Browsing by Author "OLKUN, Sinan (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item GeoGebra yazılımı ortamında ilköğretim matematik öğretmen adaylarının geometrik ispat biçimlerinin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı) CEYLAN, Tuba (Yazar); OLKUN, Sinan (Tez Danışmanı)Bu çalışmanın amacı 2. sınıf ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının GeoGebra dinamik matematik yazılımı yardımıyla geometriye yönelik ispat yapma becerilerinin incelenmesi ve kullanmış oldukları ispat biçimlerinin belirlenmesidir. Yapılan çalışma nitel bir araştırma modeli olan durum çalışmasıdır. Araştırmanın katılımcılarını 2010-2011 eğitim öğretim yılında Orta Anadolu'da bir üniversitenin eğitim fakültesi ilköğretim matematik öğretmenliğinde okuyan farklı düzeylerde bulunan 2. sınıf 6 matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılar araştırmacı tarafından amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Uygulama sürecinde öğretmen adaylarının geometrik ispat biçimlerini belirlemek için yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Klinik mülakat sürecinde öğretmen adayları verilen ispat problemlerini GeoGebra yazılımını kullanarak çözmüşlerdir. Öğretmen adaylarının yapmış olduğu çözümler Wink programı ve ses kayıt cihazı ile kaydedilmiştir. Daha sonra ses kayıtları yazılı doküman haline getirilip Wink programı ile elde edilen ekranlarla karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adayları verilen bir ispat probleminde GeoGebra yazılımını amaçları doğrultusunda kullanabilmişler ve çözüm sürecinde doğru sonuca ulaşmak için yazılımda yer alan birçok araçtan yararlanmışlardır. Böylece öğretmen adaylarının farklı çözüm yolları arama, geometrik özelikleri keşfetme, genelleme ve akıl yürütme becerilerinin desteklendiği görülmüştür. Ayrıca GeoGebra yazılımı birçok özelliği ve araçları sayesinde öğretmen adaylarının varsayım yapmalarına yardımcı olmuş ve onları ispat yapmaya teşvik etmiştir. Öğretmen adaylarının yapmış olduğu 18 ispatın 9 tanesi deneysel gerekçelendirmeler, 9 tanesi de tümdengelimli gerekçelendirmeler ile yapılmıştır. Sonuç olarak yapılan ispatların yarısında deneysel gerekçelendirmelerden tümdengelimli gerekçelendirme biçimlerine geçişin gerçekleştiği görülmüştür. Öğretmen adaylarının ispat sürecinde örneklerden yararlanmaları onların yeterli mantıksal çıkarımlara sahip olmadıkları anlamına gelebilir. Öğretmen adaylarının doğru varsayımı ortaya attıkları halde ispatı sonuçlandıramamalarının sebebi, ispat için yeterli gerekçe sunamamalarından kaynaklanmıştır. Ayrıca daha önceden öğrenilmiş yanlış bilgiler de öğretmen adaylarının ispatı sonuçlandıramamalarına neden olmuştur.AbstractThe purposes of this study were to determin the proof skills of 2nd year preservice mathematics teachers by means of GeoGebra dynamic mathematics software and to determine the types of proof they used. The study was a case study which was one of the qualitative research models. The participants of the study were composed of 6 preservice mathematics teachers studying at a university in central Anatolia. The participants were determined by means of criterion sampling method which was one of the purposive sampling methods. During the implementation process, a semi-structured clinical interview was applied to the preservice teachers in order to determine their geometric proof types. In the clinical interview period, the preservice teachers solved the proving problems using GeoGebra software. The solutions of the teachers were recorded using Wink software and a voice recorder. Then the voice recordings were transcribed and compared with the screens obtained by the Wink software. At the end of the study, the pre-service teachers were able to use GeoGebra software in accordance with their objectives and they benefited many tools in the software in order to reach the correct solution in solving process. Thus, it was found that preservice teachers? skills of searching for different solutions, discovering geometrical features, generalization and reasoning were supported. Moreover, GeoGebra software helped preservice teachers to hypothesize with its many features and tools and encouraged them to prove. Nine of the 18 proofs that preservice teachers produced were experimental justification and 9 of them were deductive justification. As a result, it was observed that a transfer from experimental realizations to deductive justification styles in half of the proofs was accomplished. It was concluded that preservice teachers did not have enough reasonable deductions since they benefited from the samples during the proving process. The preservice teachers posed the correct hypothesis; however, they could not complete the proving as they could not present enough reasons for the proof. Moreover, the misinformation the preservice teachers learned previously caused them not to be able to complete the proofs.Item Geogebra yazılımı ortamında ilköğretim matematik öğretmen adaylarının geometrik ispat biçimlerinin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı ( Matematik Eğitimi Programı )) OLKUN, Sinan (Tez Danışmanı); CEYLAN, Tuba (Yazar)Bu çalışmanın amacı 2. sınıf ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının GeoGebra dinamik matematik yazılımı yardımıyla geometriye yönelik ispat yapma becerilerinin incelenmesi ve kullanmış oldukları ispat biçimlerinin belirlenmesidir. Yapılan çalışma nitel bir araştırma modeli olan durum çalışmasıdır. Araştırmanın katılımcılarını 2010-2011 eğitim öğretim yılında Orta Anadolu’da bir üniversitenin eğitim fakültesi ilköğretim matematik öğretmenliğinde okuyan farklı düzeylerde bulunan 2. sınıf 6 matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılar araştırmacı tarafından amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Uygulama sürecinde öğretmen adaylarının geometrik ispat biçimlerini belirlemek için yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Klinik mülakat sürecinde öğretmen adayları verilen ispat problemlerini GeoGebra yazılımını kullanarak çözmüşlerdir. Öğretmen adaylarının yapmış olduğu çözümler Wink programı ve ses kayıt cihazı ile kaydedilmiştir. Daha sonra ses kayıtları yazılı doküman haline getirilip Wink programı ile elde edilen ekranlarla karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen adayları verilen bir ispat probleminde GeoGebra yazılımını amaçları doğrultusunda kullanabilmişler ve çözüm sürecinde doğru sonuca ulaşmak için yazılımda yer alan birçok araçtan yararlanmışlardır. Böylece öğretmen adaylarının farklı çözüm yolları arama, geometrik özelikleri keşfetme, genelleme ve akıl yürütme becerilerinin desteklendiği görülmüştür. Ayrıca GeoGebra yazılımı birçok özelliği ve araçları sayesinde öğretmen adaylarının varsayım yapmalarına yardımcı olmuş ve onları ispat yapmaya teşvik etmiştir. Öğretmen adaylarının yapmış olduğu 18 ispatın 9 tanesi deneysel gerekçelendirmeler, 9 tanesi de tümdengelimli gerekçelendirmeler ile yapılmıştır. Sonuç olarak yapılan ispatların yarısında deneysel gerekçelendirmelerden tümdengelimli gerekçelendirme biçimlerine geçişin gerçekleştiği görülmüştür. Öğretmen adaylarının ispat sürecinde örneklerden yararlanmaları onların yeterli mantıksal çıkarımlara sahip olmadıkları anlamına gelebilir. Öğretmen adaylarının doğru varsayımı ortaya attıkları halde ispatı sonuçlandıramamalarının sebebi, ispat için yeterli gerekçe sunamamalarından kaynaklanmıştır. Ayrıca daha önceden öğrenilmiş yanlış bilgiler de öğretmen adaylarının ispatı sonuçlandıramamalarına neden olmuştur.AbstractThe purposes of this study were to determin the proof skills of 2nd year preservice mathematics teachers by means of GeoGebra dynamic mathematics software and to determine the types of proof they used. The study was a case study which was one of the qualitative research models. The participants of the study were composed of 6 preservice mathematics teachers studying at a university in central Anatolia. The participants were determined by means of criterion sampling method which was one of the purposive sampling methods. During the implementation process, a semistructured clinical interview was applied to the preservice teachers in order to determine their geometric proof types. In the clinical interview period, the preservice teachers solved the proving problems using GeoGebra software. The solutions of the teachers were recorded using Wink software and a voice recorder. Then the voice recordings were transcribed and compared with the screens obtained by the Wink software. At the end of the study, the pre-service teachers were able to use GeoGebra software in accordance with their objectives and they benefited many tools in the software in order to reach the correct solution in solving process. Thus, it was found that preservice teachers’ skills of searching for different solutions, discovering geometrical features, generalization and reasoning were supported. Moreover, GeoGebra software helped preservice teachers to hypothesize with its many features and tools and encouraged them to prove. Nine of the 18 proofs that preservice teachers produced were experimental justification and 9 of them were deductive justification. As a result, it was observed that a transfer from experimental realizations to deductive justification styles in half of the proofs was accomplished. It was concluded that preservice teachers did not have enough reasonable deductions since they benefited from the samples during the proving process. The preservice teachers posed the correct hypothesis; however, they could not complete the proving as they could not present enough reasons for the proof. Moreover, the misinformation the preservice teachers learned previously caused them not to be able to complete the proofs.Item İlkokul öğrencileri için matematik dersi sayılar öğrenme alanında başarı testi geliştirilmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Matematik Eğitimi Programı) OLKUN, Sinan (Tez Danışmanı); FİDAN, Esra (Yazar)Bu çalışmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin matematik dersi sayılaröğrenme alanındaki başarı düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli vegüvenilirbaşarı testleri geliştirilmesidir. Bu amaçla, öncelikle 1-4. sınıfmatematik dersi öğretim programında bulunan kazanımlar incelenerekölçülecek kritik kazanımlar belirlenmiş, daha sonra kritik kazanımlar içinsorular yazılarak hazırlanan deneme formları ön uygulama ve uzmangörüşleri ile düzenlenmiş ve her sınıf düzeyindeki testin yaklaşık 300 öğrenciile pilot uygulaması yapılmıştır. Araştırmaya, İstanbul ilinde farklısosyoekonomik düzeylerdeki 3 ilçede bulunan 6 ilköğretim okulundan toplam1351 öğrenci katılmıştır. Testlerin pilot uygulamalarından elde edilen verilerüzerinden geçerlik, güvenirlik ve madde analizleri yapılmıştır. Testlerinkapsam geçerliklerinin sağlanmasında hem kritik kazanımların belirlenmesi,hem de soruların yazılması aşamalarında uzman görüşlerine başvurulmuş;ayrıca belirtke tabloları hazırlanmıştır. Yapı geçerliği analizinde, testlerinuygulandığı sınıf düzeyleri arasındaki puan ortalamaları farklılığı için MannWhitney-U, ilçeler arasındaki puan ortalamaları farklılığı için ise KruskalWallis veya ANOVA istatistikleri uygulanmıştır. Ölçüt dayanaklı geçerlikanalizi için, öğrencilerin öğretmenlerinden alınan görüşler ile testlerdenaldıkları puanlar arasındaki korelasyon hesaplanmıştır. Testlerin güvenirliğiKR-20 güvenirlik katsayısı ile belirlenmiştir. Testlerin son formuna seçilecekmaddelerin belirlenmesi için maddelere ait güçlük ve ayırıcılık indeksleri hesaplanmış, madde istatistikleri değerlendirilerek güçlük ve ayırıcılıkindeksleri açısından testlere konulmaya uygun olan nitelikli maddelerinseçilmesiyle testler son haline getirilmiştir. Bulgular, testlerin sınıf düzeylerive ilçeler arasında beklenen yöndeki farkları ortaya çıkardığını, öğretmengörüşleri ile öğrencilerin test puanları arasındaki korelasyon katsayılarının 1-4. sınıf testleri için sırasıyla 0,79, 0,75, 0,82 ve 0,76 olduğunugöstermektedir. KR-20 güvenirlik katsayıları 1-4. sınıf testleri için sırasıyla0,80, 0,92, 0,93 ve 0,95 bulunmuştur. Testlerin hesaplanan ortalama güçlükdeğerleri 1-4. sınıflar için sırasıyla 0,79, 0,74, 0,69 ve 0,59 bulunmuştur.Maddelere ait güçlük ve ayırıcılık indeksleri değerlendirilerek mümkünolduğunca orta güçlükte ve yüksek ayırıcılığa sahip maddelerin seçilmesiyletestler son haline getirilmiştir. Testlerin son formları 1-4. sınıflar için sırasıyla13, 15, 16 ve 24 maddeden oluşmaktadır. Sonuç olarak ilkokul 1-4. sınıfmatematik dersi sayılar öğrenme alanındaki kazanımlar çerçevesinde yeterlidüzeyde geçerli ve güvenilir başarı testleri elde edilmiştir.AbstractThe purpose of this study was to develop achievement tests in thenumber domain of mathematics course for elementary school students. Withthis purpose, first, by examining the objectives in the 1-4th classesmathematics curricula, critical objectives to be measured have