Browsing by Author "TUZCU, Kemal (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Abbasi Dönemi Şiiri Nazım türlerinde yenilik hareketleri(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doğu Dilleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı) KURAN, Özlem Züleyha (Yazar); TUZCU, Kemal (Tez Danışmanı)Bu tezde h.II. yyda `Abbâsî dönemi şiiri nazım türlerinde ortaya çıkan yenilik hareketleri biçim ve içerik bakımından incelenmiştir. Çalışmada Arap şiirinin yüzyıllardır klasik formu olarak kabul edilen kasîdeye kadar hangi evrelerden geçtiği üzerinde durulmuş, kasidenin klasikleşen yapısı ele alınmıştır. Çalışmanın esas konusu olan, klasik Arap edebiyatında yeni yönelimlerin hız kazandığı, yenilik hareketlerinin ilk olarak görüldüğü dönem olan Abbasi dönemi nazım türlerinde görülen değişim ve gelişim hareketleri ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Bu bilgilerin yanı sıra çeşitli şairlerden konuyla ilgili şiir örneklerine yer verilmiştir. Çalışma bir giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Arap nazmının geçirdiği aşamalar Câhiliyye dönemi, Sadru?l-İslam Dönemi ve Emevîler dönemi olmak üzere ilk bölümde ele alınmıştır. Bu bölümde Abbâsî dönemine kadar geçen sürede Arap nazmının geçirdiği aşamalar incelenmiştir. İkinci bölümde ise Abbâsî döneminde nazım türlerinde görülen yenilik hareketleri incelenmiştir. Arap edebiyatının altın çağı olarak nitelendirilen, Abbâsî dönemi nazım türlerinde gerek vezin gerek kafiye bakımından ortaya çıkan değişiklikler üzerinde durulmuştur. Öncelikle kafiye çeşitliliği ele alınmış, Muzdevic, Musammât ve Muhammes gibi her birkaç kıtada bir kafiyesi değişen nazım türleri ilgili örneklerle açıklanmıştır. Kafiyedeki bu değişimin yanısıra bu dönemde eski vezinlerden elde edilen yeni vezinler şiirlerle örneklendirilmiştir. Yine h.II. yy?da ortaya çıkan el-Fununu?s-Seb`a adı verilen, eş-Şi`ru?l-karîz, Mûvaşşah, Dûbeyt, Zecel, Mevâliyâ, Kâne ve Kâne, Kûma gibi şiir sanatlarının yapısı ve özellikleri üzerinde durulmuştur.Abstract In this thesis, reform movements in kinds of verse in poetry of Abbasid period in Hijri 2nd century is examined in formal and contextual way. In this study, it is focused on the process that Arabic poetry evolves until ode which is accepted as classical form. The main topic of this study as Abbasid period of verse kinds in which new intentions of classical Arabic literature became faster and first reform movements were seen are examined deeply. In addition to this information, it is handled the examples of various poems of poets. This study has an introduction and two sections. The stages Arabic verse have, are examined in the first section as jahilliyya period, Sadru?l Islam period and Umayyad period. In this section, the stages of Arabic verse until Abbasid period are considered. In the second section, reform movements in Abbasid period are handled. It is focused on the changes in verse styles in terms of both prosody and rhyme in Abbasi period that is accepted as the golden age of Arabic poetry. Firstly variety of rhyme are taken into account and the styles of verse whose rhyme changes in every stanza as Muzdevic, Musammat and Muhammes are explained by related examples. As well as this change in rhyme, new prosodies after old prosodies are exampled with poems. In addition, the features and forms of poem arts that were named as al-Fununu?s-Seb`a that emerged in Hijri 2nd century such as es-Si`ru?l-kariz, Muwashshah, Dubeyt, Zecel, Mevaliya, Kane and Kane, Kuma.Item Emevî Dönemi sonuna kadar Araplarda hitâbet sanatı(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doğu Dilleri ve Edebiyatları (Arap Dili ve Edebiyatı) Anabilim Dalı) KOYUN, Tülay (Yazar); TUZCU, Kemal (Tez Danışmanı)Bu tez, giriş, iki bölüm ve sonuçtan oluşmakta olup giriş bölümünde hitâbetin anlamları, diğer kelimelerle kullanımları ve bir ilim olarak hitâbetin tarihsel gelişimi hakkında bilgi verilmiştir.Birinci Bölümde, İslâm öncesi dönem olarak bilinen Câhiliyye Döneminde hitâbetten genel olarak bahsedilip, bu dönem hitâbetinin dil, üslûp, içerik açısından değerlendirmesi yapılmıştır.