Browsing by Author "Kurt, Hanife"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Suça sürüklenmiş çocuklara yönelik ceza infaz kurumlarındaki eğitim uygulamalarının tarihsel bağlamda değerlendirilmesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Kurt, Hanife; Karaman Kepenekci, Yasemin; OtherCezaevleri, özellikle toplumsal yaşama uyum sağlayamayan, toplumsal barışı ve güveni tehdit eden, bireyin beden bütünlüğünün ihlaline neden olan ve yeniden suç işlemeye eğilimli olanlar başta olmak üzere, hukukun verdiği cezaların hürriyeti bağlayıcı özel örneklerinin uygulandığı kurumlardır. Suçluları bir süre hapse atıp sonra salıvermek, onların davranış değişiklikleri kazandıkları, reform yaptıkları ve topluma uyum sağlamaya hazır oldukları anlamına gelmez. Kişisel gelişim ancak eğitsel faaliyetlerle mümkündür. Cezaevi kurumlarındaki eğitim faaliyetlerinin amacı öncelikle kişiye özel bir eğitim programı uygulayarak onu geliştirmek; suça ve suçun sonuçlarına ilişkin farkındalık yaratmaktır. Cezaevlerinin eğitim ve rehabilitasyon boyutunun gerektiği gibi işlememesi durumunda suça karışan bireylerin bu faydaları elde etmesi pek olası görünmemektedir. Bu bağlamda cezaevi kurumları tarafından yürütülen eğitim programlarının amacına ulaşmasının toplumsal refah açısından önemli olduğu söylenebilir. Çocukların suça sürüklenmesi olaylarında ise ceza infaz kurumlarında gerçekleştirilen eğitim uygulamalarının değerlendirilmesi daha büyük önem teşkil eder. Bu araştırmanın amacı, Cumhuriyetten günümüze (1926–2005 ve 2005–2022 yılları arasında) suça sürüklenmiş çocuklar için ceza infaz kurumlarında uygulanan genel ve mesleki eğitim uygulamaları ile diğer eğitsel uygulamaları incelemek, karşılaştırmak ve değerlendirmektir. Bu amaçla yürütülen araştırmada tarihsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Suç işleyen çocuğun yeniden eğitilerek topluma kazandırılmasının önemi, artık tartışmasız olarak kabul edilmektedir. Ceza infaz kurumlarındaki eğitim uygulamalarını konu alan mevzuat ışığında, 2005 yılından itibaren bu alanda önemli adımların atıldığı ve suça sürüklenmiş çocukların eğitim uygulamaları kapsamında büyük gelişmelerin kaydedildiği anlaşılmaktadır. Özellikle belirtilen yıldan itibaren ilgili mevzuatta kurum personelinin hizmet içi eğitimine önem verilmesi, ceza infaz kurumlarındaki eğitimin daha sistemli ve planlı bir hale geldiğini göstermektedir. Bununla birlikte, kurum türleri aynı olsa da kurumların fiziksel imkânlarının farklı olması eğitime erişimde sorunlar yaşanmasına yol açabilmektedir. Ceza infaz kurumlarında 2005 yılından önceki eğitsel uygulamalarla sonrakiler arasında çeşitlilik olarak çok büyük bir farklılık gözlenmemektedir. Ancak 2005 yılından itibaren bu kurumlardaki eğitsel uygulamalara ilişkin mevzuatı detaylandırma, teknolojik araç gereçlerden faydalanma, bireyselleştirilmiş eğitim programları geliştirme, uzaktan eğitim imkânları sunma gibi hususlarda gelişmeler yaşanmış ve dolayısıyla eğitim hakkına erişim konusunda ilerlemeler kaydedilmiştir. Eğitsel faaliyetlerde bireysel farklılıkların daha fazla dikkate alındığı ve bireyin daha çok merkeze konulduğu görülmektedir. Ayrıca 2005 yılından itibaren ceza infaz kurumlarının başka kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmaları konusunda gelişmeler kaydedilmiştir. Bu durum Adalet Bakanlığı'nın liderliğinde farklı kurum kuruluşlar ve STK'larla yapılan işbirlikleri ve protokollerden de anlaşılmaktadır. Tüm bu gelişmeler ışığında 2005 yılından sonra çocuk ceza adalet sisteminde büyük dönüşümün yaşandığı söylenebilir.