Cilt:20 Sayı:04 (2019)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Cilt:20 Sayı:04 (2019) by Subject "Otizm"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Farklı Yetersizliği Olan 48-72 Ay Çocuklarda Cinsel Gelişimin İncelenmesi(Ankara Üniversitesi, 2019-12-04) Alptekin, Ayşe; Tepeli, Kezban; Eğitim Bilimleri FakültesiAraştırma nitel araştırma yöntemlerinden Durum Çalışması yönteminde ve nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modelinde tasarlanmıştır. Farklı yetersizlik türlerinde yer alan çocukların ( İşitme yetersizliği, zihinsel yetersizlik, ve otizmli çocuklar ) Cinsel gelişimin belirleyicileri olan cinsel kimlik ve cinsiyete ilişkin davranışları Selçuk Cinsel Gelişim Ölçeği (36-72 Ay) kullanılarak incelenmiştir. Verilerin analizinde SPSS 20, yazılımı kullanılmıştır. Çalışmanın hedef evrenini 2017-2018 yılları arasında Konya ili merkez ilçelerinde ikamet eden 48-72 aylık sağlık kurulu tarafından tıbbi, Rehberlik Araştırma Merkezleri tarafından eğitsel tanılaması yapılmış hafif düzey sadece bir yetersizliğe sahip ve en az tek kelime düzeyinde ifade edici dil gelişimini kazanmış yetersizlik türlerindeki çocuklar oluşturmaktadır. Zihinsel yetersizliği olan çocukların cinsiyete ilişkin davranışları tercih etmeme nedenleri 5, otizm spektrum bozukluğu olan çocukların 6, işitme yetersizliği olan çocukların ise 3 tema altında toplanmıştır. Ayrıca üç grubun cinsel kimlik kazanımları betimsel olarak karşılaştırılmıştırItem Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklara Yönelik Müdahalelerde Kardeş Katılımı: Sistematik Bir Derleme(Ankara Üniversitesi, 2019-12-04) Gökçe, Selin; Kürkcüoğlu, Burcu Ülke; Eğitim Bilimleri FakültesiOSB’li çocuğa kardeş aracılığıyla sunulan müdahalelerin etkililiğini sınayan pek çok araştırmanın yanı sıra 2012 yılına kadar olan araştırmaları inceleyen farklı derleme çalışmaları bulunmaktadır. Ancak alanyazında konuya ilişkin daha güncel sistematik bir derleme çalışmasına rastlanmamaktadır. Bu çalışmanın amacı, 1977-2018 yılları arasında OSB’li çocuklara kardeşleri aracılığıyla sunulan müdahalelerin etkisini tek denekli araştırma modelleriyle sınayan çalışmaları demografik, yöntemsel ve bulgu değişkenleri açısından inceleyerek kapsamlı bir betimsel analiz yapmaktır. Belirlenen veri tabanlarında anahtar kelimeler kullanılarak yapılan ilk taramada 110, kaynakçaların gözden geçirilmesi yoluyla 8 çalışmaya ulaşılmış ve toplamda 118 çalışma klasörlenmiştir. Dâhil etme ve hariç tutma kriterlerine göre çalışmalar değerlendirildikten sonra 16 çalışma araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmanın sonucunda NGG kardeşlerin eğitici olduğu çalışmalarda OSB’li kardeşlerine hedeflenen becerileri başarıyla öğrettikleri bulgusuna ulaşılmıştır Ancak müdahalelerde kullanılan eğitim paketlerinin benzer ve farklı öğelerden oluştuğu; öğretim sürelerinin değişkenlik gösterdiği dikkat çekmektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular tartışılarak ileri araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmaktadır.