Ortaokul öğrencilerinin okuma tutum ve alışkanlıklarıyla Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi akademik başarıları arasındaki ilişki
Abstract
Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin okuma tutum ve alışkanlıklarıyla Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. Çalışmanın araştırma grubunu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Adıyaman merkez ilçesindeki 8 ortaokulda öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri (n=691) ve bu öğrencilerin Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi öğretmenleri (n=15) oluşturmaktadır. Öğrencilerden görüşme yoluyla toplanan verilerin örneklem grubunu ise nicel verilerin toplandığı 691 öğrenci arasından maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenen 20 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel karma yöntem deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri, SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 25.0 programı kullanılarak çözümlenmiş; nitel verileri ise MAXQDA 2020 programı kullanılarak tematik çözümleme ve içerik çözümleme yöntemleri çerçevesinde incelenmiştir. Araştırmanın sonuçlarında, ortaokul öğrencilerinin Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersindeki akademik başarılarıyla okuma alışkanlıkları arasında istatistiksel olarak anlamlı; okumaya yönelik tutumları arasında da istatistiksel olarak anlamlı, olumlu ve çok düşük düzeyde bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Öğrencilerin okuma tutum ve alışkanlıklarıyla sınıf düzeyleri, evlerinde bilgisayar bağlantısı bulunup bulunmaması ve ders kitapları dışında kitaplar almak için bütçe ayrılıp ayrılmaması durumları; Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi akademik başarılarıyla da cinsiyetleri, anne ve babalarının öğrenim durumları, genellikle okudukları metin türleri ve ailelerinin aylık gelir düzeyleri arasında istatistiksel olarak ilişkinin bulunduğu belirlenmiştir. Öğrencilerle yapılan görüşmelerde, öğrencilerin çoğunluğunun üst düzey okur grubunda bulundukları ve okumanın akademik başarılarına katkı sağladığını; öğretmenlerle yapılan görüşmelerde ise öğretmenlerin okuma alışkanlığı olan öğrencilerin ders başarılarının yüksek olduğunu; ders başarısı yüksek öğrencilerin de okumayı sevdiğini düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır.