Okul öncesi dönemde etkileşimli ve geleneksel kitap okuma yöntemlerinin etkisinin karşılaştırılması
Abstract
Bu çalışmada etkileşimli kitap okuma yöntemi ile geleneksel kitap okuma yönteminin okul öncesi dönem çocuklarının yazı farkındalığı ve dinlediğini anlama becerilerine etkisini karşılaştırmak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı özel bir kurumun anasınıfına devam eden, 60-72 aylık 31 çocuk oluşturmuştur. Etkileşimli kitap okuma grubunda 11 çocuk, geleneksel kitap okuma grubunda 20 çocuk yer almıştır. Çalışmada nicel ve nitel yöntemin bir arada olduğu karma yöntem kullanılmıştır. Yazı farkındalığı becerilerini değerlendirmek amacıyla Karaman (2013) tarafından geliştirilen Erken Okuryazarlık Becerilerini Değerlendirme Aracı'nın Yazı Farkındalığı Alt Boyutu, dinlediğini anlama becerilerini değerlendirmek amacıyla Öyküyü Anlama Alt Boyutu kullanılmıştır. Ayrıca etkileşimli kitap okuma grubuna uygulama sonrasında okunan öykü kitaplarındaki öykülerin bağlamı düşünülerek oluşturulan dinlediğini anlama soruları sorulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre etkileşimli kitap okuma yönteminin uygulandığı gruptaki çocukların yazı farkındalığı ön test ve son test puanlarında anlamlı bir fark bulunurken, geleneksel kitap okuma yöntemi uygulanan grupta yer alan çocukların yazı farkındalığı ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Etkileşimli kitap okuma uygulamaları sonrası her iki grubun ön test- son test karşılaştırma puanları incelendiğinde etkileşimli kitap okunan grup lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu bulgu etkileşimli kitap okuma programının yazı farkındalığı becerilerini desteklemekte etkili olduğunu ortaya konmuştur. Etkileşimli kitap okuma uygulamalarının yapıldığı grubun öykülere dayalı sorulan dinlediğini anlama sorularına verdikleri yanıtlar incelendiğinde; çocukların yeni öğrendikleri sözcükleri cümlelerinde kullanabildikleri, öykünün ögeleri ve çıkarımsal sorulara bağlama uygun yanıtlar verebildikleri bulunmuştur.