Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "TEKİNSOY, M. Ayhan (Tez Danışmanı)"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Sağlık hizmetlerinin özel sektör tarafından yürütülmesi
    (Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Hukuku (İdare Hukuku) Anabilim Dalı) TEKİNSOY, M. Ayhan (Tez Danışmanı); DEMİR, Bora (Yazar)
    Bir ülkenin gelişmişlik seviyesi, büyük oranda o ülkenin sağlık ve eğitimgibi alanlardaki temel sosyo-ekonomik göstergeleriyle ölçülür. Hem sağlıklıinsanların olduğu bir toplumda yaşamak, hem de somut kalkınma hedeflerinigerçekleştirebilmek için sağlıklı bireylere sahip olmak şarttır. Bu anlamda, sağlıkhizmetlerinin temel hedefi, sağlıklı bir toplum oluşturmaktır. Bunun için de, sağlıkhizmetleri, toplumun bütün bireylerini kapsamalı, kolay ulaşılabilir, adil, eşit ve aynızamanda bireylerin yaşam kalitesini arttırıcı nitelikte olmalıdır.Bu çalışmanın amacı genel olarak sağlık hizmetlerinin mevcut durumunudeğerlendirerek, bu hizmetlerin yürütülüş yöntemi olan ruhsat usulünü; yine özelsağlık hizmetlerinin yürütülmesinde önem arz eden sağlık hizmeti satın almasözleşmelerini ve idarenin özel sağlık hizmetlerinden sorumluluğunu açıklamaktır.Öncellikli olarak birinci bölümde sağlık ve sağlık hizmetleri kavramlarındanbahsedilmiş ve bu hizmetler kamu hizmeti kavramı ve ilkeleri açısındanincelenmiştir. İkinci bölümde kamu hizmeti olarak sağlık hizmetlerinin yürütülüşusulü incelenmiş, kolluk ruhsatlarından farklı yönleri ve idarenin özel sağlıkhizmetlerinden sorumluluğu açıklanmıştır. Ayrıca uygulanmasına yakın dönemdebaşlanılan, sağlık hizmeti satın alma sözleşmeleri ve hukuksal nitelikleri üzerindedurulmuştur.AbstractThe level of development of a country is measured highly by some of itsbasic socio-economic aspects such as health and education. It is necessary to havehealthy individuals in order to live in a healthy society and realize thedevelopmental targets. In this context, the basic aim of health care services is toform a healthy society. For this reason, health care services must embrace everyindividual, be easily reached, fair and rehabilitating.The aim of this study is to explain the execution method of healthcareservices, which is called licence procedure and healthcare service purchaseagreements, which are important to be noticed in the execution methods ofhealthcare services, and the liability of administration from the healthcare servicesby examining the present character of healthcare services.Firstly in the first chapter, health and healthcare services as concepts werementioned and these services were analysed in terms of general public services andprinciples. In the second chapter, the execution method of healthcare services as apublic service was discussed, the differences between the licences of public servicesand armanent badges and the liability of administration arising out of privatehealthcare services were tried to enlighten. Furthermore, healthcare service purchaseagreements, which were started to be exercised in the near future and their legalcharacters were emphasized.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Türkiye'de mülki idare sistemi ve mülki idare amirliği
    (Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Hukuku (İdare Hukuku) Anabilim Dalı) TEKİNSOY, M. Ayhan (Tez Danışmanı); YAŞAR, Mehmet Şirin (Yazar)
    TEZ ÖZETİ Türkiye cumhuriyeti idari yapısı ikili bir ayrım göstermektedir. Bunlardan birincisi, tepesinde bakanlar kurulu ve bakanların olduğu baĢkent teĢkilatı ve bu teĢkilatın taĢra uzantısının oluĢturduğu “Merkezi Ġdare” diğeri, Ġl, Belediye ve Köy Halkının kendi “mahalli müĢterek ihtiyaçları” doğrultusunda söz sahibi olacakları “Mahalli Ġdareler” dir. Ülkemizde, Merkezi idare teĢkilatı, taĢrada, “Ġl /Mülki Ġdare” Ģeklinde teĢkilatlanmıĢtır. Bu teĢkilatın en üst birimi Ġl/Vilayettir. Bu birimin baĢında bulunan idareciler, merkez adına karar alırlar ve bazen de yetki geniĢliği denilen idari ilkenin gereği olarak, merkeze danıĢmadan, ancak yine merkez adına aldıkları bu kararları uygularlar. Mülki Ġdare birimlerinin baĢında bulunan idarecilere Mülki Ġdare Amiri denir. Mülki Ġdare Amirliği aynı zamanda bir devlet memurluğu sınıfıdır. 657 Sayılı DMK‟da, Mülki Ġdare Amirliği Hizmetleri Sınıfının, valiler ve kaymakamlar ile bu sıfatları kazanmıĢ olup ĠçiĢleri Bakanlığı merkez ve iller kuruluĢunda çalıĢanları ve maiyet memurlarını kapsayacağı belirtilmiĢtir. Bu çalıĢmanın 1.Bölümünde, genel olarak Türkiye‟nin idari yapısının ne olduğu ve Mülki Ġdare Sisteminin, bu yapı içerisinde nasıl bir yer tutuğu, sistemin tarihçesi ve sistemin iĢleyiş mekanizması içersindeki bazı kavram ve tanımlar üzerinde durulmuĢtur. ÇalıĢmanın ikinci bölümünde, Mülki Ġdare amirliğinin nasıl bir meslek olduğu, yetiĢtirilmeleri ve kariyer basamakları ve bu meslekte yaĢanan sıkıntılar üzerinde durulmuĢtur. Bu yapılırken söz konusu mesleğin tüm görev pozisyonları ayrı ayrı ele alınmaya çalıĢılmıştır. Çalışmanın 3. Bölümünde, Mülki Ġdare Sisteminin son yıllarda kamu yönetiminde yapılan çalıĢmalar neticesinden ne derece etkilendiği üzerinde durulmuştur. 4.Bölümde sistemin geleceği, sistemin Türkiye için faydalı ve gerekli olup olmadığı ve demokratik bir yapı içersinde bu sistemin yeri araĢtırılmıĢtır. Sonuç kısmında da sistemin fayda ve aksaklıkları ile bazı çözüm önerileri üzerinde durulmuştur. Genel olarak bu tezin amacı, Türk idare sistemi içerisinde Mülki Ġdare Sisteminin ne olduğunu ve içinde bulunduğu sorunlar ile Mülki Ġdare Amirliği mesleğinin araĢtırılarak, ortaya konmasıdır. SUMMARY The administrative structure of Turkish Republic shows dual structure. One of them the “Central Administration” which embodies is the capital organization whose head is the council of ministers and the provincial extension of this organization. The other one is “Local Administration” which County, Municipality and village can gain a hearing according to their own “ local communal necessities” In our country, Central administrative authority is organized as a civil administration. The chief unit of this authority is the city. Administrators of this unit take a decision in the name of the centre and apply these decisions which they take in accordance with administrative principles called extension of authority without consulting but stil in the name of the centre. The statesmen at the top of the civil administration units are called civil administrative chief. Authority of civil administration is at the same time a branch of goverment service. According to the civil servants laws numbered 657, it is indicated that authority of civil adminsitration service includes Governor Generals, Governors and also suite servants , and the persons who gains these qualities, working at the Minister of the Interior and at city councils. In the first part of this study, generally it is emphasized that what the administrative structure of Turkey is and how the civil administration system occupies in this structure, history of this system, some concept definitions inside mechanizm of the system. In the second part of the study, what kind of a job the civil administration servants is, their education, the career steps and the difficulties in this job are emphasized. During this working all the duty positions of above mentioned job are tried to deal with seperately. In the third part of the study, how much the civil administration system has been influenced by as a result of studies being done over local goverment in last years are emphasized. In the fourth part ,the future of the system, the matter if the system is useful and necessary for Turkey, the place of this system in a democratic structure are searched. In conclusion part, the benefits and the defects of the system and some solution suggestions are tried to handle. Generally the aim of this thesis is to present what the civil administration system in Turkish administrative system means and its problems, the job of civil administration by searching.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback