Akademik Arşiv Sistemine Hoş Geldiniz

Ankara Ünivrsitesi Akademik Arşiv Sistemi:

  • Üniversitemiz Akademik ve Kültürel Mirasını toplama, saklama ve geniş kitlere duyurmak amacını taşır
  • Üniversitemiz akademik çıktılarını uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar
  • Etkisini artırmak için telif haklarına uygun şekilde Açık Erişime sunar

Ayrıca Üniversitemiz Önlisans, Lisans ve Yüksek Lisans ders notlarına Açık Ders Malzemeleri sistemi üzerinden erişebilirsiniz.

Akademik Arşiv Sistemi birçok farklı bölümden oluşur:

  • Dergiler = Bu kategoride Ünivrsitemizde yayınlanan dergilere ulaşabilirsiniz
  • Kitaplar= Üniversitemizde yayınlanan kitapları bu kategoride bulabilirsiniz.
  • Gazeteler= Geçmişten günümüze bazı gazetelerin, bazı sayıları sizi tarihte bir yolculuğa çıkarıcak.
  • Tezler= Yüksek Lisans, Doktora ve Uzmanlık Tezleri bu kategori altında yer almaktadır.
  • ve daha binlerce kaynak; açık, ücretsiz, bir tık yakınızda...
  • Communities in DSpace

    Select a community to browse its collections.

