Tıp fakültesi öğrencilerinin ders çalışma yaklaşımlarının, sosyodemografik ve kronobiyolojik özelliklerinin akademik başarı üzerindeki etkisi
Abstract
Günümüzde bilgi edinmede yaşanan hızlı gelişmelerle bilgiyi alma şekli ve zamanlaması da değişmektedir. Bu değişime uyum sağlayabilmek için, öğrenciler ihtiyaç duyulan bilgiyi en iyi yöntemle ve gerektiği zaman öğrenmek durumundadır. Bir öğrencinin etkin bir şekilde öğrenmesini etkileyen birçok faktör vardır. Öğrencilerin ders çalışma alışkanlıkları ve kronobiyolojik özellikleri öğrenme sürecini etkileyebilmektedir. Bu çalışmanın amacı; tıp fakültesi öğrencilerinin ders çalışma yaklaşımları ve kronobiyolojik özellikleri açısından akademik başarı puanları arasında anlamlı fark olup olmadığının belirlenmesidir. Kesitsel olarak planlanan çalışmada Düzce Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem VI öğrencilerinden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak, sosyo-demografik veri formu, Biggs tarafından geliştirilen Ders Çalışma Yaklaşımı Ölçeği(R-SPQ2F) ve Sabahçıl-Akşamcıl Anketi (MEQ) kullanılmıştır. Çalışmaya (n=90) erkek, (n=73) kız olmak üzere toplam 163 dönem VI öğrencisi dahil edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyeti ile not ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p=0,880). Öğrencilerin ikamet ettiği yer ve tıp fakültesini tercih sebebi arasında anlamlı fark tespit edilmemiştir (Sırasıyla p=0,79, p=0,441). Derin Motivasyon ile akademik not arasında aynı yönlü 0,512'lik bir ilişki bulunmuştur ve bu ilişki istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,001). Derin Stratejik yaklaşım ile akademik not arasında aynı yönlü 0.495'lik bir ilişki bulunmuştur ve bu ilişki istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,001). Yüzeysel Motivasyon yaklaşımı ile akademik not arasında negatif yönlü 0.587'lik bir ilişki bulunmuştur ve bu ilişki istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,001). Yüseysel satratejik yaklaşım ile akademik not arasında negatif yönlü 0,581'lik bir ilişki bulunmuştur ve bu ilişki istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,001). Tıp eğitiminde program ve müfredat geliştirilirken, öğrencilerin gerek sosyodemografik özellikleri gerekse ders çalışma alışkanlıkları ve kronobiyolojik özellikleri göz önünde bulundurulmalıdır.