Browsing by Author "Bozkur, Binaz"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item İlköğretim II. kademe öğrencilerinde internet bağımlılığının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013) Bozkur, Binaz; Nazlı, Serap; Eğitimde Psikolojik Hizmetler BölümüBu çalışmada ilköğretim II. kademe (ortaokul) öğrencilerinin internet bağımlılıklarının cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, evde internet bağlantısı olma durumu, internete bağlanılan mekân, günlük internet kullanım süresi, akademik başarı ve aile katılımı değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Ayrıca ilköğretim II. kademe öğrencilerinde internet bağımlılığı ve anne baba tutumları arasındaki ilişki incelenmiştir.İlişkisel tarama modelinde olan araştırmanın çalışma grubunu Polatlı İstiklal İlköğretim Okulu ve Polatlı 13 Eylül İlköğretim Okulunda öğrenim gören 394 (214 kız, 180 erkek) ikinci kademe (ortaokul) öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada öğrencilerin; internet bağımlılığı puanlarını belirlemek için İnternet Bağımlılığı Ölçeği, anne baba tutumlarını belirlemek için Anne Baba Tutum Ölçeği (ABTÖ) kullanılmıştır. Katılımcılara ilişkin kişisel bilgileri elde etmek için ise araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler SSPS 17 programında çözümlenmiştir. Öncelikle öğrencilerde internet bağımlılığı oranlarını hesaplamak için İnternet Bağımlılığı Ölçeğinden alınan puanlara göre çalışma grubundaki öğrencilerin internet bağımlılığı düzeyleri incelenmiştir. Araştırmada öğrencilerin internet bağımlılığı puanları ile cinsiyetleri ve evde internet bağlantısı olma durumu arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını test etmek amacıyla ilişkisiz örneklemler için t-testi; öğrencilerin internet bağımlılığı puanları ile yaşları, sınıf düzeyleri, internete bağlandıkları mekân, günlük internet kullanım süresi ve aile katılımları arasındaki farkın anlamlı olup olmadığını test etmek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), internet bağımlılığı ile anne baba tutumları arasındaki ilişkinin anlamlı olup olmadığını test etmek için ise Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon Katsayısı tekniğinden yararlanılmıştır.Araştırma sonucuna göre; çalışma grubundakilerin % 1,8'i internet bağımlısı, % 10,4'ü semptom gösterenler, % 87,8'i ise semptom göstermeyenler sınıfındadır. Cinsiyete göre internet bağımlılığı puan ortalamaları arasında erkelerin, yaş değişkenine göre 13 ve 14 yaşındakilerin aleyhine anlamlı farklılaşma bulunmuştur. Öğrencilerin sınıf düzeyi değişkenine göre 7. ve 8. sınıfların aleyhine anlamlı bir farklılaşma saptanmıştır. Evde internet bağlantısı olma durumuna göre evinde bağlantı olanların aleyhine bir farklılaşma olduğu belirlenmiştir. İnternete bağlanma mekânına göre internet bağımlılık puanları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu ve bu farklılaşmanın internete evde bağlananların aleyhine olduğu görülmüştür. Günlük internet kullanım süresi değişkenine göre internet bağımlılığı puan ortalamaları arasında günlük internet kullanım süresi yüksek olanların aleyhine anlamlı bir farklılaşma bulunmuştur. Ailelerinin eğitime katılım durumu değişkenine göre ise gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. İnternet Bağımlılığı Ölçeği puanları ile Anne Baba Tutum Ölçeği alt ölçeklerinden Kabul / İlgi, Denetleme ve Psikolojik özerklik puanları arasında negatif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Anahtar kelimeler: İlköğretim II. kademe öğrencileri, ortaokul öğrencileri internet bağımlılığı, anne - baba tutumları, aile katılımı.Item Kadın Psikolojik Güç Ölçeği: Ölçek Geliştirme Çalışması(Ankara Üniversitesi KASUM, 2020-12-20) Bozkur, Binaz; Other; OtherKadınların güçlendirilmesi konusu önemi gittikçe artan bir konudur. Kadının güçlendirilmesi sosyal, ekonomik, kültürel, politik, yasal ve psikolojik birçok boyutu kapsamaktadır. Psikolojik güç ise diğer bütün güç alanlarını etkileme potansiyeli olan bir alandır. Bu çalışmanın amacı kadınlarda psikolojik güçlenmeyi ölçecek Türkçe geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesidir. Geliştirilen ölçme aracının genel olarak kadınlardaki psikolojik güçlülüğü veya gücün artmasına ihtiyaç duyulan alanları belirlemesi hedeflenmektedir. Bu araştırma tarama modelinde yapılan bir ölçek geliştirme çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma gruplarını yaşları 18-53 arasında değişen 1010 kadın oluşturmaktadır. Yapılan analizler sonucunda dört alt boyut (Güçlülük/Savunuculuk, Benlik Saygısı, Eğitime Yaklaşım, Kısıtlayıcılık) ve 34 maddeden oluşan bir yapı ortaya çıkmıştır. Ölçekten alınan yüksek puan kadının psikolojik güç algısının yüksek olduğunu göstermektedir. Yapılan analizler sonucunda geliştirilen ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ve çalışmalarda kullanılabileceği düşünülmektedir.