Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Kuru, Saadet Çetin"

Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Karşılıklı Olarak Birbirlerini Etkileme Taktikleri ve Örgütsel Adalet İle İlişkisi
    (Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016) Kuru, Saadet Çetin; Cınkır, Şakir; Eğitim Bilimleri Fakültesi
    Bu araştırmada, Türkiye’de ortaöğretim okullarında görev yapmakta olan yöneticileri ve öğretmenlerin birbirlerini nasıl etkilediği ve örgütsel adalet türlerine olan algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ayrıca örgütsel adalet türlerinin örgütsel etkileme taktiklerini yordayıp yordamadığı test edilmiştir. İlişkisel tarama modelindeki araştırma, nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı “karma araştırma” deseni ile desenlenmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda, veriler, 23 il merkezinden 284 okul yöneticisi ve 854 öğretmenden toplanmıştır. Araştırmada veriler Türkiye’yi temsil edecek Şekilde İstanbul, Tekirdağ, Balıkesir, İzmir, Muğla, Bursa, Kocaeli, Konya, Karaman, Adana, Hatay, Kırşehir, Kırıkkale, Zonguldak, Samsun, Trabzon, Ordu, Erzurum, Ağrı, Malatya, Muş, Gaziantep ve Diyarbakır illerinde bulunan ortaöğretim okullarındaki yönetici ve öğretmenlerden toplanmıştır. Veriler SPSS 13 ve Lisrel 8.7 programları ile analiz edilmiştir. Verilerin analiz edilmesinde aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimsel istatistikler, varyans analizi, path analizi, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda hedef evrenini oluşturan Ankara, Kırıklale, Kırşehir, Konya, Muğla, İzmir, Muş, Bursa, İzmit, İstanbul il merkezlerinizde kamu orta öğretim okullarında okullarında görev yapan 18 yönetici ve 20 öğretmenle görüşme yapılmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiş ve raporlaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler yöneticileri etkilerken etkileme taktikleri arasında en çok arkadaşlığı kullanma, pazarlık yapma ve diretme taktiklerini kullanırken, bir üst otoriteye başvurma ve başkaları ile koalisyon yapma taktiklerini orta düzeyde kullanmaktadırlar. Öğretmenler en az neden gösterme etkileme taktiğine başvurmaktadırlar. Yöneticiler ise, örgütsel etkileme taktiklerinden arkadaşlık, pazarlık, başkaları ile koalisyon yapma ve diretme taktiklerini yüksek düzeyde, bir üst otoriteye başvurma ve yaptırım taktiklerini orta düzeyde ve neden gösterme taktiğini ise düşük düzeyde kullanmaktadırlar. Öğretmenlerin kullandıkları örgütsel etkileme taktiklerini, örgütsel adalet türlerinden en iyi dağıtım adaleti, süreç adaleti ve etkileşim adaleti yordamakta, yöneticilerin örgütsel etkileme taktiklerini ise örgütsel adalet türlerinden en iyi dağıtım adaleti, süreç adaleti ve etkileşim adaleti yordamaktadır. Demografik değişkenler bakımından öğretmen ve yöneticilerin görüşleri incelendiğinde, öğretmenlerin cinsiyet, kıdem, öğrenim durumu ve toplam öğrenci sayısı değişkenlerine göre örgütsel etkileme taktiklerinde anlamlı fark olduğu bununla birlikte toplam öğretmen sayısı değişkenine göre anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Yöneticilerin cinsiyet, kıdem, öğrenim durumu, toplam öğrenci ve toplam öğretmen sayısı değişkenlerine göre örgütsel etkileme taktiklerinde fark olmadığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin kıdem, öğrenim durumu, toplam öğrenci sayısı değişkenlerine göre örgütsel adalet türlerinde fark olmadığı, cinsiyet değişkenine göre ise anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Yöneticilerin cinsiyet, öğrenim durumu, toplam öğrenci ve toplam öğretmen sayısı değişkenlerine göre örgütsel etkileme adalet türlerinde anlamlı fark olmadığı sadece kıdem değişkeninde farklılık olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak okullarda öğretmen ve yöneticilerin kullandıkları örgütsel etkileme taktikleri ve öğretmen ve yöneticilerin örgütsel adalet türlerini algılamaları ile ilgili olarak bazı öneriler geliştirilmiştir.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback