Yaratıcı dramanın bakış açısıyla barış temalı çocuk edebiyatı eserlerinin çocuk tiyatrosuna dönüştürülmesi
Abstract
Toplumsal, çevresel ve bireysel şiddetin sosyal medya ve iletişim araçları üzerinden teşvik edildiği günümüz dünyasında barışsever bireyler yetiştirmek her zaman olduğundan daha önemlidir. Sürdürülebilir barış ortamının oluşturulabilmesi için de en önemli araç barış eğitimidir. Barış eğitimine farklı disiplinlerin bakış açısı ve katkılarıyla yaklaşıldığında daha bütünsel ve etkili bir sonuca ulaşmanın mümkün olduğu görülmektedir. Bu bakış açısıyla hazırlanan araştırmada nitelikli çocuk edebiyatı eserleri, yaratıcı drama ve çocuk tiyatrosu disiplinleri kullanılarak barış eğitiminin bileşenleri üzerine çocukta farkındalık yaratılması hedeflenmiştir. Çocuk edebiyatı eserleri çocukları görsel okur yazarlık döneminden başlayarak sanat duyarlığıyla örülmüş eserlerle karşılaştırmakta ve onlarda bireye topluma ve çevreye karşı farkındalık oluşturmaktadır. Bu çerçevede çocuk edebiyatı barış eğitimi için de önemli araçlardan biri olmaktadır. Yaratıcı drama yaparak yaşayarak öğrenmenin temel alındığı yöntem-disiplin olarak barış eğitiminde konuların çocuk tarafından içselleştirilmesinde işlevseldir. Çocuk tiyatrosu estetik hazza eşlik eden bir dönüşümü öngörür. Çocuk tiyatrosunun bu olanağını daha iyi değerlendirebilmek için anlatı tiyatrosunun öz ve biçimine ilişkin bir şablon hazırlanmış ve bu şablondan yola çıkılarak anlatı tiyatrosu metni hazırlanmıştır. Bu araştırmada içeriğini çocuk edebiyatı eserleri ve yaratıcı drama oturumlarından alan anlatı tiyatrosu ile çocuğa verilecek barış eğitimi bileşenlerinin pekiştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel tarama yöntemlerinden doküman inceleme kullanılmıştır. Yaratıcı drama oturumları en az iki yıl drama geçmişi olan ilkokul 3-4 sınıf öğrencilerine göre hazırlanmıştır.