Browsing by Author "Er, Nurhan"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Algılanan erkeklik tehdidinin ve erkeklik ile ilgili otobiyografik anıların, tecavüz olasılığı ve kadını insanlıktan çıkarma üzerindeki etkisi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Tekizoğlu, Fatma Yaşın; Er, Nurhan; PsikolojiBu çalışmanın amacı algılanan erkeklik tehdidi ve erkeklikle ilgili otobiyografik anıların kadını insanlıktan çıkarma (İÇ), tecavüze yönelik tutumlar (TT) ve tecavüz olasılığı (TO) üzerindeki etkilerinin incelenmesidir. Bu doğrultuda, iki ayrı çalışma yürütülmüştür. Birinci çalışmada, erkeklik tehdidi yaratmak amacıyla deney grubundaki katılımcılardan kadınsı bir eylemi (makyaj yapmak) gerçekleştirmeleri istenmiş ve katılımcıların makyajlı hallerini bir kadın işbirlikçi (tehdit1a) ya da bir erkek işbirlikçi (tehdit1b) görmüştür. Kontrol grubundaki katılımcılar ise standart bir mandala boyama eylemi gerçekleştirmişlerdir. Çalışmanın örneklemi 134 erkek öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, otobiyografik bellek envanteri (OBE), kadını insanlıktan çıkarma örtük çağrışım testi (İÇ-ÖÇT), tecavüze yönelik örtük çağrışım testi (TT-ÖÇT) ve tecavüz olasılığı ölçeği (TOÖ) kullanılmıştır. Analiz sonuçları, algılanan erkeklik tehdidinin ve toplumsal cinsiyetle ilgili anıların benliğe etkisinin İÇ, TT ve TO üzerinde anlamlı etkilerinin olduğunu ortaya koymaktadır. İkinci çalışmada, erkeklik tehdidi yaratmak amacıyla hatalı geribildirim yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmanın örneklemi 41 erkek öğrenciden oluşmaktadır. Tüm katılımcılar ilk önce BEM cinsiyet rolü envanterini yanıtlamışlardır. Cinsiyet rolüne ilişkin geribildirim verildikten sonra tüm katılımcılar OBE, İÇ-ÖÇT, TT-ÖÇT ve TOÖ'yü yanıtlamışlardır. Sonuçlar, yalnızca TT açısından anlamlı farklılıklar göstermektedir. Özetle, öncelikle yalnızca birinci çalışmada kadını insanlıktan çıkarmaya yönelik farklılar bulunmuştur. Ayrıca, birinci çalışmada TO açısından farklılık gözlenirken, ikinci çalışmada TT açısından farklılıklar gözlenmiştir. Bulgular hem algılanan tehdidin kaynağı hem de tutum-davranış ilişkileri çerçevesinde tartışılmıştır.Item Görgü tanıklığında, ahlaki yargı değişiminin bellek hataları ve tanığın işlemleme performansı üzerine etkisi(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019) Makaroğlu, Fatma; Er, Nurhan; PsikolojiAdli mekanizmalarda görgü tanığı önemli bir rol oynamaktadır. Birçok ülkede, masum kişiler, görgü tanığının verdiği yanlış ifade yüzünden hüküm giymektedir. Ayrıca görgü tanıklığı alanyazınında yapılan birçok araştırma, orjinal anı ile ilgili maruz kalınan yanlış bilginin belleği yanılttığını göstermektedir. Bu çalışmanın amacı ise orjinal olay ile ahlaki yargı arasındaki ilişkiyi test etmek ve olay öncesi ya da olay sürecinde ahlaki yargıyla ilişkili yanlış bilginin bellek hatalarına olan etkisini saptamaktır. Çalışma, ilk aşamasında 80, ikinci aşamasında 60 olmak üzere toplam 140 üniversite öğrencisi ile yürütülmüştür. Öncelikle üniversite öğrencilerinden yazılı onam alınmış ve araştırma ayrıntılı olarak anlatılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan Tanıma Testi, SuperLab 4.0 programı ile katılımcılara uygulanmış ve farklı sürelere sahip aynı video izletilmiş ve olayın doğru ve hatalı olarak anlatıldığı olay sonrası hikaye okutulmuştur. Ardından hazırlanan tanıma testi ile katılımcıların bellekleri ve tepki süreleri test edilmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında, olayın ahlaki boyutu ele alınmış, olumlu, olumsuz ve nötr olarak anlatıldığı önbilgi metni okutulmuş ve belirlenen video izletilmiştir. Ardından tuzak soruların bulunduğu bir tanıma testi ile katılımcıların bellekleri ve tepki süreleri test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, ahlaki yargı değişimine neden olan durumların bellek hatalarında ve görgü tanıklığında etkili olduğu bulunmuştur.Item Olay sonrası bilgi ve tekrarın görgü tanığının bellek performansı ve fenomenolojik farkındalığı üzerindeki etkisi(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2005) Arpar, Gül; Er, Nurhan; TıpThe Effects of Postevent Information and Repetition on The Eyewitness' Memory Performance and Phenomenological Awareness The aim of this study is to examine the effects of postevent information on the eyewitness' memory under different circumstances. In the studying phase of the two experiments subjects viewed slides depicting a criminal event and then received a narrative containing misleading information about some items in the slides. One of the differences between two experiments is the postevent narrative. One that is used in the first experiment has four different versions, which involves misinformation with repetition once or three times, and true information with repetition once or three times. The other version of narrative which used in the second experiment contains all of the conditions of the first experiment. Another difference is that experiment two involves a testing procedure that is repeated three times. In the testing phase of two experiments subjects answered a recall and a recognition test, then all subjects gave remember/know decisions for their answers on the recall and the recognition tests. A 2 (postevent narrative) X 2 (critical item repetition) for the first experiment and 2 (critical item type) X 2 (critical item repetition) X 3 (repeated retrieval) for the second experiment ANOVA was used to analyze the data. Results indicated that misinformation effect obtained in recall and recognition. Critical item repetition was led misinformation to have been more accessible. The more accessible misinformation the more confidence of remembering the false item was obtained and results also indicated that misinformation effect increases through repeated testing. False memory may arise through repeated retrieval. All of the results were in line with literature. Key Words: Eyewitness memory, misinformation accessibility, phenomenological awareness, postevent information.