Cilt:11 Sayı:01 (2020)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Cilt:11 Sayı:01 (2020) by Author "Other"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
Item AKADEMİK BÜYÜK VERİ VE BİLİMSEL BİLGİ ÜRETİMİ: DERGİPARK ÖRNEĞİ(Ankara Üniversitesi, 2020) Tamer, Halil Yasin; Other; OtherGünümüzde veri ekonomisi olarak adlandırılan yeni teknoloji paradigmasının yol açtığı etkilerden biri, akademik yayıncılığın dönüşerek bilimsel bilgi üretim süreçlerini dijital hale getirmesidir. Bu süreçte, DergiPark projesi, akademik yayıncılık açısından olumlu etkilere yol açan bir reform olarak nitelendirilmelidir. Ancak, günümüzde bilimsel bilgi üretiminin bulut sistemleri üzerinden işlendiği, akademik metinlerin dijital platformlar aracılığıyla paylaşıldığı ve bu paylaşım süreçlerinin büyük veri araçlarıyla sürekli olarak analiz edilebildiği göz önüne alındığında, akademik mülkiyetin gerçekten kime ait olduğu sorusu dikkatle ele alınmalıdır. Biz de bu makalede şu soruya yanıt arıyoruz: Makale, kitap, proje metinleri ile konferans konuşmaları ve ders notlarından oluşan akademik eserlere ilişkin büyük verinin koruyuculuğu görevini kim üstlenmelidir? Türkiye özelinde bu sorulara verilecek cevaplar için dikkate alınması gereken ilk kurumun DergiPark projesi ve dolayısıyla TÜBİTAKULAKBİM olduğunu gözlemlemekteyiz. Ancak bu proje dolayısıyla ulusal olarak elde edeceğimiz birçok fayda aynı zamanda birçok riskin de ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Bu çalışma, ortaya çıkan etki-faktör denklemi içinde ülkemizdeki akademik yayıncılığın unsurlarını masaya yatırmakta ve akademik yazının bugünü ile geleceğini tartışmaya açmaktadır.Item Artspace Germany Sergisi Örneği ve Türkiye'de Çağdaş Sanat Politikaları(Ankara Üniversitesi, 2020) Engin, Fırat; Other; OtherHer 5 yılda bir dünyanın farklı kentlerinde sergilenen ve bu yıl 10 Ocak – 9 Şubat 2019 tarihleri arasında İFA (Institut für Auslandsbeziehungen) ve Goethe Institut-İstanbul işbirliğiyle İstanbul Milli Reasürans Galerisinde açılan Artspace Germany sergisi, büyük ve usta sanatçılar üzerinden temellenen seçkisinin ötesinde, bu sanatçıların bir araya getirilişinin arkasında yatan güçlü neoliberal politikaları, bireysel özgürlük ve farklılıkları kapsayan çoğulcu demokratik zemini ile Alman Federal Cumhuriyet'inin çağdaş sanat alanındaki çok uluslu kültürel yapıya olan inancını paylaşmaktadır. Türkiye'de de çağdaş sanatın dili ve söylemleri üzerinden demokratik ve çoğulcu bir anlayışa geçmekte yaşanan zorlukları, bu sergi vesilesiyle tartışabilir, kültür politikalarının çağımızda küresel bir aktör olma yolunda ne kadar önemli olduğunu görebiliriz. Bu çerçeveden bakılarak ele alınan makale, Artspace Germany sergisi bağlamında Almanya'nın izlediği kültür – sanat stratejileri ve bunların çağdaş dünyanın temel değerleri ve kazanımları ile olan ilişkisi üzerinden (çok uluslu kültürel yapısını değerlendirerek) Türkiye'de devletin izlediği kültür - sanat politikalarına dönük konuları tartışmayı hedeemektedir.Item