Browsing by Author "Tamer, Halil Yasin"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item AKADEMİK BÜYÜK VERİ VE BİLİMSEL BİLGİ ÜRETİMİ: DERGİPARK ÖRNEĞİ(Ankara Üniversitesi, 2020) Tamer, Halil Yasin; Other; OtherGünümüzde veri ekonomisi olarak adlandırılan yeni teknoloji paradigmasının yol açtığı etkilerden biri, akademik yayıncılığın dönüşerek bilimsel bilgi üretim süreçlerini dijital hale getirmesidir. Bu süreçte, DergiPark projesi, akademik yayıncılık açısından olumlu etkilere yol açan bir reform olarak nitelendirilmelidir. Ancak, günümüzde bilimsel bilgi üretiminin bulut sistemleri üzerinden işlendiği, akademik metinlerin dijital platformlar aracılığıyla paylaşıldığı ve bu paylaşım süreçlerinin büyük veri araçlarıyla sürekli olarak analiz edilebildiği göz önüne alındığında, akademik mülkiyetin gerçekten kime ait olduğu sorusu dikkatle ele alınmalıdır. Biz de bu makalede şu soruya yanıt arıyoruz: Makale, kitap, proje metinleri ile konferans konuşmaları ve ders notlarından oluşan akademik eserlere ilişkin büyük verinin koruyuculuğu görevini kim üstlenmelidir? Türkiye özelinde bu sorulara verilecek cevaplar için dikkate alınması gereken ilk kurumun DergiPark projesi ve dolayısıyla TÜBİTAKULAKBİM olduğunu gözlemlemekteyiz. Ancak bu proje dolayısıyla ulusal olarak elde edeceğimiz birçok fayda aynı zamanda birçok riskin de ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Bu çalışma, ortaya çıkan etki-faktör denklemi içinde ülkemizdeki akademik yayıncılığın unsurlarını masaya yatırmakta ve akademik yazının bugünü ile geleceğini tartışmaya açmaktadır.Item Yapay Zeka Bağlamında Dijital Dönüşüm Ofisi(Ankara Üniversitesi, 2020-05-27) Tamer, Halil Yasin; Övgün, Barış; Siyasal Bilgiler FakültesiDevlet, ekonomik ve toplumsal gereksinimlere göre konum ve işlev değiştirmektedir. Bu konum ve işlev kimi zaman müdahaleci bir nitelik arz ederken kimi zaman da oyunun kurallarını belirleme ya da düzenleme şeklinde kendini göstermektedir. 1980’li yıllarda başlayan yeni sağ politikalar çerçevesinde devletin konumu ve rolü ciddi bir şekilde sorgulanmaya başlanmış ve yaşanan krizleri aşabilmek için devletin yeni bir kalkınma anlayışı çerçevesinde örgütlenmesi ve çalışması gerektiği iddia edilmiştir. Bu düşünceye göre devlet, artık doğrudan yapan değil; aktörleri yapabilir kılan ve bütün aktörleri kalkınma çabasında aynı amaç doğrultusunda bir araya getiren bir anlayışa sahip olmalıdır. Çünkü günümüz teknoloji ve dijitalleşme çağıdır ve bu dönem bütün aktörlerin ortaklığını gerektirmektedir. İşte bu çalışma kamu yönetimi alan yazınında yavaş yavaş ilgi duyulmaya başlanan dijitalleşme ve onun temel bir unsuru olan yapay zeka konusuna eğilmektedir. Çalışmanın temel tezi, yapay zeka tartışmalarının ve çalışmalarının devletin yeni konumu ve işlevi ile doğrudan ilgisi olduğu ve yapay zeka uygulamalarının yeni kalkınma anlayışında önemli bir yer teşkil ettiğidir. Bu değişim Türk kamu yönetiminin örgütlenmesinde ve işleyişinde de kendisini göstermektedir. 2017 yılında benimsenen Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’nde en önemli konulardan biri olarak dijitalleşme ve yapay zeka görüldüğünden Dijital Dönüşüm Ofisi adı altında doğrudan cumhurbaşkanına bağlı bir birim kurulmuştur. Bu yeni yapının görev ve yetkilerinin küresel çaptaki gelişmelere uygun bir şekilde izlenmesi yapay zekanın devletin geleceğini nasıl şekillendireceğini göstermesi bakımından oldukça dikkat çekicidir.Item Yapay zekâ konulu idari ve yasal düzenlemeler: Ülke örnekleri ve Türkiye için kamu politikası önerileri(Ankara Üniversitesi, 2024) Tamer, Halil YasinModern devletin temel işlevi, düzen oluşturmak ve bunu sürdürebilmek için düzenlemeler yapmaktır. Yapay zekâ (YZ) kaynaklı kamusal sorunlar nedeniyle oluşan karmaşık ve düzensiz ortam devlet müdahalesine dönük ihtiyacı artırmaktadır. Bu ihtiyaç doğrultusunda YZ düzenlemelerinin devletler için bir seçenek değil, zorunluluk olduğu anlaşılmıştır. Aynı zamanda bu zorunluluk, devletlerin yeni yönetim teknikleri oluşturarak, geleneksel düzenleme tarzlarından bir kopuş yaşamalarına zemin hazırlamaktadır. Bu tezde, YZ kaynaklı kamusal sorunlara devletlerin yanıt verebilmeleri için yeniden düzenlemeci bir niteliğe kavuşmaları gerektiği savunulmaktadır. Bu bağlamdaki iki ana akım tartışma, büyük teknoloji şirketlerinin oligopolleşerek veri egemeni haline dönüştüğüne yönelik sav ile devletlerin YZ'ye gereğinden fazla müdahale ederek otoriterleştiğine yönelik savın bir senteze ihtiyacı olduğu anlaşılmıştır. Bu tezin birinci bölümünde bu sentez ihtiyacını ortaya çıkaran YZ düzenlemelerinin kavramsal ve kuramsal çerçevesi, ikinci bölümde bu bağlamda incelenen ülke örnekleri, üçüncü bölümdeyse Türkiye'nin YZ konusundaki düzenleyici girişimleri ve bu düzenlemeler için çeşitli kamu politikası önerileri sunulmuştur. YZ kaynaklı kamusal sorunları karmaşıklık düzeyine göre sınıflandıran bu yaklaşım önerisiyle birlikte YZ düzenlemelerini etkileyen temel faktörler tespit edilmiştir. Devletler YZ düzenlemelerini, dijital ekonomi ve siber egemenlik, yakınsama-ıraksama, küresel ve ulusal sorunlar, veri yönetimi ve demokrasi faktörleri arasındaki tercihlerine göre şekillendirmektedirler. Bu nedenle YZ düzenlemeleri rekabetine uyum sağlamak isteyen devletlerin yeni düzenleme yaklaşımları oluşturması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.