Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Hay, Funda"

Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Geoffrey Chaucer’in Trolius ve Criseyde eserinde kültürötesilik
    Hay, Funda
  • No Thumbnail Available
    Item
    Jack London'ın the Iron Heel ve George Orwell'in nineteen eighty-four romanlarında güç ögelerinin incelenmesi
    (Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013) Hay, Funda; Ege, Emsal Sema; İngiliz Dili ve Edebiyatı
    The main objective of this dissertation is to explore the transformation of different ideologies into an oppressive regime through the power elements in Jack London's The Iron Heel and George Orwell's Nineteen Eighty-Four. The Iron Heel and Nineteen Eighty-Four illustrate the political climate of their times with an emphasis on the authoritarian governmental regimes and their inhumane social practices. The political systems of the authors' own periods are discussed in light of the diaries, letters, articles and the other novels of the writers in order to clarify the political approach of the writers. The first chapter analyzes the ways in which such social structures as institutions of religion, systems of education and justice, and journalism can be construed as power elements of capitalist governments in Jack London's The Iron Heel. The text itself reflects striking parallelism between the political systems of the period and the fictional regime London creates in the novel. Influenced politically by Social Darwinism and Marxism, London is critical of the manipulative economic power of capitalism in its attempt to acquire and control all social institutions and agencies. The novel offers socialism as a powerful solution to the social ills and mismanagement of the existing government. The second chapter likewise discusses the destructive misuse of power of the totalitarian governmental regime by manipulating technology, the police power, and rhetorical use of the language and by establishing a ruthless surveillance mechanism over fundamental human values such as family, marriage, privacy and even love. Though Orwell evades a specific reference or allusion to German Nazism and Russian Communism, the text discloses remarkable similarities in his construction of his own formulation of a totalitarian regime, "Big Brother". This study argues that illustration of distinct examples of oppressive regimes in these novels reveals the misuse of power in the transformation of even humanitarian social or political systems into dictatorial governments. In their political fictions which have dystopian features, London and Orwell focus on different power elements. London deals with the agencies and institutions such as education, law and religion while Orwell presents various elements such as technology, language, rhetoric, love and family which form human life. As a consequence, this study discloses that different ideologies could be transformed into a totalitarian regime on the purpose of getting absolute power.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Reflections of medievalism in utopian fiction: William Morris's a dream of John Ball
    (Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, 2019) Hay, Funda; Batı Dilleri ve Edebiyatı; Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi
    Bir ütopya yazarı olan William Morris, genel olarak ideal dünya düzenini Ortaçağ döneminde geçen kurgularla yaratmıştır. Yazara göre, Ortaçağ, hiyerarşik yapısından dolayı dönemin örnek teşkil edecek bir topluma ev sahipliği yapmasına engel olan feodalizmin varlığından dolayı nispeten ideal bir toplum düzeni sunmaktadır. Ancak yine de köylülerin yaşamlarındaki uyum ve birlik ile zanaatkârlar ve/veya işçiler arasındaki iş dağılımı Morris'in ütopya algısının temelini oluşturmaktadır. Sonuç olarak feodalizmi yenmek için atılmış başarısız bir adım olsa da Morris 1381 yılında gerçekleştirilen Köylü Ayaklanması'nı dayanışmanın somut bir örneği olarak görmekteydi. Böylece insanların sosyalist ideolojiler çerçevesinde ideal bir toplum düzeni kurabileceğine inanmıştır. A Dream of John Ball (John Ball'un Rüyası) (1886) isimli romanında yazar, kendisini ayaklanmanın olduğu zamanlarda, on dördüncü yüzyılda bulan anlatıcının rüyasını anlatmaktadır. Söz konusu eserinde Morris Viktorya dönemi proletaryasına sanayicilere karşı ayaklanmak için dayanışmanın ne kadar önemli olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda bu çalışmada Morris'in Köylü Ayaklanması'nı on dokuzuncu yüzyıl Britanya toplumunun dayanışmayı kuvvetlendirmeleri ve ideal bir dünya kurmalarını teşvik etmek amacıyla sosyalizm propagandası olarak nasıl kullandığı ele alınacaktır.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Transculturalism in medieval romance: Anonymous the quest for the holy grail, the song of roland and chaucer's troilus and criseyde
    (Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Hay, Funda; Uygur, Ufuk Ege; Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi
    Bu çalışmanın amacı Ortaçağ edebiyat eserleri üzerinden kültürel etkileşimlerin coğrafi ya da zamansal sınır tanımadığını ortaya koymaktır. Kültür ötesilik (transculturalism) kuramı çerçevesinde Norman İstilası sonrasında İngiliz Ortaçağ yazılı edebiyat geleneğinde önemli bir yere sahip olan anonim eserler the Song of Roland (Roland'ın Şarkısı), the Quest for the Holy Grail (Kutsal Kâse'nin Peşinde) ve Geoffrey Chaucer'ın Troilus and Criseyde (Troilus ve Criseyde) eserleri incelenmektedir. Yirminci yüzyılın ikinci yarısında ulus ötesilik (transnationalism) kuramı ile beraber çeşitli çalışmalarda ele alınan kültür ötesilik kuramı, genellikle çağdaş edebi türlere uygulanmaktadır. Ancak bu çalışmada da gösterildiği gibi kültürel etkileşimlerin zamansal sınırı bulunmamaktadır. Antik dönemden itibaren başlayan kültür alışverişinde edebi metinlerin farklı topluluklarda farklı dillere çevrilip uyarlanması ve toplumların dini ya da milli kaygılarla gerçekleştirdikleri savaşların etkisi oldukça büyüktür. Kültür, tarihi süreçlerle beraber oluştuğu için etkileşimlerin tarihi değişimleri de yansıttığı görülmektedir; dolayısıyla bu çalışmada ele alınan Ortaçağ metinleri, tarih ötesilik (transhistoricity) ve toplumsal hafıza (collective memory) konuları doğrultusunda incelenerek, kültür ötesilik kuramının tarihi ve sosyo-psikolojik boyutu da ele alınmaktadır. This study aims to prove that cultural interactions cannot be restricted with geographical or temporal boundaries. In this context, the theory of transculturalism has been applied to the anonymous works the Song of Roland, the Quest for the Holy Grail, and Geoffrey Chaucer's Troilus and Criseyde, which were written after the Norman Conquest, and have had essential places in British medieval literary tradition since then. In the second half of the twentieth century, the theory of transculturalism appeared, along with transnationalism, and has been generally discussed within the contemporary literary genres. However, as is discussed in this study, there are no temporal boundaries in cultural interactions because cultures have had contact since the Ancient times. Translations and adaptations of literary texts into different languages and societies and the influences of invasions/wars have had significant impacts on cultural exchanges. Moreover, culture consists of historical processes of a society and historic events contribute to cultural interactions as the heritage of local memory. Therefore, in this study, transhistoricity and collective memory are included in order to follow what kind of cultural elements are transferred through the texts

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback