Cilt:01 Sayı:02 (2018)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Cilt:01 Sayı:02 (2018) by Author "Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item A Comparative Study of Electronic Information Literacy Levels of Researchers: Instances from the Universities of Kastamonu and Çankırı Karatekin in Turkey(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Bitri, Elsa; Akkaya, Mehmet Ali; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiWith information and communications technologies (ICTs) and scientific developments, not only the nature and environment of information acquisition but also perception, learning and research have been reshaped and new tools, methods, and notions have arisen. With this study it is aimed to determine the electronic information literacy levels of researchers of two universities in Turkey: Kastamonu and Çankırı Karatekin. The study considers the challenges of whether the researchers have received any support from the related library; whether their electronic information literacy activities and skills are sufficient and whether there is any significant difference between the two universities or not. Determination of levels of research oriented information skills will help and enable the infant libraries of these two universities to review and include in their plans and strategies new services and models of information literacy practices. Related literature is reviewed and a structured survey was used as a technique for data collection. The data set of this study based on a descriptive and comparative methods is analyzed with MS Excel program. Findings showed that the electronic information literacy skills and levels of researchers are generally low and that there is no significant difference between the levels of researchers of the two universities. It was concluded that increase in effectiveness of electronic information literacy skills will increase the academic productivity of the researchers.Item Arşiv kültürü oluşturmak : inceleme yazısı(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Torunlar, Mehmet; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiArşiv iş ve işlemleri yasal mevzuatın öngördüğü bir husustur. Bugüne kadar yanlış veya eksik yapılan, yönetim yapısının ayrılmaz süreci olan arşiv işlerinin bundan sonra daha nitelikli ve sağlıklı yürütülebilmesi için bireyselden toplumsal düzeye arşiv kültürü geliştirilmeli, bu kültürel yapı bireysel, kurumsal ve toplumsal alanda zihinlere ve davranışlara yerleştirilmelidir. Aynı zamanda arşivcilerin de profesyonelleşmesi şarttır. Otuz yılı aşan meslek hayatım boyunca görevli olarak bulunduğum kamu kurum kuruluşlarında hem çalışanlar hem yöneticilerce bir arşiv kültürünün geliştirilmediğini, bunun önemli bir sonucu olarak da arşivciliğin profesyonelleşemediğini gördüm. Bu çerçevede çalışma hayatım süresinde bir arşiv kültürü geliştirmenin nasıl olması gerektiği ile ilgili notlar aldım. Bu makale tuttuğum notlardan ve deneyimlerimden yola çıkılarak yazılmıştır.Item Sağlık Bilgi Sistemleri Yönetimi ve Toplumsal Bellek/ Gelecek Açısından Değerlendirilmesi : inceleme yazısı(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Özdemirci, Fahrettin; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiBilgi sistemleri, çalışma yöntemlerini ve koşullarını değiştirdiği gibi zaman ve mekân engelinin de aşılmasını sağlayan uygulamalar olarak yaşamın tüm alanlarında yer almaktadır. Bilgi yönetim sistemleri, veri, bilgi ve belgelerin oluşturulması, işlenmesi, biçimlendirilmesi, analiz edilmesi ve anlamlandırılması, kullanılması, paylaşılmasını içeren uygulamalardır. Bilgi yönetim sistemleri barındırdığı bileşenler açısından disiplinlerarası bütünleştirici yaklaşımlara daha çok gereksinim göstermektedir. Kurumlarda üretilen ve alınan büyük miktardaki veri, bilgi ve belgelerin, kurumlar için yararlanılabilir bir bilgi birikimine etkin dönüşümü gerekmektedir. Veri ve bilgiyi depolamak hatta oradan çıkarmak yetmemekte, veriyi analiz etmek, anlamlandırmak, ilk karar verene, en çabuk karar verecek biçime getirip sunmayı gerektirmektedir. ‘Analiz ve anlamlandırma’ bilgi sistemlerinin temel işlevi olarak öne çıkmaktadır. Konu sağlık olunca bu husus daha da önem taşımaktadır. Bu bağlamda ‘sağlık bilgi sistemleri’ hekimlerin, hastanın tıbbi kayıtlarındaki önemli bilgileri hızlı bir şekilde tespit etmesine, ilgili kanıtları bulmasına ve tedavi seçeneklerini keşfetmesine yardımcı olan platformlar olarak kurgulanmalı ve yönetilmelidir. Bunun için sağlık bilgi sistemlerinde gelişmiş bilişsel algoritmalar kullanılmalı, sağlık bilgi sistemleri teşhis ve tedavide kararın verilmesinde hekimlerin yardımcılarından biri haline getirilmelidir. Bilgi sistemlerinde biriken devasa veri ve bilgiyi anlamlandırmak, analiz etmek, yeni çıkarımlarda bulunmak ise yapay zekâları ön plana çıkarmaktadır.Item Tiyatro oyunlarının tanımlanmasında üst veri: Ankara Devlet Tiyatrosu oyunlarına yönelik bir uygulama(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Özan, Nuriye; Gevheroğlu, Emine Pınar; Demirtel, Özlem Gökkurt; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiGünümüzde özellikle günlük bilgi ihtiyacının karşılanmasında en sık kullanılan ortamlardan biri şüphesiz İnternettir. Kullanıcılar, tiyatro gibi etkinlik gündemi çok sık aralıklarla ya da dönemsel olarak değişen sanat dalları ile ilgili güncel bilgi ihtiyaçlarını karşılamak üzere sıklıkla İnternete başvurmaktadır. Ancak tiyatro oyunlarına yönelik bilgilere erişimi sağlayacak tanımlamalarda eksiklikler mevcuttur. Bu çalışma, kullanıcıların sanatsal aktivitelerle ilgili bilgileri elde etmede karşılaştıkları problemlerin güncel bilgi için üst veri kümelerinin oluşturulmasıyla azaltılabileceği hipotezine dayanmaktadır. Bu hipotezden hareketle çalışmada, Türkiye’de sahnelenen oyunlara erişimde güncel tanımlamaların standart bir formda yapılabilmesi için konuyla ilgili bir uygulama çalışması yapılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, Türkçe veri setlerinin yaygınlaşmasına örnek oluşturacak bir çalışma yürütülerek Ankara Devlet Tiyatroları oyunlarına yönelik bir üst veri seti tanımlanmıştır. İlgili veri setinin tanımlanmasında konuyla ilgili literatür araştırılarak sahne sanatları alanı için geliştirildiği belirlenen başlıca üst veri setleri karşılaştırılmış ve bu konuda Türkiye’de gerçekleştirilen çalışma ve uygulamalar değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda güncel bilgi gereksinimi kapsamında tiyatro oyunlarına ilişkin arama ögeleri dikkate alınarak oluşturulan bir üst veri seti (Tiyatro Üst Veri Seti - TÜS), örnek bir uygulama çalışmasında gösterilmiştir. Geliştirilen uygulamanın değerlendirilmesi aşamasında Ankara Üniversitesi lisans öğrencileri arasından seçilmiş olan grup ile odak-grup görüşmesi yapılmıştır. Bu görüşmeler sonucunda, kullanıcıların günlük bilgi ihtiyaçları açısından tiyatro oyunlarına ait bilgilerin daha esnek, sorgulanabilir ve kolay erişilebilir bir biçimde sunulmasına ihtiyaç duyulduğu görülmüştür. Geliştirilen üst veri seti ile sunulan verilerin ihtiyaca yönelik bilgilere erişimde karşılaşılan temel sorunları büyük ölçüde çözümleyeceği önerilmiştir.