"4-6 yaş kuran kurslarında değerler eğitimi ve din öğretiminde yararlanılan materyallerin incelenmesi ve değerlendirilmesi"
Abstract
Bu çalışma, Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı faaliyet gösteren 4-6 yaş grubu Ku'ran kurslarında yararlanılan materyallerin incelenmesi ve değerlendirilmesini konu edinmektedir. 4-6 yaş grubu dönemi değerlerin kazanılmasında önemli bir dönemdir. Bununla birlikte dini-ahlaki eğitimin bu yaş grubu çocuklara karakter gelişimi ve kişilik oluşturma sürecinde din öğretimini ve değerler eğitimini gerekli kılmaktadır. Çocuklara değerlerin öğretilmesi konusunda materyal olarak kullanılan kitapların önemi büyüktür. Bu kapsamda çalışmada, Diyanet İşleri Başkanlığının 4-6 yaş Kur'an kursları programı kapsamında kullanılan birtakım kitaplar incelenmiştir. İncelenen bu materyaller, bir masal kitabı, bir hikâye seti ve iki tane ahlaki-dini öğretim ve değer eğitimi seti ile sınırlandırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, doküman incelemesi ve literatür taraması tercih edilmiş, veri analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Bu çalışma dört bölümden oluşmaktadır. Bu bölümlerin ilkinde 4-6 yaş dönemi çocuğun bedensel, bilişsel, psiko-motor, sosyal-duyuşsal ve ahlaki gelişim özellikleri incelenmiştir. İkinci bölümde, değer kavramı üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölüm, 4-6 yaş dönemi için hazırlanan bazı materyallerin incelenmesine ayrılmıştır. Son bölümde ise, değer öğretme yaklaşımları çerçevesinde bu kitapların değerlendirmesi yapılmıştır. Bu değerlendirmelerde bu materyallerin büyük bir kısmının değerlerin doğrudan öğretimi (telkin) yaklaşımı ile hazırlandığı gözlenmiştir.