Residential mobility of middle-class parents for educational purposes
Abstract
Bu çalışma 25 katılımcı ile yarı yapılandırılmış detaylı mülakatlar yoluyla orta sınıf ailelerin eğitim amaçlı mekânsal hareketliliğini anlamak amacıyla yürütülmüştür. Katılımcılar, çocukları okul çağına gelene kadar şehir merkezlerinde oturmuş olan orta sınıf ailelerdir. Katılımcılar, şehrin uzak ve varlıklı bölgelerine doğru çocukları için okula yakınlık ve daha iyi bir çevre arayışıyla taşınmışlardır. Ancak, katılımcıların mekânsal değişiklik ihtiyaçlarını gerekçelendirme biçimleri orta sınıf ailelerinin eğitim anlayışlarının okulun epey ötesinde olduğunu göstermektedir. En önemlisi kendi orta sınıf statülerini korumak ve çocukları için yukarı yönlü bir sosyal hareketlilik sağlamaktır ki bu da kendileri gibi insanlarla bir arada olmak ve 'diğerini' dışarda tutarak homojen bir sosyal çevre sağlamak anlamına gelmektedir. Düşme korkusu ve statü kaygısı ailelerin önceki yerleşim yerlerinden ayrılmalarında ve sembolik değeri olan mekanlar seçmelerinde etkili olmuştur. Ek olarak, katılımcıların mekânsal hareketlilik pratikleri, onların okul seçimi örüntülerini de gözler önünde sermiştir. Ailelerin okul seçimi de statü kaygısına ve kültürel ve sosyal sermaye yoluyla tam anlamıyla bir orta sınıf birey yetiştirme hırsına işaret etmektedir. Aileler okul seçimlerinde tüketici tarzını benimsemiş ve çocuklarının orta sınıf kimliklerini en iyi şekilde destekleyen okullarda karar kılmışlardır. Kısaca, araştırmanın sonuçları gösteriyor ki orta sınıf ailelerin eğitim stratejileri kurumsallaşmış eğitim kadar, sosyal çevre ve yaşamsal alanlardaki kurum dışı örtük eğitimi de kapsamaktadır.