    Now showing 1 - 5 of 8

    Recent Submissions

    • Item type:Item,
      Depolanmış Sorghum'da diyatom toprağı ve Azadırachtın'in bazı depolanmış ürün zararlısı coleopterlere karşı kullanım olanakları üzerinde araştırmalar
      (ANKARA ÜNİVERSİTESİ, 2024) Derici, Muhsin Yunus
      Bu çalışma depolanmış sorgumda diyatom toprağı ve azadiracthin etken maddelerinin farklı doz uygulamalarının 20, 25 ve 30°C sıcaklıklarda ve %55 orantılı nemde Tribolium confusum, Rhyzopertha dominica ve Sitophilus zeamais isimli depolanmış ürün zararlısı böceklere karşı kısa süreli ve uzun süreli etkinliğini belirlemek amacıyla 2020-2023 yılları arasında Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bitki Koruma Bölümü Depolanmış Ürün Zararlıları Laboratuvarında yürütülmüştür. Kısa süreli etkinlik denemelerinde, test böcekleri, 100 ml hacimli vida kapaklı PVC kaplar içinde, 1000 ppm SilicoSec®; 750 ppm SilicoSec® + 50 ppm azadiracthin; 500 ppm SilicoSec® + 100 ppm azadiracthin ve 200 ppm azadiracthin uygulanan sorghum tanelerine 1, 2, 7, 14 ve 21 gün boyunca maruz bırakılarak ölüm oranları belirlenmiştir. Uzun süreli etkinlik denemelerinde ise ümitvar belirlenen doz uygulamaları ile muamele edilen sorgum bir yıl boyunca test koşullarında depolanmış ve aylık olarak alınan muamemeli ürüne ergin böcekler konularak 14. gün sonunda ölüm oranları belirlenmiştir. Hem kısa ve hem de uzun dönem çalışmalarında son sayımlardan sonra içinden tüm test böcekleri uzaklaştırılan kaplar 2-2.5 ay bekletilmek suretiyle F1 ergin gelişimi tespit edilmiştir. Ölüm oranları doz, sıcaklık ve maruz kalma süreleriyle doğru orantılı olarak artmıştır. Kısa ve uzun süreli denemelerde en başarılı uygulama 200 ppm azadirachtin; en hassas tür ise S. zeamais olarak belirlenmiştir. azadirachtin dozu ve sıcaklık artışına bağlı olarak en yüksek ölüm oranı R. dominica için %98.88, T. confusum ve S. zeamais için ise %100 olmuştur. Kısa ve uzun süreli denemelerde F1 gelişimi sıcaklık ve doz ile ters orantılı olarak azalmıştır.
    • Item type:Item,
      Fosforesent ışık yayan diyodlarda kullanılan iridium (III) komplekslerinin fotofiziksel özelliklerinin kuantum mekaniksel hesaplama yöntemleri ile incelenmesi
      (ANKARA ÜNİVERSİTESİ, 2024) İçen, İlker
      Bu yüksek lisans tez çalışmasında; OLED'lerin tarihsel gelişimi, çalışma prensibi, sahip oldukları avantajlar, OLED tipleri, mevcut ve devam eden malzeme çalışmaları, OLED'ler için gelecek öngörüleri ve geleneksel OLED'lere göre daha yüksek verimliliğe sahip Fosforesent Işık Yayan Diyotlarda kullanılan iridyum (III) kompleks çalışmaları hakkında bilgi verilecektir. Ayrıca; verimlilik açısında büyük avantaj sağlayan Fosforesent Işık Yayan Diyotlardaki emisyon malzemenin tasarımı için teorik bir çalışma yapılması amaçlanmıştır. Bu çerçevede; kuantum mekaniksel hesaplama yöntemleri ile ilgili kısa bilgi verilerek daha önce deneysel ve kuramsal çalışması dfbpy-Ir-dfppy yapısının fotofiziksel özellikleri Gaussian16 paket programı kullanılarak Yoğunluk Fonksiyonel Teorisi ve Zamana Bağlı Yoğunluk Fonksiyonel Teorisi yöntemi ile incelenmiştir.
    • Item type:Item,
      Akarsu ve park bütünleşmesi: Afyonkarahisar kenti Akarçay rekreasyon alanı örneği
      (ANKARA ÜNİVERSİTESİ, 2024) Engür, Gözde
      Bu çalışmanın temel amacı, bir akarsuyun kent ile bütünleşebilme durumunun, Afyonkarahisar kenti Akarçay Rekreasyon Alanı özelinde incelenmesidir. Son yıllarda ülkemizde yok olma tehlikesi ile karşı karşıya olan birçok akarsu ıslah edilerek tekrar kentlerimize kazandırılmaktadır. Kentlere kazandırılan akarsulardan yeterince yararlanabilmek ise kıyılarının tutarlı bir tasarım ile kentle bütünleştirilmesiyle sağlanabilmektedir. Akarsu kıyılarında tasarlanan rekreasyon alanları da kentlinin su ile temas sağlayabildiği ve bütünleşebildiği alanların başında gelmektedir. Tez kapsamında, Afyonkarahisar kenti içerisinden geçen Aksu deresinin ıslah çalışması sonrasında kıyısında tasarlanan Akarçay Rekreasyon Alanı ile mekânsal ve sosyo-kültürel açıdan bütünleşme durumu incelenmiştir. Çalışma kapsamında öncelikle literatür araştırması yapılarak konu ile ilgili önceki çalışmalar araştırılmış, dünyadan ve ülkemizden akarsu kıyı parkları incelenerek akarsu-park bütünleşmesine örnekler verilmiştir. Daha sonra çalışma alanında, alanı kullanan kentlinin akarsuya fiziksel ve görsel erişim durumu, su ile etkileşim durumları, akarsuya yönelik farkındalık durumları ve Akarçay rekreasyon alanı ile ilgili memnuniyet durumlarını belirlemek amacıyla alanda gözlem yapılmış ve alan kullanıcılarına ile birebir görüşme yöntemi ile 400 adet anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda Akarçay Rekreasyon Alanının içerisinden geçen Aksu deresi ile çoğunlukla bütünleşebildiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak ise, alandaki bütünleşme durumunun güçlenebilmesi ve alan ile ilgili bazı eksiklikler konusunda birtakım öneriler sunulmuştur.
    • Item type:Item,
      Hasat sonu şeftalide akdeniz meyvesineği, ceratitis capitata (Wiedemann) (Diptera: Tephritidae) 'ne karşı ozon gazının kullanım olanakları üzerinde araştırmalar
