Browsing by Author "Duran, Ahmet"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Eski Anadolu Türkçesinde "Kendi" biçimbiriminin işlevleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Duran, Ahmet; Yavuzarslan, Paşa; Türk Dili ve EdebiyatıBu çalışmada Eski Anadolu Türkçesinde kendi biçimbiriminin işlevleri incelenmiştir. İlk olarak Bağlama Kuramı ve kendi biçimbirimi üzerine ortaya konan yaklaşımlar değerlendirilmiştir. İncelenen çalışmalardan elde edilen veriler, bu çalışmada kullanılarak kendi biçimbirimin hangi işlevlerde kullanıldığı tespit edilmiştir. Kendi ve kendisi biçimbirimlerinin Bağlama Kuramı kapsamında hangi işlevlerde kullanıldığı tartışılmış ve bu işlevlerin ne tür özellikleri olduğu örneklerle incelenmiştir. İncelenen çalışmalar ve test edilen örnekler ile kendi biçimbirimin dönüşlü adıl, adılsıl, kuvvetlendirici (odaksıl), niteleyici ve artık adıl işlevleri olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında günümüz Türkçesinde tespit işlevlerin Eski Anadolu Türkçesinde kullanım alanı 14. yüzyılda yazılan Edviye-i Müfrede, 15. yüzyıla ait Dede Korkut Kitabı eseri ve yine aynı dönemde kaleme alınan Münebbihü'r-RÀúidìn eserlerinden elde edilen örneklerle incelenmiştir. Dönem metinlerinde yapılan inceleme sonucu kendi biçimbirimin bu dönemde artık adıl işlevinin olmadığı ancak diğer işlevlerde kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca kendi biçimbiriminin günümüz Türkçesinin aksine özne konumunda çekimsiz olarak ortaya çıkarak ve ad öbeklerinde baş olarak ortaya çıkarak adılsıl olarak kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar sözcükler: kendi, bağlama kuramı, dönüşlülük, adılsılItem Kopya çekme eğilimleri ile akademik başarı, akademik özyeterlik ve akademik ertelemecilik arasındaki ilişkiler(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020) Duran, Ahmet; Demir, Ergül; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırma, öğrencilerin kopya çekme eğilimlerinin yordayıcılarını belirlemek ve bu yordayıcılığın cinsiyet, okul türü ve sınıf düzeyine göre incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden birisi olan ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara'da 13 farklı üniversitede öğrenim gören toplam 432 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; öğrencilere ilişkin bilgi toplamak amacıyla "Demografik Bilgi Formu", öğrencilerin kopya çekme eğilim düzeylerini belirlemek için "Kopya Çekme Eğilimleri Ölçeği", akademik ertelemecilik düzeylerini belirlemek için "Akademik Erteleme Ölçeği" ve akademik özyeterlik algılarını belirlemek amacıyla "Akademik Özyeterlik Ölçeği" kullanılmıştır. Yordayıcı değişkenlerin kopya çekme eğilimini yordama düzeylerinin belirlenebilmesi için çoklu doğrusal regresyon analizi yürütülmüştür. Araştırma bulguları öğrencilerin kopya çekme sıklıklarının, cinsiyete ve sınıf düzeyine ve kopya çekme eğilimlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığını göstermiştir. Bununla beraber akademik ertelemecilik, akademik özyeterlik ve akademik başarının öğrencilerin kopya çekme eğilimlerinin anlamlı birer yordayıcısı olduğu görülmüştür. Bu yordayıcılık öğrencilerin cinsiyetlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaşırken, okul türü ve sınıf düzeyine göre farklılaşma istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Ayrıca cinsiyet, okul türü ve sınıf düzeylerine göre ayrı ayrı oluşturulan regresyon modellerinde farklı yordayıcı değişkenlerin yer aldığı gözlenmiştir. The aim of this research is to determine the degree of predictivity of the variables such as academic achievement, academic procrastination and academic self efficacy with cheating tendency of university students. This research is based on the correlational model. The research group consists of 432 university students in 13 different universities in Ankara. In this research, a "Demographic Information Form", "Answer-Copying Tendency Scale in University Students" ,"Academic Self Efficacy Scale" and "Academic Procrastination Scale" have been used to gather information about the students. In this research, Multiple Linear Regression analysis has been used to determine the predictive level of the independent variables on the answer copying tendency. According to the results, students' frequency of answer copying has been found statistically significant according to students' gender and class level and answer copying tendency. In addition; academic procrastination, academic self efficacy and academic achievement have been found as the significant predictors of the answer copying tendency. These predictive models are found statistically significant for gender however it is found statistically insignificant for university type and class levels. Furthermore, different predictors have been observed in regression models for gender, university type and class levels.