beenidentified. Then, by composing items for these critical objectives, trial formsof the tests have been prepared and edited by pre-application results andviews of experts. Pilot applications of the tests for each grade have beenconducted with about 300 students. In total, 1351 students from 6 schools in3 districts with different socioeconomic status in İstanbul have beenparticipated in the study. On the data gathered in pilot applications of thetests, validity, reliability and item statistics have been conducted. To providecontent validity of the tests, views of experts have been asked both in theprocesses of identification of critical gains and composition of items.Moreover, tables of specifications have been prepared for each test. In theanalysis of construct validity, Mann Whitney-U test has been applied for thedifference between class levels and Kruskal Wallis or ANOVA tests has beenapplied for the difference between different districts. For the analysis criterionreferenced validity, correlations have been calculated between teachers’evaluation points and test scores of students. Reliability of the tests has been determined by KR-20 reliability coefficient. Calculating item difficulty anddiscrimination power indexes and by evaluating these indexes, those itemswhich are qualified enough to be put in the final forms of the tests have beenselected. Findings have shown that tests can reveal the expected differencesbetween class levels and different districts and that correlation coefficientsbetween teachers’ evaluation points and test scores of students for the 1-4thclass tests are 0,79, 0,75, 0,82 and 0,76, respectively. KR-20 reliabilitycoefficients for the 1-4th class tests have found as 0,80, 0,92, 0,93 and 0,95,respectively. Mean difficulty of the 1-4th class tests have been calculated as0,79, 0,74, 0,69 and 0,59, respectively. By evaluating difficulty anddiscrimination power indexes and selecting those items with medium difficultyand high discrimination power, tests have been put in the final forms. Finalforms of the1-4th class tests have consisted of 13, 15, 16 and 24 items,respectively. In conclusion, sufficiently valid and reliable achievement testshave been constructed in the framework of the objectives in the numberdomain of mathematics curriculafor 1-4th classes.Item İlkokul öğrencilerinin sayı doğrusunda tahmin becerilerinin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Matematik Eğitimi Programı) AYYILDIZ, Nazife (Yazar); OLKUN, Sinan (Tez Danışmanı)Bu çalışmanın amacı, 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin sayı doğrusunda sayıların yerini tahmin becerileri ile Sayı, Geometri ve Ölçme alt öğrenme alanlarındaki başarıları arasındaki ilişkileri araştırmaktır. Kesitsel ve ilişkisel tarama modeli niteliğindeki bu araştırmanın katılımcılarını, Türkiye’nin Batı Karadeniz bölümündeki bir ilin, çeşitli sosyo-ekonomik-kültürel kesimlerinden merkeze bağlı üç devlet ilkokulunun rastgele seçilmiş 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Her sınıfın kendi düzeyindeki Sayı ve Geometri – Ölçme alanlarındaki öğretim programı temelli yazılı başarı testleri, toplam 280 öğrenciye, sınıflarında uygulanmıştır. Matematik başarı testlerinden alınan puanların sınıf içerisindeki %10 ve aşağısı “çok düşük başarılı”, %11-25 arası “düşük başarılı”, %26-95 arası “tipik/ normal başarılı” ve %95’ten sonrası “yüksek başarılı” gruplar olarak belirlenmiştir. Belirlenen gruplara bilgisayarda hazırlanmış olan 0-10, 0-20, 0-100 ve 0-1000 aralıklarında (ikinci sınıflara 0-1000 sorulmamıştır) sayı doğrusunda tahmin görevleri bireysel olarak uygulanmıştır. Öğrencilerden dizüstü bilgisayarda verilen sayının yerini fare ile işaret koyarak göstermeleri istenmiştir. Tahminlerin gerçek değeri ile bireylerin yaptığı tahminler arasındaki hata oranları ve başarı testlerinden alınan puanlar, nicel yollardan istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Tahminlerin hata oranları ve testlerden alınan puanlar arasında yapılan aşamalı çoklu regresyon analizleri sonucunda, ikinci sınıfta 0-100, üçüncü ve dördüncü sınıflarda 0-1000 sayı doğrularında yapılan tahminler Sayı Testi ile olduğu kadar Geometri – Ölçme Testi başarıları ile de anlamlı ve oldukça yordayıcı-ilişkili bulunmuştur. Ayrıca, her sınıfta başarı grupları arasında çizilen grafikler ve Kruskal Wallis-H Testi sonuçları incelendiğinde, genellikle düşük başarılı grupların tahminleri daha çok hatalı iken, başarı düzeyi yükseldikçe hataların azaldığı görülmüştür. Fakat bu farklılıklar test türlerine ve sayı doğrularına göre değişiklikler göstermiştir. Sıfır-10 ve özellikle 0-20 sayı doğrularındaki tahminler başarı testleri ile daha az ilişkili bulunmuştur. Sayı doğrusunda tahmin görevlerinin geniş matematiksel becerileri içine alan görevler olabileceği sonucuna varılmıştır.AbstractThe aim of this study was to investigate the relationships among students’ number line estimations and mathematics achievements in Number, Geometry and Measurement domains. This study is a cross-sectional and relational survey research. The participants were the students in second, third and fourth grades randomly chosen from three state schools representing various socio-economic-cultural levels in Western Black Sea Region of Turkey. Initially, a curriculum based Number and Geometry-Measurement tests were administered to students in their classrooms in paper and pencil form. In total we collected data from 280 students. After the achievement tests were assessed, sub-achievement groups were defined in each grade level. Students who scored in the lowest 10th percentile were classified as “very low achievers”, those who scored between the 11th and 25th percentiles were categorized as “low achievers”, those who scored between 26th and 95th percentiles were categorized as “typical/ normal achievers” and finally students who scored above 95th percentile were categorized as “high achievers” on each achievement test and/or the total of both achievement tests. The number line tasks prepared in a computer program consist of zero at the left ends and 10-20-100 and 1000 at the right ends (Zero-1000 number lines weren’t asked to second graders). The children were individually asked to estimate the position of a number by putting a sign with mouse onto the number lines in a laptop computer. The mean absolute error percentages between the real position of the number and student’s estimation and the scores in the achievement tests were quantitatively analyzed by statistical techniques. Stepwise Multiple Regression analyses were conducted between mean absolute error percentages and test scores. The findings of these analyses indicated that number line estimations significantly predicted the Geometry – Measurement achievements as well as Number/ arithmetic achievements especially 0-100 ranged number line estimations in second graders and 0-1000 ranged number line estimations in third and fourth graders. On the other hand, when the graphics and Kruskal Wallis-H analyses between the sub-achievement groups in each grade were examined we found that there were significant differences among different achievement groups. Low achievers generally make more estimation errors than other groups and high achievers generally make less estimation errors. But these differences between the sub-groups sometimes could be dissimilar in Number and Geometry-Measurement tests and on the number line estimation tasks. Zero-10 and especially 0-20 ranged number line estimations were weak predictors of achievement test scores in each grade. It is concluded that number line estimation tasks include a wide spectrum of mathematical abilities.Item Temel işlem becerisi ve hesaplama güçlüğü test uyarlaması(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı) BABER, Birgül Damla (Yazar); OLKUN, Sinan (Tez Danışmanı)Tezde, asıl formu Felemenkçe olan hesaplama güçlüğü testinin, Türkçe uyarlaması ve geçerlik güvenirlik çalışması yapılmıştır. Uyarlanan testin asıl formu üç düzeyde hazırlanmış ve her bir düzey hazırlandığı sınıfın bir üst kademesindeki sınıfa uygulanmıştır. Böylece testin ölçtüğü özellikler bakımından yaşıtlarının gerisinden gelen öğrencilerin tespiti yapılmıştır. Matematiğin bilişsel alt becerileri (MBAB) testi olarak isimlendirilen testlerin birinci düzeyi ilkokul üç, ikinci düzeyi ilkokul beş ve üçüncü düzeyi altıncı sınıf öğrencilerine uygulanarak hesaplama güçlüğü olan öğrenciler belirlenmiştir. Uyarlanan testlerin her biri hazırlandığı sınıf ve bir üst kademedeki sınıf düzeyine uygulanmıştır. Bunun yapılmasındaki amaç hesaplama güçlüğü olan öğrencileri tespit ederken, sınıflar arasında testte yer alan bölümlerle ya datestin tamamıyla ilgili anlamlı bir farkın olup olmadığını belirleyebilmektir. Çalışma; MBAB1. düzey testinin uygulandığı 162 tane ikinci sınıf öğrencisi, 172 tane üçüncü sınıf öğrencisi; MBAB2. düzey testinin uygulandığı 222 tane dördüncü sınıf öğrencisi, 189 tane beşinci sınıf öğrencisi ve MBAB3. düzey testinin uygulandığı 234 tane altıncı sınıf öğrencisi, 224 tane yedinci sınıf öğrencisi olmak üzere toplamda 1183 öğrenciye uygulanmıştır.Tarama Modeli’nde betimsel bir araştırma ile gerçekleştirilen bu çalışmada öncelikle ‘Matematiğin Bilişsel Alt Becerileri Testleri’nin dilsel eşdeğerliliği incelenmiştir. Bunun için ilk olarak, orijinal testin Türkçeye çeviri işlemleri yapılmıştır.Çeviri işlemleri ve uygulamanın yapılmasından sonra gerekli istatistiksel analizler incelenmiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları için aritmetik ortalama, standart sapma değerleri, iç tutarlılık katsayısı, madde analizleri ve bağımsız örneklem t-testi işlemleri yapılmıştır. Ayrıca testlerin orijinal formlarından elde edilen standart sapma, aritmetik ortalama ve madde güçlük indeksleriyle uyarlanan formdan elde edilen verilerkarşılaştırılmıştır. Geçerlilik çalışmaları için Matematik Eğitimi ve Ölçme Değerlendirme Anabilim Dalı alanında uzman akademisyenlerin görüşleriyle kapsam ve görünüş geçerliğine bakılmış ve testteki her bir maddenin ayırt edicilik gücü hesaplanmıştır.Yapılan analizlerden elde edilen sonuçlara göre MBAB1 testi KR20 güvenirlik katsayısı .94, MBAB2 ve MBAB3 güvenirlik katsayısı .95 olarak bulunmuştur. Testlerin iç tutarlılıklarının yüksek ve aritmetik ortalama ile standart sapma değerlerinin orijinal formdan elde edilen değerlerle benzer özelik gösterdiği söylenebilir. Uzman görüşlerine göre kapsam ve görünüş geçerliliği ile dilsel eşdeğerlik çalışmaları yeterli düzeydedir. Elde edilen sonuçlara göre testlerin uygulandığı 1183 öğrenciden temel işlem becerilerinde ve hesaplamada güçlük çeken; MBAB1 testinde 14, MBAB2 testinde 18, MBAB3 testinde ise 10 öğrenci olmak üzere toplamda 42 öğrencide bu durumun olduğu tespit edilmiştir.AbstractThe aim of this study was to adapt the original form of Dutch cognitive subskills in arithmetic in to Turkish for elementary and middle school children (8-13) through reliability and validity. The original versions of these tests were prepared in 3 levels and each level of the test was applied to the students in the next grade level. Thus, students who are behind their peers were determined according to the features measured in these tests. The first level of these tests, which is called the lower cognitive skills inmathematics, was administered to 2nd grade students in primary school, the second level was administered to 4th grade students and the third level was administered to 6th grade students in middle school. Hence, students having difficulties in calculating were determined.Each Turkish version of the tests were applied to the grade for which they were designed for as well as the next grade level. The aim of applying these tests to both grades is to find out if there are any significant differences between grade levels. The study was conducted with 1183 students in total. First level of the cognitive subskills in arithmetic test (CSA) was applied to 162 first grade students and 172 2nd gradestudents, CSA 2nd level test was applied to 222 4th grade students and 189 5th grade students, whereas CSA 3rd level test was applied to 234 6th grade students, and 224 7th grade students. In this study, survey and descriptive research design was used. For the adaption of original forms, CSA tests were translated into Turkish. After the process of translations, statistical analyses were done. For reliability studies of CSA tests, arithmetic average, standart deviation values, internal consistency coefficients (Kuder-Richardson 20), item discriminations were calculated and independent samples t-test were used to check for grade level differences. Also arithmetic average, standart deviation, internal consistency coefficients values of the original forms were compared with the adapted form’s values and the results were found similar in both forms. In reliabilty study content validity and face validity were provided by expert’s judgments. No statistically significant difference was found when t-test was used between studentsin consecutive grades to whom the same tests were applied. Out of the 1183 students in this study 42 were identified as having difficulties in basic calculations . Of these 42, 14 were in CSA1, 18 in CSA2 and 10 in CSA3 test.Item Temel sayı işleme becerilerini geliştirmeye dönük öğretimin ortaokul kaynaştırma öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri İlköğretim Anabilim Dalı) YILDIZ, Emel (Yazar); OLKUN, Sinan (Tez Danışmanı)Bu çalışmanın amacı; temel sayı işleme becerilerini geliştirmeye dönük öğretimin, hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan ortaokul kaynaştırma öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi olup olmadığını ortaya koymaktır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz yaklaşımı ve nicel araştırma yöntemlerinden tek denekli yarı deneysel araştırma türünün AB deseni kullanılmıştır. Çalışma, 2014-2015 öğretim yılında Eskişehir ilinde bir devlet okulunda 6. sınıfta öğrenim gören hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan iki kaynaştırma öğrencisi ve kaynaştırmaya aday olabilecek bir öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama araçları olarak Raven Standart Progresif Matrisler Testi (RSPM), Matematik Başarı Testleri (MBT), Hesaplama Performansı Testi (HPT) ve Temel Sayı İşleme Testi (TSİT) kullanılmıştır. RSPM testi sonuçlarına göre öğrencilerin okumakta oldukları sınıf düzeyinin çok altında olduğu görülmüştür. MBT, HPT testleri ile öğrencilerin matematik başarıları ve hesaplama becerilerinin ne düzeyde olduğu anlaşılmıştır. Ardından, öğrencilerin temel sayı yeterliklerinde eksiklik olup olmadığı ya da hangi sayı işleme becerilerinde yetersiz olduklarını ortaya çıkarmak amacıyla TSİT uygulanmıştır. Öğrencilerin TSİT’in her bir alt testinden aldıkları puanlar örneklem ortalaması ile karşılaştırılmış ve eksik oldukları alanlar belirlenmiştir. Belirlenen bu eksikliklere yönelik öğretim planlanmış ve uygulanmıştır. Öğretim uygulamasının ardından, TSİT, MBT ve HPT tekrar uygulanmış ve yapılan öğretimin etkisi incelenmiştir. Elde edilen bulgular grafik üzerinde gösterilmiştir. Bulgulara göre, kaynaştırma öğrencilerinin temel sayı işleme becerilerinin uygun bir öğretimle geliştirilebildiği ve bu becerilerdeki gelişmenin öğrencilerin hesaplama performansını ve matematik başarısını arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. AbstractThe purpose of this study was to investigate whether a training to improve basic number processing abilities has any effect on mathematics achievement of mainstreamed middle school students with mild mental disabilities. In the study, quantitative and qualitative research methods were used and AB design of single-subject quasi-experimental research design was employed. The study was carried out in the academic year 2014-2015 at a public school in Eskisehir province. Participants were three sixth graders; two of them were mild mental disability mainstreaming students and one of them was a candidate for inclusion. Data collection tools were Raven Standard Progressive Matrices Test (RSPM) and Basic Number Processing Tests (BNPT), Mathematics Achievement Tests (MAT) and Computational Performance Test (CPT). According to the results of RSPM tests, it was observed that the students’ levels were much lower than the level of their classmates. According to the results of MAT and CPT tests, mathematical achievement and computational skill levels of students were determined. Then, BNPT was applied in order to discover whether there is a lack of basic number competencies or if they are insufficient in number processing abilities. Students received their scores in each sub test and the scores were compared with the average. So, students’ needs were identified. Then, a training program was implemented related to this lack of abilities. After this training, BNPT, CPT and MAT were administered again and the effect of this training was analyzed. The findings were presented in graphics. According to the findings of the study, it could be said that mainstreaming students’ basic number processing abilities can be developed; thanks to an appropriate teaching. The development of these skills in students provided a positive contribution to their computing performance and math achievement.