Browsing by Author "Bozan, Metin"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item İmamiyye`nin İmamet Nazariyesi`nin teşekkül süreci(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2004) Bozan, Metin; Onat, Hasan'İmamiyye'nin İmamet Nazariyesi'nin Teşekkül Süreci' adlı tez giriş ve üç bölümden oluşmaktadır. Giriş'te metod, kaynaklar, kavramlar ve İmamiyye öncesi Şiiliğe genel bir bakış ele alınmıştır. Kavramlar başlığı altında İmamiyye olarak adlandırılan kesimi ifade etmek amacıyla kullanılan kavramlara değinilmiş, bu kavramların fırkayı nederece ifade ettiği üzerinde durulmuştur. İmamiyye öncesi Şiiliğe genel bir bakış başlığı altında ise mezhebin ortaya çıkışına kadarki süreçte Şiiliğin durumu ele alınmış ve bu dönemde İmamiyye olarak nitelenebilecek bir oluşumun henüz ortaya çıkmadığı, on iki imam düşüncesinin henüz mevcut olmadığı tespiti yapılmıştır. I.Bölüm'de altıncı imam kabul edilen Ca\\'fer es-Sâdık dönemindeki ilk İmamî tezahürler ele alınmıştır. Burada imamet zincirinde yer alan Hüseyin oğullarının, Ca\\'fer es-Sâdık ile beraber ön plana çıkmaya başladığı ileri sürülmüştür. İmamiyyenin öncüleri kabul edilenlerin nas ve ta‘yin fikrini yedinci imam kabul Musa el-Kâzım döneminde ortaya attıkları, HişÃ¢m b. Hakem'in bu hususta önemli bir rol oynadığı ileri sürülmüştür. Daha sonra da bu dönemde imamet ile ilgili mevcut olan görüşler irdelenmiştir.II.Bölüm'de Ali er-Rızâ döneminde İmamiyyenin öncüleri kabul edilenlerin Vakıfa ve Kat‘iyye olarak bölündükleri, Kat‘iyye'nin ana bünyeyi teşkil ettiği tespiti yapılmıştır. Ardından Muhammed el-Cevâd-Hasan el-Askerî dönemlerinde Kat‘iyye'de görülen ihtilaflara değinilmiştir. Özellikle Muhammed el-Cevad döneminde İmamet nazariyesine imamın semavi alem ile irtibat kurduğu fikrini iddia eden bir kesimin ortaya çıktığı ileri sürülmüştür. III.Bölümde ise Hasan el-Askerî sonrası ortaya çıkan fırkalara değinilmiş, bunlardan sadec bir kesimin Hasan el-Askeri'nin bir oğlunun varlığını ileri sürdükleri; ancak süreç içinde bu çocuğun on ikinci ve son imam olduğu fikrinin genel kabul görmeye başladığı ifade edilmiştir. Daha sonra da imamlarının sayısının sınırlandırılmasının Kat‘iyye'nin İsnâ ‘Aşeriyye İmamiyyesi adını almasına yol açtığı ileri sürülmüştür.