Değer odaklı manevi güçlenme programının akademik başarısı yüksek öğrencilerin evrensel ahlakî değerler ve tanrı'ya güven düzeyi puanlarına etkisi
Abstract
Bu araştırmada 10-13 yaş grubunda yer alan akademik başarısı yüksek öğrencilerin evrensel ahlaki değerler ile Tanrıya güven duyguları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Ankara ilindeki Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel bir okulda eğitim- öğretim gören 10-13 yaş aralığındaki çocuklar oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi için Ankara ilindeki Yenimahalle ilçesi seçilmiştir. Bu ilçede akademik başarısı yüksek öğrencilerin sınavla bir araya getirildiği 5-6-7-8. sınıf öğrencileri seçilmiştir. Seçilen okulun farklı kademelerindeki toplam 69 öğrenciye ulaşılmıştır. Seçilen öğrenciler deney ve kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney Grubunu 5 ve 6. sınıflar, kontrol grubunu 7 ve 8. sınıflar oluşturmaktadır. Grupların bu şekilde belirlenmesinin sebebi 7 ve 8. öğrencilerinin lise giriş sınavına hazırlanan sınav grubu öğrencilerinden oluşuyor olmasıdır. Öğrencilere 10- 13 Yaş Çocukları İçin Evrensel Ahlaki Değerler Ölçeği ve Tanrı İmgesi Ölçeği uygulanmıştır. 10- 13 Yaş Çocukları İçin Evrensel Ahlaki Değerler Ölçeği toplam 48 maddeden ve Tanrı İmgesi Ölçeği Kısa formu toplam 10 maddeden oluşmaktadır. Öğrenciler hakkında genel bir bilgi sahibi olmak için kişisel bilgi formu doldurulmuştur. Araştırma için deney ve kontrol gruplarına ön test uygulanmıştır. Uygulama sonrası deney grubuna sekiz hafta boyunca değerler oturumları yapılmıştır. Sekiz hafta sonunda deney ve kontrol gruplarına son test uygulanmış ve ortaya çıkan sonuçlar yorumlanmıştır. Bu çalışma sonucunda deney grubu öğrencilerinde Tanrı'ya güven düzeyi ile evrensel ahlaki değerler ölçeği bilişsel boyutu puanları arasında pozitif yönlü orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu ve verilen eğitimle bu düzeyin arttığı belirlenmiştir. Diğer bir deyişle, yapılan oturumlar sonrasında öğrencilerin Tanrı'ya güven düzeyi artıkça evrensel ahlaki değerler ölçeği bilişsel boyutu puanları artmaktadır. Başarı düzeyi ile Tanrı'ya güven ve evrensel ahlaki değerler arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu söylenebilir.