Browsing by Author "Bozkurt, Mustafa"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item AYRIŞMA DERECELERİ FARKLI PEATLERİN HUMİK ASİT KAPSAMLARININ İKİ AYRI YÖNTEMLE KARŞILAŞTIRILMASI(FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, 2005) Bozkurt, Mustafa; Sözüdoğru Ok, SonayBu çalışmada ayrışma dereceleri farklı peat materyallerinin humik asit kapsamlarını belirlemek için iki ayrı yöntem (TS 5869 ISO 5073 ve Schnitzer (1982)) kullanılmıştır. Peat materyallerinin bazı kimyasal özellikleri ve ayrışma dereceleri belirlenmiştir. Ayrıca humik asitlerin toplam asitlik, karboksil grupları, fenolik hidroksil grupları, kül yüzdesi ve humifikasyon dereceleri belirlenmiştir. İki metodun karşılaştırılması sonucu humik asit tayininde kullanılan TS 5869 ISO 5073 yönteminin materyalin organik karbon içeriğini esas alması ve analiz süresinin daha kısa olması dolayısıyla Schnitzer (1982) yöntemine göre daha uygun bulunmuştur.Item FAHREDDİN RÂZà ;DE BİLGİ TEORİSİ(SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, 2006) Bozkurt, Mustafa; Akbulut, AhmetKonu bilgi teorisinin genel problemleri baglamında ele alınıp, Râzî'nin görüslerinin tespiti seklinde bir giris ve iki bölümden olusmaktadır. Giris bölümünde Râzî'nin epistemolojisinin üzerine kuruldugu temeller üzerinde duruldu, bilgi teorisinde Râzî'nin kullandıgı kavramlar ele alındı. Birinci bölümde, bilginin imkanı tartısıldı ve Râzî'nin tercihinin bilginin imkanı yönünde oldugu belirtildi. Râzî'nin, bilginin tanımlanamayacagı seklindeki genel görüsünün temelinde Aristo mantıgının tanım anlayısının yattıgı tespit edildi. Râzî, bilginin tanıma ihtiyacının olmadıgını belirtmekle beraber, günümüz bilgi kuramında yapılan bilgi tanımına benzer bir bilgi tanımı yaptıgı görülmüstür. İkinci bölümde bilginin kaynakları ve türleri üzerinde durduk. Râzî, bilginin kaynakları konusunda kelamcılar gibi davranırken, konunun islenis seklinde filozofların yöntemini benimsemistir. Kendine özgü bir bilgi teorisi ortaya koyan Râzî, hem filozoflardan hem de kelamcılardan etkilenmistir. Konuları felsefi kavramlar ve tartısmalarla islemistir. Onun bu tarzı, kendisinden sonrakiler için bir model olusturmustur. Bilginin türleri konusunda bilen merkezli bir bilgi anlayısını benimseyen Râzî, ilahi bilgi ve beseri bilgi seklinde farklı bilgilerden bahsetse de temelde böyle bir ayrımı benimsememistir. Râzî'nin, varlık temelli bir bilgi anlayısına sahip oldugunu, bilginin tanımı konusundaki yaklasımlarının ise ilahi bilgi konusunda bazı sorunlar tasıdıgını gözlemledik. Beseri bilginin bir kısmı olan istidlali bilginin Râzî epistemolojisinde önemli bir yere sahip oldugunu gördük. Râzî, her alanda istidlal yapmanın mümkün oldugunu, istidlal yaparken önemli olanın dogru bilgilere baglı olarak istidlal yapmak oldugunu belirtir.Item Fahreddin Razi'de bilgi teorisi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006) Bozkurt, Mustafa; Akbulut, Ahmet; İlahiyatThe subject of thesis is on the views of Fakhr al-Din al-Râzû in the context ofgeneral problems of knowledge theory. The thesis consists of one introduction andtwo chapters.In the introduction, the principles upon which Razi?s epistemology was basedand the concepts used by al-Râzû in his knowledge theory have been dealt with.In first chapter, the possibility of knowledge has been discussed stating thatRazi?s preference was in favor of the possibility of knowledge. It has been identifiedthat in the basis of al-Razi?s general view that the knowledge can not be defined liesthe definition understanding of Aristotelian logic. It concluded that al-Râzû made asimilar definition of knowledge theory to the present knowledge theory, though heargued in general that the knowledge does not need for any definition.In the second chapter, the sources of knowledge and its types have beendiscussed. While al-Râzû approached the sources of knowledge as that ofTheologians, he adopted the method of philosophers when discussing them. Al- Râzûwho established a peculiar theory of knowledge was influenced from both thetheologians and philosophers. He studied the subjects with philosophical terms andphilosophical discussions. And this method of his set an example for his followers.Al-Râzû, who adopted a subject centered understanding of knowledgeconcerning the types of knowledge, fundamentally did not divide the knowledge,although he referred to different knowledge such as divine and human knowledge.It is observed that al-Râzû had a being centered understanding of knowledge and thathis views of the definition of knowledge contain some problems from the angle ofthe divine knowledge. It is seen that the deductive knowledge as a part of humanknowledge had a significant place in al-Râzû?s epistemology. In al-Râzû?s opinion,one must deduce in accordance with the true information, though it is possible tomake deduction in every matter.