ÇEVİRİDE AÇIK SÖZCÜKSEL EŞDİZİM ÖĞRETİMİ(Ankara Üniversitesi, 2020) Bartan, Özgür Şen; Other; OtherBu çalışmanın amacı çeviri öğretimi bağlamında açıksözcüksel eşdizim öğretimi için tasarlanan ve Çeviri içinSözcüksel Eşdizim Öğretimi (ÇSEÖ) adı verilen öğretim programının etkilerini incelemektir. ÇSEÖ programı İngilizceMütercim Tercümanlık anabilim dalındaki öğrencilerine 10hafta uygulanmıştır. Bu programda öntest, sontest,Compleatlextutor (http://lextutor.ca/concordancers/) adlı çevirimiçi bağımlı dizin aracını kullanarak verilen İngilizce edebi metinden eylem+ad eşdizimleri bulma, Türkçe-İngilizce çevirisi yapılmış bir romandan eylem+ad eşdizimleri eşleştirme ve çözümleme ve özellikle anadiliTürkçe olan öğrenciler için zor bulunan eylem+adeşdizimleri içeren (Nişancı, 2014; Şen Bartan, 2019) tümcelerin Türkçe-İngilizce çevirilerinin yapılması, Türkçe-İngilizce yazınsalçeviriler yapıp iki dilli eşdizim listeleri çıkarma uygulamaları yer almaktadır. Çalışmada tek grup kontrolgrupsuz öntest sontest deseni benimsenmiştir. (Creswell, 2014). Çalışmanın sonuçları ÇSEÖ programının öğrencilerinsözcüksel eşdizim farkındalıklarını ve çeviri edimlerini arttırdığını göstermektedirItem DAVRANIŞSAL EKONOMİ PERSPEKTİFİNDEN İŞLETME YÖNETİMİ(Ankara Üniversitesi, 2020) Aytimur, Gizem; Other; OtherEkonomi teorilerinin çoğu bireylerin rasyonel davrandıklarını ve karar verme davranışında tüm bilgileri dikkate aldığını belirtmektedir. Bu kapsamda ekonomi teorilerinden ve uygulama alanlarından bu perspektiften hareketle çeşitli modeller üretilmiştir. Bu karmaşık modellerin çözümünde de matematiksel modellerden faydalanılmıştır. Marshall, Fisher, Keynes gibi ekonomistlerin ürettikleri modeller bilimsel araştırmalarda matematiksel yöntemlerin kullanılmıştır. Ancak kimi teorisyenler ekonominin insan faktöründen ayrı düşünülmeyeceğini savunmuşlardır. Bu nedenle ekonomi, insan faktörü ile birlikte incelenen sosyal bir bilimdir. Bu çerçevede geliştirilen davranışsal ekonomi, bireylerin ekonomik davranışlarının psikolojik yaklaşımla incelenmesini belirterek ekonomi bilimine katkı sağlamıştır. Bu çalışma ekonomi ve psikoloji ilişkisinin gelişimini disiplinler arası araştırılan davranışsal ekonominin nans, pazarlama, yatlandırma, işletme yönetimi gibi işletme bilimi ile etkileşimini inceleyen bir literatür taramasıdırItem DOGTOOTH: ALGISAL BİR HAPİSHANEDE KAPANA KISILMIŞLIK(Ankara Üniversitesi, 2020) Kızılay, Yağmur; Other; OtherYorgos Lanthimos'un 2009 tarihli Dogtooth/Kynodontas lmi oldukça sıradışı bir ailenin hayatını merkeze alır ve insan doğası, bilinç ve gerçeklik algısı ile ilgili sorular sorar. Dogtooth lmi, en temel insani içgüdülerin bile alternatif bir Sembolik Düzen içinde uydurulmuş kural ve kısıtlamalarla manipüle edilebileceğini gösterdiği için lmin psikanalitik analizi insan doğası ile ilgili farklı bir kavrayışa ulaşmayı mümkün hale getirmektedir. Filmde üç kardeşin bilinçaltının ve gerçeklik algısının aile yapısı içinde uygulanan alışılmışın dışındaki davranış ve dil kalıplarıyla nasıl yapılandırıldığı ve manipüle edildiği gösterilmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, Dogtooth lmini psikanalitik bir yaklaşımla ele alarak kişinin maruz kaldığı Sembolik Düzenin onun hem bilinçaltının yapılandırılmasında etkili olduğunu hem de o kişinin düşünce ve bilincine sınırlar koyarak içinden kaçması mümkün olmayan algısal bir hapishane yarattığını ortaya koymaktır.Item FARKLI PROGRAMLARDA FRANSIZCA ÖĞRENENLERİN ÇEVİRİ EDİMLERİNE KARŞILAŞTIRMALI BİR BAKIŞ DENEMESİ(Ankara Üniversitesi, 2020) Polat, Yusuf; Other; OtherÇeviri edincinin diğer alt edinçleri yanında iki dil edinci temel nitelik taşımaktadır. Diğer bir deyişle, yetersiz iki dil edincine sahip bireylerin çeviri edincinin (araştırma, kültür, konu, aktarım ve metin) alt edinçlerine ilişkin eğitimden beklenen faydayı sağlaması beklenemez. Bu çerçevede, öğretmen, edebiyat uzmanı ve çevirmen yetiştiren programlarla herhangi bir kursta Fransızca öğrenen bireylerin çeviri edinçlerinin karşılaştırılmasından elde edilen veriler bu düşünceyi güçlendirmektedir. Nitekim bu çalışmada, teknik nitelikli bir metin sözü edilen programlarda Fransızca öğrenen öğrencilere çevirtilerek birimsel denklik, dilbilgisel doğruluk, kullanılabilirlik, yerindelik ve erişilebilirlik ölçütleri çerçevesinde değerlendirilmiş ve daha fazla çeviri yapan öğrencilerle, diğer öğrencilerin çeviri edimlerinde farklılık olup olmadığı sorusunun yanıtı aranmıştır. Elde edilen sonuçlar, daha fazla çeviri yapan öğrenciler lehine belirgin bir üstünlükten söz edilemeyeceğini göstermektedir. Sonuçlar ayrıca, çeviri edincinin gelişmişliği ile sınıf düzeyi arasında doğrudan bir ilişki olmayabileceğini ortaya koymaktadır. Belge incelemesi yöntemi ile 201 öğrenciden elde edilen verilerin kullanıldığı araştırma sonuçları çevirmen eğitiminin öğrenenlerin A dili ve B dili ile ilişkisi çerçevesinde belirlenen ihtiyaçları doğrultusunda tasarlanması gereğini açıkça ortaya koymaktadırItem MIGRATION IN ANDREA LEVY'S SHORT 1NARRATIVES(Ankara Üniversitesi, 2020) Vurmay, Ayça; Other; OtherBu makalenin amacı göçmenin öyküsünü Levy'nin “Back to My Own Country: An Essay” (Ülkeme Dönüş: Bir Deneme)'inde ve “The Diary” (Günlük) ve “That Polite Way That English People Have” (İngilizler'in Sahip Olduğu O Malum Kibar Tavır) başlıklı öyküleri odağında incelemektir. Levy'nin öyküleri otobiyogra, tarih, toplumsal eleştiri ve kurmacayı kaynaştırmaktadır. Göç olgusunun bazı olumlu yönlerinin yanı sıra olumsuz yanlarının da ortaya koyulduğu bu öykülerde göçmenin düşlediği peri masalıvari dünyanın yanında göçmen deneyiminin içerdiği ironiler göz önüne serilir. Söz konusu anlatılarda Levy, Karayipler'den İngiltere'ye göç eden ikinci-kuşak göçmen olarak kendi öyküsünü, Jamaica'lı ve siyahi-Britanya'lı kültürel mirasını, yaşadığı kimlik bunalımını ve ırksal farkındalık, ırkçılık, ve cinsiyetçi önyargıları ele alırken Atlantik köle ticareti, sömürgecilik ve Britanya İmparatorluğu, Karayipler'den göç eden Windrush kuşağı ve Britanya ve Karayiplerin