Browsing by Author "Şahin, Fatma Neşe"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Sanal gerçeklik uygulamasının diz osteoartritli yaşlılarda fiziksel fonksiyonlar, denge ve ağrı üzerindeki etkilerinin incelenmesi(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2018) Taşkın, Gülşen; Şahin, Fatma Neşe; Spor HekimliğiBu çalışma; 65 yaş ve üzerindeki diz osteoartritli yaşlılarda sanal gerçeklik uygulamasının fiziksel fonksiyonlar, denge ve ağrı üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya Başkent Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Merkezine başvuran, ACR kriterlerine göre bilateral diz osteoartiriti tanısı konmuş, 65 yaş ve üzerindeki (n=60 yaş ortalaması: 73,6±6,2, n=48 (%80)'i kadın ve n=12 (%20)'si erkektir) denek katıldı. Denekler basit rasgele yöntem ile randomize edilerek eşit sayıda iki gruba ayrıldı. Birinci grup (SG grubu=30) deneklere günlük fizyoterapi programı ile birlikte üç hafta boyunca haftada beş gün yaklaşık 20 dk "Microsoft Xbox 360 KinectTM" cihazı ile denge egzersizi verildi. İkinci gruptaki (Kontrol grubu) deneklere yalnızca fizyoterapi programı uygulandı. Sosyo-demografik ve klinik parametreleri kayıt edildi. Deneklere çalışmanın başında ve çalışmanın tamamlandığı üçüncü haftanın sonunda "Zamanlı Kalk ve Yürü Testi", "Sandalyede Otur-Kalk Testi", "De Morton Mobilite İndeksi (DEMMİ)", "Western Ontario and McMaster Üniversitesi Osteoartrit İndeksi (WOMAC)" ve "Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi (FADA)" uygulandı. Elde edilen verilerin analizinde gruplar arasındaki farkın anlamlılığını değerlendirmek için sürekli değişkenlerde; Student-t Test, kesikli değişkenlerde ise; Ki-Kare testi uygulandı. Tekrarlayan ölçümler arasındaki fark ve randomize grupların bu farka etkisi 2x1 faktöriyel ANOVA ile değerlendirildi. Tüm istatistiksel analizler için güven aralığı p≤0,05 olarak kabul edildi. İstatiksel analiz sonuçlarına göre; gruplar arasında tedavi öncesi ve tedavi sonrası yapılan ölçümlerde, yaş ve VKI değerleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0,05). Grup içi ve gruplar arası yapılan karşılaştırmalar sonucunda, DEMMI, Zamanlı Kalk ve Yürü Testi, Sandalyede Otur-Kalk Testi, WOMAC ve FADA değerlerinde istatiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p≤0,05). İstatiksel analiz sonuçlarına göre Eta2' ler incelendiğinde bu anlamlı farklılıkların SG grubunda daha yüksel olduğu bulunmuştur. Çalışmadan elde edilen sonuçlar; fizyoterapi programıyla birlikte uygulanan kinect ile denge egzersizinin, yaşlıların fiziksel fonksiyonları, denge ve ağrıları üzerinde klasik fizyoterapi programlarından daha etkili olduğunu göstermektedir.Item School-Based Intervention Programs for Preventing Obesity and Promoting Physical Activity and Fitness: A Systematic Review(2020) Yuksel, Hidayet Suha; Spor Bilimleri Fakültesi; Şahin, Fatma NeşeWith the significant decrease in physical activity rates, the importance of intervention programs in the schools, where children spend a significant part of the day, has become indisputable. The purpose of this review is to systematically examine the possibility of school-based interventions on promoting physical activity and physical fitness as well as preventing obesity. A systematic approach adopting PRISMA statement was implemented in this study. Three different databases (2010–2019) were screened and primary and secondary school-based intervention programs measuring at least one variable of obesity, physical activity, or physical fitness were included. The risk of bias was assessed using the validated quality assessment tool for quantitative studies. Among 395 potentially related studies, 19 studies were found to meet the eligibility criteria. A general look at the studies examined reveals that among the outcomes, of which most (18/19) were examined, a significant improvement was provided in at least one of them. When the program details are examined, it can be said that the success rate of the physical activity-oriented programs is higher in all variables. School-based interventions can have important potential for obesity prevention and promotion of physical activity and fitness if they focus more on the content, quality, duration and priority of the physical activity.