Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorErden, Hatice Gülsen
dc.contributor.authorOğuzhan, Meryem
dc.date.accessioned2023-01-26T08:34:42Z
dc.date.available2023-01-26T08:34:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12575/87208
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı çocuk, anne-baba ve öğretmen için oluşturulan "Özgül Öğrenme Bozukluğu Kontrol Listesi"nin tarama amaçlı kullanabilirliğini ve ÖÖBKL'lerinin iç tutarlılığını sınamaktır. İkinci amaç ÖÖBKL ve söz konusu tarama formunun alt boyutları ile çocuğun sözcük bilgisi düzeyi ve anne-baba ve öğretmenden alınan diğer bilgilerin ilişkisini incelemektir. Araştırmanın üçüncü amacı ise çocuktan alınan ölçümlerin en fazla kimden (çocuk, anne-baba, öğretmen) alınan ölçümlerle tutarlı olduğunu belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Ankara'nın çeşitli ilköğretim okullarına devam etmekte olan 6-12 yaş arası 227'si kız, 236'sı erkek toplam 463 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Özgül Öğrenme Bozukluğu Kontrol Listesi'nin Çocuk, Anne-Baba ve Öğretmen Formu, Sözcük Bilgisi Değerlendirme Ölçeği, Conners Anne Baba Derecelendirme Ölçeği ve Conners Öğretmen Derecelendirme Ölçeği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda okuma, yazma ve dikkat becerileri açısından cinsiyetler arasında anlamlı fark olduğu; okuma, yazma ve dikkat becerileri açısından kız çocuklarının erkek çocuklara kıyasla daha yüksek performans bildirdiği görülmüştür. Sınıf düzeyleri açısından bakıldığında ise üst sınıflardaki çocukların 1-2. sınıf düzeyindeki çocuklardan okuma, dikkat, matematik ve okul öncesi dönem becerilerinde daha yüksek performans bildirdiği görülmüştür. SÖBİDÖ ile ÖÖBKL Çocuk formu arasındaki ilişkilere bakıldığında, ÖÖBKL Çocuk Formu'nun okuma ve yazma alt boyutları ile SÖBİDÖ-A arasında pozitif yönlü; ÖÖBKL Çocuk Formu'nun yazma alt boyutu ile SÖBİDÖ-B arasında negatif yönlü ve anlamlı ilişkiler olduğu saptanmıştır. Üç ayrı kaynaktan alınan ÖÖBKL'leri arasında da pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu; yapılan test tekrar test güvenirliğinin de anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. Bu sonuçlara göre ÖÖBKL ile alınan bilgilerin Özgül Öğrenme Bozukluğu belirtilerini taramada kullanılabileceği düşünülmektedir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectÖzgül öğrenme bozukluğutr_TR
dc.subjectilköğretim çağıtr_TR
dc.titleÖzgül öğrenme bozukluğu kontrol listesinin ilköğretim çağı çocuklarında kullanılabilirliğitr_TR
dc.title.alternativeAvailability of spesific learning disability checklist for primary school age childrentr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentOthertr_TR
dc.description.ozetThis study's main goal is not only to test the screening purpose of usability of "Specific Learning Disabilty Checklist" (SLDC) which is prepared for a child, parent and a teacher but also to test the SLDC's internal consistency. Second goal is to analyze SLDC and the sub dimension relations of the relevant screening form's with the collected information which is taken from parents and the teacher and the level of the vocabulary knowledge of the child. The third goal of this research is to determine the consistency of the measurements, which are taken from the child, is the most consistent with the measurements taken from whom (child, parent or the teacher.) 227 girls, 236 boys in total of 463 students, between 6-12 years olds, who continue to various primary schools in Ankara have constituted this research's samples. Child, parent and the teacher form are used in Specific Learning Disabilty Checklist (SLDC); Vocabulary Knowledge Evaluating Scale (VKES), Conners Parent Rating Scale and Conners Teacher Rating Scale are the data acquisition tools. As a result of the analyzes made, it was found that there are significant differences between genders in terms of reading, writing and attention skills; girls are more likely to show high performance compared to boys in terms of reading, writing and attention skills. In terms of class levels, higher grader students showed better performance than 1st – 2nd grade level students in reading, attention, maths and preschool term developmental skills. It is found that there are positive and meaningful relations between the reading and the writing sub-dimensions of the SLDC's Child Form and VKES-A; and also there are negative and meaningful relations between writing sub-dimension of the SLDC's Child Form and VKES-B. There is also a positive and meaningful correlation among the SLDCs which were taken from three different resources, and it is seen that test-retest reliability was also significantly higher. According to these results, it is thought that the information received via SLDC can be used in screening symptoms of Specific Learning Disability.tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster