Browsing by Author "Eroğlu, Ahmet Hikmet"
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
Item 19.yüzyılda Hindistan'da Müslümanlar ve Hıristiyanlar arasındaki dini tartışmalar (İzharü'l-hak örneği)(Ankara : Ankara Üniversitesi : Sosyal Bilimler Enstitüsü : Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı : Dinler Tarihi Bilim Dalı Anabilim Dalı, 2017) Rızwanullah, Rızwanullah; Eroğlu, Ahmet Hikmet; İlahiyat FakültesiHindistan, din ve dil cihetinden birçok unsuru bir arada barındırmasına rağmen kesrette vahdeti sağlamış ülkelerden birisidir. Din açısından olsun, dil açısından olsun, birçok açıdan plüralizmi (çoğulculuk) temsil eden bu ülkenin geçmiş tarihi bu vahdete şahittir. Fakat 18. ve 19. yüzyıllarda özellikle İngiliz işgalinden itibaren, misyonerlik faaliyetleri neticesinde kesrette vahdet ruhu taşıyan bu ülkeye ayrılık tohumları ekilmiş ve zaman-zaman Hindistan'daki farklı inanç ve kültür grupları arasında çatışmalar çıkarılarak Hindistan'ı derinden yaralamıştır. 19. Yüzyılda Müslüman ve Hıristiyanlar arasında yaşanan Agra tartışması, bu yaralardan olup hem Müslüman hem de Hıristiyan dünyası açısından çok büyük önem taşımaktadır. Çünkü bu tarihten itibaren İslamiyet ve Hıristiyanlık ile alakalı tahkiklerin yönü büyük ölçüde değişmiştir. Agra tartışması Rahmetullah Keyranevi ile papaz Pfander arasında gerçekleşmiştir. Rahmetullah Keyranevi ile papaz Pfander, kendi aralarında kararlaştırdıkları beş konu etrafında münazarada bulunmuştur. Hıristiyanlık ile alakalı nesh, tahrif ve teslis olmak üzere üç konu; İslam ile alakalı Hz. Muhammed'in (s.a.s.) nübüvveti ve Kur'an-ı Kerim'in gerçekliği olmak üzere iki konu halka açık bir şekilde tartışılmak üzere ele alınmıştır. Fakat iki gün sürebilen bu tartışmada yalnız nesh ile tahrif konuları ele alınmıştır. Tartışmaların gidişatında sorduğu sorulara aldığı cevaplarla morali bozulan, sorulan sorulara cevap vermekte aciz kalan papaz Pafander 3. gün tartışmaya gelmemiştir. Geri kalan üç konuyu Keyranevi kendi İzharü'l-hak isimli eserinde kaleme almıştır. Pfander'in yazdığı Mizanü'l-hak, Agra tartışmasından önce meydana gelen ve bu tartışmanın sebebi olan esas eser olmasına rağmen, elimizde bulunan Pfander'in bu eserinde yer yer Keyranevi'nin görüşlerini reddetmesine de rastlanmaktadır. Bunun sebebi de Mizanü'l-hak'a karşı yazılan reddiyeler ortaya çıkınca Pfander'in eserini gözden geçirip, değişiklikler yaparak yeniden bastırmasıdır. Pfander ile Rahmetullah Keyranevi'nin her ikisi de kendi görüşlerini ispatlamak ve karşıdaki görüşü çürütmek için dirayet ve rivayet yoluyla her türlü delili kullanmışlardır. Rahmetullah Keyranevi, Eski ve Yeni Ahit kitaplarıyla birlikte Hıristiyan müfessirlerin görüşlerinden de delil getirirken, Pfander'in Kur'an-ı Kerim ve Müslüman müfessirlerin görüşler ile "Hadisler beni ilgilendirmez" demesine rağmen- Hadislerden yararlandığını görmekteyiz. Çalışmamız giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Çalışmamızın girişinde bu çalışmamızın önemi ve yönteminden bahsedilmiş; Hindistan ile ilgili birtakım bilgiler verilmiştir. Birinci bölümde İslamiyet ve Hıristiyanlığın Hindistan'a girişinden ve bu iki dinin Hindistan'da iktidar kurmasından, Müslümanlar ve Hıristiyanlar arasındaki ilişkilerden, Agra tartışmasına kadar geçen tarihi süreçten bahsedilmiştir. İkinci bölümde, İzharü'l-hak'ın temel tartışma konularına ve eserin içeriğine yer verilmiştir. Sonuç bölümünde ise İzharü'l-hak inceledikten sonra ulaşılan bulgulara yer verilmiştir. India is one of the countries which nurtures unity in diversity in spite of religious and linguistic factors. Either religion or language, it represents the pluralism and so the past of the country is a witness of its multicultural character. But in 18th and 19th centuries particularly since the British invasion and occupation the missionaries and it's several faces that sowed the seeds of differences and disturbances. At times conflicts and clashes were created and internally injured and damaged this land. In 19th century the Agra debate is one of them that happened between Muslims and Christians altogether that importance for the Muslim world and the world of Christians alike, because this debate has changed the direction of researches regarding these two religions. The Agra debate was held between Rahmatullah Kairanawi and the priest Pfander. The debate between Kairanawi and Pfander consisted of five topics; with regard to Christianity; abrogation, alteration and Trinity and about Islam; the prophet hood of the prophet Muhammad (s.a.s.) and truth of the holy Quran, these five topics had been finalised for the debate to be discussed before a huge audience. However, two days continuous debate could cover only two topics viz; abrogation and alteration. During the discussion/debate, questions raised by the priest Pfander were strongly responded with perfect and satisfactory proofs. At this Pfander felt inferiority complex, he could not give answers of the questions made by the Muslims. Finally priest Pfander helplessly gave up his participation and remained absent on the third day. Kairanawi had to include the rest topics in his book Izhar'ul-Haq. The book of Pfander Mizanu'l-Haq was published before the Agra debate and the reason behind this debate was nothing other than this book, however in the book one can see the negations and challenges of Kairanawi's thoughts in several places and pages of the book. Kairanawi made several objections and allegations on the points noted in Pfander's book. But Pfander again made the book reprinted after its revision. Pfander and Kairanawi, both attacked and counter attacked each other to negate and nullify each other's proofs and evidences by adoption all means of argument. Kairanawi, while taking advantage of the Old and the New Testaments he took points from Christian commentators also but the priest Pfander was also seen to take help from Muslim commentators whom he had rejected to be quotable. The present thesis consists of the preface and two chapters. The preface deals with the importance of the topic and the method of preparation of the thesis; moreover it includes important information regarding India. First chapter throws light advent of Islam and Christianity in India, the rule and regime of both the religious, moreover the relations between Muslims and Christians and the effect of Agra debate. The second chapter includes the basic discussion topics of Kairanawi's book Izhart'ul-Haq and its contents. The final chapter expresses the acquired results while making research on Izhar'ul-Haq.Item Anglikan Kilisesi ve günümüz İngiltere'sinde yeri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011) Çatalbaş, Resul; Eroğlu, Ahmet HikmetAvrupa'da yaygın din olan Hıristiyanlık kiliseye gidilerek veya dinin emirlerine bağlı bir şekilde yaşanmıyorsa da Avrupa'da yaşayan insanlar Hıristiyan geçmişlerini benimsemiş ve önemli bir kısmı kiliseleri ile bağlarını koparmamıştır. Buna en güzel örnek İngiltere'dir. Anglikan Kilisesi milli bir kilise olarak İngiltere'de hayatın her alanında yer edinmekte ve din-devlet ilişkisine farklı bir örnek sunmaktadır. Anglikan Kilisesi benzerine az rastlanır özelliklere sahiptir. Kilise'nin başının Kral (ya da Kraliçe) olması, inanç ve öğreti olarak Protestan, ibadet ve kilise yapısı bakımından da Roma Katolik Kilisesi'ne yakın bir konumda olması onu diğer kiliselerden ayıran en önemli özellikleridir. Kilise içerisinde Anglo-Katolik, Evanjelik ve Latitudinaryen gibi farklı sesleri barındırması, kilisenin ibadet ve uygulamalarını dayandırdığı Ortak Dua Kitabı da onu farklı kılmaktadır. Anglikan Kilisesi misyoner karakteri ile öne çıkmaktadır. CMS, SPCK ve USPG gibi en eski misyoner teşkilatlar ona bağlı faaliyet göstermektedir. Anglikan Kilisesi, Hıristiyan birliği ve diyalog çalışmaları için yaptığı faaliyetleri ile de dikkati çekmektedir. Sonuç olarak Anglikan Kilisesi, farklı özellikleriyle öne çıkan bir kilisedir. Günümüzde Kilise, İngiltere'nin siyasi, dini ve sosyal hayatına yön vermekte, İngiltere'nin gerek kendi iç meselelerinde gerekse uluslararası ilişkilerinde söz sahibi olmaktadır. AbstractEven though Christianity, the major religious tradition in the Europe, is not practiced by living according to its orders and by attendance to church services, European people have internalized and have not cut off their ties with it. England is a good example for this case. Anglican Church takes place in every area of life in England and offers a different example for religion-state relation. Anglican Church has unique features which lets it to stand apart from other kinds of churches: the King (or the Queen) is the head of the church, it is closer to Protestantism in terms of faith and doctrine, and it is closer to Catholicism in terms of the way of worship and the church structure. Keeping different sects such as Anglo-Catholic, Evangelic and Latitudinarian inside and having "Common Prayer Book", the basic work for church's worship and practicing, makes Anglican Church different from other churches. Moreover, Anglican Church outshines with its missionary characteristic. The oldest missionary organizations such as CMS, SPCK, and USPG have been working under its umbrella. Anglican Church takes attention with its effort for creating Christian unity and the dialogue. As a result, Anglican Church comes into prominence with its several/different features. In the contemporary world the Church directs political, religious and social life of England, and has a strong voice in England's both internal and international issues.Item Augsburg İtikatnamesi ve oluşum süreci(Ankara : Ankara Üniversitesi : Sosyal Bilimler Enstitüsü : Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı : Dinler Tarihi Bilim Dalı, 2018) Önder, Meryem; Eroğlu, Ahmet Hikmet; İlahiyat FakültesiOrjinal latince adıyla ´Confessio Augustana´ olarak bilinen Augburg İtikatnamesi, günümüz Luteran kiliselerinde hâlâ geçerli inanç maddeleri olarak otoritesini sürdürmektedir. 25 haziran 1530 tarihinde Augsburg Meclisi'nde imparartor Şarlken´e sunulan itikatname metni, sonrasında uzlaşma adına atılan adımlar için önemli bir zemin oluşturmakla birlikte, 1531´de Smalkald Birliĝinin kurulmasına ve 1555 yılında imzalan Augsburg Barışı için gerekli alt yapıyı saĝlamış olmasından dolayı da Hıristiyanlık tarihi içerisinde önemli bir yere sahiptir. Augsburg İtikatnamesi ve oluşum süreci adını verdiĝimiz çalışmamızı üç ana bölümde ele almayı uygun gördük. Birinci bölümde itikatnamenin oluşum sürecini, ikinci bölümde itikatname ile ilgili genel bilgileri deĝerlendirdik, sonuncu ve üçüncü bölümümüzde ise itikatname metninin oluşumundan sonra ortaya çıkan gelişmeleri ele aldık. The Augsburg Confession, also known as the Confessio Augustana from its Latin name, is one of the most important confession of faith of the Lutheran Church. The confession which was presented to the Holy Roman Emperor Charles V. at the Diet of Augsburg on 25 June 1530 was the basis for the next steps to to arrive at an pacefull agreement. It was also the basis for the Schmalkaldic League on 1531 and the Religious Peace of Augsburg 1555. Thus the confession has shaped the christian history. To explain the theses which is called " Augsburg confession and its creation process" we decided to part it in three chapters. In the first chapter we researched the creation process, in the second chapter is aimed to analayse the content of the confession and in the last chapter the resulting occurance of Augusburg confession.Item Batı’dan gelen doğu kökenli akımlar ve Türkiye’deki faaliyetleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011) Uğurlu, İlknur; Eroğlu, Ahmet HikmetTürkiye'de son yıllarda dinden bağımsız olduklarını iddia etmekle birlikte özde Doğu dinleri kökenli olan, Doğu dinlerinin düşünce sistemi ve bu dinlere ait kavramları çeşitli yollarla halk arasında yaymaya çalışan bir çok akım ortaya çıkmıştır. Türkiye'ye Batılı ülkelerden gelmiş olan Doğu kökenli akımlar toplumda hızla yayılmakta ve Doğu dinlerine ait bir çok kavram kültürümüze yerleştirilmeye çalışılmaktadır. Doğu kökenli akımlar hakkında Türkiye'de geniş bir çalışma yapılmamış olması bizi bu çalışmayı yapmaya sevk etmiştir.Çalışmamızın temel amacı Batı'dan gelen Doğu kökenli Reiki, Transandantal Meditasyon, Osho, Sahaja Yoga ve Feng Shui akımlarının öğretilerini, tarihsel gelişimlerini, tekniklerini ve genel özelliklerini ortaya koymaktır. Diğer bir amacımız ise bu akımların Türkiye'deki faaliyetlerinin tespiti olmuştur. Ayrıca tezimizde Doğu kökenli akımların Türkiye'de yayılmasını sağlayan nedenler değerlendirilmiştir. Tezimizde Doğu dinleri ve Doğu kökenli akımlar arasındaki ilişki üzerinde durulmuş, bu bağlamda Doğu kökenli akımları anlamak için bilinmesi zaruri olan terimler açıklanmıştır. Yanı sıra bu akımların Batı'dan alınmış akımlar olmaları nedeniyle misyonerlik çerçevesinde değerlendirilip değerlendirilemeyeceğiincelenmiştir.Çalışmamızın sonucu olarak Batı'dan gelen Doğu kökenli akımların iddialarının aksine dinden bağımsız akımlar olmadıkları ve misyonerlik çerçevesinde değerlendirilmeleri gerektiği ortaya konulmuştur.Araştırmamızın bundan sonra bu alanda yapılacak çalışmalara katkı sağlayacağını umuyoruz.Abstract In recent years, a lot of movements which are originated in East and trying to spread doctrines and terms of Eastern religions in the society by several methods have arisen in Turkey, claming that they are secular movements. These Eastern movements which have come to Turkey from Western countries are growing up in the society rapidly and the terms that belong to Eastern religions are embeded intoTurkish culture. Absence of any study examining Eastern movements comprehensively in our country was oriented us to make this research.The purpose of this study was to investigate the doctrines, historical developments, techniques and general features of Eastern movements coming from the West: Reiki, Transcendental Meditation, Osho (Neo-Sannyas), Sahaja Yoga and Feng Shui. Another aim was to find out their activities in Turkey. Besides, the reasons that make the movements grow up in Turkey were examined in the study.The thesis focused on the relationship between Eastern religions and the Eastern movements. For this reason, we inspected the central terms of Eastern religions, which are to be known to understand Eastern movements. We also examined whether these movements ought be regarded as missionary movementsbecause of the fact that they were imported from Western countries or not.The results indicated that these movements are not unrelated to Eastern religions and they are not secular movements as they claim. The study also revealed that these movements ought be regarded as missionary movements.We hope that our research will be beneficial for further studies.Item Ecmiatzin Kat'oğikosluğu'nun Ermeni Kilisesi'ndeki yeri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007) Seyfeli, Canan; Eroğlu, Ahmet Hikmet; FelsefeThe establishment of the Armenian Church stretches back to the fourth century. Baptized by St. Gregory the Illuminator, the Armenian people, with their king and their prominents collectively became Christians. The foundation of Echmiadzin as a center of religious leadership also extends back to the establishment of the Armenian Church and the work of St. Gregory the Illuminator (302). This is the general narrative accepted in the Armenian Church and the outside world. In this thesis we attempted to research the historical data and bases of this belief according to classical Armenian sources. For this reasons, we decided to write this research titled "The place of Etchmiadzin Headquarters in the Armenian Church." In order to assess historically the place of the Seat we deemed it necessary to investigate the history of the Armenian Church. The first chapter aims to provide an overview of "The Establishment of Christianity among the Armenians." In this part we first explored "Etchmiadzin During the Growth of the Independent Armenian Church (301-449). After this, we develop the transformation of Vagharshabat, the place where God's Only Son descended. We contend that during the development of the Independent Armenian Church, Etchmiadzin developed as well. The second chapter is devoted to the period between the moving of the Catholicosate to Dvin (428) and its return to its original place Etchmiadzin (1441). During this moving period we attempted to characterize the image of Etchmiadzin in the eyes of the Armenian Church by concentrating on Etchmiadzin in the period 428-1441. In the second part of this chapter we present a description of how Etchmiadzin moved to Vagharshabat in 1441 and argue that it was not an agreed movement and therefore discussions about it continued in the next period. In the third and last chapter we contextualized the Etchmiadzin Catholicosate within the structure of the Armenian Church. We first placed it in the hierarchy of the Armenian Church and Liturgy. In the second part we tried to establish Etchmiadzin's place within the other Armenian Church hierarchies and hierarchical centers. As a conclusion we established that Etchmiadzin kept its prominence despite the moving of the Catholicosate and the establishment of other higher religious centers.Item Erken dönem Hıristiyan tarihinde Samsatlı Pavlus'un yeri(Ankara : Ankara Üniversitesi : Sosyal Bilimler Enstitüsü : Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı : Dinler Tarihi Bilim Dalı, 2019) Gülen, Ömer; Eroğlu, Ahmet Hikmet; İlahiyat FakültesiÖZET Bu çalışmanın amacı, erken dönem Hıristiyan tarihinin önemli teologlarından biri olan Samsatlı Pavlus'un düşünceleri ve bu düşüncelerin kendinden önceki gelenekle ilişkisini incelemektir. Samsatlı Pavlus III. yüzyıl içinde yaşamış ve İS. 260-269 yılları arasında Antakya piskoposluğu yapmıştır. O, İsa'nın hikmet/wisdom sahibi bir insan olduğunu ve bu durumundan dolayı Tanrı tarafından seçilip yetki sahibi kılındığını dile getirmiştir. Bu düşüncelerinden dolayı onun düşünceleri aleyhinde toplanmış üç farklı yerel konsil tarafından heretik ilan edilmiştir. Tezimiz, giriş, üç ana bölüm ve sonuç kısmından oluşmaktadır. Giriş kısmında, tezin önemi, içeriği, metodu ve kullandığımız kaynak metinler hakkında bilgi verilir. Ayrıca giriş bölümünde, Hıristiyanlığın, Yahudi ve Yunan kültürüyle ilişkisinden bahsedilerek ana bölümler için gerekli temel bilgi sağlanır. Hıristiyan tarihinin ilk üç yüzyılı İsa'nın mesajının nasıl anlaşılması gerektiği, Yeni Ahit metinlerinin oluşması ve coğrafyaya bağlı olarak farklı teolojik görüşlerin ortaya çıkışıyla ilgili olayları içermektedir. Biz de bu üç yüz yıllık dönemi temel alarak, tezimizde Samsatlı Pavlus'un erken dönem Hıristiyan tarihindeki tartışmalı yerini tanıttık. Pavlus'un düşünceleriyle önceki gelenek arasında bir ilişki kurmak öncelikle yorumsamacı/hermonetik bir yaklaşımı gerekli kılar. Biz de erken dönem Hıristiyan teolojisinin oluşmasında önemli görülen olaylar arasında yorumsal bağlantılar kurarak Pavlus'un düşüncelerini ve bu düşüncelerin önceki teolojik gelenekle ilişkisini göstermeye çalıştık. Anahtar Kelimeler: Samsatlı Pavlus, Hıristiyanlık, İncil Metinleri, Yahudi-Hıristiyanlığı, Teoloji. ABSTRACT The aim of this work is to examine the thoughts of Paul of Samosata, who is one of the important teologians of the Early Christian history and the relations of his thoughts to the tradition before him. Paul of Samosata lived in the third century and was a Bishop of Antioch from 260 to 269 AD. He stated that Jesus was a human being who possesed wisdom, and because of that, he was chosen by God and given authority. Due to these thoughts, he was declared heretics by the three Synods who were against Paul. This thesis consists of an introduction, three main chapters and a conclusion. In introduction, the importance of the study, content, method and source texts used were explained. In addition, to provide readers with the necessary and solid historical foundation for the main chapters, the relationship between Christianity and Jewish-Greek cultures was also given in the introduction section. The first three centuries of Christianity include events related to how Jesus' message should be understood, the formation of the New Testament texts, and the emergence of different theoretical perspectives depending on geography. Taking these three centuries into consideration, we have introduced the controversial place of Paul of Samosata in early Christian history. To be able to build a relationship between Paul's ideas and the former tradition, an interpretive/hermeneutic approach is adopted. Building interpretive connections between the events that are considered important in the formation of early Christian theology, we demonstrated Paul's thoughts and their relation to the former theological tradition. Keywords: Paul of Samosata, Christianity, Bible texts, Judeo-Christianity, Teology. Gülen, Ömer, The Place of Paul of Samosata in Early Christian History, Masters' Degree, Supervisor: Prof. Dr. Ahmet Hikmet EroğluItem Erken dönem Hıristiyanlığında din-sanat ilişkisi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Kılıççeker, Esma Nur; Eroğlu, Ahmet Hikmet; Felsefe"Erken Dönem Hıristiyanlığında Din- Sanat İlişkisi" başlıklı bu tez, giriş, üç bölüm ve kaynakçadan oluşmaktadır. Giriş kısmında, tezin konusuna dair kısa bir giriş yapılmış, bununla birlikte, tezin önemi, amacı, metodu, kapsam ve sınırları belirtilmiştir. Tezin birinci bölümünde, Din ve Sanat fenomenleri önce tek tek ele alınarak iki bilim dalı ayrı ayrı incelenmiş, ardından din ve sanat başlığı altında bu iki fenomenin kronolojik olarak insanlığın başlangıcından itibaren birbiriyle ilişkisi incelenmiştir. Tezin ikinci bölümünde, ilk bölümdeki aktarılanlardan hareketle, erken dönem Hıristiyanlığında İkonoklazm (726) hareketine kadarki din-sanat ilişkisi, resim, heykel, mimari gibi görsel sanatlar bağlamında araştırılmıştır. İlk olarak, Hıristiyanlığın meşru bir din olmadan önceki (313 öncesi) dönemi ele alınmıştır. Sonrasında erken Hıristiyan sanatı, I. Konstantin ve I. Justinianus dönemleri esas alınarak kategorize edilmiştir. Bununla birlikte coğrafi bütünlük sağlamak adına, ana akım kiliseden ilk ayrılan Doğu kiliselerindeki din anlayışının sanat anlayışındaki etkisi dikkate alınarak incelenmiştir. Tezin son bölümünde ise, Hıristiyanlık tarihinde, sanata dair en önemli olaylardan biri olan İkonoklazm hareketiyle bizzat ilişkili olması sebebiyle, erken dönem Hıristiyan resim sanatı müstakil olarak ele alınmıştır. Tanrı, İsa, Meryem, Aziz, Melek resimleri ve bu resimlerin Hıristiyanlar için erken dönemde neleri ifade ettiği araştırılmıştır. Bu incelemeler neticesinde sanatın (bilhassa resimler/heykeller) dindeki kullanılış biçimlerinin yol açtığı fikir ayrılıkları araştırılmış, bu tartışmaların somut neticelerini gösterdiği ikonoklazm hareketi incelenmiştir.Item Hıristiyan Katolik bir misyoner kuruluşu olan Afrika Misyonerleri Cemiyeti (Beyaz Babalar Tarikatı)(Ankara : Ankara Üniversitesi : Sosyal Bilimler Enstitüsü : İlahiyat Fakültesi : Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı : Dinler Tarihi Bilim Dalı, 2020) Barmaksız, Halil; Eroğlu, Ahmet Hikmet; İlahiyat FakültesiÇalışmamız Hıristiyan Katolik bir Misyoner Cemiyeti olan ve halk dilinde Beyaz Babalar olarak bilinen yapının kuruluşundan günümüze kadar olan süreçteki faaliyetlerinin genel bir incelemesidir. Çalışmamızın amacı bu yapıyı ve kurucusu olan Lavigerie hakkında genel bir bilgi elde etme, kuruluşundan günümüze kadar gerçekleştirdikleri faaliyetleri ana hatlarıyla sunmak ve günümüzdeki Katolik Misyoner cemiyetleri arasındaki yeri ve önemini ortaya koymaktır. Araştırmamız giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde öncelikle araştırmanın konusu, önemi, yöntem ve kaynaklar üzerinde durulmuş; sonrasında Hıristiyanlıkta Tarikat, Hıristiyanlık Tarihinde Katolik Tarikatlar, Gelişim Süreçleri ve Etkilerinden bahsedildikten sonra Misyonerlik, Misyonerliğin Tarihçesi ve Kavramlarına yer verilmiştir. Birinci bölümde Kardinal Lavigerie'nin hayatı, gayesi, misyonu ve Afrika Misyonerleri Cemiyeti'nin kuruluş aşamasından Lavigerie'nin vefatına kadar olan süreçten ana hatlarıyla bahsedilmiştir. Tezimizin ikinci bölümünde Günümüzde Beyaz Babaların yapısı, misyonu, Müslümanlarla olan ilişkileri, eğitim sistemleri ve diğer faaliyetlerinden bahsederek güncel durum ve sayılarını ele aldık. Elde edilen veriler neticesinde günümüzdeki Katolik misyoner yapılanmasındaki yeri ve önemine değindik. Our study is a general review of the activities of a Christian Catholic Missionary Society, popularly known as White Fathers, from the establishment to the present day. The aim of our study is to obtain a general information about this structure and its founder Lavigerie, to outline the activities they have carried out from its establishment to the present day, and to demonstrate the place and importance between today's Catholic Missionary societies. Our study consists of an introduction and two parts. In the introduction section, the subject, importance, methods and resources of this study were first discussed; after were mentioned about Definition of The Order in Christianity, Catholic sects in the history of Christianity, their development and influences; we gave the definition, history and terms of Missionary. In the first part, the life, purpose, mission of Cardinal Lavigerie and establishment of the Missionaries of Africa to the end of Cardinal Lavigerie are outlined in the process. In the second part of our thesis, we discussed the current situation and numbers of White Fathers today, talking about the structure, mission, relations with Muslims, education systems and other activities. As a result of the data obtained, we mentioned the place and importance of the current Catholic missionary.Item Hıristiyanlık ve islamiyet'te vahiy anlayışı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Karahan, Harun Dündar; Eroğlu, Ahmet Hikmet; Sosyal Bilimler EnstitüsüDinin en önemli kavramlarından olan vahiy, insanların ve toplumların hayatını, kutsal kitap, peygamberlik, melek anlayışlarının şekillenmesini temelden etkilemektedir. Nitekim insanların hayatı ve evreni anlamlandırması vahiy anlayışıyla doğru orantılı olmuştur. Bununla birlikte vahiy her dinde farklı anlamlarla ifade edilse bile Tanrı'nın insanla iletişim kurması, dünyaya ve ahirete ait prensipler koyması bakımında dinlerin ortak bir fenomenidir. Dünya tarihinin kadim iki dini olan Hıristiyanlık ve İslamiyet vahiy anlayışı konusunda ayrışmaktadır. Bu ayrışmanın sebebi ise İsa-Mesih'tir. Hıristiyanlık gerçek vahyin İsa-Mesih'te gerçekleştiğine inanmaktadır. Yani Tanrı İsa'da bedenleşerek yeryüzüne inmiş ve günaha düşen insanlığı kurtarmak için müdahale etmiştir. Bu sebeple kendi vahiy anlayışlarını diğer dinlerdeki vahiyden üstün görmektedirler. Kısaca vahiy onlara göre İsa'nın bizatihi hayatında ve öğretilerinde "görünür" olmuştur. İslamiyet'te ise vahiy, Cebrail tarafından peygambere Allah'ın buyruklarının iletilmesi olarak kabul edilir. Yani İslam'a göre vahiy sadece "bildirim" niteliği taşımaktadır. Buna ne peygamberin ne de başka bir varlığın müdahale etmesi söz konusu değildir. Hıristiyanlık ile İslamiyetin vahiy konusundaki temel ayrışma buradan kaynaklanmaktadır. Hıristiyanlıkta görünür olan vahiy İslam'da bildirim niteliğindedir. Revelation, one of the most important concepts of religion, fundamentally affects the lives of people and societies, the shaping of holy books, prophecy and angelic conceptions. Indeed, people's meaning of life and the universe was directly proportional to the understanding of revelation. Nevertheless, even if revelation is expressed in different meanings in every religion, it is a common phenomenon of religions in terms of God's communication with people and the principles of the world and the hereafter. Christianity and Islam, two ancient religions of world history, differ in their understanding of revelation. The reason for this separation is Jesus-Christ. Christianity believes that true revelation takes place in Jesus-Christ. In other words, God embodied in Jesus and landed on earth and intervened to save the fallen humanity. For this reason, they see their understanding of revelation superior to the revelation in other religions. Briefly, the revelation has been "visible" in Jesus' life and teachings for them. In Islam, revelation is accepted by Gabriel to convey the commands of Allah to the prophet. In other words, according to Islam, revelation is only a "notification". Neither the prophet nor any other entity interfered with this. The main divergence between Christianity and Islam in the revelation stems from this. The revelation visible in Christianity is a declaration in Islam.Item Hıristiyanlık ve islamiyet'te vahiy anlayışı / Understanding of revelation in Christianity and İslam(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Karahan, Harun Dündar; Eroğlu, Ahmet Hikmet; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiDinin en önemli kavramlarından olan vahiy, insanların ve toplumların hayatını, kutsal kitap, peygamberlik, melek anlayışlarının şekillenmesini temelden etkilemektedir. Nitekim insanların hayatı ve evreni anlamlandırması vahiy anlayışıyla doğru orantılı olmuştur. Bununla birlikte vahiy her dinde farklı anlamlarla ifade edilse bile Tanrı'nın insanla iletişim kurması, dünyaya ve ahirete ait prensipler koyması bakımında dinlerin ortak bir fenomenidir. Dünya tarihinin kadim iki dini olan Hıristiyanlık ve İslamiyet vahiy anlayışı konusunda ayrışmaktadır. Bu ayrışmanın sebebi ise İsa-Mesih'tir. Hıristiyanlık gerçek vahyin İsa-Mesih'te gerçekleştiğine inanmaktadır. Yani Tanrı İsa'da bedenleşerek yeryüzüne inmiş ve günaha düşen insanlığı kurtarmak için müdahale etmiştir. Bu sebeple kendi vahiy anlayışlarını diğer dinlerdeki vahiyden üstün görmektedirler. Kısaca vahiy onlara göre İsa'nın bizatihi hayatında ve öğretilerinde "görünür" olmuştur. İslamiyet'te ise vahiy, Cebrail tarafından peygambere Allah'ın buyruklarının iletilmesi olarak kabul edilir. Yani İslam'a göre vahiy sadece "bildirim" niteliği taşımaktadır. Buna ne peygamberin ne de başka bir varlığın müdahale etmesi söz konusu değildir. Hıristiyanlık ile İslamiyetin vahiy konusundaki temel ayrışma buradan kaynaklanmaktadır. Hıristiyanlıkta görünür olan vahiy İslam'da bildirim niteliğindedir.Item Hıristiyanlık'ta ve İslam'da resim(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006) Köklü, Arzu; Eroğlu, Ahmet Hikmet; İlahiyatKöklü, Arzu, ?The Picture in Christianity and Islam?, Master?s Thesis, Advisor:Assoc. Prof. Dr. Ahmet Hikmet Eroğlu, VI+162 p.ABSTRACTThis master thesis is about painting at Islam and Christianity. The study hasbeen restricted with the paintings that have religious content. Such kind of paintingshas both historical and religious importance especially in Christianity. Christianshave the paintings of Jesus Christ, Holly Mary, and saints at their homes andchurches. Such paintings are called as icons. They have a different importance forOrthodoxies and Catholics. Icons have a great function at both religious education,praying. Some Christians believe in miraculous features of themIn time some people gave faith to icons too much and some Christians reactedthem. This contradiction caused a chaos in Byzantine. The period of iconoclasm,started Leon 3 continued almost a century and icon lovers got the victory in the end.In Islam icons and such kind of paintings do not exist. Some scholars claimedthat paintings should be banned comments some words of Prophet Mohammed(Peace be upon him) However, There are no comments about prohibition of paintingin the Holly Book, Qur?an. Islam has banned the idols that is used to worship Sincethe early Islam, Muslims have used painted things. The art of miniature havedeveloped. Some miniature pictures of the Prophet have been drawn. But they havenever been put in the mosques and have never been used to worship.Item Hıristiyanlıkta bir misyon yöntemi olarak İnkültürasyon(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006) Demirkapı, Döne; Eroğlu, Ahmet Hikmet; İlahiyatDemirkapi, Döne, Inculturation as a Missionary Technique in Christianity,Master Thesis, Advisor: Assoc. Prof. Ahmet Hikmet Eroğlu, 105 p.Inculturation is a term used in Christian missiology referring to the adaptation ofthe way the Gospel is presented for the specific cultures being evangelized. The term waspopularized by the encyclical Redemptoris Missio of Pope John Paul II (1990), butpredates that encyclical.For the Second Vatican Council, the history of evangelization has been andcontinues to be a process of cultural adaptation, of "communion with various culturalmodes," "a living exchange . . . between the Church and the diverse cultures of people".The council noted that the Church profits from the treasures buried within the diversityof human culture and that "from the beginning of her history, the Church has learnedto express the message of Christ with the help of the ideas and terminology of variouspeoples, and has tried to clarify it with the wisdom of philosophers, too. Her purpose hasbeen to adapt the gospel to the grasp of all as well as to the needs of the learned, insofaras such was appropriate. Indeed, this accommodated preaching of the revealed Wordought to remain the law of all evangelization. For thus each nation develops the ability toexpress Christ?s message in its own way. At the same time, a living exchange is fosteredbetween the Church and the diverse cultures of people". John Paul II?s encyclicalRedemptoris missio (December 7, 1990) emphasizes the necessity of inculturation of thefaith as a serious and urgent ecclesial duty, especially today.However, Inculturation as a missionary technique has been effectively appliedamong the Muslims as well as Turkey and causes cultural and religious dejeneration inour country.In this thesis, Inculturation is analyzed in every aspects.Item Hıristiyanlıktaki düalist akımlara karşı kilisenin tutumu(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Altuntaş, Dönay Rabia; Eroğlu, Ahmet Hikmet; OtherRoma İmparatorluğunun egemenliği altında doğan Hristiyanlık, tarihinin ilk dönemlerinden itibaren kendi içlerinde çok sayıda bölünme yaşamıştır. Bu bölünmeler sonucunda farklı grup ve akımlar ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan akımlar arasında düalist akımlarda yerini almıştır. Kilise kendisini Hıristiyanlığın ana damarı olarak görmüş ve kendi öğretisinin karşısında olan düalist akımları sapkın olarak nitelendirmiştir. Kilise ve devlet sapkın olarak nitelendirdikleri bu gruplarla mücadele etmeyi ve onları yok etmeyi en önemli görevleri arasında saymıştır. Bu mücadele genellikle bu akımları yola getirecek kişileri bölgeye göndermekle başlamıştır. Daha sonra bu süreç aforoz etme gibi manevi yaptırımlar, vergi ve mallarına el koyma gibi maddi cezalar, yakma, asma, fiziki cezalarla devam etmiştir. Kilise ve devlet işbirliği içerisinde yürütülen bu uygulamalar düalist akımların kendi doğal süreçleri içerisinde kaybolmalarını engellemiştir. Onlar Kilise ve devlet tarafından kastı olarak ortadan kaldırılmak istenmiştir. Anahtar Kelimeler: Hıristiyanlık, Düalizm, Heretik, Düalist Akımlar, Kilise, Ceza ve YaptırımlarItem İnciller'de ve Kur'an-ı Kerim'de Hz. İsa ile ilgili olağanüstü haller(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008) Parlak, Şükran; Eroğlu, Ahmet Hikmet; FelsefeJesus, sermonizing and admonishing during his whole life of notification, invited Israeli people to believe in the existence and unique of God, to pray only for God without getting associated, and showed a lot of extraordinary situation while carrying out these activities of notification in order to prove the reality of his sermons. These extraordinary situations shown by Jesus had a great amount of repercussions, and he made large crowded people collected following him where he arrived at. Within Jewish society, Jesus? extraordinary actions had a great amount of effect fort he principles of Jesus getting spread and fort he ones who believed in him getting increased. These extraordinary situations made Jesus?s activities easy in a way as a means of Jesus? notification affairs, and got the religious belief of the believers become powerful, and on the other hand, made the God like decree that had assigned him got introduced.We have also tried to determine the extraordinary situations of Jesus in the context of Gospels and the Holy Koran in our thesis.Item Nesturi Kilisesi'nin temel inanç ve uygulamalarının teşekkül süreci (VI-XII. yüzyıllar)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Kaplan, Yaşar; Eroğlu, Ahmet Hikmet; OtherHıristiyanlık bünyesinde birçok ihtilaflar yaşanmış ve bunun neticesinde birçok mezhep ortaya çıkmıştır. Bu mezheplerden biri Nesturi (Doğu) Kilisesi‟dir. En eski kiliselerden biri olarak kabul edilen bu kilise, Roma İmparatorluğu sınırları dışında vücud bulmuştur. Kendine has bir kilise hiyerarşisine sahip olmuş ve Hıristiyan