Browsing by Author "PINAR, Abuzer (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item 1980 SONRASI TÜRK DIS BORÇLARI VE DIS BORÇLANMADA RİSK YÖNETİMİ(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ KAMU EKONOMİSİ ANABİLİM DALI) ALTUN, Murat (Yazar); PINAR, Abuzer (Tez Danışmanı)Bu tezin amacı, dısa açılım süreciyle beraber Türkiye için önemli bir sorun olmaya baslayan dıs borçların nedenlerini, dıs borç stokunun nasıl bir seyir izledigini, dıs borçlarının sürdürülebilir olup olmadıgını ortaya koymak; dıs borç yönetiminde karsılasılan riskleri ve bu riskleri minimize etmede kullanılan teknikleri irdelemek, kamu dıs borçları yönetilirken risk yönetiminin esas alınıp alınmadıgını degerlendirmektir. Tez, üç bölümden olusmaktadır. İlk bölümde, devlet borçlanmasının ne anlama geldigi, borçlanmanın kaynakları ve borçlanma nedenleri ortaya konulmustur. İkinci bölümde, Türkiye’nin dıs borçlarının nasıl bir seyir gösterdigi ve dıs borç rasyolarımızın ne durumda oldugu irdelenmistir. Üçüncü bölümde ise, dıs borçların yönetimi sorununun sadece “Risk Yönetimi” boyutu üzerinde durularak, dıs borç yönetiminde karsılasılan risklerin ve bu riskleri minimize etmede kullanılan tekniklerin neler oldugu, dıs borçlar yönetilirken risk yönetiminin esas alınıp alınmadıgı açıklanmıstır. Tez, kaynak taramasına dayanmaktadır. Çalısmanın sonuçları, dıs borçlarımızın yıllar itibariyle miktar bazında sürekli arttıgını; ancak son yıllarda milli gelir artıs hızının dıs borç artıs hızından daha fazla olması ve döviz kurunun düsük seviyelerde seyretmesinin dıs borç rasyolarına olumlu yansıdıgını, uluslararası kriterlere göre, bu rasyolarla Türkiye’nin orta dereceli borçlu ülke kategorisine girdigi; bununla birlikte, bütün gelismekte olan ülkeler gibi mali II piyasaları derinlesmeyen ve dıs soklara karsı çok hassas olan Türkiye için bu rasyoların çok da anlamlı olmadıgı ve Türkiye’nin (özellikle özel kesimin) dıs borcunun sürdürülebilir olmadıgı kanaatine varılmıstır. Bir baska sonuç ise, etkin ve aktif bir sekilde yönetilebilmesi için dıs borçların bir portföy olarak kabul edilmesi ve risk yönetiminin, son yıllarda bir çok OECD ülkesinde görüldügü gibi, bu dıs borç yönetiminin odagına oturtulması gerektigidir. Türkiye’de dıs borçlar yönetilirken, risk yönetiminin esas alındıgı, bu baglamda bir takım hukuki ve örgütsel düzenlemelerin yapıldıgı sonucuna varılmıstırItem TÜKİYE’DE GELİR İDARESİNİN YENİDEN YAPILANDIRILMASI ÇALISMALARI VE DÜNYA UYGULAMALARI(ANKARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ KAMU YÖNETİMİ ve SİYASET BİLİMİ (YÖNETİM BİLİMLERİ) ANABİLİM DALI) PINAR, Abuzer (Tez Danışmanı); ÇELİK, Fikret (Yazar)Rasyonel ve etkin bir vergi sistemi olusturmak amacıyla gelir idaresinin yenidenyapılanma çalısmalarına konu olması, özellikle son yıllarda sadece Türkiye'de değil, birçok ülkede yaygın olarak görülen bir uygulama olmustur.Türkiye'de son yıllara kadar vergi reformu kavramı, sadece vergi mevzuatındayapılan önemli değisiklikler olarak algılanmıs, vergi sisteminden kaynaklanansorunların çözümü için gelir idaresinin yeniden yapılandırılması konusu ikinci plandakalmıstır.Ancak, 2005 yılında gelir idaresi özellikle IMF, Dünya Bankası ve ABiliskilerinde özerk konumda yeniden yapılanma konusunun ağırlıklı olarak yeralmasından sonra 'Gelir Đdaresi Baskanlığı' olarak yeni bir yapılanmanın içinegirmistir.Bu çalısma öncelikle Türkiye'de gelir idaresinin tarihi gelisimi ve yenidenyapılandırılması konusunda yapılan çalısmalara yer verilmistir.OECD ülkelerindeki gelir idarelerinin yapılanması ile bazı ülkelerdeki geliridarelerinin yeniden yapılandırılması çalısmaları ele alınmıstır.Türkiye'nin IMF, Dünya Bankası ve AB iliskilerinde gelir idaresinin yenidenyapılanması konusunun nasıl ele alındığı açıklanmıstır.Türkiye'de gelir idaresinin sorunları ile yeniden yapılanma önerileri belirtilmis,ardından 2005 yılında gerçeklestirilen 'Gelir Đdaresi Baskanlığı' yapılanmasına tümyönleriyle değinilmeye çalısılmıstır.Gelir idaresinin performansının arttırılmasına yönelik olarak bu idarede sondönemde gerçeklestirilen önemli teknolojik ve diğer idari yenilikler belirtilmistir.Çalısmada ele alınan konular doğrultusunda gelir idarelerinin yenidenyapılandırılması konusunda genel bir değerlendirmede bulunulmustur.