Browsing by Author "KAYA, Korhan (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Şiva ve Dionysos: Hint ve Yunan mitolojilerinde doğa ile kültür bütünlüğü(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doğu Dilleri ve Edebiyatları (Hindoloji) Anabilim Dalı) AKMAZ, Gökhan (Yazar); KAYA, Korhan (Tez Danışmanı)Karşılaştırmalı mitoloji üzerine yazılan bu tez çalışması, Hint ve Yunanmitolojileri üzerinden ‘Doğa ile Kültür Bütünlüğü’ kavramını incelemeyiamaçlamaktadır. Hint mitolojisinden Şiva ve Yunan mitolojisinden Dionysos,Doğa ve Kültür başlıkları altında ayrıştırılan zıtlıkları birleştirmeleri açısındanbu çalışmanın merkezinde yer almıştır. Kültür tarihi boyunca Apollonik veDionizyak olarak dikotomik bir çerçevede ayrıştırılan tüm zıtlıkların Şiva veDionysos adlı tanrılarda harmonik bir biçimde nötralize edildiğigörülebilmektedir.Altı ayrı bölümde ele alınan bu tez çalışmasının birinci bölümünde önce‘Doğa ile Kültür Bütünlüğü’ kavramının ne anlama geldiği açıklandı, dahasonra ise Hint ve Yunan mitolojilerinde bu kavramın temsilcileri olan tanrılarakısaca değinildi. İkinci bölümde Hint mitolojisinde yer alan ve kültür tarihiboyunca zıt kutupların temsilcileri olarak görülen Şiva ve Vishṇu adlı tanrılarincelendi. Üçüncü bölümde Yunan mitolojisinde zıtlıkların temsilcileri olarakbilinen Apollon ve Dionysos adlı tanrılara değinildi. Dördüncü bölümde Hintve Yunan mitolojilerinden Şiva ve Dionysos adlı tanrıların, Apollonik-Dionizyak olarak ayrıştırılan tüm bu zıtlıkları birleştirmesi androjenlik konusutemel alınarak açıklandı. Beşinci bölümde konumuz bağlamında ele aldığımızŞiva ve Dionysos adlı tanrıların ortak özelliklerine yer verildi. Altıncı ve sonbölümde ise bu tanrılara dair bazı farklılıklara yer verildi.124Şiva ve Dionysos, tanrıların daha ‘Gök’ ve ‘Yer’ olarak manevialanlarının ayrılmadığı arkaik dönemlerin tanrılarıdır. Bundan yola çıkılarakŞiva ve Dionysos’un kökenlerinin çok eski çağlara dayandığı söylenebilir.Onlar iyi- kötü, kadın- erkek, Apollonik- Dionizyak ve bunlar gibi daha birçokşekilde ayrıştırılan tüm bu ikili zıtlıkların, doğal düzende gayet mutlu mesut birşekilde yaşadıkları arkaik dönemlerin tanrılarıdır. Bu halleriyle de Doğa veKültür olarak ayrıştırılan tüm zıtlıkları birleştiren tanrılardır. Öyleysedenilebilir ki Şiva ve Dionysos, Hint ve Yunan mitolojilerinde ‘Doğa ile KültürBütünlüğü’ kavramının mitolojik temsilcisidirler.AbstractThis thesis on comparative mythology aims at analysing the notion of ‘Natureand Culture Integrity’ through Indian and Greek mythologies. Shiva from Indianmythology and Dionysus from Greek myhtology are at the centre of this study asthey integrate the binary oppositions under the topics of ‘Nature’ and ‘Culture’. Itcan be seen that all oppositions which are separated dichotomously throughout theCultural History as Apollonian and Dionysian are neutralised harmonically in thebodies and cults of the gods Shiva and Dionysus.This thesis study is composed of six chapters. In the first chapter of this studyfirst of all the ‘Nature and Culture Integrity’ notion is shortly examined and then thegods from Indian and Greek mythologies which are the representatives of this notionare studied. After the gods from the Indian mythology Shiva and Vishṇu that are seenas the representatives of opposite poles throughout the Cultural History are analysedin the second chapter, the gods from the Greek mythology Apollon and Dionysusthat are seen as the representatives of opposite poles are analysed comparatively inthe third chapter. In the fourth chapter it is explained that the gods Shiva andDionysus- from Indian and Greek mythologies- integrate the opposite polesseparated as Apollonian and Dionysian with a focus on androgyny. In the fifthchapter the features they have in common and then in the sixth and last chapter theirdifferences are studied.126Shiva and Dionysus were the gods of archaic eras when still the gods’spiritual realms hadn’t been separated as ‘Sky’ and ‘Earth’. So it can be claimed thatShiva and Dionysus’s roots are based on the ancient times. They are the gods ofancient times when dichotomies such as good- bad, woman- man, Apollonian-Dionysian exist together happily in the natural order. So they are the gods of the alloppositions separated as ‘Nature’ and ‘Culture’. It can be claimed that Shiva andDionysus are the mythological representatives of Indian and Greek mythologies asthe gods of ‘Nature and Culture Integrity’.