olmayan yönetimlerin hâkimiyeti altında varlığını devam ettirmiştir. Bu durum bu kilisenin kenndine özgü tarihi gelişimi ve doktrini hakkında ipuçları vermektedir. "Nesturi Kilisesi‟nin Temel İnanç ve Uygulamalarının Teşekkül Süreci (6- 13 Yüzyıllar)" isimli bu tez; giriş, üç bölüm, sonuç ve kaynakça bölümlerinden oluşmaktadır. Birinci bölümde Hıristiyanlığın Fırat‟ın doğu bölgelerinde yayılması, kilise hiyerarşisinin oluşması, Nesturi Kilisesi‟nin ayrı bir kilise olarak belirginleşmesi ve Part, Sasani, Müslüman ve Moğol yönetimleri altındaki tarihi gelişimi ele alınmaktadır. Bu bölüm, Nesturi Kilisesi‟nin bağımsızlığını ve ayırt edici mezhebi özelliklerini elde ettiği 6. yüzyıldan gelişimini tamamladığı 13. yüzyıla kadar geçen zaman aralığı ile sınırlı tutulmaktadır. İkinci bölümde Nesturi Kilisesi‟nin teoloji, kristoloji, mariyoloji, yaratılış ve ölüm ötesi gibi temel itikadi inançlar ve bu inançların geçirmiş olduğu gelişim incelenmektedir. Üçüncü bölümde ise kilise sakramentleri, dini litürji, kilise yapısı ve ibadetler gibi kiliseye ait dini uygulamalar konu edilmektedir. Anahtar Kavramlar: Hıristiyanlık, Doğu Kilisesi, Mopsuestialı Theodore, Nestorius, Diyofizit, Kristoloji, Meryem.Item Protestan kiliselerin müslümanlarla diyaloga bakışı (Almanya örneği)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014) Köftürcü, Hüseyin; Eroğlu, Ahmet HikmetTürkiye Avrupa Birliği‟ne girmek için gayret eden ve Almanya ile köklüiliĢkilere sahip olan bir ülkedir. Almanya‟da yaĢayan Müslümanların çoğunun Türkolması nedeniyle yaĢanan Ġslam‟ın temsil yönü Türkleri öne çıkarmaktadır.BaĢlangıçta ülkelerinde yaĢayan Müslümanları geçici olarak değerlendiren AlmanyaProtestan Kilisesi, diyalog faaliyetlerine geç baĢlamıĢ ve Ģüpheci tavırlarıyla dikkatçekmiĢtir. Fakat Almanya Protestan Kilisesi dinlerarası diyaloğu pratik ve günlükhayatı kolaylaĢtıracak unsurlar olarak yaĢamın içinde ele almıĢtır.Almanya Protestan Kilisesi ile Müslümanlar arasındaki diyalog iliĢkileriWolfgang Huber‟in baĢkanlığı zamanında zorluklar geçirmiĢ fakat aynı toplumdaberaber yaĢayan Müslüman ve Hıristiyanlar yaĢamın sürdüğü diyalog alanlarındauyumlu bir Ģekilde yaĢamaya devam etmiĢlerdir. Gelinen nokta itibariyle AlmanyaProtestan Kilisesi ve diğer Hıristiyan Kiliseler dinlerarası diyaloğu bir misyonyöntemi olarak değerlendirmemeli ve bu konuda yaĢanan olumsuzluklar diyaloğaverilen önemi azaltmamalıdır. Almanya‟da Müslümanlar ve Hıristiyanlar pratikhayattaki diyalog imkânlarından azami ölçüde faydalanmalıdır.AbstractTurkey is a country, that endeavors to be edmitted to EU and has essentialrelationships with Germany. The present Islam in Germany puts forward the turkishpeople because the most of muslims who live in Germany are turkish. EvangelicalChurch in Germany, who considered the muslims as temporary at the beginning,started to dialogical activities after a while and attracted attention with its suspiciousattitude. But Evangelical Church in Germany dealed with the interreligious dialoguein life as an element that is practical and makes the daily life easier.The dialogical relations between muslims and Evangelical Church inGermany had difficulties while Wolfgang Huber was chairman of the church. Buttogether in the same society living muslims and christians kept on living compatiblewith each other in the dialogue fields. At the presetnt situation, Evangelical Churchin Germany and other christian churches shouldn‟t consider the interriligiousdialogue as a mission method and the importance of dialogue shouldn‟t be decreasedby the negative experinces. Muslims and christians in Germany must take theadventage of dialogue in daily life in maximum.Item Protestan reformunun öncüsü Jan Hus'un hayatı ve görüşleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Özkaya, Eyub; Eroğlu, Ahmet Hikmet; İlahiyat FakültesiBu tez çalışmasında fikirleriyle Protestan Reformasyonunun gerçekleşmesinde önemli bir pay sahibi olan, reform hareketinin öncülerinden kabul edilen Bohemyalı (bugünkü Çekya) din adamı Jan Hus'un (1372-1415) hayatı ve fikirleri ele alınmıştır. Tezin giriş kısmında Hıristiyanlığın yaşadığı ilk bölünmelerden bahsedilmiş, gerek Doğu Kiliseleri gerekse Ortodoksluk mezhebinin doğuşu anlatılmıştır. Birinci bölümde Jan Hus'un memleketi Bohemya ve Avrupa'daki siyasi, kültürel ve dinî durum ele alınmış; Bohemya'nın coğrafi kapsamından ve tarihçesinden bahsedildikten sonra dönemin en önemli gelişmeleri olan Avignon Papalığı ve Papalık Hizipleşmesi konuları anlatılmıştır. İkinci bölümde Jan Hus'tan önce reformcu fikirler savunmuş olan ve fikirleriyle onu etkilemiş olan reformcular Pierre Valdo, Konrad Waldhauser, Jan Miliç, Janovalı Matej ve John Wyclif'in kısaca hayatlarından ve fikirlerinden bahsedilmiştir. Üç al başlıkta hazırladığımız üçüncü ve son bölümde ise sırasıyla Bohemya reformunun en önemli lideri olan Jan Hus'un hayatı, görüşleri ve Konstanz Konsili'nde yargılanıp öldürülmesi ele alınmıştır. Sonuç kısmında ise Jan Hus'un ölümünün bıraktığı etkiden ve doğurduğu önemli sonuçlardan bahsedilerek çalışma sonlandırılmıştır. Anahtar Kavramlar: Jan Hus, Hıristiyanlık, Protestanlık, Reform, Konstanz Konsili, Avignon Papalığı, Papalık Hizipleşmesi. In this work, the life and the views of Bohemian (currently the Czechia) ecclesiastic Jan Hus (1372-1415), who is a leading figure of Protestant Reformation and accepted as one of the pioneers of the reform movement has been handled. The first divisions of the Christian world and the appearence of East Churchs and Orthodoxy have been reviewed in the introduction of the thesis. In the first part, Jan Hus's motherland Bohemia and political, cultural and religious structure in Europe of its time are represented. After mentioning the history and geography of Bohemia, the subjects of Avignon Papacy and Papal Schism, which are the major phenomena of the period were narrated. In the second part of the thesis, brief information about the lives and ideas of notable pre-reformers Pierre Valdo, Konrad Waldhauser, Jan Miliç, Matthew of Janov and John Wyclif, who are galvanizer and antecedents of Jun Hus. The third part, that we divided into three subtitles, includes the life of the pioneer of Bohemian reform, Jan Hus, his ideas and his trial with execution in the Council of Constance, respectively. In conclusion, it is discoursed the affects and results of his death and the work is completed. Key concepts: Jan Hus, Christianity, Protestantism, Reformation, Council of Constance, Avignon Papacy, Papal Schism.Item Roger Garaudy'nin İslam'a ve diğer dinlere bakışı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Şahin, Büşra; Eroğlu, Ahmet Hikmet; Felsefehis thesis, which deals with the perspective of French philosophy professor Roger Garaudy on Islam and other religions, consists of an introduction, four main chapters and conclusions. In the introduction part, information about the subject, purpose, method and sources of the thesis, as well as Garaudy's life is given. In the first part, the thinker's evaluations on Native African beliefs, Iranian religion Zoroastrianism, Chinese religions Confucianism and Taoism, and Indian religions Hinduism and Buddhism, and in the second part, his information and comments on Judaism and Christianity are presented. The view of the thinker, who became a Muslim while he was a Christian believer, on the religion of Islam is discussed in the third chapter. Finally, in the fourth chapter, Garaudy's interreligious comparisons, his understanding of religion, his general determinations and evaluations, his proposal for a "dialogue of civilizations" based on religion and communication, and his process of accepting Islam are included. In the conclusion part, conclusions about the subject are presented by evaluating Garaudy's views.Item Rus Ortodoks Kilisesi'nde azizlerle ilgili inanış ve uygulamalar(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Mamytov, Abdimuhamet; Eroğlu, Ahmet HikmetBu çalışmanın amacı Rus Ortodoks Kilisesi'nde önemli yere sahip olan azizlik inancını ve bununla ilgili uygulamaları ortaya koymaktır. Sağlam neticeye ulaşmak için azizliğin ilişkili olduğu kavramlar da incelenmiştir. Ayrıca azizliğin Rus tarih ve kültüründeki yerine de temas edilmiştir. Giriş kısmında araştırmanın amacı, metodu ve kaynakları ortaya konulmuş ve kutsal kavramı ele alınıp bu noktadan hareketle, Rus Ortodoks Kilisesi'ndeki azizlik olgusu tanımlanmaya çalışılmıştır. Ayrıca Hıristiyanlık dışı diğer dinlerde kutsal kişi anlayışı üzerinde kısaca durulmuştur.Birinci bölümde, Hıristiyanlık'ta Azizlik ana başlığı altında, Hıristiyan kutsal kitabında azizlik, Hıristiyanlık'ta azizliğin gelişim süreci ve Hıristiyan mezheplerinde azizlik konuları belirlenmeye ve incelenmeye gayret edilmiştir.İkinci bölümde ise, Rus Ortodoks Kilisesi'nde Azizlik ana başlığı altında, azizlerin Rus Ortodoks Kilisesi tarihindeki yeri, azizlikle ilgili kavramlar, azizlik çeşitleri, azizlerin fonksiyonları ve azizliğin kanonizasyon süreci konuları ortaya konulmaya ve analiz edilmeye çalışılmıştır.Üçüncü bölümde de, Rus Ortodoks Kilisesi'nde Azizliğin Tezahürleri ve Önde Gelen Azizler ana başlığı altında, azizliğin çeşitli alanlarda tezahürleri, azizlere ayrılmış özel günler ve önde gelen azizler konuları açıklanmaya çalışılmıştır.Sonuçta ise, ulaşılan neticelere yer verilmiş ve genel bir değerlendirme yapılmıştır. AbstractThe aim of this study is to present the saint belief which has an important place in the Russian Orthodox Church and the practices related with this belief. In order to reach a valid conclusion, the concepts related with sainthood have also been examined. Additionally, the role of sainthood in the Russian history and culture has been touched on. In the introduction part, the aim of the study has been presented, the concept of holy has been discussed and, from the point of view, it has been tried to define the phenomenon of sainthood in the Russian Orthodox Church. Also, the perception of sacred people in the religions other than Christianity has been emphasized briefly.In the first chapter, it has been tried to determine and examine the sainthood in the bible of Christians, the development process of sainthood in Christianity and the sainthood matters in Christian denominations under the main topic of ?Sainthood in Christianity?.In the second chapter, under the main topic of ?Sainthood in the Russian Orthodox Church?, it has been tried to present and analyze the place of saints in the history of Russian Orthodox Church, the sainthood and related concepts, the types of sainthood, the functions of saints and the canonization process of sainthood.In the third chapter, under the main topic of ?Manifestations of Sainthood in the Russian Orthodox Church and the Prominent Saints?, it has been tried to explain the manifestations of sainthood in various areas, the special days dedicated to saints and the prominent saints.In the conclusion, the outcomes have been mentioned and a general assessment has been carried out.Item Sömürgecilik ve misyonerlik bağlamında Haiti'nin Hıristiyanlaştırılması(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Remy, Alex Jacques; Eroğlu, Ahmet Hikmet; OtherOrtaya koyulan araştırma Haiti'nin Hıristiyanlaştırılması süresinde kullanılan yöntemlerin bir incelemesidir. Çalışmamızın amacı Kızılderililerin uğradığı katliam ve siyahilerin köleleştirilme nedenlerinin analiz edilmesidir. Ayrıca günümüz Haiti'sinin ağırlıklı olarak Hıristiyan olmasında kölelik ve sömürgecilik faaliyetlerinin rolünün değerlendirilmesidir. Araştırma giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde araştırmanın önemine ve amacına, araştırmanın metoduna ve kaynaklarına ve kavramsal çerçeveye yer verilmiştir. Birinci bölümde Haiti'de geleneksel dinî inanışlar, siyahilerin inanışları, sömürgecilik ve kölelik ticareti, Haiti'nin Hıristiyanlaştırılma nedenleri, siyahilerde itaat yöntemleri başlıkları ele alınmıştır. Araştırmanın ikinci bölümde Katolik anlayışının oluşum evreleri, Katolik misyonerlik faaliyetleri, Haiti'de Protestanlığın gelişim süreci, Protestan misyonerlik faaliyetleri, günümüz Hıristiyanlık anlayışının topluma olan etkileri incelenerek bahse konu başlıkları değerlendirilerek Haiti'nin Hıristiyanlaştırılma süreci ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Misyonerlik, Sömürgecilik, İnkültürasyon, Kölelik.