ortak tarihi hakkındaki düşüncelerini ve bilgileri de sunmaktadır. Levy'nin amacının hem kişisel mirasını ve Karayipler'le Britanya'nın ortak mirasını açığa çıkarmak hem de tarihsel “unutkanlığa” bir derman olarak yapıtlarında tarihi yeniden yazmak olduğu söylenebilir. Yazarın “tersine göç” motini kullanması bu amacını gerçekleştirmektedir. Nitekim, Britanya'lı Karayiplilerin öyküsünü marjinden merkeze taşıması, bir nevi geçmişin telasi olarak görülebilir.Item PARA VE MALİYE POLİTİKALARI SINIRLARINA 2008 KRİZİ NEDENLERİ EKSENİNDE BAKIŞ(Ankara Üniversitesi, 2020) Demirtaş, Tuba; Other; Other2008 krizinden günümüze geçen zamana rağmen etki alanının büyüklüğü ve küresel politikaları şekillendirmesi sebebiyle önemini hala korumaktadır. Krizin oluş şekli, başlamasına sebep olan unsurlar, alınan tedbirler ve çıkış stratejileri ne ilktir ne son görülmektedir. Nitekim geçmişten günümüze yaşanan krizler silsilesi de incelendiğinde bu tablonun kendini tekrar ettiği de gün yüzüne çıkmaktadır. Bu çalışmada 2008 krizi etrafında nedenleri sorgulanacak ve bu nedenlerin çözümleri para ve maliye politikası ekseninde değerlendirilecektir.Item TÜRK İŞ HUKUKUNDA DOĞUM VEYA EVLAT EDİNME SONRASI KISMİ SÜRELİ ÇALIŞMA VE YARIM ÇALIŞMA(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2020) Elbil, Nazlı; Other; OtherEbeveyn izni, uluslararası hukukta, 20. Yüzyılın son yirmi yılında, kadın işçilerle erkek işçiler arasında eşitliğin sağlanması, işçilerin iş yaşamı ile aile yaşamının uyumlu hâle getirilmesi gibi amaçlarla ortaya çıkmış bir kavramdır. Hukukumuzda, doğrudan ebeveyn izni adını taşıyan bir düzenleme bulunmamakla birlikte, 2016 yılında yapılan değişikliklerle, doğum veya evlat edinme sonrası kısmi süreli çalışmaya geçiş hakkı ve yarım çalışma izni ile ödeneği düzenlenmiştir. Bu iki yeni düzenlemenin amaçları, kapsamları ve uygulama esasları ele alınarak, uluslararası düzenlemeler ışığında ebeveyn izni ile ilişkisi ortaya konmuşturItem TÜRK İŞARET DİLİ (TİD) ATÖLYE ÇALIŞMASININ, SAĞIR İNSANLARLA İLETİŞİME YÖNELİK TUTUMLARA ETKİSİ: SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİ GRUBU ARAŞTIRMASI(Ankara Üniversitesi, 2020) Karahan, Gül; Other; OtherBu araştırma TİD atölye çalışmasının, sağır insanlarla iletişime yönelik tutumlara etkisini incelemek amacıyla ve bir grup sosyal hizmet bölümü öğrencisi ile yapılmıştır. Bu amaçla çalışma kapsamında 29 öğrencinin dâhil olduğu TİD ve sağır kültürü hakkında bilgi sahibi olmaya ve deneyim edinmeye yönelik farklı teknik ve materyalleri içerecek şekilde yapılandırılmış bir atölye çalışması yapılmıştır. Araştırma tek grup “ön test-son test” modeline dayalı yarı deneysel, bir başka ifadeyle “tek birim” modeline dayalı bir çalışmadır. Araştırmada, atölye çalışmasına katılan öğrencilerin sağır insanlarla iletişime yönelik olarak atölye öncesindeki ve atölye sonrasındaki tutumları, karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiş ve elde edilen verilerin analizi SPSS for Windows 22.0 programı ile yapılmıştır. Çalışma