The representations of disabled bodies in contemporary British drama
Abstract
Bu tez Brian Friel'ın Molly Sweeney, Martin McDonagh'ın The Cripple of Inishmaan, Nina Raine'in Tribes, Joe Penhall'un Blue/Orange ve Linda McLean'in Any Given Day oyunlarını inceleyerek, engelliliğin çağdaş İngiliz tiyatrosunda nasıl temsil edildiğini sunmaktadır. Bu çalışma, bu oyunlarda engelli bedenine atfedilen kültürel normları vurgulamaktadır. Engelliliği bireysel yetersizlik ve eksiklik olarak gören genel görüşlerin aksine, bu tez, engelliliğin bedensel özellikler ile kültürel yapıların karşılıklı etkileşiminden kaynaklandığını ve fiziksel ve zihinsel özürlerin kültürel algılanmasının engelliliğin tanımını, tedavisini ve değerlendirilmesini belirlediğini savunmaktadır. Böylelikle, engelli bedene ilişkin kültürel anlayışların engelli bireyleri görünmez ve sosyal açıdan farklı kıldığı, ve engelli bireylerin ayrımcılığa ve damgalanmaya maruz kaldıkları vurgulanmaktadır. Irk ve toplumsal cinsiyet algısının engelliliğin tanımlanmasını ve deneyimlenmesini etkilediği de belirtilmiştir. Bu amaçla, bu tez, toplumsal cinsiyet ve ırkçılığın engellilik üzerine etkisini göstermek için, Molly Sweeney oyununu toplumsal cinsiyet ve Blue/Orange oyununu ırkçılık bağlamında incelerken, The Cripple of Inishmaan oyununda engelliliği ötekileştiren dilsel kullanımları, Tribes oyununda normallik kavramı ve negatif etkilerini ve Any Given Day oyununda ise engelli bireylere yöneltilen şiddeti incelemektedir. Engelliliğin tiyatrodaki temsili engelli bedenin kültürel ve sosyal anlamlandırılmasını ortaya koyar ve engelliliğin kültürel izlemi, sıradan yaşamın hegemonik karakterinin sorgulanmasına yol açar ve böylece normallik / anormallik, yetenek / engellilik, sağlık / hastalık ve güzellik / çirkinliğin yeniden kavramsallaştırılmasına ve yeniden inşasına katkıda bulunur.