Browsing by Author "Bildiren, Ahmet"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Okul Öncesi Dönem Üstün Yetenekli Çocuklar İçin Aday Bildirim Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(Ankara Üniversitesi, 2019-06-01) Bildiren, Ahmet; Bilgen, Özge Bıkmaz; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışmanın amacı, 3-6 yaş grubu arasında üstün yetenekli çocukları tanılamaya yardımcı olacak bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda, üstün yetenekli çocukların tanılanmasıyla ilgili Renzulli’nin üstün yetenek kuramına dayalı olarak kavramsal çerçeve çizilmiştir. Kavramsal çerçevenin oluşturulmasının ardından üstün yetenekli bireylerin özelliklerini içeren maddelerden oluşan 30 maddelik bir havuz oluşturularak uzman görüşü alınmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda maddelerde düzenlemeler yapılmış ve düzeltilmiş 30 maddeli deneme formu 3-6 yaş aralığındaki 608 çocuk için öğretmenlere uygulanmıştır. Elde edilen veriler üzerinden açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, ölçeğin 13 madde ve üç faktörden (genel zekâ, yaratıcılık, işe adanmışlık) oluştuğu ortaya konmuştur. Ayrıca açımlayıcı faktör analizinin uygulandığı grubun dışında yer alan 137 çocuk için öğretmenlere ölçek uygulaması yapılarak ölçeğin yapı geçerliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Toplanan veriler doğrulayıcı faktör analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonucunda, ölçeğe ilişkin uyum indekslerinin iyi uyum gösteren ve kabul edilebilir değerler arasında olduğu görülmüş ve ölçeğin üç faktörlü ve 13 maddeden oluşan yapısı bir model olarak doğrulanmıştır. Ölçüt geçerliği için yapılan incelemede, geliştirilen ölçek ile Renkli Progresif Matrisler Testi ve CogAT testleri arasında orta düzeyde korelasyon tespit edilmiştir. Ölçeğin, Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı kullanılarak hesaplanan güvenirliği ise .95 bulunmuştur. Sonuç olarak geliştirilen “Okul Öncesi Dönemde Üstün Yetenekli Çocuklar İçin Aday Bildirim Ölçeği”nin, geçerli bir ölçme aracı olduğu ve üstün yetenekli çocukları tanılamada güvenilir puanlar vereceği söylenebilir.Item Okul Öncesi Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Çocukların Tanılanması ve Eğitimlerine İlişkin Algıları(Ankara Üniversitesi, 2020-06-01) Bildiren, Ahmet; Gür, Gamze; Sağkal, Ali Serdar; Özdemir, Yalçın; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin üstün yeteneğe ilişkin algılarının incelenmesidir. Nitel bir çalışma olarak kurgulanan bu araştırmada, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada, ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak Aydın ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ve özel okullarda görev yapan toplam 40 okul öncesi öğretmeniyle görüşmeler yapılmıştır. Görüşme verilerinin analizinde içerik analizi tekniği uygulanmıştır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin üstün yeteneği daha çok performans, zekâ, yaratıcılık ve yetenek boyutlarıyla tanımladıklarını göstermiştir. Üstün yeteneğin tanılanmasında, katılımcılar daha çok uzman değerlendirmesinin gerekliliğine vurgu yapmışlardır. Okul öncesi dönemde üstün yeteneğin tanılanması, çocukların akademik ve yetenek gelişimi açısından önemli görülmüştür. Üstün yetenekli çocukların eğitiminde ek etkinlik kullanımı ile ayrı eğitim önerileri sıklıkla vurgulanmıştır. Üstün yetenekli çocukların eğitiminde sınıf ortamlarında yapılabilecek düzenlemelere ilişkin materyal ve öğrenme merkezi kullanımı daha sık dile getirilmiştir. Üstün yetenekli çocukların eğitiminde karşılaşılan çok sayıda güçlük dile getirilirken, bununla birlikte öğretmenlerin kendilerini yeterlik ve donanım açısından zayıf değerlendirmeleri dikkat çeken bir bulgu olmuştur.Item Proje temelli yaklaşıma dayalı erken müdahale programının üstün yetenekli çocukların problem çözme becerisine etkisi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016) Bildiren, Ahmet; Kargın, TevhideBu araştırmada proje temelli yaklaşıma dayalı hazırlanan erken müdahale programının üstün yetenekli çocukların problem çözme becerisine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni İzmir ilinde 30 ilçede Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokullarına devam eden 48-72 ay yaş aralığında bulunan çocuklardan oluşmaktadır. Gerçek deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu denememodeli şeklinde düzenlenen araştırmada, iki çalışma grubu oluşturulmuştur. Birinci araştırma grubu ülkemizde okulöncesi dönemde uygulanabilecek güncel zeka testi bulunmamasından dolayı öncelikle Renkli Progresif Matrisleri testi güvenirlik ve geçerlik çalışmaları için düzenlenmiştir. Bu örneklem grubu İzmir ilinin 8 ilçesinde bağımsız 15 anaokulunda eğitim almakta olan 48-72 ay grubu toplam 640 çocuktanoluşmuştur. İkinci araştırma grubu ise Proje Temelli Eğitim programı uygulaması için düzenlenmiştir. İkinci araştırma grubunda okul öncesi dönemdeki üstün yetenekli çocukları belirleyebilmek için Aday Formu, Metropolitan Olgunluk Testi’nin sözel bölümü ve Renkli Progresif Matrisleri Testi uygulanmıştır. Uygulama sonrasında deney grubu için 23 çocuk, kontrol grubu için 21 çocuk belirlenmiştir. Çocukların problem çözme becerilerini ölçmek için Problem Çözme Becerileri Ölçeği uygulanmıştır. Renkli Progresif Matrisleri Testi güvenirlik analizlerinde test-tekrar test güvenirliği ve paralel form güvenirliği hesaplanmıştır. Geçerlik analizleri için Renkli Progresif Matrisler Testi ile Bender-Gestalt Görsel Motor Algılama Testi, WISC-R ve TONI-3 testleri arasında ilişki düzeyi Pearson Momentler Çarpımı formülüyle saptanmıştır. Deney vekontrol grubunun Problem Çözme Becerileri Ölçeği puanlarının öntest ve sontest analizlerinde t-testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre Renkli Progresif Matrisler Testinin güvenilir ve geçerli bir test olduğu, projeye dayalı uygulanan müdahale programının üstün yetenekli çocukların problem çözme becerilerini arttırmada önemli bir etkisinin olduğu ve problem çözme becerileri üzerinde kalıcı bir etki yarattığı tespit edilmiştir.AbstractThis research aims to analyse the effect of project base approach in early intervantion programme on problem solving ability of gifted and talented children. The universe of the research involves kindergarden children in the range of 48-72 months of age, connected to the ministary of education in 30 towns in İzmir city. In this research pretest-posttest control group experimental design was used and two study groups were formed. First research group, as in our country there are no current Iq tests for preschoolers, was arranged for relaibility and validity studies for color progressive matrices. This sample group consisted of 640 children in the range of 48-72 months of age in 15 kindergardens in 8 towns in İzmir. The second research group was formed for Project Based Education Programme aplication. In secon research group, Candidate Form, Metropolitan Maturity Tests',Verbal part and Color Progressive Matrices Test, were applied in order to determine gifted and talented preschool children. Afted the application 23 children for experiment group and 21 children for control group was determined. To measure childrens' problem solving abilities, Problem Solving Skills Scale was implemented. In Color Progressive Matrices Test's relaibility analysis, testretest relaibility and paralel form relaibility were calculated. For validity analysis the relation between Color Progressive Matrices and Bender-Gestalt Visual Motor Test, WISC-R and TONI-3 Tests were determined by using Pearson Moments Multiplication Formula. In pretest and posttest grade analysis of the experiment and control groups' Problem Solving Skills Scales, t-test was used. Research results indicated that it was identifed Color Progressive Matrices test was reliable and valid, the project basedintervention programme had significant impact on increasing problem solving skills of gifted and talented children, and it created a perminent effect on problem solving abilities.Item TONİ-3 Zeka Testinin Üstün Yetenekli Çocuklarda Güvenirlik ve Geçerlilik İncelemesi(Ankara Üniversitesi, 2018-09-01) Bildiren, Ahmet; Korkmaz, Mediha; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışmada da TONİ-3 zeka testinin üstün yetenekli çocuklarda sınanması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi İzmir Sıdıka Akdemir Bilim ve Sanat merkezinde üstün yetenek tanısı almış ve eğitim gören 45’i kız (%40.5), 66’sı erkek (%59.5) olmak üzere toplam 111 öğrenciden oluşmaktadır. Güvenirlik analizlerinde Kuder Richardson-20 (KR-20) güvenirliği, iki yarı test ve paralel form güvenirliği hesaplanmıştır. Ayrıca madde analizleri kapsamında, madde güçlük düzeyleri incelenmiştir. TONİ-3 testinin geçerlik analizinde ölçüt bağımlı geçerlik kullanılmıştır. Bu amaçla TONİ-3 testi ile RSPM ve TKT testleri arasında ilişki düzeyi Pearson Momentler Çarpımı formülüyle saptanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre testin içsel kriter olarak kendi maddeleri kullanıldığı durumdaki iç-tutarlıkgüvenirlik katsayının oldukça yüksek derecede olduğu (KR-20=.91) görülmektedir ve sonuçlar araştırma grubunda ele alınan üstün yetenekli çocuklarda güvenilir olarak kullanılabileceğini göstermektedir. Aynılık geçerliği kapsamında yapılan analiz sonucunda da TONI-3 A formu puanlarının RSPM (.48) ile orta düzeyde, TONI-3 A formu puanlarının TKT testi ile (.32 ) orta düzeyde korelasyonlar gösterdiği tespit edilmiştir.