Türkiye'de eczacılık istihdam alanlarının incelenmesi ve sosyal bilişsel kariyer kuramı temelli bireysel ve grup müdahalesi: Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi öğrencileri üzerinde bir uygulama
Abstract
Bu araştırma ile Türkiye'de eczacılık istihdam alanlarının incelenmesi ve eczacılık fakültesi öğrencilerine yönelik "Sosyal Bilişsel Kariyer Kuramı Temelli Bir Müdahale" geliştirilmesi ve bu müdahalenin etkinliğinin saptanması amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik iki farklı araştırma gerçekleştirilmiştir. İlkinde Türkiye'de bulunan farklı eczacılık istihdam alanlarını incelenmiş, ikincisinde ise "Sosyal Bilişsel Kariyer Kuramı Temelli Bir Müdahale" geliştirilerek, öğrenciler üzerinde denenip, etkinliği değerlendirilmiştir. Araştırmanın ilk kısmında farklı eczacılık alanlarında istihdam olan eczacılardan yarı yapılandırılmış yüz yüze görüşme tekniği ile veri toplanmıştır. Görüşme kayıtları incelenerek tematik analiz yapılmış ve farklı eczacılık istihdam alanlarına ait temel özellikler belirlenmiştir. Araştırmanın ikinci kısmında, gönüllü öğrencilere 5 haftalık bir eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkeni öğrencilere uygulanan eğitim programı iken, bağımlı değişkenleri Kararı Yetkinlik Beklentisi Ölçeği-Kısa Formu ve Mesleki Sonuç Beklentisi ölçekleridir. Araştırmada deney ve kontrol grupları yer almaktadır. Her iki gruba ait veriler "Ön Test Son Test İzleme Testi Modeli" ile incelenmiştir. Eğitim programı tez sahibi tarafından Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi'nde yürütülmüştür. Eğitim programını uygulamadan önce ve sonra, ön test, son test ve izleme testi olarak, deney ve kontrol grubunda bulunan öğrencilerin Kararı Yetkinlik Beklentisi Ölçeği-Kısa Formu ve Mesleki Sonuç Beklentisi ölçeklerini doldurması sağlanmıştır. Ön test, son test ve izleme testinden elde edilen veriler, eğitim programının öğrencilerin kariyer kararı yetkinliklerini ve mesleki sonuç beklentilerini geliştirip geliştirmediğini anlamak amacıyla analiz edilmiştir. Buna göre, öğrencilerin ön test ve son testte almış oldukları toplam puanlar karşılaştırıldığında oluşan anlamlı farklılık, eğitim programının etkili olduğu sonucunu ortaya çıkarmaktadır. Anahtar Sözcükler: kariyer yönetimi, sosyal bilişsel kariyer kuramı, eczacılık öğrencisi, eczacılık istihdam alanları, iş analizi