Mılcho Manchevskı Sineması
Abstract
Sinema, 1985 yılında ortaya çıktığı andan itibaren sürekli gelişme göstermiştir. Bu gelişiminde bireysel yaratıcılık her zaman önemli olmuştur. Filmin yapımında yaratıcı süreç, bir filmin oluşmasında yer alan tüm bireylerin yeteneklerini ortaya koyma başarasına bağlıdır. Bu süreçte yaratıcılık anlamında en önemli kişi yönetmen olur. İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra ilk olarak Alexandre Astruc tarafından ortaya atılan, sonrasından ise François Truffaut tarafından dile getirilen auteur kuram yönetmenin sinemadaki başat rolünü belirtir. Başka bir ifadeyle auteur kuram yaratıcı yönetmenleri öne çıkarır ve auteur bir yönetmenin filme kişisel imzasını atması gerektiğini belirtir. Aynı konu üzerine duran Andrew Sarris auteur yönetmenin diğer yönetmenlerinden ayıran teknik yeterliliği, fark edilebilir kişiliği ve içsel anlamı olduğunu belirtir. Son dönem Makedon sinemasının öne çıkan yönetmenlerden biri Milcho Manchevski, Sarris'in ifade ettiği teknik yeterlik, kişisel stil ve içsel anlam dikate alınarak bir auteur analizi yapılmaktadır. Bu çalışmada Manchevski'nin teknik ustalığı, sinema dilini, sinemasındaki içsel anlam ve tema özelikleri Yağmurdan Önce, Toz ve Anneler filmleri üzerinde incelenerek ortaya koyulmaya çalışılmaktadır.