İkinci Bölümde, İslâmî Dönem hitâbetinden genel olarak bahsedilip, bu dönem hitâbetinin dil, üslûp, içerik açısından değerlendirmesi yapılmıştır.Sonuç Bölümünde ise, Arap Edebiyatında hitâbetin önemi, gelişimi ve daha sonraki nesir üzerinde olan etkisi saptanmıştır.AbstractThis thesis, consists of an introduction, two chapters and a conclusion. In the introduction, information has been given about lexical meanings of oratory (khaṭāba), the uses of its other words and historical development of oratory as a science.In the first chapter, the oratory in the Jahiliyya Period has been known as Pre-İslamic Period has been generally mentioned and the oratory of this period has been evaluated in terms of language, wording and content.In the second chapter, the oratory in the İslamic Period has been generally mentioned and the oratory of this period has been evaluated in terms of language, wording and content.In the conclusion, the importance of oratory in the Arabic Literature, its development and its influence on subsequent artistic prose has been determined.Item İbrâhîm Nâcî’nin “Munâsebât” şiirleri(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doğu Dilleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı (Arap Dili ve Edebiyatı)) ŞİRİN, Faruk (Yazar); TUZCU, Kemal (Tez Danışmanı)Bu çalışma, mısır modern şiirin öncülerinden apollo grubu’nun öncülerinden ve en önemli temsilcilerinden olan ibrâhîm nâcî’nin olaylara dayanan şiirlerini değerlendirmek üzere hazırlanmıştır. Giriş ve iki bölümden oluşmaktadır.girişte modern arap şiirinin mısır’daki gelişimi hakkında kısaca bilgi verilmiştir. Birinci bölümde nâcî’nin hayatı, edebi kişiliği ve eserleri hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde, nâcî‟nin olaylara dayanan şiirlerinin tercümeleri yapılmış ve içerik açısından değerlendirilmiştir.AbstractThe study has been prepared in order to evaulate Ibrâhîm Nâjî‟s occasional (Munâsabât) poems, who is one of pioneers and the most important representatives of Apollo Society. The thesis consists of an introduction and two chapters.In the introduction, it has been briefly informed about the development of modern Arabic poetry in Egypt. And in the first chapter, it has been informed about ibrâhîm Nâjî‟s biography, literary works and literary trends. However some examples from his poems has been shown.In the second chapter, Nâjî‟s occasional (Munâsabât) poems has been translated and contextually evoulated.Item Üç Mısır romanında Cemâl Abdunnâsır Dönemi (el-Kernek, Tilke’r-Râiha, el-Leyâli’t-Tavîle)(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doğu Dilleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı (Arap Dili ve Edebiyatı)) BARAN, Ercan (Yazar); TUZCU, Kemal (Tez Danışmanı)Bu çalışma, modern Mısır romanına ışık tutan üç roman ve romancınıneserlerini incelemektedir. Bu roman ve romancıların isimleri şunlardır: Necîb Mahfûzve romanı “El-Kernek; Sunûllâh İbrâhîm ve romanı “Tilke'r-Râiha”;Necîp Kîlânîveromanı “el-Leyâlî et-Tavıle”dır. Bir giriş ve üç bölümden oluşmaktadır.Giriş bölümünde, modernleşme sürecindeki Mısır’ın 1952 öncesi durumu,Birinci bölümde, Mısır'daki fikir akımlarıİkinci bölümde, Mısır ve AbdunnâsırÜçüncü bölümde, Abdunnâsır dönemiyle ilgili yazan Mısırlı yazarlar vebunların romanları incelendi.Sonuçta ise Abdunnâsır Dönemi ve bu dönemin aynı ülkede yaşayan edebidehalara ve onların ürünlerine yansıması hakkında genel bir yorum yapılmıştır.AbstractThis study explains three noveland novelist that is shedding on light the periodof modern Egyptian novel. The names of these novelist and novel are: NaguibMahfouz and his novel "al-Karnak, Sunullah Abraham and his novel" “That Smell”Naguib Al-Keylani and his novel "Sleepless Nights" is dealt. The thesis consists of anintroduction and threechapters.In the introduction, the backround of Egypt in the process of modernizationbefore 1952,In the first chapter, intellectual movements in EgyptIn the second chapter, Egypt and Abdel NasserIn the third chapter, the Egyptian writers and their novels dealing withAbdunnâsır period are examined.In the conclusion, a general comment is made about Abdunnâsır period, aliterary genious living in the same country and their reflections toproduct.