Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBalcı, Ali
dc.contributor.authorSüngü, Hilmi
dc.date.accessioned2019-02-07T21:28:42Z
dc.date.available2009
dc.date.available2019-02-07T21:28:42Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12575/34140
dc.description.abstractBu araştırmada, Türkiye’deki eğitim fakülteleri öğretim elemanları ve üniversitelerin Avrupa Birliği ofisleri uzmanlarının ortak bir Avrupa yükseköğretim alanı oluşturma çalışmalarına ilişkin görüşlerinin saptanması amaçlanmıştır.Araştırmada katılımcıların Bologna Süreci’ne ilişkin genel algıları, sürecin Türk yükseköğretimine etkisi, Türk yükseköğretim kurumlarında uygulanması, öğretim programları, teknik düzenlemeler, hareketlilikle ilgili düzenlemeler, kalite güvencesi, toplumsal boyut ve öğrenci katılımı ile ilgili görüşler ile bunların bireysel değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir.Araştırmanın hedef evrenini Boğaziçi, Erciyes, Marmara, ODTÜ, Uludağ ve Yüzüncü Yıl üniversitelerinin eğitim fakültelerinde ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’nde görev yapan öğretim elemanları ve bu üniversitelerin Avrupa Birliği ofisleri, uluslararası ilişkiler ofisleri ya da Erasmus ofislerinde görev yapan uzmanlar oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu ise 2008–2009 öğretim yılında yedi üniversitenin eğitim fakültelerinde görev yapan 308 öğretim elemanı ile sözü edilen birimlerde görev yapan 27 uzman oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından geliştirilen ölçme aracıyla toplanan veriler SPSS programıyla çözümlenmiştir. Öğretim elemanı ve uzmanların görüşlerinin belirlenmesinde betimsel istatistikler olarak; frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Görüşler arasında farklılık olup olmadığının belirlenmesinde ise değişkenlerin düzeylerine göre; t testi, scheffe testi ve varyans analizi uygulanmıştır.Uzman görüşlerinin kişisel değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesinde ise uzman sayısının 30’un altında olması nedeniyle parametrik olmayan istatistik teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilere göre varılan sonuçlar şunlardır:Araştırmaya katılan öğretim elemanları ve uzmanlar ortak bir Avrupa yükseköğretim alanının oluşturulması çalışmalarına olumlu yaklaşmaktadırlar. Öğretim elemanlarının ortak bir Avrupa yükseköğretim alanının oluşturulması çalışmalarını genel olarak olumlu algıladıkları, Türk Yükseköğretim Sistemini olumlu yönde etkileyeceğini, Türk yükseköğretim kurumlarında uygulanmasının gerekli olduğunu, ortak ölçünler doğrultusunda öğretim programlarının oluşturulması ve uygulanması gerektiğini, Avrupa yükseköğretim alanının oluşturulması sürecinde gerçekleşecek teknik düzenlemelerin yararlı olacağını, sürecin beraberinde getirdiği hareketlilikle ilgili düzenlemelerin işbirliğini geliştireceğini, kalite güvencesinin sağlanması için ortak ölçütlerin geliştirilmesinin ve sürecin toplumsal boyutunun Türk yükseköğretimini olumlu etkileyeceğini bununla birlikte öğrenci katılımının olması gereken düzeye ulaşmadığını düşündükleri anlaşılmaktadır.Öğretim elemanlarının cinsiyet değişkeni öğretim elemanlarının görüşlerini farklılaştırmazken, unvan ve kıdem değişkenleri çok az etkilemekte, çalıştıkları kurum, bilgilendirme toplantısına katılma ve konuyla ilgili bir çalışma grubunda yer alma durumu değişkenleri öğretim elemanlarının görüşlerini oldukça değiştirmektedir. Buna göre genellikle yabancı dille eğitim yapan üniversitelerin öğretim elemanlarının Türkçe eğitim yapan üniversitelerin öğretim elemanlarına göre, ortak bir Avrupa yükseköğretim alanı oluşturulması konusuna daha olumsuz yaklaştıkları söylenebilir. Bununla birlikte, Bologna Süreci ile ilgili bilgilendirme toplantısına katılan öğretim elemanları; bilgilendirme toplantısına katılmayanlara oranla ortak Avrupa yükseköğretim alanı oluşturma çalışmalarını daha çok benimsemektedir. Yine aynı şekilde Bologna Süreci ile ilgili herhangi bir çalışma grubunda yer alan öğretim elemanları; Bologna Süreci ile ilgili herhangi bir çalışma grubunda almayan öğretim elemanlarına göre Bologna Süreci’ne daha olumlu yaklaşmakta ve ortak bir Avrupa yükseköğretim alanı oluşturulmasına daha fazla taraftar olmaktadır. Benzer şekilde Bologna Süreci ile ilgili herhangi bir çalışma grubunda yer alan uzmanlar; herhangi bir çalışma grubunda almayan uzmanlara göre Bologna Süreci’ne daha olumlu yaklaşmakta ve ortak bir Avrupa yükseköğretim alanı oluşturulmasına daha fazla taraftar olmaktadır.Uzman ve öğretim elemanlarının görüşleri arasında öğrenci katılımı dışında tüm boyutlarda anlamlı görüş farklılığı bulunmaktadır. Her iki grupta sürece ilişkin olumlu yaklaşmakla birlikte uzmanlar, öğretim elemanlarına göre daha olumlu yaklaşmakta, süreci daha fazla desteklemektedir.
dc.language.isotrTR_tr
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.subjectEĞİTİMtr
dc.titleTürkiye’de eğitim fakültesi öğretim elemanları ile üniversite uzmanlarının Avrupa yükseköğretim alanının oluşturulmasına ilişkin görüşleri
dc.typedoctoralThesis


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster