Cilt:21 Sayı:02 (2020)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Bireylere Matematik Becerilerini Öğretimi: Tek-Denekli Araştırmalarda Betimsel ve Meta Analiz(Ankara Üniversitesi, 2020-06-01) Aydın, Orhan; İftar, Elif Tekin; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiBu çalışmanın amacı otizm spektrum bozukluğu olan bireylere matematik becerilerinin öğretimini hedefleyen tekdenekli deneysel çalışmaları; (a) Horner ve diğerlerinin 2005 yılında geliştirdikleri “Tek-denekli Deneysel Araştırmaların Niteliksel Göstergeleri” yönergesi açısından değerlendirmek, (b) kapsamlı betimsel analizlerini gerçekleştirmek ve (c) etki büyüklüklerinin hesaplanarak bu uygulamaların bilimsel dayanaklı uygulamalar olup olmadıklarını değerlendirmektir. Bu kapsamında çeşitli veri tabanları taranarak elde edilen 26 çalışmanın analizleri gerçekleştirilmiştir. Bulgular, 10 çalışmanın Horner ve diğerleri tarafından önerilen niteliksel göstergeler kapsamında “kabul edilebilir” düzeyde olduğu yönündedir. “Kabul edilebilir” düzeyde değerlendirilen çalışmaların etki büyüklükleri elde edilmiş ve görsel sunum temelli ve strateji temelli uygulamaların otizmli bireylere çeşitli matematik becerilerinin öğretiminde umut vaat eden uygulamalar olduğu görülmüştür. Elde edilen bilgiler alanyazın dikkate alınarak tartışılmış ve uygulamacılara ve araştırmacılara yönelik birtakım önerilerde bulunulmuştur.Item Çoklu Yetersizliği Olan Bireylerle Yapılmış Tek Denekli Araştırmaların İncelenmesi: Sistematik Derleme(Ankara Üniversitesi, 2020-06-01) Çetin, Müzeyyen Eldeniz; Çav, Engin; Bozak, Burak; Eğitim Bilimleri FakültesiAlanyazında çoklu yetersizliği (ÇYE) olan bireylere yönelik yapılan çalışmalar, bu bireylerin gerek eğitim gerekse günlük yaşam gereksinimlerini karşılamaya yönelik olduğundan önemli görülmektedir. Yapılan araştırmalarda seçilen birçok hedef davranış çoklu yetersizliği olan bireyler için genellikle yaşamsal önem taşıyan becerilerdir. Bu çalışmada çoklu yetersizliği olan bireylerle yapılmış tek denekli araştırmaların; deneklerin yaş ve sayıları, bağımlı ve bağımsız değişken, ortam, araştırma modeli, güvenirlik, sosyal geçerlik ve örtüşmeyen veri yüzdesi (ÖVY) bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamına dahil edilen çalışmalar elektronik ortamlarda taranmış, dizin taraması yapılarak ulaşılan araştırmaların kaynakçalarından elle tarama yapılmıştır. Toplamda 54 makale ve 2 tez çalışmasına ulaşılmıştır. Daha sonra bu çalışmalar yazarlar tarafından incelenmiş ve belirlenen dahil etme ölçütlerine göre 13 çalışma meta analiz bağlamında incelenmiştir. Araştırma bulgularına bakıldığında %46,15’inin (n=6) ÖVY etki büyüklüğü %90 ve üzeri (Çok etkili uygulama), %30,76’sinin (n=4) ÖVY etki büyüklüğü %70-%90 arası (Etkili uygulama), %23,07’nin (n=3) de ÖVY etki büyüklüğü %50-%70 (şüpheli/tartışmalı etkili uygulamalar) olarak bulunmuştur.Item Okul Öncesi Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Çocukların Tanılanması ve Eğitimlerine İlişkin Algıları(Ankara Üniversitesi, 2020-06-01) Bildiren, Ahmet; Gür, Gamze; Sağkal, Ali Serdar; Özdemir, Yalçın; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin üstün yeteneğe ilişkin algılarının incelenmesidir. Nitel bir çalışma olarak kurgulanan bu araştırmada, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada, ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak Aydın ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ve özel okullarda görev yapan toplam 40 okul öncesi öğretmeniyle görüşmeler yapılmıştır. Görüşme verilerinin analizinde içerik analizi tekniği uygulanmıştır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin üstün yeteneği daha çok performans, zekâ, yaratıcılık ve yetenek boyutlarıyla tanımladıklarını göstermiştir. Üstün yeteneğin tanılanmasında, katılımcılar daha çok uzman değerlendirmesinin gerekliliğine vurgu yapmışlardır. Okul öncesi dönemde üstün yeteneğin tanılanması, çocukların akademik ve yetenek gelişimi açısından önemli görülmüştür. Üstün yetenekli çocukların eğitiminde ek etkinlik kullanımı ile ayrı eğitim önerileri sıklıkla vurgulanmıştır. Üstün yetenekli çocukların eğitiminde sınıf ortamlarında yapılabilecek düzenlemelere ilişkin materyal ve öğrenme merkezi kullanımı daha sık dile getirilmiştir. Üstün yetenekli çocukların eğitiminde karşılaşılan çok sayıda güçlük dile getirilirken, bununla birlikte öğretmenlerin kendilerini yeterlik ve donanım açısından zayıf değerlendirmeleri dikkat çeken bir bulgu olmuştur.Item The School and SAC as Voiced in the Perceptions of Gifted Students(Ankara Üniversitesi, 2020-06-01) Epçaçan, Uğur; Pesen, Ata; Üzüm, Burhan; Eğitim Bilimleri FakültesiThe perceptions of the gifted students about the different environments in which they are educated are important for creating the right learning environments for them. Thus, the aim of this study is to map the perceptions of gifted students about school and SAC through metaphors. Phenomenological model, among qualitative research models, was used in the study. This research was carried out with 63 students who were determined as gifted and registered in the Science and Art Center in Siirt province during the spring semester of 2017-2018 academic year. In order to elicit students’ perceptions about concepts of “School” and “SAC”, a form with the statements “School is like………., because……….” and “ SAC is like………., because……….” was distributed to the students. Content analysis was used to analyze the data. Gifted students produced 30 different metaphors related to the concept of “school” and 31 different metaphors related to “SAC” concept.Item Destek Eğitim Odalarında Görev Yapan Öğretmenlerin Gözüyle Destek Eğitim Odaları(Ankara Üniversitesi, 2020-06-01) Yazıcıoğlu, Tansel; Eğitim Bilimleri FakültesiDestek eğitim odaları, kaynaştırma eğitimi kapsamında, özel gereksinimli öğrencilerin kendilerine sunulan eğitim hizmetinden en üst düzeyde yararlanmalarını sağlamak amacıyla, özel araç-gereçler ve materyaller sağlanarak oluşturulan ortamlardır. Destek eğitim odalarında öncelikle okulun öğretmenlerinden olmak üzere özel eğitim öğretmenleri, sınıf öğretmeni ve alan öğretmenleri ile Rehberlik Araştırma Merkezlerinde görevli özel eğitim öğretmenleri ya da diğer okul ve kurumlardaki öğretmenler görevlendirilmektedir. Bu çalışmanın amacı destek eğitim odalarında görev yapan öğretmenlerin destek eğitim odalarına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmaya Ankara’nın Altındağ, Keçiören ve Yenimahalle ilçelerindeki okulların destek eğitim odalarında görev yapan 18 öğretmen katılmıştır. Nitel yöntemin kullanıldığı çalışmada, veriler yarı yapılandırılmış görüşme sorularıyla toplanmış, tümevarım yöntemi kullanılarak içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları destek eğitim odalarının amacı doğrultusunda kullanılamadığını, ancak bu odaların gerekli ve faydalı olduğunu göstermiştir.Item Zihin Yetersizliği