İngilizce hazırlık programının kültürlerarası iletişim yeterlikleri açısından değerlendirilmesi: TED Üniversitesi örneği
Abstract
Bu araştırmanın amacı TED Üniversitesi İngilizce Dil Okulu eğitim programını Kültürlerarası İletişim Yeterlikleri çerçevesinde Eisner'in Eğitsel Eleştiri Modeli'ni kullanarak değerlendirmek ve bu değerlendirme sonuçları doğrultusunda İngilizce Dil Okulu eğitim programında Kültürlerarası İletişim Yeterliklerine ne ölçüde ve programın hangi ögelerinde yer verildiğini saptamaktır. Çalışma, nitel araştırmadır ve durum çalışması modeli ile yürütülmüştür. Bu durum çalışmasının evrenini TED Üniversitesi İngilizce Dil Okulu hazırlık seviyesi öğretim görevlisi ve öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 24 İngilizce Dil Okulu öğrencisi ve 12 öğretim görevlisi oluşturmaktadır. Çalışma grubu ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerden elde edilen temalar doğrultusunda İngilizce Dil Okulu'nda kullanılan ders kitapları, program ekibi tarafından hazırlanan materyaller ve sınavlar doküman analizi yöntemi ile incelenmiştir. Sonrasında öğrencilerle odak grup görüşmeleri yürütülmüştür. Bu görüşme ve dokümanlardan elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. İncelemeler sonucunda, TED Üniversitesi İngilizce Dil Okulu eğitim programının yazılı öğrenme hedeflerinde ve ders kitaplarının amaçlarında Kültürlerarası İletişim Yeterliklerine rastlanmamıştır. Kültürlerarası İletişim Yeterlikleri'nin yalnızca bilgi ve farkındalık yaratılması boyutunda ders kitapları ve program ekibi tarafından hazırlanan materyallerin içeriğinde ve sınavlarda yer aldığı saptanmıştır. Bu yeterliklerin bilgi boyutunda kaldığı ve öğretilmesi gereken yeterlikler olarak programa dâhil edilmediği sonucuna ulaşılmıştır. Kültürlerarası İletişim Yeterliklerinin diğer dördü olan duygudaşlık, saygı, hoşgörü, uyum ve esneklik gibi yeterliklerin örtük program ve öğretmen-öğrenci etkileşimleri dışında programda yer bulamadığı saptanmıştır. Programın öğrenme hedefleri, içeriği, öğretme öğrenme durumları ve değerlendirme ögelerine Kültürlerarası İletişim Yeterliklerinin eklenmesi ve Kültürlerarası İletişim Yeterlikleri ile ilgili hizmet içi eğitim programları geliştirilmesi önerilmiştir.