Browsing by Author "KARGIN, Tevhide"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Hikaye haritası tekniğinin zihin engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini kazanmalarındaki etkililiği(Ankara Üniversitesi Bilimsel Arastırma Projeleri, 2010) KARGIN, Tevhide; Eğitim Bilimleri Fakültesi; IŞIKDOĞAN, Nejla (Araştırma Sorumlusu)Bu araştırma; kaynaştırma sınıflarında öğrenim gören hafif derecede zihin engelli öğrencilere okuduğunu anlama becerisinin geliştirilmesinde hikaye haritası tekniği ile sunulan öğretimin etkililiğini saptamak amacıyla yapılmıştır. Bu amacı gerçekleştirebilmek için şu sorulara cevap aranmıştır: a) Deney ve kontrol grubu çocuklarının okuduklarını anlama becerilerinde, hikaye haritası tekniği kullanılarak yapılan uygumla öncesi bir fark var mıdır? b) Deney ve kontrol grubu çocuklarının okuduklarını anlama becerilerinde hikaye haritası tekniği kullanılarak yapılan uygumla sonrasında bir fark var mıdır? c) Deney grubu çocuklarının okuduklarını anlama becerilerinde, hikaye haritası tekniği kullanılarak uygulanan programın öncesi ve sonrası arasında bir fark var mıdır? d) Kontrol grubu çocuklarının okuduklarını anlama becerilerinde programın öncesi ve sonrası arasında bir fark var mıdır? Araştırmanın konusunu oluşturan öğrenciler; 2. ve 3. sınıfa devam eden, ilköğretim ikinci sınıf düzeyinde bağımsız okuma doğruluğu (%99 ve üzeri) ve ikinci sınıf düzeyinde bağımsız yazabilme becerisine sahip olan, öğretimi yapılacak okuduğunu anlama becerilerinde ikinci sınıfın öğretimsel düzeyine sahip (sorulan sorulara % 89-70 doğrulukta cevap verme) hafif derecede zihin engelli öğrencilerden oluşmuştur. Araştırma, Sincan İMKB Prof. Dr. Faruk Kadri Timurtaş ilköğretim okuluna devam eden hafif derecede zihin engelli tanısı olan, okuduğunu anlama becerilerinde güçlüğü olan 7 öğrencinin deney grubuna ve Ankara ili Çankaya ilçesine bağlı olarak hizmet veren özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam eden ve deney grubunun benzer özelliklerini gösteren 7 öğrencinin ise kontrol grubuna seçilmesiyle yürütülmüştür. Araştırmanın deney ve kontrol grubunu belirlemek amacıyla Sesli Okuma Testi ve araştırmacı tarafından geliştirilen Öğretmen Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanması dört aşamadan oluşmuştur. Bu aşamalar: a) Araştırma grubunun oluşturulması, b) Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin öntest ile belirlenmesi, c) Deney grubundaki öğrencilere okuduğunu anlama becerilerinin hikaye haritası tekniğiyle kazandırılması ve d) Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin sontest ile belirlenmesidir. Araştırmada, “öntest-sontest, kontrol grubu” deneysel model kullanılmıştır. Öntestin verilmesinden sonra, deney grubuna araştırmacı tarafından16 oturumluk okuduğunu anlama becerilerinin gelişiminde hikaye haritası tekniğini kullanarak bir uygulama yapılmıştır. Kontrol grubuna ise böyle bir uygulama yapılmamıştır. Uygulama sonrasında her iki grupta sonteste tabii tutulmuştur. Elde edilen veriler Mann-Whitney U ve Wilcoxon testleri ile analiz edilmiştir. Araştırmada yer alan deney ve kontrol grupları, ön ve sontestler bakımından karşılaştırılmıştır. Araştırmanın amacına yönelik toplanan veriler yukarıda belirtilen istatistiksel yöntemlerle işlendiğinde 16 öğretim oturumunun sonunda deney grubu öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin anlamlı bir şekilde arttığı bulunmuştur. Kontrol grubu öğrencilerinin ise okuduğunu anlama becerilerinde anlamlı bir değişme olmamıştır.