, sustainable airport planning and sustainable operations are identified and presented.Item Kamu taşınmazları, kıyılar ve Sayıştay(1980) Geray, CevatItem Kamu taşınmazları, kıyılar ve Sayıştay(1980) Geray, CevatItem Kırsal alanda kalkınma ve gençlik(1980) Geray, CevatItem Televizyonun çevre duyarlılığı kazandırmadaki rolü(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1994) Temizkul, Tülay Taşar; Geray, Cevat; Radyo, Televizyon ve SinemaABSTRACT The aim of this study is to determine the role of television on subjects' sensitivity on environmental issues in Bahçelievler and Mamak region. Frequency and percentage analysis which have been acquired from 200 subjects have been used; and chi2 - technique is used to test the hypotheses. As a result; * Television is superior to announce environmental problems in comparison to other communication media and face to face communication. * Increased educational status leads to increased sensitivity to environmental problems. * Increased income (monthly) leads to increased sensitivity to environmental problems, and interest to TV programmes about environmental issues. * A certain degree of decrease in interest. on TV programs about environmental issues is observed in "Gecekondu" regions. * Decreased educational status leads to higher degree of trust to formal. announcements about environmental problems on TV. '* A certain degree of increase in trust to formal announcements about environmental problems on TV is observed in "Gecekondu" regions. * Increased educational status leads to more intensive absorbtion of the message on environment - sensitive projects. But percentage of reactions are not increased. Above mentioned hypotheses are proven. Besides it had also proved that educational status, income and region of residence are significant factors is determining the role of TV on distributing environment sensitive messages. IIItem The human factor in traffic accidents(1980) Geray, CevatItem Türkiye'de konut sorunu ve ilgili uygulamalar(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Ayrım, Sami Murat; Geray, Cevat; Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiHousing problem is an issue that commences with the socialization of mankind, where acquires new dimensions by the development of the social and scientific conditions and achieves oppressive quality with the global dispersion of our todays world. Since its base is formed by a nonproducable element earth, it turns out to be a profiteering tool for the monopolist unearned income fractions. Even the abundance of resources on this subject makes it easy to evaluate the dimensions of the problem, also makes it impossible to develop a solution with a unique policy. In order to deal with the definitions in which concepts play an important role, arguments related to house, housing right, objective data, housing problem, house deficiency, land, urbanization, squattering, housing policies are primarily compiled. In housing problem definitions, rather to be neutral different scientific approaches, experiences and legal regulations are handled with samples worldwide, countrywide from Turkey, citywide from Ankara and districtwide from Altındag. Eventually questioning the global nature of the matter, insufficiency of the methods used for the solution of this problem and reasons for the ineffectiveness of the familiar policies, solution proposals given in several publications are evaluated.Item Türkiye'de kırsal kalkınma politikaları ve kırsal turizm(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Özkan, Emin; Geray, Cevat; Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiRural development aims at the improvement of the life conditions and the increasement of the level of wealth of the people living at the countryside. In our country, where the 35% of the population lives at the countryside, the policies pursued have realized some projects and practices concerning the rural development. But it has not been reached to the expected level of success in the planning and realization of wholist approaches as to resolution of the problems relating to the rural development. In the recent Development Plans for Five Years it has been stated that the main target of the rural development is to raise the income and the employment by activating the local potential in the frame of the principles of the sustainable development. In this context, the rural tourism as a means of the sustainable rural development, is a kind of tourism which increasingly attracts attention and is been promoted. Aiming to put to use of the rural tourism also in our country which nowadays attracts more attention day-by-day in many countries especially because of its possible positive economic effects in the rural areas, taking in to account that the cultural and environmental values are also important to tackle the subject inclusively, in this thesis the rural development policies and practices in Turkey have been evaluated and in order that the rural tourism be a useful means for the rural development, an administrative and a spatial model has been suggested.Item Türkiye'de yenilenebilir enerji kaynakları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Ataman, Ayşe Rüya; Geray, Cevat; Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiAs the world?s population keeps growing and their needs increase in variety; the human being, willing to have ?more? and ?better?, have already started to seek new energy resources and have started to tend to use fossil fuels which produce more energy. However, in a short period of time, the harmful effects of these fuels influenced not only the nature but also the health of the living creatures therefore these harmful effects have surpassed their benefits. As the fossil fuels have been consumed for the sake of ?the evolution of the human beings?, natural environment has also been altered by their waste. In this study, by explaining the motive of the tendency to the renewable energy resources according from the aspects of security of supply, socio-economy and environment, the relation between the energy and the sustainable development are introduced and the importance of the renewable energies through the processes of Climate Change Framework Convention and the Kyoto Protocol are discussed substantially. Then, the description of each renewable energy resource is given and all these resources are explained considering both their positive and negative aspects. After analysing the effects of the climate change in our country and the situation of United Nations Framework Convention on Climate Change and the Kyoto Protocol in Turkey, the renewable energy policy is argued. Afterwards, both the potential of each renewable energy source and its evaluation level are explained and eventually the legislation on the renewable energy sources is emphasized.Item Yerel yönetimlerde idari vesayet denetimi ve yerel yönetimlerin özerkliği(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2004) Çolak, Hikmet; Geray, CevatTürkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 123 üncü maddesine göre, 'İdare, kuruluş ve görevleriyle bir bütündür ve kanunla düzenlenir. İdarenin kuruluş ve görevleri, merkezden yönetim ve yerinden yönetim esaslarına dayanır.' Bu ikili idari yapıda Anayasa'nın 127 nci maddesi, yerel yönetimleri 'mahalli müşterek ihtiyaçları karşılamak üzere kuruluş esasları kanunla belir-tilen ve karar organları, gene kanunda gösterilen, seçmenler tarafından seçi-lerek oluşturulan kamu tüzel kişileri' olarak tanımlar. Anayasa'da da belirtildiği üzere, yerel yönetimler, yerel hizmetleri kar-şılamak amacıyla merkezi yönetim dışında kurulmuş demokratik kurumlardır. Bunların 'kuruluş ve görevleri ile yetkileri, yerinden yönetim ilkesine uygun olarak kanunla' düzenlenir. 'Merkezi idare, mahalli idareler üzerinde … ka-nunda belirtilen esas ve usuller dairesinde idari vesayet yetkisine sahiptir.' Bu çalışmanın ana konusu idari vesayet denetimidir. Konu üç bölüm ha-linde ele alınmış olup ilk kısım yerel yönetim kavramı ile bunlar üzerinde uy-gulanan denetim biçimlerine ayrılmış; idari vesayet denetimi bu bölümde kav-ram, özellik ve biçimleri bakımından incelenmiştir. İkinci bölümde, bir diğer inceleme konumuz olan yerel yönetimlerin ö-zerkliği; kavram, kapsam, koşul ve Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı ile bazı ülkelerdeki uygulamalar çerçevesinde ele alınmıştır. Üçüncü bölümde ise, ülkemiz yerel yönetim birimlerinde uygulanan ve-sayet denetimi, hukuksal açıdan incelenmiştir. Her yerel yönetim birimi için ayrı ayrı yapılan bu inceleme, yine Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı ve bazı ülkelerdeki vesayet-özerklik uygulamaları bağlamında genel değerlen-dirmeler ile tamamlanmaya çalışılmıştır. Nihayet, sonuç bölümünde de, bu çalışmanın temel tezi etrafında ül-kemizdeki vesayet denetimi uygulamaları bir kez daha kritik edilerek vesayet-özerklik dengesi ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.