Sosyal medyada benlik ve kimlik sunumu: Instagram örneği
Abstract
Günümüzde iletişim teknolojilerinin hızla gelişmesi yaşam biçimlerinin ve iletişim şekillerinin değişmesine neden olmuştur. Özellikle sosyal medya platformları bireylerin birbiriyle etkileşim sağlayabileceği ve kendilerini istedikleri şekilde yansıtabilecekleri en önemli alanlardan biri haline gelmiştir. Son dönemde görsel içerikler üzerine kurulu olan ve bireylere fotoğrafla etkileşim imkânı sunan Instagram ise bu konuda en sık kullanılan sosyal medya platformlarından birisidir. Yapılan çalışma ile üniversite öğrencilerinin yaptıkları Instagram paylaşımlarıyla nasıl bir benlik ve kimlik sunumu gerçekleştirdiklerinin ortaya konulmasını amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında 12 kadın 12 erkek olmak üzere toplamda 24 üniversite öğrencisiyle derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiş; katılımcıların Instagram paylaşımları tematik olarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular katılımcıların Instagram'da paylaşım yaparken arka planında bir hazırlık süreçlerinin olduğunu, daha fazla beğeni alabilmek için paylaşım zamanı belirlediklerini ve daha çok mutlu oldukları anlarını paylaşmayı tercih ettiklerini ortaya koymaktadır. Aynı zamanda katılımcıların çoğu, Instagram'da yaptıkları paylaşımlarla gündelik yaşamlarındakine benzer bir benlik ve kimlik sunumu gerçekleştirdiklerini ifade etmektedir. Sonuç olarak çalışmada katılımcıların Instagram'da bir benlik ve kimlik sunumu gerçekleştirdikleri görülmektedir. Kullanıcılar Instagram'da gerçekleştirdikleri benlik sunumlarıyla günlük yaşamdaki benliklerini idealize biçimde takipçilerine sunmaya çalışmaktadır. Son olarak Instagram'daki benlik sunumlarına paralel olacak şekilde gündelik yaşamlarında var olan kimlikleriyle bağlantılı bireysel ve sosyal kimlik sunumu gerçekleştirdikleri görülmüştür.