sonunda; öğrencilerin sağırlar ile işiten bireyler arasında etkin ve tam bir iletişimin mümkün olup olmadığına ilişkin görüşlerini oluşturan puanlarda ortalama 3,07 puan, Sağırlar Hakkındaki Düşünceler Ölçeği'nden aldıkları puanlarda ortalama 9,41 puan değişim gerçekleştiği; başka bir ifadeyle atölye çalışmasının, atölyeye katılan öğrencilerin sağır insanlarla iletişime yönelik tutumlarını olumlu yönde değiştirdiği belirlenmiştir. Sonuç olarak bu araştırmada; TİD ve sağır kültürü hakkında bilgi sahibi olmaya ve deneyim edinmeye yönelik TİD atölye çalışmasının, atölyeye katılan öğrencilerin sağır insanlarla iletişime yönelik tutumları üzerinde olumlu yönde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştırItem TÜRKİYE'DE KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA BİLGİ MERKEZLERİ: YENİ BİR FIRSAT MI YOKSA TEHDİT Mİ?(Ankara Üniversitesi, 2020) Akkaya, Mehmet Ali; Other; OtherArdılı olan tüm medeniyetlere ve dünyanın geri kalanına ilham veren antik uygarlıklardan itibaren, kent olgusu sosyal ve toplumsal yaşamın temel kavramlarından biri olagelmiştir. Hatta Yakın Doğu, Anadolu ve Grek medeniyetlerinde kentler uygarlığın temeli olarak kabul edilmiştir. Özellikle Endüstri Devriminin ardından yaşanan ve domino etkisi ile yaşamın tüm alanlarını etkileyen gelişmeler, kent ve insan ilişkisini daha önce deneyimlenmeyen bir noktaya taşımıştır. Geride kalan yüzyılın ikinci yarısı ile birlikte kentler karmaşık ve dinamik sistemlere dönüşmeye başlamıştır. Son elli yıldır Türkiye'nin de en önemli gündem maddelerinden biri kent ve kentlileşmedir. Farklı disiplinler tarafından farklı bakış açıları ile sürekli ele alınan, doğruları ve yanlışları ile birlikte sorgulanmaya çalışılan ve dünyada çok rastlanılmayan bir biçimde ulusal temel istihdam alanlarından biri haline gelen kent ve kentleşme serüvenimizin son baş aktörü ise kentsel dönüşümdür. Aslında kent odağında ekonomik, çevresel, toplumsal ve sosyolojik değişimin bir ifadesi olan kentsel dönüşümde olmazsa olmaz unsurlardan biri de sosyal ve kültürel donatı alanlarıdır. Oysa ülkemizin tüm bölgelerinde hemen her demograk özellikten insanın ilgisine mazhar olan kentsel dönüşümün bu yanı neredeyse hiç bilinmemekte, bilinse de dile getirilmemektedir. Bu çalışmada; en yalın Türkiye gerçeklerinden biri olan kentsel dönüşümün sosyal ve kültürel mekân olma özelliği ile bilgi merkezleri dünyası açısından ne anlama geldiği, bu bağlamda bilgi merkezleri dünyasını bekleyen olası riskler ve fırsatlar ortaya konarak, konuya ilişkin farkındalık yaratılması amaçlanmıştır. Betimleme yöntemi ile yürütülen çalışmada elde edilen bulgular günümüze kadar ülkemizde kentsel dönüşüm uygulamalarında sosyal ve kültürel donatı alanı olarak bilgi merkezlerinin hiçbir merciinin aklına gelmediğini, bu konuda bilgi merkezleri dünyasının paydaşları da dâhil bütün kurumlarda bir bilgi ve bilinç eksikliği olduğunu göstermiştir. Çalışma, yeni nesil kentleşme olarak da ifade edilebilecek kentsel dönüşümde bilgi merkezlerinin yerinin kurulmasına