Browsing by Author "Tekdemir, Nazmiye"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Türkiye ve Avrupa Ülkelerinde Çocuk Yoksulluğunun Belirleyicileri Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme(Ankara Üniversitesi, 2020-12-01) Tekdemir, Nazmiye; Yılmaz, Hakkı Hakan; Eğitim Bilimleri FakültesiToplumların kalkınmasında en önemli rolü üstlenecek olan çocukları ve onların yetersiz eğitim ve gelir eşitsizliği kaynaklı sorunlarını dile getirmeyi amaçlayan bu çalışmada, Türkiye ve Avrupa ülkelerinde çocuk yoksulluğu karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Çocuk yoksulluğu; çocukların, yaşamlarının ileriki seviyelerinde, topluma tam ve eşit bireyler olarak katılmalarını zorlaştıran, çok boyutlu yoksunluklar kümesi olarak tanımlanabilir. Yetişkin yoksulluğundan farklılaşan çocuk yoksulluğuna dair genel kabul görmüş bir tanım ve ölçüm yöntemi araştırmacılar yanında politika yapıcılar için sağlam yoksulluk azaltma hedeflerini ve stratejilerini geliştirme ve izleme imkânı da sunar. Bu çerçeve de hazırlanan çalışma da gerek sosyal transferler öncesi gerekse de sosyal transferler sonrası Türkiye’nin, Avrupa bölgesinde çocuk yoksulluğu oranlarının en yüksek olduğu ilk 3 ülke arasında yer aldığı görülmektedir. Ayrıca çocuklardaki yoksulluk oranının, yetişkin yoksulluğu ve genel yoksulluk seviyeleriyle karşılaştırıldığında da belirgin bir şekilde daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Çocuk yoksulluğuna dair birincil dağılımdaki problemlerin, ikincil dağılım neticesinde hala çözülememiş olması bu konudaki politikaların sınırlılığına ve önemli bir temsiliyet sorununa işaret etmektedir. Karşılaştırmalı grafiklerden ve analizlerden çıkan sonuçlara göre çocuk yoksulluğuna dair yapılan çalışmalar ve tartışmalarla benzer olarak; çocuk yoksulluğuyla mücadelede özellikle eğitim sektörüne ve iş gücü piyasasına dönük politika ve düzenlemelere odaklanılmasının, çocuklardaki yoksulluk sorunun azaltılması noktasındaki en önemli adımlar olduğunu söylemek mümkündür.Item Türkiye'de çocuk yoksulluğu ve çocuk yoksulluğunun belirleyicilerinin AB ülkeleriyle karşılaştırmalı analizi(Ankara : Ankara Üniversitesi : Sosyal Bilimler Enstitüsü : Maliye Anabilim Dalı : Maliye Teorisi Bilim Dalı, 2019) Tekdemir, Nazmiye; Yılmaz, Hakkı Hakan; Siyasal Bilgiler FakültesiBu çalışmanın hazırlanmasında ki temel güdü; çocukların, yaşamlarının ileriki seviyelerinde topluma tam ve eşit bireyler olarak katılmalarını zorlaştıran ve çok boyutlu yoksunluklar kümesi olarak ele alınması gereken yoksulluğun, eğer gerekli tedbirler alınmazsa kuşaktan kuşağa geçen dezavantaj döngüleriyle bir bütün olarak toplumların da refahını tehlikeye düşüreceği endişesidir. Çünkü dezavantajlı kesim içindeki en korumasız grup olan çocuklar, aynı zamanda yarının büyükleri olarak bir toplumun geleceğini belirleyen en önemli unsurdur. Bu kapsamda hazırlanan çalışmada, öncelikle etkinlik ve adalet temelinde yoksulluğun nasıl tanımlandığı, çocuğun kim olduğu ve çocuk yoksulluğunun nasıl ölçüldüğüne ilişkin kavram ve tartışmalar verilmektedir. Ayrıca literatür ve uygulamalı çalışmalara bakılarak çocuk yoksulluğunun belirleyicileri de çalışma kapsamında ayrıntılı bir şekilde ele alınmıştır. Akabinde Türkiye'de çocuk yoksulluğunun boyutları ve belirleyicileri açıklanıp, AB ülkeleriyle birincil ve ikincil dağılımları içeren karşılaştırmalı bir panel veri analizi yapılmıştır. Çıkan sonuçlar neticesinde, Türkiye'de çocuk yoksulluğuyla mücadelede uygulanan kamusal politikaların etkinliği değerlendirilmiş ve uygulanması gereken kamu sosyal programları tartışılmıştır. The main motive of this study is to prepare; It is the concern of poverty as a set of multidimensional deprivations that prevent children from joining society as full and equal individuals, and if they are not taken the necessary measures, it will affect the welfare of society as a whole with the cycles of disadvantage passing from generation to generation. Because children, the most vulnerable group in the disadvantaged, are also the most important factors that determine the future of a society as the adults of the future. In this study, firstly, concepts and discussions about how poverty is defined on the basis of efficiency and justice, who the child is and how child poverty is measured are given. In addition, the literature and applied studies were examined in detail in the context of the study of the determinants of child poverty. Then the dimensions of child poverty in Turkey and predictors explained and was made a comparative analysis of panel data comprising primary and secondary distribution with EU countries. According to the results, the effectiveness of public policies implemented to combat child poverty in Turkey, and public social programs need to be implemented were discussed.