Lise öğrencilerinde akademik güdülenmeyi yordayan değişkenlerin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı; lise öğrencilerinde akademik güdülenmeyi yordayan değişkenlerin incelenmesidir. Okul iklimi, aileden algılanan sosyal destek, yeterlik, özerklik ve ilişkisellik boyutlarındaki ihtiyaç doyumu düzeyi, cinsiyet ve not ortalamasının akademik güdülenmeyi yordayıp yordamadığının incelenmesi araştırmanın alt amaçlarıdır. Akademik güdülenme düzeyinin sınıf düzeyi, aile aylık geliri, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, ders dışı sosyal aktivitelere katılıp katılmama durumu ve internet kullanım sıklığına göre farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi araştırmanın diğer alt amaçlarıdır. Araştırma; 2017-2018 eğitim öğretim yılı II. Döneminde Mardin ili Merkez ilçesindeki liselerde öğrenim gören 1021 öğrencinin (%54 kız, %46 erkek) katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler; Kişisel Bilgi Formu, Akademik Güdülenme Ölçeği, Okul İklimi Ölçeği-Lise Formu, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve Psikolojik İhtiyaç Doyumunda Denge Ölçeği ile toplanmıştır. Öğrencilerin okul iklimi algıları, aileden algılanan sosyal destek, yeterlik doyum, yeterlik doyumsuzluk, özerklik doyum, özerklik doyumsuzluk, ilişkisellik doyum, ilişkisellik doyumsuzluk, cinsiyet ve not ortalamasının akademik güdülenme düzeyini yordayıp yordamadığı çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Akademik güdülenme düzeyinin sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, aile aylık geliri, internet kullanım sıklığına göre farklılık gösterip göstermediği tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile incelenmiştir. Akademik güdülenme düzeyinin ders dışı sosyal aktivitelere katılıp katılmama durumuna göre farklılık gösterip göstermediği ilişkisiz örneklemler için t-testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, lise öğrencilerinin akademik güdülenme düzeylerinin yeterlik doyum, okul iklimi, özerklik doyum ve not ortalaması tarafından anlamlı bir şekilde yordandığı; aileden algılanan sosyal destek, cinsiyet, ilişkisellik doyum, ilişkisellik, yeterlik ve özerklik doyumsuzluk tarafından ise yordanmadığı bulunmuştur. Öğrencilerin akademik güdülenme düzeylerinin internet kullanım sıklığına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği; sınıf düzeyi, aile aylık geliri, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu ve ders dışı sosyal aktivitelere katılıp katılmama durumuna göre ise anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.