Browsing by Author "Ulusoy, Tolga"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Ekonofizik ve finans: İMKB üzerine görgül bir çalışma(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008) Ulusoy, Tolga; Karatepe, Yalçın; İşletmeFinance has a Physics as important working team. Literature named this team as Econophysics and every research about this field named as it. In this reseach sub-studies are cited and argued whether econophysics is prosperous or not when using for Turkish Financial Markets. Research is tested Econophysics, which is a proof of Economics and Physics, in applicabilitiy or non- applicabilitiy in Turkey and Turkish Financial Environment. Econophysics is an interdiciplinary researrh field applying theories and methods originally developed by physicsts in order to solve prblems in economics. The most important area of Econophyics is to improve and re-simulated financial markets as phycisal models. In this point of view, econophysics is characterized and explained first and second every models is outlined theoritically and explained dynamics of models. Important factor shown in every simulation examples, is first investors imposed each other and then imposed the market.In this research in general ideas of statistical infrastructure in Econophyics are shown and then pointed Turkish Investor and Turkish Investment decision in which has a statistical distribution and why it has. In this phase political developments are omitted.As Turkish Investor and investment behaviours are characterised, important and original researches are used rather frequently In some sections evaluation of Bose-Einstein Statistics is placed and some technical words like temperature of market and entropy of market are widely used which are acquaintanced with physics bu not with economics. From the point of previous studies, a model improved outside is applicated in Turkish Financial Environment and discussed whether strongly applicable or not.Item Lisans programlarında sanat sosyolojisi derslerinin uzman görüşerine ve ders içeriklerine göre değerlendirilmesi(2019) Ulusoy, Tolga; İlhan, Ayşe Çakır; Eğitim Bilimleri FakültesiBu tezin amacı Türkiye'de sanat sosyolojisi derslerinin durumunu ortaya koymaktır. Tezin temel soruları şu şekildedir: sanat sosyolojisi derslerinin verilme amaçları nedir; hangi bölümler bu derslerden faydalanmaktadır, ders içeriğini neler oluşturmaktadır, dersi veren akademisyenlerin derse dair görüşleri nelerdir? Daha önce bu konuda bir araştırma yapılmadığı için çalışma keşfedici niteliktedir. Tezin temel faydalanıcıları sanat sosyolojisi dersi veren akademisyenler, sanat sosyolojisine ilgi duyan bilim insanları ve öğrencilerdir. Tezin amacını ortaya koyabilmek adına, sanat sosyolojisinin ortaya çıkış sürecine dair geniş bir literatür taraması yapılmış ve tarihselliğiyle beraber çağdaş sanat sosyolojisi eğilimleri ortaya konulmuştur. Ayrıca Türkiye'de sanat sosyolojisinin gelişimine dair bir bölüm bulunmaktır. Tezin temel araştırmalarını sanat sosyolojisi derslerine dair öğretim programlarından elde edilen veriler ve sanat sosyolojisi derslerini veren akademisyenlerle yapılan görüşmeler oluşturmaktadır. Bu veri kaynaklarından sanat sosyolojisi derslerinin amaçları, içerikleri, öğrenme çıktıları, işlenen konular, kullanılan kaynakların bilgisi alınmıştır. Bu araştırmalardan sanat sosyolojisi derslerinin iki temel amacı saptanmıştır: ilki sanat sosyolojisinin ne olduğunun öğretilmesi, ikincisi sanatın sosyal bir kurum olarak fark edilmesidir. Araştırma, aynı zamanda sanat sosyolojisi derslerinin sosyoloji bölümünde ve sanat bölümü okuyan öğrenciler tarafından farklı biçimlerde algılandıkları sonucunu ortaya çıkmıştır. The aim of the thesis is to intend the situation of the sociology of art course in Turkey. The main questions of the thesis are: for which purpose sociology of art courses are given, which departments benefit from these courses, what is the content of the course, what are the opinions of the lecturers about the course? Any research has been made about this subject, accordingly this thesis is innovative. The core beneficiaries of the thesis are lecturers of art sociology, scientists and students interested about art sociology. An extensive literature research about the emergence of the sociology of art has been made in order to reveal the aim of the thesis and contemporary art sociological tendencies have been put forward. It is also found in parts of Turkey on the development of sociology of art. The main researches of the thesis are the data obtained from the syllabus of sociology of art courses and interviews with shcolars, who give courses on art sociology. From these sources, information about aims, contents, learning outcomes, topics and sources of use of art sociology courses were obtained. Two main objectives of art sociology courses were identified: first is teaching the menainig of the sociology of art, and the second is recognizing art as a social institution. The study also reveals that courses of art sociology were perceived in different ways by students in the sociology and the art department.