Resim Sanatında Kuğunun Dönüşümü: Leda Ve Kuğu Mitinden Rus Ressam M. A. Vrubel'in Kuğu Çariçe'sine
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ankara Üniversitesi
Abstract
Batı resim sanatında “Leda ve Kuğu (Leda and swan)” mitini yansıtan eserler ve Rus resim sanatında M.A. Vrubel’in “Kuğu Çariçe (Tsarevna lebed)” eseri, içinde barındırdıkları kuğu figürleri ile Batı ve Doğu mitlerinin birer yansımadır. Bu yansıma Yunan mitolojisinde ve Slav mitlerini barından Rus masallarında bir insanın biçim değiştirerek kuğu kılığına girmesi ile ilgili anlatıları kapsamaktadır. Ancak kuğuların dönüşüm öyküleri ve altında yatan kültürel nedenler birbirinden farklıdır. Batı resim sanatında kuğu kılığına giren Zeus’un Leda ile ilişkisi resmedilirken, Rus resminde Rus yazar A.S. Puşkin’in “Kuğu Çariçe (Tsarevna lebed)” masalındaki mitolojik değerlere bağlı kalınarak kuğu-kadın imgesi güzelliği ve bilgeliği ile ele alınır. Bir kadının kuğuya dönüşme motifi hem Doğu hem Batı kültürlerinde yer aldığını belirtmek gerekir. Ancak Batı resim sanatında Yunan mitolojisinin etkisi doğrultusunda “Leda ve Kuğu” miti baskın çıkmaktadır. Batı ve Doğu’nun kültürel benzerliklerini ve farklılıklarını resim sanatında kuğu imgesi üzerinde karşılaştırmalı olarak ortaya çıkaran kültürel çalışmada İtalya’da Rönesans dönemi ressamlarının eserleri başta olmak üzere Batı resim sanatındaki “Leda ve Kuğu” konulu eserler ve Rus resim sanatında önemli bir yeri olan Vrubel’in “Kuğu Çariçe” resmi incelenir. Antik Çağlardan günümüze kadar güncelliğini koruyan kuğunun dönüşümü motifi, bir insanın bir hayvan bedenine girerek biçim değiştirmesinin altında yatan nedenlere odaklanılması gerektiğini göstermiş ve insanların kuğuya atfedilen çeşitli özellikleri elde etme çabasında olduğu ortaya çıkmıştır.
Description
Keywords
Kuğu, Leda ve Kuğu, Vrubel, Kuğu Çariçe, Dönüşüm