Olan Bireylere Tarım Becerilerinin Öğretiminde Video Modelle Öğretim Yönteminin Etkililiği(Ankara Üniversitesi, 2020-06-01) Ulugöl, Funda; Eratay, Emine; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırma ile hafif düzeyde zihin yetersizliği (ZY) olan bireylerin tarım becerilerinden fide yetiştirme becerisini öğrenmelerinde video modelle öğretim yönteminin (VMÖY) etkililiği, öğrenilen becerinin kalıcılığı ve genellemesi incelenmiştir. Aynı zamanda katılımcıların öğretim süresince video aracılığıyla sunulan hedeflenmeyen bilgileri ne derecede kazandıkları ve özel eğitim öğretmenlerinin ve katılımcıların ailelerinin VMÖY kullanılarak sunulan öğretim sürecine ve hedeflenen becerilere ilişkin görüşleri değerlendirilmiştir. Araştırmada tek denekli araştırma yöntemlerinden denekler arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 18-22 yaş arasında ZY tanısı almış iki kız bir erkek birey katılmıştır. Araştırma bulguları; ZY olan bireylere fide yetiştirme becerisinin öğretiminde VMÖY’nin etkili olduğunu, katılımcıların video aracılığıyla sunulan hedeflenmeyen bilgi kazanım düzeyinde artış olduğunu ve araştırmanın sosyal olarak geçerli olduğunu göstermektedir.Item Level of Awareness of Autism Spectrum Disorder among Members of Saudi Society: An Exploratory Study(Ankara Üniversitesi, 2020-06-01) Sukkar, Ola; Eğitim Bilimleri FakültesiThe study aimed at identifying Autism Spectrum Disorder (ASD) awareness level among Saudi society members. ASD awareness scale applied to (888) individuals. Results showed that most participants have no information about ASD, derived from their work in Special Education. There are no statistically significant differences in ASD awareness level among participants from different districts. There are statistically significant differences in the level of ASD awareness between male and female participants, favoring females, and between young and old participants, favoring young. The highest ASD awareness level was among PhD holders, and the lowest was among holders of moderate and lower qualifications. In profession terms, the highest ASD awareness level was among participants practicing Special Education and the lowest was among unemployed.Item İşitme Kayıplı Gençlere Uygulanan Yapı Bilgisi Dersinin İyileştirme Sürecinin İncelenmesi(Ankara Üniversitesi, 2020-06-01) İstel, Çiğdem; Uzuner, Yıldız; Girgin, Ümit; Ünlüer, Selma; Karasu, Güzin; Tanrıdiler, Ayşe; Eğitim Bilimleri FakültesiMesleki eğitimlerinde pek çok sorunla mücadele eden işitme kayıplı bireylere de düzeylerine ve ihtiyaçlarına uygun öğretim programı hazırlanması gereklidir. Bu eylem araştırmasının amacı Engelliler Entegre Yüksekokulu (EEYO), Yapı Ressamlığı Programı’ndaki işitme kayıplı öğrencilere sistem yaklaşımı ve dengeli öğretim yaklaşımı ile uygulanan meslek Yapı Bilgisi I-II derslerinin iyileştirilme sürecini incelemektir. Çalışmanın katılımcılarını Yapı Bilgisi derslerini alan 1. sınıf öğrencileri, araştırmacı, okuldaki bazı öğretim elemanları ve Tez İzleme Komitesinden oluşmuştur. Çeşitli veri toplama teknikleriyle toplanan veriler betimsel ve/veya tümevarımsal olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda yapılan iyileştirmelerin öğretim programının sürecine olumlu yansımaları görülmüştür. Araştırmacının araştırma yöntemi ve öğretim programı bileşenlerinde gelişmeler gösterdiği belirlenmiştir. Bu belirlemeler araştırmacı ve öğrencilerin görüşleriyle de desteklenmiştir.