      (ANKARA ÜNİVERSİTESİ, 2024) Fırat, Tuğba Akdeniz
      Bu çalışma, yaş meyvelerde Akdeniz meyvesineği, Ceratitis capitata (Wiedemann) (Diptera: Tephritidae)' ya karşı toksik fümigantlara alternatif karantina uygulaması yöntemlerinin araştırılması çerçevesinde ozon gazının kullanım olanaklarının belirlenmesi amacıyla 2018-2024 yılları arasında yürütülmüştür. Akdeniz meyvesineği laboratuvarda 25±1 °C, %65±5 orantılı nem ve 16L: 8D fotoperiyot koşullarında iklim kabinlerinde kültüre alınmıştır. Araştırmada, 7°C ve 25°C sıcaklıklarda 1500, 1600, 1650, 1700, 1800, 2000 ve 2500 ppm ozon gazı konsantrasyonlarının bir saatlik uygulama süresi sonunda Akdeniz meyvesineğinin yumurta, larva (genç ve olgun), pupa ve ergin dönemleri üzerindeki öldürücü etkisi araştırılmıştır. Elde edilen veriler çerçevesinde, her iki sıcaklıkta ozon gazı konsantrasyonu arttıkça tüm dönemlerde ölüm oranlarında artış gözlenmiştir. Akdeniz meyvesineğinin tüm dönemlerini öldüren konsantrasyon 7oC sıcaklıkta şeftali üzerinde 2500 ppm olarak tespit edilmiştir. 25oC sıcaklıkta ise pupa ve ergin dışındaki evrelerde mutlak ölüme ulaşılamamıştır. 25oC sıcaklıkta yapılan çalışmalarda 1500 ppm ozon gazı uygulamalarında yumurta döneminde ölüm oranı %11.1 olarak gözlenirken; genç larva döneminde bu oranın %11.9 olduğu görülmüştür. 7 oC' de yumurta dönemi ile yapılan çalışmalarda ölüm oranı 1500 ppm konsantrasyonda 49.6 iken; 2500 ppm konsantrasyonda %100 olarak gözlenmiştir. Sonuç olarak; ozon gazının şeftali meyvesinde Akdeniz meyvesineğine karşı karantina uygulaması olarak düşük sıcaklıklarda kullanım potansiyeli taşıdığı değerlendirilmiştir.
    • Item type:Item,
      Eğitim kamu hizmeti ve özel kişilere gördürülmesi
      (ANKARA ÜNİVERSİTESİ, 2024) Al-Bayatı, Fatma Yavuz
      Bireyler önceleri hayatlarının idamesi için devamında ise içinde bulundukları topluma adapte olabilmenin bir gereği olarak ihtiyaç duydukları bilgi, beceri ve davranış biçimlerini kasıtlı veya farkında olmadan toplumun diğer üyelerinden öğrenmişler, birçoklarına da öğretmişlerdir. Bu şekilde "informal" olarak başlayan ve sistemli- sistemsiz bugüne gelen eğitim, insan haklarına ilişkin hemen her uluslararası belgede ve demokratik her ülkenin Anayasasında kendine yer bulmuştur. Eğitim ve eğitimle ilişkili kavramların mevzuatta çoğu zaman birlikte veya birbirinin yerine kullanılması, benzer şekilde hak, özgürlük ve ödev kavramlarının da birbirleriyle kaynaşmış bir yapıya sahip olması; "eğitim", "eğitim hakkı", "eğitim özgürlüğü" ve "eğitim ödevi" kavramlarından ne anlaşılması ve bu kavramlara hangi hukuki sonuçların bağlanması gerektiğini sorgulama ihtiyacı hissettirmiştir. Bu nedenle çalışmanın ilk bölümünde bu zorluk aşılmaya ve bir hak, özgürlük ve ödev olarak eğitimden ne anlaşılması gerektiği kategorize edilerek ortaya konulmaya çalışılmıştır. Kendisine bizzat Anayasa'da tevdi edilen eğitime dair pozitif edimlerde bulunma yükümlülüğü, idareyi eğitimi bir "kamu hizmeti" olarak organize etmek ve bu büyük organizasyonu yönetmek sorumluluğunu üstlenmeye mecbur bırakmıştır. Bununla birlikte eğitim, tarihsel süreç içerisinde doğrudan doğruya kamu hizmeti olarak ihdas edilmemiş, çeşitli motivasyonlarla özel kişilerce yürütülmekte iken devlet tarafından üstlenilmiştir. Türkiye'de vakıflar aracılığıyla bir hayır işi olarak görülen eğitim hizmeti, Osmanlı'nın modernleşme döneminde kurumsallaşmaya ve kamusallaşmaya başlamıştır. Bu dönemde özel kişilerin kamusal eğitimdeki rolü üzerinde de durulmuş, faaliyetleri kamu düzeninin korunması amacıyla önce kolluk ruhsatına bağlanmış sonrasında devletin bu hizmeti üstlenmesiyle idare tarafından verilen tek yanlı izin kolluk ruhsatından kamu hizmeti ruhsatına dönüşmüştür. Bu tespitlere yer verildiği çalışmanın ikinci bölümünde ayrıca, eğitim kamu hizmetinin doktrin tarafından geliştirilmiş kamu hizmeti kategorileri arasındaki yeri, hangi ilkeler çerçevesinde yürütülmesi gerektiği ve özel öğretim kurumlarına verilen izin ve ruhsatın hukuki niteliği de tartışılmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise eğitim kamu hizmetinin özel kişiler eliyle ve ruhsat usulüyle görülmesine geniş bir perspektiften bakılması hedeflenmiş, eğitim hizmeti sunmak adına özel kişiler tarafından açılan ve işletilen "özel öğretim kurumları"nın işleyişi birçok yönden tartışılarak bir tablo ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu bölümde de temel yasal düzenleme olan 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu'nun hem resmî kurumların tâbi olduğu mevzuata hem de özel hukuk kurallarına göndermeler yapması nedeniyle hangi hâllerde hangi mevzuatın nasıl ele alınıp bağdaştırılacağı, işin niteliğine uygun düşmeyen hükümlerin her şeye rağmen ihmal edilip edilemeyeceği gibi çok sayıda "karmaşalar yumağı" çözülmeye, en azından hemen hemen hiç üzerinde durulmayan bu alanda fikir üretilmeye çalışılmıştır. Mesele, doğası gereği multidisipliner bir bakış açısını gerektirmiş, o nedenle çalışmanın bütününde Anayasa ve idare hukuku prensiplerinin yanı sıra özel hukuk ve eğitim bilimlerinin ilke ve kavramlarına da yer verilmiştir.