Browsing by Author "Okman, Cengiz"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Göletlerdeki kil çekirdeğin mekanik özelliklerinin geliştirilmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006) Gökalp, Zeki; Okman, CengizBu çalışmada, ülkemizde yaygın olarak bulunan ve bu nedenle gölet çekirdeklerinin inşasındakullanılan montmorillonit grubu killi toprağın mekanik özelliklerini iyileştirebilmek içiniçersine katılabilecek optimum kum miktarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. AnkaraÜniversitesi Ziraat Fakültesi deneme tarlasından elde edilen killi toprak, hacim esasına dayalıolarak %10, 20, 30, 40 ve 50 oranında yıkanmış ve elenmiş kum ile karıştırılmıştır. Killi toprakve belirli oranlarda kum karıştırarak elde edilen karışımların kıvam limitleri, sıkışmakarakteristikleri, permeabilite katsayısı, şişme potansiyeli, şişme basıncı ve kaymamukavemetleri bulunmuştur. Bu amaçla yapılan denemeler, Gazi Üniversitesi Mühendislik veMimarlık Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Zemin Mekaniği ve Temel Mühendisliğilaboratuarlarında gerçekleştirilmiştir.Denemelerden elde edilen sonuçlar, kum karışım oranları arttıkça kıvam limitlerinde bir azalmaolduğunu göstermiştir. Proctor testlerinde optimum nem içeriğinin kum karışım oranındakiartışla birlikte azaldığı buna karşılık maksimum kuru birim ağırlığın arttığı gözlenmiştir. Kil-kum karışımlarının permeabilite değerleri, kum miktarına paralel olarak bir artış göstermiş ve%30 karışım oranından sonra permeabilitede aşırı bir artış olduğu saptanmıştır. Şişmepotansiyeli ve şişme basıncı değerleri de kum karışım oranındaki artışa bağlı olarak bir azalmagöstermiştir. Benzer şekilde, kohezyon kuvvetleri de kum karışım oranındaki artışla birlikte birdüşüş göstermiştir. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde, denemelerin hemen hemen hepsindedeğişim eğilimi açısından %30 luk kum karışım oranı belirgin bir durum göstermektedir.Araştırmada aynı zamanda şişme potansiyeli ve şişme basıncı ile temel mühendislikkarakteristikleri (likit limit, plastik limit, büzülme limiti, plastisite indeksi, likidite indeksi,büzülme indeksi, maksimum kuru birim ağırlık, optimum nem miktarı, kohezyon kuvveti)arasında ampirik ilişkiler de geliştirilmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgular ışığı altında, şişme miktarını büyük ölçüde içindekiboşluklarda tuttuğundan ve permeabilitede önemli bir artış yapmadığı için gölet gövdelerininyapımında kullanılan montmorillonit grubu killi toprağa, %30 kadar kum karıştırılarakkullanılmasının uygun olacağı sonucuna varılmıştır.Abstract In this study, effects of different sand mixture rates on engineering characteristics of clay coreconstruction materials used in earth-fill dams were investigated and the optimum rate were triedto be found. Sand was mixed with clayey soil samples with montmorillonite dominant claymineral at five different rates (10, 20, 30, 40 and 50%). Montmorillonit dominant clayey soilsare the most widely found clayey soil group in Turkey. Soil samples were obtained fromexperiment fields of Ankara University Agricultural Faculty and experiments were carried out atFoundation Engineering and Soil Mechanics Laboratory of Gazi University Civil EngineeringDepartment. Basic soil classification tests (grain size distribution and consistency limits),Proctor compaction tests, falling head permeability tests, consolidation tests and triaxial sheartests were carried out both on original and mixed soil samples.Consistency limits of soil samples decreased with the increasing sand mixture rates. Based oncompaction tests results, it was seen that optimum moisture contents decreased and maximumdry unit weights increased with increasing sand mixture rates. Permeability values of samplesincreased with increasing mixture rates. Both swelling potential and swelling pressure decreasedwith increasing sand mixture rates. Cohesion forces also decreased with increasing sand mixturerates. Based on the above-specified findings, it was seen that 30% mixture rate was distinctivein almost all of these test results. Also in this study, empirical relations were investigatedbetween swell potential - swelling pressures and some engineering characteristics of the soilsamples including liquid limit, plastic limit, shrinkage limit, plasticity index, liquidity index,shrinkage index, maximum dry unit weight, optimum water content and cohesion forces.Based on the results obtained from the engineering characteristics tests, it may be concludedthat 30% sand mixture rate could be the optimum mixture rate for clayey soils withmontmorillonite dominant clay mineral. This rate of sand mixture both keeps the permeabilitybetween the allowable limits and absorbs almost all the swell among the voids in itself.Item Hidroloji(Ankara : Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, 1994) Okman, CengizItem Hidroloji(Ankara : Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, 2005) Okman, CengizItem Polatlı Tarım İşletmesi yollarının yapısal özellikleri ve geliştirilme olanakları(Fen Bilimleri Enstitüsüı, 1994) Orhan, Mehmet; Okman, CengizBu çalışına, Polatlı Tarım İşletmesi yollarının yapısal özelliklerinin belirtilmesi ve bu yolların geliştirilme olanaklarının ortaya konması amacıyla yapılmıştır. Bunun için araştırma alanından uygun şekilde toprak örnekleri alınmış ve bu örneklerde yapılan analizler sonunda zeminin bu yönden önemli olan mekanik özellikleri belirtilmiştir. Polatlı Tarım İşletmesi zeminlerinin mekanik özellikleri göz önüne alınarak, Grup İndeksi, Kaliforniya Taşıma Oranı, Yüzeysel Kaplamalı Yolların Projelendirme Metodu ve Yol Notu 29 Metodlarına göre söz konusu yolların üstyapı kalınlıkları bulunmuştur. Araştırma sonunda, Polatlı Tarım İşletmesi'ndeki yolların 10 yıl, 15 yıl ve 20 yıllık proje ömrü göz önüne alındığında alttemel kalınlığının ortalama 20 cm, temel kalınlığının ise 10 cm - 15 cm arasında olması ve tek katlı yüzeysel kaplama yapılmasının gerektiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca işletme merkezi ile yapılar arasındaki yolların çift şeritli ve en az 7.0 m platform genişliğinde olması ve parseller arasındaki yolların da 5.0 m genişliğinde yapılması gerekli görülmüştür.AbstractThe main purpose of this study was to determine the structural properties and improvement of the Polatlı State Farm Roads. Therefore, the soil samples that had been taken from the investigated site were analysed in order to indicate the mechanical properties of the soil. According to the mechanical properties of the soil and some of the pavement project methods such as Group Index Method, California Bearing Ratio Method, The Road Surface Coating Project Method and the Road Note 29 Method the pavement's thicknesses of the Polatlı State Farm Roads were found. As a conclusion, if the project life of the road of Polatlı State Farm Roads was considered as 10 years, 15 years and 20 years, it was decided that the average thickness of subbase layer should be 20 cm, the thickness of base layer should be among 10 cm - 15 cm and single layer surface coating should also be built. Furthermore the road between working centre and the buildings should be dual carriage with a minimum 7.0 m width and the road between the field plots should be 5 m width.Item Zemin mekaniği(Ankara: Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi, 1998) Okman, CengizItem Zemin mekaniği ders notu(2017) Apaydın, Halit; Okman, Cengiz