Türkiye'deki mesleki değişimin BBY lisans programlarına yansıması
Abstract
Çağımızda ki her meslek sahibi gibi bilgi uzmanlarının / profesyonellerinin; bilgi arama davranışlarının, bilginin bulunduğu ortamların, kullanıcı alışkanlıklarının ve bilgi iletişim teknolojilerinin sürekli değişimi ve gelişimi göz önüne alındığında bu değişime uyum sağlaması zorunlu hale gelmiştir. Bu değişimin hareket noktası hiç kuşkusuz mesleki eğitim sürecidir. Mesleki eğitim süreçlerinin; toplumsal ve evrensel değişimlere ayak uydurabilmesi için kendini sürekli revize ederek mevcut beklentileri karşılaması gerekmektedir. Mezun profillerindeki farklılıkların ortadan kalkması için geleneksel kütüphanecilik ve arşivcilik dersleri ile mesleki değişime eşilik eden dersler ortak bir paydada yeterlilik sağlamalıdır. Bu çalışmanın amacı; ülkemizde Bilgi ve Belge Yönetimi lisans eğitimi veren üniversiteler ile Amerika Birleşik Devletleri, Almanya ve İngiltere'de bilgi bilimi, bilgi çalışmaları ve bilgi yönetimi gibi farklı isimlerle adlandırılan bölümlerin güncel programlarını biraraya getirerek programlara dair değerlendirmeler yapmak ve ülkemiz adına bir BBY eğitim modeli sunmaktır. Çalışma kapsamına 13' ü ülkemizde olmak üzere 16 farklı üniversitenin 2021-2022 programları dâhil edilmiştir. Söz konusu programlar mesleki yeterlilik ve öne çıkan ve/veya geride kalan yönler kapsamında değerlendirilmiştir. Dersler, BBY alanının çatısı altında bulunan bazı alt alanlar bazında kategorilendirilmiştir. Mesleğin temelini oluşturan geleneksel yönlerinin korunması gerekliliği ile günümüzde bilgi teknolojilerinin ve bilgisayar becerilerinin ön plana çıktığı fikri birlikte sentezlenmiştir. Çalışmanın Bilgi ve Belge Yönetimi eğitimi ve istihdam alanlarındaki ortak beklentiler adına katkı sağlayacağı düşünülmüştür.