dikkat çektiği ve öncülük ettiği ölçüde amacına ulaşmış olacaktır.Item TÜRKİYE'DE VERNAKÜLER SÖYLEMLER(Ankara Üniversitesi, 2020) Paköz, Aslıhan Ece; Other; OtherVernaküler mimarlık Türkiye'de en sevilen söylem üretim alanlarından biri olmasına rağmen aynı alanda verimli ve çeşitlilik gösteren bir yazım etkinliği yok. Bu sebeple bu makale öncelikle bu söylem üretim bölgesinin erken evresini temsil eden bir grup araştırmacının yazdıklarını, akla getirdiği sorular çerçevesinde irdeliyor. Makalenin birinci bölümünde ele alınan vernaküler söylemler alanına bakıldığında, farklı yazarların söylemlerinin birbirine benzediği ve yıllar boyunca bu söylemlerin yinelendiği görülüyor. Bu söylemler; içeriğinde kullanılan dil ve kuramlar, söz konusu konutların adından başlayarak sınır çizmeye, temel bileşenleri belirlemeye ve köken tespit etmeye yönelik olduğundan makalede "özcülük" merkezli olarak nitelendiriliyor. Özcülük merkezli vernaküler söylemlerde geleneksel konutların sanki özgül bir değeri varmış algısı yaratılmakta, toplumun "doğru", "gerçek" değerlerinin bu konutlarda olduğu düşündürülmekte. Oysaki bu değerleri yapılara ya da topluma verenlerin, söz konusu söylemleri üretenler olduğu ortada. Makalenin ikinci bölümde ise Türkiye'de özcülük merkezli vernaküler söylemlerin ideolojik yapısını anlamak için vernakülerle ilgili söylemler, söylenenler üzerinden değil "söylenmeyenler" üzerinden ele alınıyor. Bunun için vernakülerin düz anlamlı bir okumasını yapmak yerine, vernakülerin bilinçaltında neler olduğu sorgulanıyor. Yapılan bu psikanalitik okuma ile birlikte makale Türkiye'de vernaküler söylemlerin hem görünen hem de görünmeyen yanını ele almaya çalışıyor.Item YENİ HİTİT YABANCILAR İÇİN TÜRKÇE DERS KİTABI C1 SEVİYESİNDE GÖRÜNÜŞ KATEGORİSİ(Ankara Üniversitesi, 2020) Gündüz, Fikriye; Other; OtherYabancı dil olarak Türkçe öğretimi, Türkiye'deki sosyal ve ekonomik gelişmelerle beraber akademik çalışmaların arttığı bir alan hâline gelmiştir. Alan yazına bakıldığında yabancı dil öğretimi üzerine yapılan çalışmaların Türkçeye göre daha detaylı olduğu söylenebilir. Bu çalışmalardan biri de yabancı dil öğretiminde görünüş (aspect) ve kılınış (aktionsart) kategorilerinin incelenmesidir. Bu çalışmanın amacı yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Yeni Hitit Yabancılar için Türkçe ders kitabı C1 seviyesinde hangi görünüş türünün daha çok kullanıldığını tespit etmek ve bu durumun sebeplerini araştırmaktır. Görünüş kategorisi üzerine farklı sınıandırmalar bulunmaktadır. Bu çalışmada görünüş kategorisi Johanson (1971, 1994)'un sınıandırmasına göre incelenmiştir. Çalışmanın başında görünüş ve kılınış kategorilerinden bahsedilerek alan yazındaki sınıandırmalara değinilmiş, daha sonra Yeni Hitit Yabancılar için Türkçe ders kitabı C1 seviyesinde yer alan okuma metinlerindeki görünüş işaretleyicileri incelenmiştir. Elde edilen veriler görünüş kategorisinin, incelenen metinlerde kullanılan anlatım teknikleri ve illerin kılınışlarıyla ilişkili olduğunu göstermiştir.